Mitä lapsiperheköyhyydelle voisi sinun mielestäsi tehdä?
Nyt kun tänään taas on puhuttu lapsiperheköyhyyden ongelmallisuudesta enkä yhtään epäile sitä, etteikö se vaikuttaisi hyvin laajalti lapsen elämään. Mutta mitä asialle olisi tehtävissä? Toisen asteen ilmaiset oppikirjat olisi varmasti yksi juttu, mutta entä muuta? Tuntuu, että suurin osa päähän tulevista ratkaisuehdotuksista on sellaisia, joiden tekijöiksi vaadittaisiin niitä köyhiä vanhempia.
Olisi kiva keskustella tästä aiheesta ja pohtia erilaisia ratkaisumalleja.
Kommentit (106)
Koskaan ei voi tietää millainen tulevaisuus jollain tulee olemaan..eli ei oikein voi arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaverosta vähennyksiä lasten mukaan ja lapsilisä pois. Työssäkäyvät saa etuja muut ei
Ja tämä auttaa lapsiperheköyhyyteen miten? Vai saako työttömät perheet vastaavan summan tt-tukena?
Enintään yhden lapsen politiikka mahdollistaisi paremmat resurssit jokaiselle lapselle ja olisi maapallon kantokyvyn kannalta hyvä juttu.
Ikävä fakta: Suomessa on maailman parhaat tuet lapsiperheille. Kun ajattelee maailman lapsia, joilla ei ole ruokaa tarpeeksi eikä puhdasta vettä, niin eikö yhtään hävetä inistä täälllä, että pitäisi päästä ilmaisiin harrastuksiin, tai edes aamiasita ei itse viitsittäisi lapselleen laittaa.
Ne lapsethan pitäisi varmaan suoraan synnyttää johonkin yhteiskunnan ylläpitämään kommuuniin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tänään taas on puhuttu lapsiperheköyhyyden ongelmallisuudesta enkä yhtään epäile sitä, etteikö se vaikuttaisi hyvin laajalti lapsen elämään. Mutta mitä asialle olisi tehtävissä? Toisen asteen ilmaiset oppikirjat olisi varmasti yksi juttu, mutta entä muuta? Tuntuu, että suurin osa päähän tulevista ratkaisuehdotuksista on sellaisia, joiden tekijöiksi vaadittaisiin niitä köyhiä vanhempia.
Olisi kiva keskustella tästä aiheesta ja pohtia erilaisia ratkaisumalleja.
Se että lapsia ei hanki ne joilla ei lapsiin ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaverosta vähennyksiä lasten mukaan ja lapsilisä pois. Työssäkäyvät saa etuja muut ei
Ja entä sitten ne jotka ei pysty käymään töissä?
Tätä minä ihmettelen kun 25v mielenterveys eläkeläinen tekee 5 muksua ja yhteiskunnalta sitten onat ja lasten terapiat, tukiperheet, siivousavut ynnä muut.
Jos ei töihin kykene, ei tarvitse lapsiakaan tehdä. Niidenkin kanssa pitää tehdä aika paljon.
Pyörätuoli ei estä työntekoa
Vierailija kirjoitti:
Koulussa aamiainen
Ilmaisia tai vahvasti tuettuja harrastuksia ja harrastusvälineitä
Lähikirjastot takaisin
Noi kaikki voi sitten maksaa niiden lasten isovanhemmat.
Sillä muiden ihmisten selkänahasta noita ei saa repiä.
Elämänhallinta ja talous kuntoon ennen lisääntymistä. Koulun seksivalistuksessa pitäisi painottaa, että lapsia hankitaan vasta, kun yhteiskunnan tuet eivät ole ainoa tulonlähde.
Minulle näin ovat opettaneet omat vanhempani. Olen vielä opiskelija, mutta tuskin haluan lapsia ikinä. Kouluttamattomat tuttuni porsivat eniten. Antavat sen mallin lapsilleen, joista todennäköisesti tulee samanlaisia elättejä, kuin vanhempansa.
Ilmaiset ehkäisyvälineet, ilmainen ehkäisy- ja elämänhallintaneuvonta. Voisi olla jopa ihan pakollinen, ja sitten tietysti kokeet perään, että nähdään meneekö ne neuvot yhtään perille. Kokeella saisi sitten lunastaa sen äitiyspakkauksen, kotihoidontuet, lapsilisät yms.
Ne joille em. asiat ovat tuttuja, voivat suorittaa neuvontakurssit ihan vain tenttimällä kokeen. Jos kokeen reputtaa, on osallistuttava uudelleen, niin monta kertaa, että menee väh. 80% oikein.
No rahan antaminen ei toimi.Köyhä kun ei yleensä osaa säästää ja suunnitella.Ilmainen toisen asteen koulutus,ilmaisia harratuksia ja kerhoja,terveydenhuoltoparannukaet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyydestä nouseminen on ihan jokaisen omalla vastuulla. Se onnistuu varsin helposti jos on terve ja älykkyysosamäärä on vähintään yhden keskipoikkeaman alle keskiarvon. Yhteiskunta tarjoaa katon pään päälle ja huolehtii siitä ettei kukaan kuole nälkään mutta pehmeän leivän, voin ja juuston joutuu itse hommaamaan.
Siis köyhän perheen lasten omalla vastuulla? Niinkö tosiaan?
Köyhän perheen VANHEMPIEN vastuulla.
Joo, mutta ne lapset joutuvat kärsimään jos vanhemmilla ei ole rahaa.
Silloin ne vanhemmat pitää laittaa vankilaan ja ottaa lapset huostaan.
