Luen pääsykokeisiin- työkkäriltä työtarjous, neuvoja kaivataan!
Elikkä määräaikaiseni päättyi (pyysin, ettei jatketa, että voin lukea yliopiston pääsykokeisiin), olen täysin tulottomana joten nostan liitolta rahaa tämän 2kk. (Moraalitonta tai ei, mutta haluan kouluun ja pois duunarihommista).
Nyt sit sain työtarjouksen. Tein hakemuksen tarkotuksella todella huonosti kirjoitusvirheiden kera. Kyseessä siis vuokrafirma ja oman alan töitäni. Työllisyys alalla hyvä ja olen ammattitaitoinen.
No! Sieltäpä tuli viestiä, että soita HR tämä ja puh nro... Katsoin facesta että kyseessä nuori ja rennon näkoinen mies.
Selitänkö tilanteeni, että olen pääsykokeen jälkeen käytettävissä ja älä pliis kerro työkkärille (onko riski, että kertoo?) vai menenkö työhaastatteluun humalassa pukeutuneena pelleksi? Jos menen työhaastatteluun ja käyttäydyn tavallisesti "saan" työpaikan 100% varmuudella, koska alalla työntekijäpula, olen asiallinen ja minulla on ammattitaitoa.
Miten teen, että saan lukea pääsykokeisiin ja saan työttömyyyskorvauksen tältä 2 kuulauden ajalta?
Kommentit (181)
En tiiä yhtää noista karensseista yms mutta itse en tehnyt töitä kun luin pääsykokeisiin, sain toimeentulotukea ja sitten myös opiskelupaikan yliopistoon. En kadu, että nostin toimeentulotukea, kyllä mä oon töitä tehny ja veroja maksanu. Ja mun tulevalla alalla on hyvä työllisyystilanne. Mikäköhän siinä oikeen on että joukolla hyökätään kun ap haluaa 2 kk lukulomaa? Itselläni on tuttu, joka opiskelee ja tekee lähihoitajan töitä samalla ja vaikka on vuosikausia samaan paikkaan tehnyt töitä nii eipä oo ikinä saanu pidempiä lomia kun joku 2vk kerrallaan. Kun taas vakityöläiset saa melkein tuon 2kk lomaa vuodessa. Ap:lla sama tilanne, eiköhän hän nyt oo ansainnu lukulomansa.
Tsemppiä ap, toivottavasti pääset opiskelemaan! Ja jos et, niin ens vuonna uudestaan. Ja sillo voi jo opiskella vaikka puolipäiväsen työn ohella kun taustalla on jo hyvä pohja lukemiselle. Te jotka onnistutte pääsee sisälle vaikka teittekin samalla 100 tuntista työviikkoa kolmen alle kouluikäsen lapsen kanssa, onnittelut. Kaikilta se ei onnistu, muistakaa se.
Haiset, olet epäsiisti, tukka likainen... teet flegmaattisen vaikutuksen. Jaarittelet epäolennaisuuksia, vastaat hooposti kysymyksiin. Kerrot että rasitut kovin helposti. Työhaluton ei saa olla. Mahdottomille työnhakijoille kukaan ei voi mitään. Kyllä tällä tyylillä ansiosidonnaista nostaa kotvan ajan. Kokemusta on. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet haastatteluun ja vedät sitä ennen kännit. Problem solved.
Se on vaihtoehdoista yksi. Tai puhua huumeista yms. haastattelussa.
Kuitenkin vähän niin ja näin että kehtaanko.
