Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastentarhanopettajat vaativat 30%:n palkankorotusta.

Vierailija
07.04.2018 |

Laitoin tämän tuonne toiseenkin ketjuun mutta ehkä tämä on asiallista käsitellä omassa ketjussaan. Sen verran paljon potentiaalista yhteiskunnallista riskiä ja uhkakuvaa liittyy tämän kokoiseen palkankorotusvaatimukseen.

Pari kysymystä:

1. Tilastokeskuksen kuntasektorin palkkatilaston mukaan lastentarhanopettajien kokonaisansio oli lokakuussa 2016 keskimäärin 2 612 €/kk. Onko tämä kuntatyönantajien valhe?

2. Keskimääräinen tehtäväkohtainen palkka oli 2 361 €/kk. Tämän lisäksi käsittääkseni maksetaan henkilökohtaista lisää. Maksetaanko?

3. Lastentarhanopettajat työskentelevät yleistyöajassa, jossa säännöllinen täysi työaika on 38 tuntia 45 min viikossa. He ansaitsevat vuosilomaa kunta-alan sopimusten mukaisesti (max 38 vuosilomapäivää vuodessa). Tämän lisäksi lastentarhanopettajilla on oikeus viiteen ylimääräiseen vapaapäivään vuodessa. Oletteko te, lto:t, valmiit tinkimään 38-43 päivän lomaoikeuksistanne ja siirtymään samaan 30 lomapäivään mikä yksityisellä sektorilla on käytössä ja nostamaan viikkotyöaikanne 40 tuntiin? Jos ette, niin miksi ette?

4. Lokakuussa 2016 lastentarhanopettajana työskenteli kunta-alalla yhteensä 13 200 henkilöä. Jos jokaisen palkka nostetaan 3000€, on kustannusvaikutus yhteiskunnalle noin 105 miljoonaa euroa vuositasolla. Millä tavoin te, lto:t, näkisitte että tämä 105 miljoonaa euroa vuositasolla kustannettaisiin? Nostaisitteko kunnallisveroprosenttia kaikilta vai ainoastaan päivähoitomaksuja?

5. Jos 3 vuoden opiskelun jälkeen lto:n palkan täytyy olla 3000€/kk, niin kuinka paljon pitäisi olla 5 vuotta opiskelleen opettajan palkka? Jos mennään samalla 30%:n palkankorotusehdotuksella, kuin mitä itsellenne vaaditte, niin 3800€:n keskipalkkaa ansaitsevien opettajien palkka on vastaavalla kaavalla nyt 4940€/kk. Suomessa on 62000 opettajaa. Kustannusvaikutus on noin 706 miljoonaa euroa vuositasolla. Nostetaanko kunnan veroprosenttia vai laitetaanko koulunkäynti maksulliseksi jotta pystymme kattamaan nämä kustannukset?

Lisäkysymyksiä ja vastauksia toivotaan.

Kommentit (1196)

Vierailija
1001/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, miten vakavasti jengi ottaa työnsä. Kauhea vääntö, kenellä ollut opinnoissa eniten didaktiikkaa, kuka tekee eniten vasuja ja kenellä moniammatillisuus toteutuu eniten. :)

Etkö sinä suhtaudu työhösi vakavasti? Millä alalla olet? Työtön? Opiskelija?

Tätä keskustelua ei kannata lukea, jos asia ei sinua kiinnosta. Luulen että varhaiskasvatuksen työntekijöille tämä on mielenkiintoista keskustelu sillä pian jo 1000 kommenttia lyhyessä ajassa.

Olen eräällä lääketieteellisen tekniikan alalla tutkijana. En ole koskaan kokenut tarvetta selitellä arvokkuuttani hienoilla sanoilla tai päteä, kuinka työni on niin tai näin haastavaa. Duunia tehdään ja sillä sipuli.

Minä ymmärrän varhaiskasvatuksessa erittäin hyvin sen, miksi sen arvokkuutta ja vaativuutta korostetaan. Varhaiskasvatuksessahan työn arvostus ei todellakaan näy kuin korkeintaan vuosipuheissa, muutoin arki pyörii käytännössä täydellisessä kaaoksessa liian suurten ryhmäkokojen ja alimiehityksen vuoksi, ja henkilökunta on huonosti palkattua ja myös uupunutta. Sinänsä surullista, että omille lapsilleen varmasti kaikki toivovat parasta, mutta tyytyvät vallitsevaan tilanteeseen ja kehtaavat vielä soimata henkilökuntaa, joka vaatii työlleen parempia olosuhteita - ja myös palkkaa, koska ei tätäkään työtä nyt ihan hyvää hyvyyttään ja ainoastaan kutsumuksesta tehdä. 

