Mitä lapsiperheköyhyydelle voisi sinun mielestäsi tehdä?
Nyt kun tänään taas on puhuttu lapsiperheköyhyyden ongelmallisuudesta enkä yhtään epäile sitä, etteikö se vaikuttaisi hyvin laajalti lapsen elämään. Mutta mitä asialle olisi tehtävissä? Toisen asteen ilmaiset oppikirjat olisi varmasti yksi juttu, mutta entä muuta? Tuntuu, että suurin osa päähän tulevista ratkaisuehdotuksista on sellaisia, joiden tekijöiksi vaadittaisiin niitä köyhiä vanhempia.
Olisi kiva keskustella tästä aiheesta ja pohtia erilaisia ratkaisumalleja.
Kommentit (106)
Koulussa aamiainen
Ilmaisia tai vahvasti tuettuja harrastuksia ja harrastusvälineitä
Lähikirjastot takaisin
Suunnittelu, suunnittelu ja suunnittelu. Ennen kuin lapsia tehdään pitää miettiä onko varaa tehdä lapsi.
Hankkia lapsia vaan jos on varaa. Pitääkä hitto soikoon yhteiskunnan kustanataa kaikkien vauvakuumeilut.
En tiedä oikein, auttaisiko perheverotus kenties vai vaikuttaisiko kaikkein köyhimpiin yhtään mitään.
.
Ilmaiset oppimateriaalit olisivat auttaneet ainakin oman perheen taloutta melko paljon.
Köyhyydestä nouseminen on ihan jokaisen omalla vastuulla. Se onnistuu varsin helposti jos on terve ja älykkyysosamäärä on vähintään yhden keskipoikkeaman alle keskiarvon. Yhteiskunta tarjoaa katon pään päälle ja huolehtii siitä ettei kukaan kuole nälkään mutta pehmeän leivän, voin ja juuston joutuu itse hommaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyydestä nouseminen on ihan jokaisen omalla vastuulla. Se onnistuu varsin helposti jos on terve ja älykkyysosamäärä on vähintään yhden keskipoikkeaman alle keskiarvon. Yhteiskunta tarjoaa katon pään päälle ja huolehtii siitä ettei kukaan kuole nälkään mutta pehmeän leivän, voin ja juuston joutuu itse hommaamaan.
Siis köyhän perheen lasten omalla vastuulla? Niinkö tosiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän perheen VANHEMPIEN vastuulla.
Perheköyhyyttä voi välttää pidättäytymällä liikojen lapsien tekemisestä, jos ei ole varaa elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta ne lapset joutuvat kärsimään jos vanhemmilla ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Huolehtia siitä että liian köyhät eivät lisäänny.
Tämä onnistuisi vain määräämällä tuloraja,jonka alittaville suoritettaisiin pakkoabortti valtion toimesta. Moraalisesti ja eettisesti kyseenalaista. Ainahan se köyhä ja raskaana oleva ei ole mikään elämäntapatyötön sossupummi,vaan voi olla myös ihan fiksu ja normaali yliopisto-opiskelija jolla hyvä tulevaisuus edessään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisien nostaminen 30%:lla ja 2. asteen ilmaiset oppimateriaalit.
Kaikkein köyhimmillä lapsilisän korotus on hyödytön, koska lapsilisä on tulo toimeentulotuessa ja siten pienentää toimeentulotuen määrää. Ei-niin-köyhillä köyhillä siitä voisikin olla apua. Toisaalta kysymys olisi varsin suuresta summasta, koska korotus koskisi kaikkia ja suurin osa lapsilisän saajista ei kuitenkaan ole köyhiä. Oppimateriaaleista olen samaa mieltä! Uskon, että kun kaupunki pannaan maksajaksi opiskelijan huoltajien sijasta, tulee myös vähän harkintaa siihen mitä kaikkia opuksia sitä ylipäänsä tarvitaan.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta ne lapset joutuvat kärsimään jos vanhemmilla ei ole rahaa.
Mitä pahempaa, ne omaksuu asenteen ettei tarvitse kouluttautua ja käydä töissä koska yhteiskunta elättää.
Suomeen pitäisi luoda työpaikkoja joiden palkalla elää ja elättää lapsiaan. Köyhyys pienenee töitä tekemällä - siis kunnon palkkatöitä eikä mitään 0-soppareita tai orjatöitä..olisin nimittäin minäkin köyhä (sekä lapseni) jos ei mulla töitä olisi.
T. Palkkatyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein köyhimmillä lapsilisän korotus on hyödytön, koska lapsilisä on tulo toimeentulotuessa ja siten pienentää toimeentulotuen määrää. Ei-niin-köyhillä köyhillä siitä voisikin olla apua. Toisaalta kysymys olisi varsin suuresta summasta, koska korotus koskisi kaikkia ja suurin osa lapsilisän saajista ei kuitenkaan ole köyhiä. Oppimateriaaleista olen samaa mieltä! Uskon, että kun kaupunki pannaan maksajaksi opiskelijan huoltajien sijasta, tulee myös vähän harkintaa siihen mitä kaikkia opuksia sitä ylipäänsä tarvitaan.
- AP
Lukiokirjat ei maksa niin paljon ettei niihin olisi varaa.
Seuraavien eduskuntavaalien kuuma puheenaihe taatusti.
Palkkaverosta vähennyksiä lasten mukaan ja lapsilisä pois. Työssäkäyvät saa etuja muut ei
Vierailija kirjoitti:
Palkkaverosta vähennyksiä lasten mukaan ja lapsilisä pois. Työssäkäyvät saa etuja muut ei
Ja entä sitten ne jotka ei pysty käymään töissä?
Ilmainen ehkäisy, etenkin pidempiaikainen kuten kierukka, pitäisi olla ilmainen. Sitä voisi myös vahvasti suositella, jopa painostaa, esim heikkolahjaisille.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa aamiainen
Ilmaisia tai vahvasti tuettuja harrastuksia ja harrastusvälineitä
Lähikirjastot takaisin
Hyviä ajatuksia! Aamiainen toki on päivän halvin ateria, jos keittää esimerkiksi puurot ja sen kylkeen mehukeittoa ja vaikka banaani. Mutta toki aamiaisesta koulussa olisi hyötyä niille köyhille, joiden ongelma ei ole pelkästään köyhyys vaan myös hankaluudet elämänhallinnassa. Vatsa kurnien on varmasti vaikea keskittyä opiskeluun ja tämä näkynee sinänsä ihan etevien köyhien perheiden lasten koulumenestyksessä. :(
Näissä harrastuksissa on varmasti aika paljon kaupunkikohtaisia eroja. Asun itse isossa kaupungissa, jossa on ns. Harrastava iltapäivä -toimintaa, eli kaupunki maksaa urheiluseuroille ymv. siitä, että pitävät koululla iltapäivällä jotain matalan kynnyksen toimintaa. Näitä on erilaisia, on liikuntaa, mutta myös ilmaisutaitoa, koodausta, käsitöitä, musiikkia...
Kirjastot ovat tärkeitä lähipalveluita ja palvelevat ihmisiä ihan kaikista yhteiskuntaluokista, olen samaa mieltä että niitä on tärkeä olla olemassa. Ymmärtääkseni jossain kunnassa on saatu hyviä tuloksia kokeilusta, jossa joku sosiaaliohjaaja oli kirjastossa iltapäivisin nuorten käytettävissä. Muut asiakkaat tykkäsivät, kun melu ym. lieveilmiöt vähenivät ja nuorille oli hyötyä, kun pääsi ammattilaisen kanssa keskustelemaan ja sai ehkä apua elämäntilanteeseensa.