Ei näin. Ethän kuitenkaan halua loppuiäksesi pilata mahdollisuuksia minkään työpaikan suhteen. Vai oletko tosiaan niin varma opiskelupaikastasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueppa nyt välillä vähän semmoista kuin "laki työttömyysturvasta"! Ihan vaikka niiden pääsykoekirjojen sijasta. Siis herran tähden kuitenkn. Meinaatko tosissaan, ettei lainsäädännössä ole otettu huomioon sellaista vaihtoehtoa, että joku joskus tahallaan pilaisi työnhaun tai haastattelun, ettei valttaisi ha saisi jatkaa katkeamatta korvauksilla??! Tämmöistä ei siis ole ikinä ennen tapahtunut ja lakia valmistelevat ja päättävät eivät tämmöisestä ole kuulletkaan?? Näinkö aattelit.
Newsflash: Siellä on kohta jossa todetaan:" Joka muuten omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, ettei tule valituksi".
Mitenkä tämä mielestäsi vertautuu noin niinkuin omasta mielestäsi siihen, että tahallaan sekoilee sekä hakemuksessa että haastattelussa?
Ja samaan hintaan toinen tietopljäjys: Kyllä työkkäristä soitetaan firmoihin. Kuuluu toimenkuvaan seurata, miten itse lähettämät työpaikat haetaan ha täytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 14.51-16.50 olet pommittanut tätä ketjua viesteillä. Tuskin olet samalla keskittynyt pääsykoekirjaan. Asettaa uuteen valoon sen "kaiken vaativan, kokopäiväisen lukemisen", joka estää työnteon ja jolta ei edes tiskejä ehdi tiskata ja pyykkikonetta käynnistää.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueppa nyt välillä vähän semmoista kuin "laki työttömyysturvasta"! Ihan vaikka niiden pääsykoekirjojen sijasta. Siis herran tähden kuitenkn. Meinaatko tosissaan, ettei lainsäädännössä ole otettu huomioon sellaista vaihtoehtoa, että joku joskus tahallaan pilaisi työnhaun tai haastattelun, ettei valttaisi ha saisi jatkaa katkeamatta korvauksilla??! Tämmöistä ei siis ole ikinä ennen tapahtunut ja lakia valmistelevat ja päättävät eivät tämmöisestä ole kuulletkaan?? Näinkö aattelit.
Newsflash: Siellä on kohta jossa todetaan:" Joka muuten omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, ettei tule valituksi".
Mitenkä tämä mielestäsi vertautuu noin niinkuin omasta mielestäsi siihen, että tahallaan sekoilee sekä hakemuksessa että haastattelussa?
Ja samaan hintaan toinen tietopljäjys: Kyllä työkkäristä soitetaan firmoihin. Kuuluu toimenkuvaan seurata, miten itse lähettämät työpaikat haetaan ha täytetään.
Hönöydelle ei työvoimaviranomainenkaan voi mitään. Meitä vaan on niin moneen junaan.
Oon ollut työttömänä vuosia ja haen kahdeksatta kertaa lääkikseen, jospa nyt tärppäis että pääsis ns. elämään elämää mikä on vaan lipunut ohi kun olen lukenut kaikki nämä vuodet lukion fysiikkoja ja kemioita. Viime vuonna jäin 3 pisteen päähän sisään pääsystä. Jospa nyt onnistais ku on tosiaan vuosia valmistauduttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos sinulla ei ole lapsia, niin voit jakaa ajankäyttösi näin: 8 tuntia töitä, 8 lukemista ja 8 tuntia unta. Kyllä sitä pari kuukautta kestää.
Ja miten tämä mahtaa onnistua? Teleportatako sinne töihin pitäisi plus kaikki muut aikaavievät jutut kuten ruoanlaitto yms.
Mikä ihmeen ruuanlaitto? jos hakee tosissaan, ei mieti siivousta, pyykkiä, ruuanlaittoa jne. vaan lukee pääsykokeisiin! Ei biletystä,ei kavereita, ei somea jne. vaan ainoastaan lukemista kaikki vapaa-ajat. Suihkussa saa käydä ja hampaat pestä, mutta ei mitään kuntosalia, uimahallia jne.
Jos siis oikeasti aikoo unelma-alalleen oikeustieteelliseen, jossa jo harjoittelijana saa yli 3000 e/kk palkkaa.
