Mies haluaisi, että muutamme paikkaan, jossa minulle ei ole mitään
Hänelle siellä olisi työ, on hänellä tosin työ nykyisessä kaupungissammekin. Meillä molemmilla on täällä nykyisellä seudulla työpaikat, sukulaisia, ystäviä, ja olemme molemmat kotoisin täältä, joten kaikki tutut paikat ovat täällä, lähtien tutusta kampaajasta ja tutusta lääkäristä jne. Hän saisi nyt uuden työn satojen kilometrien päästä paikasta, josta minun on vaikea saada oman alan töitä. Olen tosin hoitovapaalla nyt, joten en ole töissä, mutta täällä nykyisellä paikkakunnalla minulla on kuitenkin oman alan työ johon palata ja josta tykkään. En tunne ketään läheltäkään sitä uutta paikkakuntaa ja kyseessä on aivan pieni kaupunki, joten en tiedä miten siellä edes tutustuisi oman henkisiin ihmisiin. Kai sieltä jotain harrastuksia löytyisi, mutta ei niitä joita harrastan täällä nyt. Miestä harmittaa kun en haluaisi muuttaa. Mitä tehdä?
Kommentit (214)
Keski-ikäinen ja teoreettista niche-osaamista tohtoritasolla... Erilaisia näkökulmia löytävä, harkitseva ja päämäärätietoinen :) Itsevarmuutta saisi olla enemmän, jos edet mainitset kaupan kassatöitä...
Päättäkää perheenä, mikä on parasta Teille! Ei maaseutu turhaan autioidu, mutta kyllä sielläkin on elämää, työpaikkoja ja ihanaa.
Onko mies duunaritöissä vai akateemisella uralla?
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen ja teoreettista niche-osaamista tohtoritasolla... Erilaisia näkökulmia löytävä, harkitseva ja päämäärätietoinen :) Itsevarmuutta saisi olla enemmän, jos edet mainitset kaupan kassatöitä...
Päättäkää perheenä, mikä on parasta Teille! Ei maaseutu turhaan autioidu, mutta kyllä sielläkin on elämää, työpaikkoja ja ihanaa.
Mainitsin ne kassatyöt metaforana, eräänlaisena yläkäsitteenä. Pointti oli niputtaa kassatyö-käsitteen alle kaikki erilaiset suorittavat työt ja työt, joihin ei tarvitse mitään erityistä tutkintoa (vrt. kapean alan akateemiset työt, joita voi saada vain tietyllä tutkinnolla). Ap.
Vierailija kirjoitti:
Amk-tutkinto eli korkeakoulututkinto, mutta ei akateeminen. Ap.
Testaa onko kyse vain miehen itsekkyydestä. Kerrot, että sait todella hyvän työtarjouksen KOLMANNELTA paikkakunnalta. Taaskaan ei juuri ole eroja, mutta miehen "kannattaisi" muuttaa sinun takiasi. Jos mies suuttuu ja saa raivarin ehdotuksesta, tiedät että hän ajattelee vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk-tutkinto eli korkeakoulututkinto, mutta ei akateeminen. Ap.
Niin, yrittäkää löytää sille uusi työpaikka lähempää, jolloin sinun ei tarvitsisi lopettaa nykyisessä. Miehesi työllisyysnäkymät ovat kuitenkin (todennäköisesti) paremmat kuin sinulla sillä uudella paikkakunnalla. Me tietysti tiedetään vain sinun puolesi tarinasta, mutta sen perusteella vaikuttaa, että mies on syöksymässä uuteen miettimättä yhtään järjellä ja vain itseään ajatellen. Mielestäni teidän olisi tyhmää muuttaa, ellet sitten sattumoisin löydä ammattitaitoasi vastaavaa paikkaa ja lisäksi vielä ihastu tähän uuteen paikkakuntaan, mikä se sitten onkaan. Jos mies ei päätöstäsi hyväksy, vaan katkeroituu, se ei ole sinun vikasi. Välillä on ok olla itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Testaa onko kyse vain miehen itsekkyydestä. Kerrot, että sait todella hyvän työtarjouksen KOLMANNELTA paikkakunnalta. Taaskaan ei juuri ole eroja, mutta miehen "kannattaisi" muuttaa sinun takiasi. Jos mies suuttuu ja saa raivarin ehdotuksesta, tiedät että hän ajattelee vain itseään.
En halua testata ihmisiä, pidän testaamista teinien juttuna, sellainen ei sovi minun pirtaan. Tavallinen elämä "testatkoon" riittävästi. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä voi olla omasta mielestä surkea työilmapiiri ja liian pieni palkka tms. Työpaikkaa vaihtamalla paranis: tulot, asunto (velattomuus) ja jäis enemmän rahaa niin vois kuluttaa ja matkustaa.
Se tuntee sut ja kyllä sinäkin töitä löytäisit ja sopeutuisit. Lapsien parasta kannattaa kanssa miettiä... Tulevat koulut ja kasvuympäristö.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että vain omaan kapeaan alaan keskittynyt tohtori löytäisi kyllä jotain töitä? Minkä alan paikasta ehdottaisit, että aloittaisin hakemisen? Sano yksikin syy miksi joku haluaisi palkata minut johonkin yksinkertaiseen työhön, kun siihen on samalla monta hakijaa, jotka soveltuvat siihen paremmin kuin minä. Ap.