Jos ongelmat ovat tosiaan

-täydellinen kaaos

-liian suuret ryhmäkoot

-alimiehitys

-huono palkkaus

-työuupumus,

paras ratkaisu olisi ehdottomasti vaatia työntekijämitoituksen muuttamista lakiin ja lisää resursseja varhaiskasvatukseen. Voisin tätä ilomielin tukea verovaroilla ja kaikki tietävät että verovaroja ei nyt käytetä parhaalla tavalla ja jossain on leikkaamisen varaa. Lastentarhanopettajien palkan nostaminen korjaa yhden ongelman vain osittain, koska ltot ei ole ainoita työntekijöitä päiväkodeissa. Tästä syystä vaatimuksen on vaikea nähdä liittyvän mitenkään laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, vaan se vaikuttaa vaan tietyn porukan arvostuksen (lue palkan) himolta.

Ja me muilla aloilla työskenteleväthän olemme aina niin pyyteettömiä, ettemme missään nimessä kaipaa lisää palkkaa varsinkaan silloin, kun työskentelemme matalapalkka-aloilla ja uuvumme työtaakkamme alle. Totta, ei palkankorotuksella korjata kaikkia ongelmia, mutta valitettava totuus myös on se, että mm. palkan vuoksi ala ei vedä. Eli ei saada työntekijöitä. Eli tulevaisuudessa on entistä vaikeampaa saada pätevää henkilökuntaa päiväkoteihin.

Totta kai kaikki haluavat ja ottavat ilomielin vastaan palkankorotukset. Silloin voidaan vaan sanoa asiat niin kuin ne ovat, ei puhuta valtavasta huolesta työntekijäpulasta ja arvostuksesta ja laadusta ja siitä miten tärkeitä lapset ovat, vaan sanotaan että meillä on surkea palkka ja nyt olisi aika alkaa maksaa enemmän ja lakkoillaan sillä asenteella. Ei ne paperimiehetkään ole vaateissaan vedonneet tunteisiin vaan lyöneet hanskat tiskiin. Se on ainakin minun mielestä ihan ok ja inhimillistä. Toki lastentarhanopettajien tulee ymmärtää se, että Suomen korkea veroaste ei välttämättä kannusta ihmisiä olemaan halukkaita toteuttamaan tätä toivetta, eikä kunnilla ole ylimääräistä mistä antaa. Eli se on jostain pois, joko varhaiskasvatuksen muista kuluista tai kunnan muista palveluista.

Kyllä päiväkodeissa työskentelevät todellakin tietävät tämän säästö-mantran, ja samaisella säästöpelottelulla on perusteltu mm. se, että alimiehityksellä pingotetaan ihan viimeiseen asti, ylimääräistä avustajaa ei ryhmään anneta kuin aivan viimeisessä hädässä, eikä välttämättä sitä päiväkeikkalaistakaan, vaikka näistä kummallakaan ei todellakaan ole päätähuimaavat palkat. 

Minusta kannattaisi kuitenkin itse kunkin tiedostaa se, että nämä säästöt vaikuttavat myös omien lasten hoitopäiviin, jotka nykyisellään ovat pahimmillaan uuvuttavia, hektisiä ja levottomia, eikä sitä laadukasta hoivaa välttämättä riitä joka lapselle siinä määrin kuin pitäisi. Kyllä, voidaan toki säästää ja säästää vähän lisää Sipilän malliin, mutta nämä kaikki säästöt kaatuvat sitten niskaan myöhemmin kouluasteella tai sitäkin myöhemmin huomattavasti kalliimpina pommeina, kuin mitä jonkun lto:n palkka on.

Aivan, ja sen takia voisin maksaa veroja lisää jos varhaiskasvatuksen resursseja lisätään mutta en näe mitään itsestään selvää yhteyttä sillä, että lapseni hoitopäivä paranisi sillä että osa työntekijöistä saan 700€ enemmän palkkaa. Kyllähän sairaanhoitajatkin saivat korotuksen palkkaan, mutta en ole kyllä mistään saanut sellaista kuvaa että olisivat ammattiryhmänä tyytyväisempiä tai vähemmän uupuneita kuin ennen, päinvastoin liian matalasta arvostuksesta (lue palkasta) toitotetaan jatkuvasti.

Kuten sanottu: palkankorotus ei korjaa kaikkea, mutta lisää alan houkuttavuutta ja työhön sitoutuvuutta. Jos mikään ei houkuta alalle, tai pysymään alalla, vallitsevissa olosuhteissa tuskin pelkkä lapsirakkaus saa pidemmän päälle alalla pysymään.

Olen eri mieltä siitä miten varhaiskasvatuksen ongelmia korjataan, mutta olkoon niin. Tämä asia ei onneksi ole meidän av-kommenteista kiinni.