Sinulla on mielestäni vähän ylimitoitetut mielikuvat lukumääristä ja harjoittelun palkkauksesta. Noin omien ja kollegoiden kokemusten mukaan.
T: Lakimies
Osaisiko arvon lakimies neuvoa minua?
1. En soita
2. Soitan ja sekoilen. Jos haastattelu sekoilen lisää.
3. Kerron rekrylle tilanteen rehellisesti ja pyydän kertomaan liitolle että olen hakenut mutta minua ei valittu. Lisäksi olen käytettävissä kesällä.
Mun mielestä täällä on käsittämätön trollauskamppanja ap:lle joka ensinnäkin tarvitsee vain 2 kk lukemiseen alalle joka todennäköisesti tulee työllistämään hänet kokoaikaisesti vakituisesti pitkäksi ajaksi ja hän tulee tulevaisuudessa paremman palkkansa ja vakkarityönsä turvin maksamaan ne 2 kk työttömyystuet moninkertaisesti takaisin. En ymmärrä tätä logiikkaa että jää mieluummin tekemään hanttihommia epäsäännöllisillä työpajoilla ja pienellä palkalla vaan siksi että ao. henkilöä nyt itseään sattuu omien ongelmiensa (niitä hänellä ilmiselvästi on postauksista päätellen) takia.
En kannata 1. vaihtoehtoa koska voivat pyytää haastatteluun joka tapauksessa. Jos pyytävät haastatteluun niin yritä pyytää reilusti enemmän palkkaa vaikka työkokemukseen vedoten. Sulla ei varmaan ole lapsia joten lasten takia poissaoloihin ei pysty vetoamaan. Suurempi palkka ja jotkut esteet siihen ettei kaikki vuorot välttämättä sovi on ehkä paras keino. Onko sulla mitään sairauksia ym. mihin voisit vedota?
Vierailija kirjoitti:
Menet töihin jos niitä tarjotaan.
Perustelut tälle:
- et ole maksanut 2 kuukauden edestä ansiosidonnaista ollessasi töissä. Vain viisi prosenttia ansiosidonnaisesta maksetaan liiton varoista, loppuosuus verovaroista.
- tällä yhteiskunnalla ei ole varaa siihen, että kaikki opiskelemaan hakevat ovat ansiosidonnaisella lukulomalla. Kustannukset vuositasolla kymmeniä, satoja miljoonia
- 2 kuukautta jaksaa kyllä käydä töissä ja lukea
- kannattaa ensin opiskella opiskelutekniikka ja sen jälkeen vasta lukea pääsykokeisiin tai tentteihin, riittää vähempikin hauki on kala -tankkaaminen
Lisäksi vielä omakohtainen perustelu. Puoliso oli kaksi vuotta hoitovapaalla pelkällä kotihoidontuella eikä ansiosidonnaisella, vaikka mahdollisuus työllistyminen olisi ollut aika olematonta ja siten ansiosidonnaisella kikkailu mahdollista. Meidän perheen tapoihin ei vain kuulu kupata yhteisestä laarista.
Siis meinaatko , ettei ap ole veroistaan maksanut kun keikkatöitä tehnyt noita ansiosidonnaisen kuluja? Oletpa pihalla. Samalla logiikalla mitä kaikkea ihmiset saavatkaan verovaroista mitkä heille ei oikeasti kuulukaan. Teidänkin perheessä näitä muita verovaroin maksettavia tuloja varmasti on. Onkohan syytä teille maksaa kun kerran ootte noin hanakasti ap:n 2 kk tuloistakin hyppimässä seinille.
Vierailija kirjoitti:
Menet töihin jos niitä tarjotaan.
Perustelut tälle:
- et ole maksanut 2 kuukauden edestä ansiosidonnaista ollessasi töissä. Vain viisi prosenttia ansiosidonnaisesta maksetaan liiton varoista, loppuosuus verovaroista.