Jos oot väitellyt niin et muuta maalle. Kuvittelin ammatiksi opettaja-tasoa enkä uraihmistä. Jäätte tietysti kaupunkiin ja jos mies itkee, vedät silinterin päähän ja sanot että koulutus velvoittaa kehittämään muutakin kuin pihakasveja.
Mies hakee uutta kivaa paikkaa kaupungista. Tottakai landepaikan saa se joka sen huolii.
Kokemuksen rintaäänellä. En suosittele. Minä onnistuin vastaavassa tilanteessa saamaan työn, joka ei kuitenkaan ollut omaa alaani ja en oikein koskaan päässyt hanttihommista eroon. Näppis junnaa ja pitää lähteä ostamaan paristoja, vastaan myöhemmin lisää kun tämä ei nyt luista.
No eihän tuossa ole kahta sanaa, tietenkään et muuta. Miksi edes aloittaa keskustelu moisesta itsestäänselvyydestä?
Sinua pelottaa. Yleensä muutos pelottaa. Mutta tosiasia on, että mitenkään et voi varmaksi tietää, mitä uusi elämänpiiri toisi tullessaan.
Kuvittelen tilanteen omalle kohdalleni ja selvä päätös olisi, että minä lähtisin epäilyksistäni huolimatta. Kyllä kumppanin innostusta tukisin sen verran sentään. Mutta jos vuosi tai pari osoittaisi selvästi valinnan vääräksi, niin ei vanha kaupunkikaan olisi minnekään karannut. Sinne vain takaisin, ukon kanssa tai ilman.
Kaveri muutti miehen töiden takia paikkakunnalle, josta ei mitään mahiksia saada hänelle töitä.
Pikkuhiljaa masentui kotiäitinä.
Lapset hoitoon ja istutte pöydän ääreen.
Teette listan: 1. paljonko tulot tippuu, jos jäät työttömäksi.
2. Eikö miehellä ole yhtään ystävää
3. oletteko niin anti-sosiaalisia että vain suku ja lapsuuden ystävät pitävät yhteyttä
4. ovatko lapset herkkiä= kiusataan kun muuttavat uusina kouluun.
5. Kompensoiko uusi iso asunto tätä?
6. Onko varaa lomiin?
7........
Noin
Vierailija kirjoitti:
Sinua pelottaa. Yleensä muutos pelottaa. Mutta tosiasia on, että mitenkään et voi varmaksi tietää, mitä uusi elämänpiiri toisi tullessaan.
Kuvittelen tilanteen omalle kohdalleni ja selvä päätös olisi, että minä lähtisin epäilyksistäni huolimatta. Kyllä kumppanin innostusta tukisin sen verran sentään. Mutta jos vuosi tai pari osoittaisi selvästi valinnan vääräksi, niin ei vanha kaupunkikaan olisi minnekään karannut. Sinne vain takaisin, ukon kanssa tai ilman.
Olen monet kerrat muuttanut, mutta ikinä en kyllä olisi muuttanut aloittajan vastaavassa tapauksessa.
En voisi kuvitellakaan muuttavani ilman työpaikkaa tai harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Eli tukisit kumppanin innostusta, vaikka hintana olisi sinun työpaikka ja käytännössä kaikki sinulle tärkeät asiat? Ei se vanha kaupunki tietenkään mihinkään katoa, mutta se oman alan työpaikka sieltä on kadonnut, koska siitä piti irtisanoutua muuton vuoksi. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kuvittelin itseni samaan tilanteeseen ja päädyin siihen tulokseen, että mies menköön yksin tai lasten kanssa, jos kerran haluaa muuttaa. Ap ei saa uudella paikkakunnalla oman alansa töitä, hanttihommiin hän on ylikoulutettu eikä hän halua jäädä kotirouvaksi. Siinä on kolme syytä pysyä nykyisellä paikkakunnalla.
Olen niin monta kertaa joustanut miehen urankehittämistarpeiden edessä ja muuttanut asuinpaikkaa. Miehen ura kukoistaa edelleen, minä en kukoistanut, eikä minun avioliittoni sen enempää kuin uranikaan. Otin eron ja nyt mietin, mitä minusta tulisi isona, sillä uraa en pysty luomaan alkuperäisessä ammatissani. Työmarkkinatilanne pyyhkäisi ohitseni kauan sitten ja hyvin lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri muutti miehen töiden takia paikkakunnalle, josta ei mitään mahiksia saada hänelle töitä.
Pikkuhiljaa masentui kotiäitinä.
Tätä pelkään omalle kohdalleni, koska en ole luonteeltani kotiäiti vaan työ- ja uraihminen. Ap.
Olen tässä tätä keskustelua seuratessa saanut uuden idean, jota voisin ehdottaa miehelleni ratkaisuksi tähän ongelmaamme. Jäämme asumaan nykyiselle paikkakunnalle, minä palaan heti omaan työhön ja mies olkoon vuoden verran hoitovapaalla pois omasta työstään. Ap.
Enkä sitä miestä nimenomaan ärsyttää se kun KAIKKI on siellä. Itseäkin suorastaan vituttaa se että kaikki miehen sukulaiset asuu tässä muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Ihme vouhotusta aikuisilta ihmisiltä, kun kiukutellaan jos ei joka toinen viikko vähintään nähdä..
Luulen, että niin tässä lopulta käy. Mutta pelkään, että hän katkeroituu siitä minulle. Ap.