Vanhempien VASTUULLA on pystyä maksamaan lastensa kulut.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisien nostaminen 30%:lla ja 2. asteen ilmaiset oppimateriaalit.
Mikä vika tässä ehdotuksessa alapeukuttajien mielestä on? Olisin itse ehdottanut juuri noita samoja.
Niin kauan, kun ihmisillä on vapaus valita, kenen kanssa perustavat perheen ja mihin rahansa käyttävät, lapsiperheiden köyhyydelle ei voi tehdä paljoakaan. Vielä 1970- ja jopa joillain 1980-luvuilla lapsiperheen köyhyys tarkoitti ulkovessaa, nälkää, rikkinäisiä vaatteita jne. Nykyisin ei lapsiperheet - köyhätkään - joudu elämään näin.
Olen saanut omat lapseni aikana, jolloin juuri kukaan ei vielä törsännyt lapsiinsa. Kun 24 lapsen luokassa yhdellä tai kahdella lapsella oli jotain "hienoa", köyhien ja keskituloisten perheiden 22-23:lla lapsella ei ollut. Köyhän perheen lapsi sulautui sujuvasti massaan eikä kokenut itseään erilaiseksi sen vuoksi, että vanhemmat olivat köyhiä.
Nykyinen lapsiperheiden köyhyys johtuu suurimmaksi osaksi kotitalouksien tuloerojen kasvusta sekä tavasta investoida suuriakin summia lapsiin. Tälle ei voi oikein mitään. Lääkärillä on oikeus hankkia lapsia juristin kanssa ja jokaisella on oikeus ostaa lapsilleen ihan mitä haluaa, jos vain rahat riittävät.
Köyhän perheen lapset joutuvat elämään samassa ympäristössä kuin muutkin lapset. Köyhän perheen lapsi kuuluu nyt siihen pieneen vähemmistöön, jolla ei ole. Ennen hän olisi kuulunut suureen enemmistöön, jolla ei ole. Kilpavarustelu, joka alkaa jo ennen lapsen syntymää, on ennennäkemätöntä.
Tilannetta saattaa parantaa se, että suurta keskiluokkaa ollaan jo jonkin aikaa oltu kurjistamassa. Ehkäpä tänään syntyvät köyhät lapset ovat taas koulussa samassa asemassa kuin aiemmin eli kuuluvat siihen enemmistöön, jolla ei ole. Tai sitten tilannetta voi parantaa, jos tapahtuu jotain sellaista, joka saa ihmiset tarkemmin harkitsemaan kulutustottumuksiaan.
Lapsilisät tulojen mukaan. Sama summa jakoon kuin nykyäänkin mutta köyhemmille painottuen, tulojen noustessa laskien ja tietyn tulorajan jälkeen pois kokonaan. Lisäksi lainmuutos että lapsilisä ei vaikuttaisi toimeentulotukeen. Ongelmana olisi tietysti white trash henkisten suurperheiden rahastaminen sitten tällä asialla joten ei ihan 100% hyvä idea ehkä. Mutta lapset ovat aina syyttömiä vanhempiensa köyhyyteen joten asialle kyllä pitäisi tehdä jotain. Koulupuvut ehkä niin ei olisi eriarvoistumista sen mukaan että toisilla on varaa kalliisiin muotivaatteisiin ja toisilla ei... Tai päivähoitomaksut pois.
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinta ja talous kuntoon ennen lisääntymistä. Koulun seksivalistuksessa pitäisi painottaa, että lapsia hankitaan vasta, kun yhteiskunnan tuet eivät ole ainoa tulonlähde.
Minulle näin ovat opettaneet omat vanhempani. Olen vielä opiskelija, mutta tuskin haluan lapsia ikinä. Kouluttamattomat tuttuni porsivat eniten. Antavat sen mallin lapsilleen, joista todennäköisesti tulee samanlaisia elättejä, kuin vanhempansa.
Nyt osuit ongelman ytimeen. Opitut mallit vaikuttavat käytöksemme aikuisena.
Ilmaista ei ole, on vain jotain, jonka joku toinen maksaa, Nyt on joillakin perheillä jo kolmas sukupolvi, jotka ovat aina eläneet yheiskunnan varoilla, Eivätkä edes ole erityisen "köyhiä" millään mittarilla. Jossain vaiheessa pitäisi herätä, että kuinka kauan meillä on moiseen varaa.
Tilapäisesti kuka vaan voi joutua tuen varaan, mutta nyt siitä on tullut ammatti.
Ihmettelijä. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika tässä ehdotuksessa alapeukuttajien mielestä on? Olisin itse ehdottanut juuri noita samoja.
En alapeukuttanut mutta verorahoja kuluu turhaan jos kaikki tuloista riippumatta saavat korotuksen. Eikä eriarvoisuus muutu mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen pitäisi luoda työpaikkoja joiden palkalla elää ja elättää lapsiaan. Köyhyys pienenee töitä tekemällä - siis kunnon palkkatöitä eikä mitään 0-soppareita tai orjatöitä..olisin nimittäin minäkin köyhä (sekä lapseni) jos ei mulla töitä olisi.
T. Palkkatyöläinen
Miksi et itse luo niitä töitä?
Ihmettelijä. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka noi maksaa?
Onhan ne aika isoja kertahankintoja etenkin ykkösvuoden syksyllä, kun hankittavaksi tulee tietokone ja kirjat. Jo pelkästään äidinkielen käsikirja maksoi lähemmäs 60 euroa. Jos perheessä on vaikka lähihoitajana työskentelevä yksinhuoltajaäiti ja kaksi teiniä, niin ei varmasti ole herkkua maksaa lukiokirjoja.