- tällä yhteiskunnalla ei ole varaa siihen, että kaikki opiskelemaan hakevat ovat ansiosidonnaisella lukulomalla. Kustannukset vuositasolla kymmeniä, satoja miljoonia
- 2 kuukautta jaksaa kyllä käydä töissä ja lukea
- kannattaa ensin opiskella opiskelutekniikka ja sen jälkeen vasta lukea pääsykokeisiin tai tentteihin, riittää vähempikin hauki on kala -tankkaaminen
Lisäksi vielä omakohtainen perustelu. Puoliso oli kaksi vuotta hoitovapaalla pelkällä kotihoidontuella eikä ansiosidonnaisella, vaikka mahdollisuus työllistyminen olisi ollut aika olematonta ja siten ansiosidonnaisella kikkailu mahdollista. Meidän perheen tapoihin ei vain kuulu kupata yhteisestä laarista.
Meidän perheen tapoihin ei vain kuulu kupata yhteisestä laarista.
Ai ei vai? Ja silti kuppasitte sen kotihoidontuen, hoitolisän ja mahd. kuntalisänkin jopa kahden vuoden ajalta ettei puolisosi olisi tarvinnut mennä töihin. Koska työttömänä työnhakijana hänellekin olisi tullut niitä työtarjouksia joihin olisi pitänyt hakea. Aivan just ja se mitä tästä tulee mieleen..olisko helkkarinmoinen ylimielisyys muita kohtaan. ”Ei meidän perheessä” vaikka kuitenkin kotihoidontuki kelpasi noinkin kauan.
Sinähän olit ilmeisesti töissä miksi ette eläneet vain sinun palkallasi sehän olisi ollut noiden teidän periaatteiden mukaan se oikea tapa 🤣
Jos olet kesäksi töitä vailla, niin mistä ajattelit ne löytää?
Menisin haastatteluun ja ehdottaisin aloitusahankohdaksi 1.6.. Jos alalla jatkuva pula, niin heillä olisi jo yksi kesätyöntekijä valmiina. Jos hölmöilyt haastattelusta, niin tuolta ei ainakaan kannata hakea.
Jos et ole työmarkkinoiden käytettävissä, et ole oikeutettu työttömyystukeen.
Ei täällä muillekaan makseta pääsykokeisiin lukemisesta palkkaa.
Ota mallia Spudin työhaastattelusta elokuvasta Trainspotting. Et varmasti joudu töihin.
No itse luin kyllä yliopistoon ihan kokopäivätyön ohessa ja siskoni töiden ohessa ja kahden alle kouluikäisen äitinä, joten...
Vierailija kirjoitti:
No itse luin kyllä yliopistoon ihan kokopäivätyön ohessa ja siskoni töiden ohessa ja kahden alle kouluikäisen äitinä, joten...
Itse en ole käynyt lukiota, kävin amiksen ja päätin sitten hakea yliopistoon koska en saanut töitä.
Hain kahdelle eri alalle suosittuun yliopistoon, toinen ohjelmistotekniikka ja toinen luonnontieteitä liittyen kemia/biologia ym.
Luin näin: ostin kirpparilta lukion kemian ja biologian kirjoja yhteensä 8-9kpl, eli tyyliin osat 1-4
Luin kirjat kerran läpi sivu sivulta ja toisen kerran silmäillen, eli käytin aikaa ehkä 1-2 tuntia/kirja = noin 20 tuntia opiskelua.
Ohjelmistotekniikkaan en valmistautunut ollenkaan.
Kävin tekemässä molempien pääsykokeet ja pääsin helposti molempiin sisään pääsykokeiden kautta.
Eli mihinköhän alalle AP ja muutkin lukee kuukausikaupalla? Lääkiksen ja biotieteet ymmärrän, muut onkin sitten paljon helpompia päästä sisään.