Mutta realiteettihan on, että paremmalla palkalla tekee paremmin töitä ja näin ollen kiire helpottaa.

Vierailija
1002/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkoja nostetaan noin huimasti, se tietää, että henkilöstöä vähennetään. Sitäkö te vanhemmat haluatte

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kommenttia tunteella:

2300 on kitupalkka raskaasta ja kuluttavasta, aliarvostetusta työstäni. Minä olen saanut myös kuulon aleneman vaikka olen vasta 30 vuotias. En tiedä jaksanko enää kauaa alalla, nytkin valvon yöt ja stressaan tulevaa työpäivää kun en tiedä otetaanko työkaverillwni sijasita vai ei

. Kaupan kassalla saisin suunnilleen saman palkan joten se on mahd.yksi ratkaisu. Tuntuu vaan että menisi yksi koulutettu lto

taas hukkaan, hyvää palautetta olen kuitenkin saanut asiakkailta (perheiltä ja lapsilta)

Toisaalta lto:n töihin pääsen varmsti takaisin tauonkin jälkeen, kun ei tekijöitä riitä.

Tuen tarpeen lapsia on entistä enemmän tavallisissa ryhmiasä mutta mitään resursseja ei ole tullut lisää, päinvastoin.

Tämä väite että kaupan kassalla tienaa yhtä paljon, tai edes lähes yhtä paljon on minun mielestä tosi erikoinen. Olin itse kaupan kassalla töissä 10 vuotta sitten eikä todellakaan palkka ollut kuukaudessa lähelläkään 2000€ edes viikonloppua ja iltoja tekemällä. Onko palkat tosiaan nousseet noin paljon? Tuntipalkka oli silloin 8,4€ ja siihen lisät päälle, joskus saattoi päästä 1500-1600€ bruttona, mutta ei todellakaan 2300€.

Vierailija
1004/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työ maistu, niin voivat sanoa itsensä irti. Kyllä se nälkä ja laskut panee nöyrtymään ja lähtemään taas töihin. Ihmettelen nimittäin tätä uhoa, että lähteävt muihin hommiin, jos palkka ei nouse. Mistä niitä töitä riittää lastentarhanopettajille pilvin pimein. Opettajiakin alkaa olla työttömänä melko paljon, eli suo siellä, vetelä täällä.

Joten olkoot kortistossa sitten ja karenssissa, ellei ammattia vastaavat työt maistu.

Ja samoilla argumenteillä voidaankin puolustaa aktiivimallia ja kaikkia työsuhteen heikennyksiä. Jollei työ kelpaa, niin tervemenoa.

Vierailija
1005/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin koko pitkän ketjun ja tulin siihen johtopäätökseen, että lto.t ovat huonoitsetuntoisia, jotka yrittävät kompensoida arkista työtä hienoilla sanoilla. Lapselle annetaan aamupuuro eteen ja lasketellaan hieno sanaliturgia tavallisesta päivittäisestä toiminnosta.

Teit mammapalstan (joka tunnetusti täynnä teinipoikia ja provoilijoita, trolleja) keskustelujen perusteella johtopäätöksiä jonkin ammattiryhmän työstä? Oikeasti?

Mitäköhän täällä on kirjoitettu lääkäreistä, sairaanhoitajista, insinööreistä...

No itse asiassa olen hoitotieteistäkin samaa mieltä. Työ kuitenkaan ei ole muuttunut 30 vuoden aikana. Mutta opiskelijat on pantu opiskelemaan tavallisia asioita tieteen nimissä ja kun tulevat töihin, ovat ihan kädettömiä valmistuneina. Kun ihmisiä nyt ei hoideta tieteillä. Siksi hoiva-alalta lähtee niin paljon porukkaa pois, kun työ ei vastaakaan sitä, mitä opiskeltiin. Samaa se on päiväkodissa. Lastentarhanopettajat palavat loppuun, kun ovat opiskelleet monia hienoja asioita ja kuitenkin totuus on, että päiväkoti on päiväkoti ja tärkein tehtävä on taata turvallinen hoito vanhempien töissäoloajaksi. Lisäksi täälläkin on ollut monta ketjua aiheesta, kuinka vanhemmat ovat hermoraunioina näiden uusien tuulien kanssa, kun pitää tuoda valokuvaa perheestä, vaahteran lehteä, punaista huivia ja vihreää kumpparia ja täyttää kaavakkeita ja laittaa joka viikko eväitä retkiä varten. Monet vanhemmat ovat sanoneet, että toivoisivat retkiä ja hömppää paljon vähemmän ja sitä turvallista rutiinia ja arkea lapsille päiväkodissa.

Kommentistasi hivenen tuohtuneena oion käsityksiäsi, joista loistaa pitkälle se, ettet todellisuudessa tiedä mitään sosiaali- ja terveysalojen arjesta. Mikä sinänsä on hämmästyttävää, koska esimerkiksi sairaanhoitajien vuoronvaihto- ja ylityökielto oli aivan hetki sitten uutisoituna suurena kaaoksen aiheuttajana. Jos pelkästään ylitöiden ja vuoronvaihtojen poisjättäminen saa koko hoitoalan kaaokseen, olisiko ongelma jossakin muussa kuin siinä, että nämä hoitajat opiskelevat "liian hienoja asioita" ja pettyvät siksi koko alaan? 

Viittaus päiväkotien "hienouksiin". Päiväkodin suurta hienoutta on se, että henkilökuntaa on jatkuvasti liian vähän, ala on käytännössä täysin riippuvainen päiväkeikkalaisista, joita ei läheskään aina saada. Eikä välttämättä edes oteta, vaan oletetaan, että henkilökunta joustaa ja menee tälläkin kertaa alimiehityksellä. Ryhmäkoot ovat suuria ja lapsimäärää taannoin myös kasvatettu 7 yli kolmevuotiaasta lapsesta 8:aan per kasvattaja, ja kun tähän yhtälöön otetaan mukaan puolipäiväisten lapsen rumba, päivät monissakin päiväkodeissa ovat pahimmillaan aivan mahdottomia. Ja huomioitava on ehdottomasti myös se, että näissä ryhmissä ei ole ainoastaan keskivertolapsia, vaan myös erityistarpeisia, ja näille KAIKILLE tulisi tarjota hyvä ja turvallinen hoitopäivä. Ja kun kyse on erityistarpeisista lapsista, kyllä siinä jo koulutustakin kysytään. 

No sattumalta kun minä juuri tiedän siitä hoiva-alasta, kun olen sillä työskennellyt 38 vuotta. Opettanut myös pari vuotta lähihoitajaopiskelijoita. Ja siksi olen tätä mieltä. Kokemuksen perusteella ja myös sen perusteella mitä olen vanhemmilta kuullut ja täältä lukenut vanhempien kokemuksista uusista varhaiskasvatusperiaatteista.

Mutta onneksi me saamme olla eri mieltä ja ei näistä kannata tuohtua. Mitä kaikesta tulisikaan, jos jokainen vain nyökyttelisimme tahdottomina ja olisimma samaa mieltä joka asiasta.

Vierailija
1006/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin koko pitkän ketjun ja tulin siihen johtopäätökseen, että lto.t ovat huonoitsetuntoisia, jotka yrittävät kompensoida arkista työtä hienoilla sanoilla. Lapselle annetaan aamupuuro eteen ja lasketellaan hieno sanaliturgia tavallisesta päivittäisestä toiminnosta.

Teit mammapalstan (joka tunnetusti täynnä teinipoikia ja provoilijoita, trolleja) keskustelujen perusteella johtopäätöksiä jonkin ammattiryhmän työstä? Oikeasti?

Mitäköhän täällä on kirjoitettu lääkäreistä, sairaanhoitajista, insinööreistä...

No itse asiassa olen hoitotieteistäkin samaa mieltä. Työ kuitenkaan ei ole muuttunut 30 vuoden aikana. Mutta opiskelijat on pantu opiskelemaan tavallisia asioita tieteen nimissä ja kun tulevat töihin, ovat ihan kädettömiä valmistuneina. Kun ihmisiä nyt ei hoideta tieteillä. Siksi hoiva-alalta lähtee niin paljon porukkaa pois, kun työ ei vastaakaan sitä, mitä opiskeltiin. Samaa se on päiväkodissa. Lastentarhanopettajat palavat loppuun, kun ovat opiskelleet monia hienoja asioita ja kuitenkin totuus on, että päiväkoti on päiväkoti ja tärkein tehtävä on taata turvallinen hoito vanhempien töissäoloajaksi. Lisäksi täälläkin on ollut monta ketjua aiheesta, kuinka vanhemmat ovat hermoraunioina näiden uusien tuulien kanssa, kun pitää tuoda valokuvaa perheestä, vaahteran lehteä, punaista huivia ja vihreää kumpparia ja täyttää kaavakkeita ja laittaa joka viikko eväitä retkiä varten. Monet vanhemmat ovat sanoneet, että toivoisivat retkiä ja hömppää paljon vähemmän ja sitä turvallista rutiinia ja arkea lapsille päiväkodissa.