Jos minä amiksen käynyt pääsen näin helpolla sisälle, niin eiköhän se ole muillekin mahdollista max 1kk valmistautumisella.
Jos sisälle pääsy vaatii kuukausien 8h/päivä pänttäämisen ja kyse ei ole erittäin vaikeasti sisään päästävästä alasta, niin ei kannata hakea koska koulu on luultavasti liian vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Aika herkästi rekryt nykyisin kertoo työhaluttomuudesta. Sen lisäksi että saat sinne firman tietoihin merkinnän lusmuilusta (näkyy muuten aika laajalti, ei vain tämä yhden alan tehtävissä), niin kertovat te-toimistoon. Joten kun et pääse opiskelemaan ja tarvitset töitä, niin vuokrafirmojen kautta voi olla hankala työllistyä.
No kuka opiskellut nyt vuokrafirmojen kautta oman alan töihin menisi? Eivät välitä esim. virkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos sinulla ei ole lapsia, niin voit jakaa ajankäyttösi näin: 8 tuntia töitä, 8 lukemista ja 8 tuntia unta. Kyllä sitä pari kuukautta kestää.
Ja miten tämä mahtaa onnistua? Teleportatako sinne töihin pitäisi plus kaikki muut aikaavievät jutut kuten ruoanlaitto yms.
Mikä ihmeen ruuanlaitto? jos hakee tosissaan, ei mieti siivousta, pyykkiä, ruuanlaittoa jne. vaan lukee pääsykokeisiin! Ei biletystä,ei kavereita, ei somea jne. vaan ainoastaan lukemista kaikki vapaa-ajat. Suihkussa saa käydä ja hampaat pestä, mutta ei mitään kuntosalia, uimahallia jne.
Jos siis oikeasti aikoo unelma-alalleen oikeustieteelliseen, jossa jo harjoittelijana saa yli 3000 e/kk palkkaa.
Sinulla on mielestäni vähän ylimitoitetut mielikuvat lukumääristä ja harjoittelun palkkauksesta. Noin omien ja kollegoiden kokemusten mukaan.
T: Lakimies
Osaisiko arvon lakimies neuvoa minua?
1. En soita
2. Soitan ja sekoilen. Jos haastattelu sekoilen lisää.
3. Kerron rekrylle tilanteen rehellisesti ja pyydän kertomaan liitolle että olen hakenut mutta minua ei valittu. Lisäksi olen käytettävissä kesällä.
Toki. Ehdottomasti vaihtoehto numero 2 tilanteessasi. Vaihtoehdot 1 ja 3 ovat riskialttiimpia ansiosidonnaisen kannalta, koska karenssi on se todennäköisin seuraus. En luottaisi te-tädin laiskuuteen tai rekryn hyväntahtoisuuteen vaan omiin näyttelijänlahjoihini silloin kun on ansiosidonnainen pelissä.
Pyysit meitä unohtamaan säästösi. Kuitenkin, mikäli sinulla ei ole säästöjä tai realisoitavaa omaisuutta et jäisi tyhjän päälle mikäli karenssi tulisi. Saisit toimeentulotukea.
T: Se lakimies
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on velvoittava työtarjous.
Eniten houkuttelisi soittaa ja kertoa tilanteeni rehellisesti. Aika mulkku saa olla jos kertoo työkkäriin? Onko mahdollista teidän mielestä?
Työtä en voi tehdä nyt. Täytyy lukea täyspäiväisesti.
Mistä näitä tyhmiä sikiää? Miksi olet työtön työnhakija ja nostat korvauksia, vaikka et olekaan!
Olisit panostanut kouluun silloin kun oli sen aika. Minkä helvetin takia jokaisen pitää lukea nykyään korkeakoulututkinto? Akateemisia työttömiä on jo valmiiksi kymmeniä tuhansia. Tee niitä duunarin hommia ja lue pääsykokeisiin työn ohessa. Jos et pääse heti sisään, ensi vuonna uusi yritys.