Kommentistasi hivenen tuohtuneena oion käsityksiäsi, joista loistaa pitkälle se, ettet todellisuudessa tiedä mitään sosiaali- ja terveysalojen arjesta. Mikä sinänsä on hämmästyttävää, koska esimerkiksi sairaanhoitajien vuoronvaihto- ja ylityökielto oli aivan hetki sitten uutisoituna suurena kaaoksen aiheuttajana. Jos pelkästään ylitöiden ja vuoronvaihtojen poisjättäminen saa koko hoitoalan kaaokseen, olisiko ongelma jossakin muussa kuin siinä, että nämä hoitajat opiskelevat "liian hienoja asioita" ja pettyvät siksi koko alaan? 

Viittaus päiväkotien "hienouksiin". Päiväkodin suurta hienoutta on se, että henkilökuntaa on jatkuvasti liian vähän, ala on käytännössä täysin riippuvainen päiväkeikkalaisista, joita ei läheskään aina saada. Eikä välttämättä edes oteta, vaan oletetaan, että henkilökunta joustaa ja menee tälläkin kertaa alimiehityksellä. Ryhmäkoot ovat suuria ja lapsimäärää taannoin myös kasvatettu 7 yli kolmevuotiaasta lapsesta 8:aan per kasvattaja, ja kun tähän yhtälöön otetaan mukaan puolipäiväisten lapsen rumba, päivät monissakin päiväkodeissa ovat pahimmillaan aivan mahdottomia. Ja huomioitava on ehdottomasti myös se, että näissä ryhmissä ei ole ainoastaan keskivertolapsia, vaan myös erityistarpeisia, ja näille KAIKILLE tulisi tarjota hyvä ja turvallinen hoitopäivä. Ja kun kyse on erityistarpeisista lapsista, kyllä siinä jo koulutustakin kysytään. 

Ei kuulosta laadukkaalta varhaiskasvatukselta tuo. Eli siltä, josta saadaan moninkertaiset rahat takaisin joskus.

Vierailija
1007/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin kyllä että nykyään kaupan kassalla tienataan bruttona enemmän kuin 1500-1600 euroa kuukaudessa..

Vierailija
1008/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetetaan koko ammattiryhmä ja jokainen hoitaa itse omat lapsensa. Voitaisiin laskea veroprosenttia kaikilta. Hoidin itse omia sisaruksia 10 vuotiaasta lähtien lähes kaikki kesät ja hyvin pärjäsi.

Hakekaa raskaisiin tehdastöihin ja elämä hymyilee. Saat ehkä bruttona sen 200-1000e/kk enemmän mikä on nettona parhaillaankin muutaman satasen. Heräät joka aamu klo4. Kaikki paikat täysin hajalla jo ennen 30 ikävuotta ja sairaseläke kutsuu ennen 50 vuoden ikää ellet ole jo kuollut. Kaikki vapaat menee nukkuessa, että selviää seuraavasta päivästä.

Mutta toki tuotakin joku kadehtii:)

Voisin kokeilla, mutta kuulostaa jo liippaavan liian läheltä minun työtäni. Minulla selkä ja kuulo sökönä. Epäergononomisia työasentoja ja meteli varmaan molemmissa töissä. Aikaiset herätykset. Tiukka tahti, pikaiset tauot. Tuo vapaaajan kuluminen palautumiaeen kuulostaa tutulta . Toki tehdastyössä palkka hieman parempi. Moni muutaman vuoden päiväkodissa tehnyt on aivan loppu.t.lto

Vierailija
1009/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, miten vakavasti jengi ottaa työnsä. Kauhea vääntö, kenellä ollut opinnoissa eniten didaktiikkaa, kuka tekee eniten vasuja ja kenellä moniammatillisuus toteutuu eniten. :)

Tätä keskustelua ei kannata lukea, jos asia ei sinua kiinnosta. Luulen että varhaiskasvatuksen työntekijöille tämä on mielenkiintoista keskustelu sillä pian jo 1000 kommenttia lyhyessä ajassa.

Olen eräällä lääketieteellisen tekniikan alalla tutkijana. En ole koskaan kokenut tarvetta selitellä arvokkuuttani hienoilla sanoilla tai päteä, kuinka työni on niin tai näin haastavaa. Duunia tehdään ja sillä sipuli.

Minä ymmärrän varhaiskasvatuksessa erittäin hyvin sen, miksi sen arvokkuutta ja vaativuutta korostetaan. Varhaiskasvatuksessahan työn arvostus ei todellakaan näy kuin korkeintaan vuosipuheissa, muutoin arki pyörii käytännössä täydellisessä kaaoksessa liian suurten ryhmäkokojen ja alimiehityksen vuoksi, ja henkilökunta on huonosti palkattua ja myös uupunutta. Sinänsä surullista, että omille lapsilleen varmasti kaikki toivovat parasta, mutta tyytyvät vallitsevaan tilanteeseen ja kehtaavat vielä soimata henkilökuntaa, joka vaatii työlleen parempia olosuhteita - ja myös palkkaa, koska ei tätäkään työtä nyt ihan hyvää hyvyyttään ja ainoastaan kutsumuksesta tehdä. 

-täydellinen kaaos

-liian suuret ryhmäkoot

-alimiehitys

-huono palkkaus

-työuupumus,

paras ratkaisu olisi ehdottomasti vaatia työntekijämitoituksen muuttamista lakiin ja lisää resursseja varhaiskasvatukseen. Voisin tätä ilomielin tukea verovaroilla ja kaikki tietävät että verovaroja ei nyt käytetä parhaalla tavalla ja jossain on leikkaamisen varaa. Lastentarhanopettajien palkan nostaminen korjaa yhden ongelman vain osittain, koska ltot ei ole ainoita työntekijöitä päiväkodeissa. Tästä syystä vaatimuksen on vaikea nähdä liittyvän mitenkään laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, vaan se vaikuttaa vaan tietyn porukan arvostuksen (lue palkan) himolta.

Ja me muilla aloilla työskenteleväthän olemme aina niin pyyteettömiä, ettemme missään nimessä kaipaa lisää palkkaa varsinkaan silloin, kun työskentelemme matalapalkka-aloilla ja uuvumme työtaakkamme alle. Totta, ei palkankorotuksella korjata kaikkia ongelmia, mutta valitettava totuus myös on se, että mm. palkan vuoksi ala ei vedä. Eli ei saada työntekijöitä. Eli tulevaisuudessa on entistä vaikeampaa saada pätevää henkilökuntaa päiväkoteihin.

Totta kai kaikki haluavat ja ottavat ilomielin vastaan palkankorotukset. Silloin voidaan vaan sanoa asiat niin kuin ne ovat, ei puhuta valtavasta huolesta työntekijäpulasta ja arvostuksesta ja laadusta ja siitä miten tärkeitä lapset ovat, vaan sanotaan että meillä on surkea palkka ja nyt olisi aika alkaa maksaa enemmän ja lakkoillaan sillä asenteella. Ei ne paperimiehetkään ole vaateissaan vedonneet tunteisiin vaan lyöneet hanskat tiskiin. Se on ainakin minun mielestä ihan ok ja inhimillistä. Toki lastentarhanopettajien tulee ymmärtää se, että Suomen korkea veroaste ei välttämättä kannusta ihmisiä olemaan halukkaita toteuttamaan tätä toivetta, eikä kunnilla ole ylimääräistä mistä antaa. Eli se on jostain pois, joko varhaiskasvatuksen muista kuluista tai kunnan muista palveluista.

Kyllä päiväkodeissa työskentelevät todellakin tietävät tämän säästö-mantran, ja samaisella säästöpelottelulla on perusteltu mm. se, että alimiehityksellä pingotetaan ihan viimeiseen asti, ylimääräistä avustajaa ei ryhmään anneta kuin aivan viimeisessä hädässä, eikä välttämättä sitä päiväkeikkalaistakaan, vaikka näistä kummallakaan ei todellakaan ole päätähuimaavat palkat. 

Minusta kannattaisi kuitenkin itse kunkin tiedostaa se, että nämä säästöt vaikuttavat myös omien lasten hoitopäiviin, jotka nykyisellään ovat pahimmillaan uuvuttavia, hektisiä ja levottomia, eikä sitä laadukasta hoivaa välttämättä riitä joka lapselle siinä määrin kuin pitäisi. Kyllä, voidaan toki säästää ja säästää vähän lisää Sipilän malliin, mutta nämä kaikki säästöt kaatuvat sitten niskaan myöhemmin kouluasteella tai sitäkin myöhemmin huomattavasti kalliimpina pommeina, kuin mitä jonkun lto:n palkka on.

Aivan, ja sen takia voisin maksaa veroja lisää jos varhaiskasvatuksen resursseja lisätään mutta en näe mitään itsestään selvää yhteyttä sillä, että lapseni hoitopäivä paranisi sillä että osa työntekijöistä saan 700€ enemmän palkkaa. Kyllähän sairaanhoitajatkin saivat korotuksen palkkaan, mutta en ole kyllä mistään saanut sellaista kuvaa että olisivat ammattiryhmänä tyytyväisempiä tai vähemmän uupuneita kuin ennen, päinvastoin liian matalasta arvostuksesta (lue palkasta) toitotetaan jatkuvasti.

Kuten sanottu: palkankorotus ei korjaa kaikkea, mutta lisää alan houkuttavuutta ja työhön sitoutuvuutta. Jos mikään ei houkuta alalle, tai pysymään alalla, vallitsevissa olosuhteissa tuskin pelkkä lapsirakkaus saa pidemmän päälle alalla pysymään.

Olen eri mieltä siitä miten varhaiskasvatuksen ongelmia korjataan, mutta olkoon niin. Tämä asia ei onneksi ole meidän av-kommenteista kiinni.

Mutta realiteettihan on, että paremmalla palkalla tekee paremmin töitä ja näin ollen kiire helpottaa.

En usko kyllä ollenkaan että asia on noin. Tiedän ihmisiä, jotka tienaavat hyvin työssään mutta ovat kiireen ja stressin takia erittäin onnettomia ja työuupumuksen partaalla.

Vierailija
1010/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin kyllä että nykyään kaupan kassalla tienataan bruttona enemmän kuin 1500-1600 euroa kuukaudessa..

Totta, tarkistin tesistä ja palkat on nousseet omista ajoistani aika paljon. Hyvinkin pääsee 2000€ kuukaudessa. Pitäisikö itsekin vaihtaa alaa. Olihan se tylsää työtä, mutta helppoa. Toisaalta aika surkeat työajat.

Vierailija
1011/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinähän sitä voi yrittää vaihtaa helpompaa matalapalkka duuniin 😂

Vierailija
1012/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta laadukkaalta varhaiskasvatukselta tuo. Eli siltä, josta saadaan moninkertaiset rahat takaisin joskus.

Niinpä, varhaiskasvatuksen resursseissa on nykyään suuria puutteita joka vaikuttaa siihen että pätevistä työntekijöistä on huutava pula. Nyt pitäisi saada resurssit ja työn houkuttelevuus kuntoon. Palkka on yksi niistä.

Vierailija
1013/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, tarkistin tesistä ja palkat on nousseet omista ajoistani aika paljon. Hyvinkin pääsee 2000€ kuukaudessa. Pitäisikö itsekin vaihtaa alaa. Olihan se tylsää työtä, mutta helppoa. Toisaalta aika surkeat työajat.

Joo, voisi kokeilla hakea. Eipä siinä mitään menetä. Jopa vähän vähemmän palkkaa ei haittaisi, jos työn kuormittavuus ja vastuu aivan eri luokkaa.

Vierailija
1014/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-täydellinen kaaos

-liian suuret ryhmäkoot

-alimiehitys

-huono palkkaus

-työuupumus,

Ei ole. Asia ei tietenkään ole aivan suoraviivainen, mutta iso kuva on se, että palkka ei lisää tyytyväisyyttä eikä paranna suoritusta.

https://hbr.org/2013/04/does-money-really-affect-motiv

Tuosta lisätietoa.

Vierailija
1015/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua. Kuitenkin ihmettelen tässä kuten monessa muussakin päivähoitoon liittyvässä keskustelussa sitä, että kaikki päivähoitoikäiset 1-6 v lapset niputetaan yhteen. Mitä pienempi lapsi sen enemmän perushoitoa, se on selvä. Mutta esim 5-vuotiaalle se hoito on, tai toivottavasti on, aika paljon muutakin kuin pyllynpyyhkimistä ja puurolautasen antamista.

Ja toisaalta: eipä ne ala-asteen opetussisällöt niin ihmeellisiä ole - miksi sinne ei riitä vaan joku tarhaaja? Tai miksi ei oteta vaikka jotain työtöntä korkeakoulutettua ja pistetä opettamaan tokaluokkaa? Missä vaiheessa se opettajuus muuttuu tärkeäksi?

Ja olen muuten DI yksityisellä puolella...ikään kuin tämä niin ihmeellistä ja pyhää työtä olisi yksityiselläkään.

Samaa mieltä. Mun mielestä voitaisiin alkaa pyörittämään ainakin 1-2-luokkia siviilipalvelusmiehillä, ovathan he kaikki myös itse ne luokat suorittaneet ja ovat siten päteviä opettamaan niitä. Aivan turhaa kouluttaa yliopistossa ketään sellaiseen yksinkertaiseen opetustyöhön.

Joo, ja poliiseja voisi kouluttaa vartijat, sähkäreitä voisi kouluttaa "tee se itse omakotitaloasuja" koska hänellä on vuosien kokemus eikä ole vielä toistaiseksi ollut tulipaloja kotonaan, kemistejä voisi kouluttaa joku sekakäyttäjä katuojasta sillä onhan hänellä jos jonkinlaisista aineista kokemusta.

Minäkin osaan laittaa lettejä, voisin perudtaa menstyvän kampaamon, osaan piortää taloja joten alan arkkitehdiksi.

👍

Itseasiassa tästä viestistäsi päästään varsin johdonmukaiseen lopputulemaan - hyväksi lasten hoitajaksi ei voi oppia koulussa. Vaan lapsia joitamalla. 10 lasta kasvattaneet maahanmuuttajanaiset ja kaikki mummut on niitä tosiosaajia

Missäköhän oppilaitoksessa mahdetaan opettaa sarkasmia?

Vierailija
1016/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkkoja nostetaan noin huimasti, se tietää, että henkilöstöä vähennetään. Sitäkö te vanhemmat haluatte

Ei vähennetä sillä lain mukaan on mentävä.

Vierailija
1017/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-täydellinen kaaos

-liian suuret ryhmäkoot

-alimiehitys

-huono palkkaus

-työuupumus,

Ei ole. Asia ei tietenkään ole aivan suoraviivainen, mutta iso kuva on se, että palkka ei lisää tyytyväisyyttä eikä paranna suoritusta.

https://hbr.org/2013/04/does-money-really-affect-motiv

Tuosta lisätietoa.

Eli mitä tapahtuu, jos vaatimus menee läpi? Maksaa tolkuttomasti yhteiskunnalle, työntekijät eivät ole tyytyväisempiä, resurssipula säilyy ja palvelu ei parane. Ei järjen hiventä!

Viisikymppiä lisää palkkaa, ja loput liikenevät rahat lisähenkilöstön kouluttamiseen ja palkkaamiseen.

Vierailija
1018/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoaikainen työntekijä pääkaupunkiseudulla 1.720 ja muualla Suomessa 1.652 (1.vuoden myyjän palkka ilman lisiä). Mutta nuo ovatkin onnellisia kaupan työntekijöitä, jos ovat kokoaikaisia eli kuukausipalkkaisia. Tuntiliksat on 10,75 pk-seudulla ja muualla 10,33. Ilta-, lauantai- ja sunnuntailisät tekee paljon osa-aikaisille. Kaupan alallahan on tyypillisesti osa-aikaisia työsoppareita ja vielä tyypillisemmin tarvittaessa työhön kutsuttavia.

Olen kaupan alan palkkoja laskenut, ja keskimäärin alan tekijöille jää tassuun tonnin molemmin puolin. Osa on opiskelijoita, osalla on paremmin tienaava puoliso, osa hakee toimeentulotukena loput mitä elämiseen tarvitsee.

Kun noita kaupan, maravan ja muita oikeasti pieniä palkkoja laskee, niin ei osaa yli kahden tonnin lähtökuukausipalkkaa pitää ihan surkeana. Muistettakoon, että lto:t saavat kokemusvuosikorotukset siinä missä muutkin. Ja kai se säännöllinen työaikakin jotain painaa - monilla muilla aloilla ollaan töissä iltoja, öitä, viikonloppuja, jouluja. Kunnallisessa päivähoidossa ei moni joudu niitä tekemään.

Vierailija
1019/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kommenttia tunteella:

2300 on kitupalkka raskaasta ja kuluttavasta, aliarvostetusta työstäni. Minä olen saanut myös kuulon aleneman vaikka olen vasta 30 vuotias. En tiedä jaksanko enää kauaa alalla, nytkin valvon yöt ja stressaan tulevaa työpäivää kun en tiedä otetaanko työkaverillwni sijasita vai ei

. Kaupan kassalla saisin suunnilleen saman palkan joten se on mahd.yksi ratkaisu. Tuntuu vaan että menisi yksi koulutettu lto

taas hukkaan, hyvää palautetta olen kuitenkin saanut asiakkailta (perheiltä ja lapsilta)

Toisaalta lto:n töihin pääsen varmsti takaisin tauonkin jälkeen, kun ei tekijöitä riitä.

Tuen tarpeen lapsia on entistä enemmän tavallisissa ryhmiasä mutta mitään resursseja ei ole tullut lisää, päinvastoin.

Tämä väite että kaupan kassalla tienaa yhtä paljon, tai edes lähes yhtä paljon on minun mielestä tosi erikoinen. Olin itse kaupan kassalla töissä 10 vuotta sitten eikä todellakaan palkka ollut kuukaudessa lähelläkään 2000€ edes viikonloppua ja iltoja tekemällä. Onko palkat tosiaan nousseet noin paljon? Tuntipalkka oli silloin 8,4€ ja siihen lisät päälle, joskus saattoi päästä 1500-1600€ bruttona, mutta ei todellakaan 2300€.

Tuo 2000 riittää ihan hyvin. 1500 - en usko.

Vierailija
1020/1196 |
09.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 5 vuotta lto hommia ja aika moni kollega on sinä aikana on niin sanotusti jättänyt leikin kesken 😁 itsekin siis olen näin tekemässä kun valmistun fysioterapeutiksi, nostan hattua kaikille jotka jaksavat tehdä päiväkodissa töitä vuodesta toiseen menettämättä terveyttään!