Luen pääsykokeisiin- työkkäriltä työtarjous, neuvoja kaivataan!
Elikkä määräaikaiseni päättyi (pyysin, ettei jatketa, että voin lukea yliopiston pääsykokeisiin), olen täysin tulottomana joten nostan liitolta rahaa tämän 2kk. (Moraalitonta tai ei, mutta haluan kouluun ja pois duunarihommista).
Nyt sit sain työtarjouksen. Tein hakemuksen tarkotuksella todella huonosti kirjoitusvirheiden kera. Kyseessä siis vuokrafirma ja oman alan töitäni. Työllisyys alalla hyvä ja olen ammattitaitoinen.
No! Sieltäpä tuli viestiä, että soita HR tämä ja puh nro... Katsoin facesta että kyseessä nuori ja rennon näkoinen mies.
Selitänkö tilanteeni, että olen pääsykokeen jälkeen käytettävissä ja älä pliis kerro työkkärille (onko riski, että kertoo?) vai menenkö työhaastatteluun humalassa pukeutuneena pelleksi? Jos menen työhaastatteluun ja käyttäydyn tavallisesti "saan" työpaikan 100% varmuudella, koska alalla työntekijäpula, olen asiallinen ja minulla on ammattitaitoa.
Miten teen, että saan lukea pääsykokeisiin ja saan työttömyyyskorvauksen tältä 2 kuulauden ajalta?
Kommentit (181)
Menet töihin ja luet vapaa-aikanasi. Jos haluat sellaiselle alalle, minne on tunkua, et voi olla varma sisäänpääsystä yliopistoon, vaikka käyttäisit 2 kk pelkkään lukemiseen. Entä jos et pääsekään sitten yliopistoon? Pitäisi olla varasuunnitelma senkin varalle.
Vierailija kirjoitti:
meet sinne haastatteluun ja sanot siellä että sua kiinnostaa vaan se koulu.
ei ne sua valitse.
Eikö siinä juuri ole riski että käytin turhaan hänen aikaansa ja kerron ettenhamua töitä=soittaa työkkäriin.
Olen jo hakemuksen lähettänyt. Entä jos en vaan soittaisi tälle HRlle? Tulkitseeko työkkäri silloin etten hakenut paikkaa kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jessus miten kateellista ja katkeraa porukkaa.
Ap, onko sinulla säästöjä tai myytävää omaisuutta (esim auto)? Jos ei, niin karenssi ei käytännössä haittaa. Saat toimeentulotukea.
4 vuotta painanut tiukasti duunia eikä mitään säästöjä tai omaisuutta ole kertynyt? Elämänhallintaongelmia, jos tämä tilanne.
Ei välttämättä ole, viisastelija. Neljä vuotta matalapalkkaisissa pätkätöissä ei välttämättä tarkoita edes sitä, että pystyisi vuokransa maksamaan ilman asumislisää.
Missä pätkätöissä? Ap on ollut alalla jossa suorastaan revitään töihin kaikki kynnelle kykenevät. Kyseessä tuskin on 8-16 työaika, ja vuorotöissä normaalipalkka 2000-2500e/kk vaikka kuinka olisi hanttihommaa. Kyllä siitä jotain pitäisi jäädä säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autan heti, kun jotenkin järkevästi perustelet, että miksi meidän muiden pitäisi maksaa sun pääsykokeisiin lukemisesi sen sijaan, että olisit itse säästänyt sitä varten?
Nyt vähän kohtuullisuutta. Ap on ilmeisesti ollut jo vuosia kunnollinen, työssäkäyvä ja veronsa maksanut ihminen. Koska hän puhuu vuokratyöfirmoista, on ala, jolla hän on työskennellyt, oletettavasti sellainen, että sillä tehdään pätkätöitä pienellä palkalla. Pätkätöitä tehdessä ei lomia kerry, ja pienestä palkasta on vaikea säästää kahden kuukauden elämiseen tarvittavaa summaa. Vakituisella työntekijällähän olisi kesällä melkein tuon verran lomaa. Se, että ap käyttää kaksi kuukautta "veronmaksajien rahoja" näinkin hyödylliseen tarkoitukseen, on minusta ihan hyväksyttävää.
Pitäisikö kaikille pääsykokeisiin lukeville tarjota ansiosidonnaista päivärahaa 1000 - 1400 e/kk, koska heistähän on tulossa kunnollisia työssäkäyviä ja veronsa maksavia kansalaisia, joten miksi ihmeessä emme tukisi heitä kunnolla muutaman kuukauden ajan? Kustannukset olisivat noin 24 000 000 e, pikkusumma maksettavaksi.
Hyvä ajatus, mutta ennenkuin tuo toteutuu, pitää kikkailla, eikä kikkailu ole enää moraalitonta, koska se on hyväksytty ylimmältä taholta vrt. sopeutumiseläke, paratiisisaaret, yritystuet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jessus miten kateellista ja katkeraa porukkaa.
Ap, onko sinulla säästöjä tai myytävää omaisuutta (esim auto)? Jos ei, niin karenssi ei käytännössä haittaa. Saat toimeentulotukea.
4 vuotta painanut tiukasti duunia eikä mitään säästöjä tai omaisuutta ole kertynyt? Elämänhallintaongelmia, jos tämä tilanne.
Ei välttämättä ole, viisastelija. Neljä vuotta matalapalkkaisissa pätkätöissä ei välttämättä tarkoita edes sitä, että pystyisi vuokransa maksamaan ilman asumislisää.
Missä pätkätöissä? Ap on ollut alalla jossa suorastaan revitään töihin kaikki kynnelle kykenevät. Kyseessä tuskin on 8-16 työaika, ja vuorotöissä normaalipalkka 2000-2500e/kk vaikka kuinka olisi hanttihommaa. Kyllä siitä jotain pitäisi jäädä säästöönkin.
Pitäkää nyt päänne kiinni mun säästöistä. Aloitus ei liity niihin. En ole edes ottanut täsä kantaa onko minulla säästöjä kuinka paljon.
En teidän moralisoinnista muuta toimintaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onks muuten työkkärillä vielä karenssi käytössä? Vai johtaako tuo siihen että tukea vaan leikataan?
Karenssi tulee jos kieltäysyn työstä ja työkkäri saa tietää.
luulenpa että ongelmasi ovat myös mielenterveydellisiä
Kysy työpaikkahaastattelussa: "Niin, se huumetestihän on vaan YHDEN kerran?"
Ilmoita sille työnantajalle että olet ottanut jonkun muun työn vastaan. Ongelma ratkaistu.
Pitänee soittaa tutulle työkkärin virkailijalle ja antaa ketjun tiedot. Äkkiäkös ne löytävät tuoreista työttömistä ap:n ja voivat soitella, että mitäpä kuuluu ja nyt olisi paikka valmennuksessa. 2 vko menee kivasti puuhasteluun.
Vierailija kirjoitti:
Autan heti, kun jotenkin järkevästi perustelet, että miksi meidän muiden pitäisi maksaa sun pääsykokeisiin lukemisesi sen sijaan, että olisit itse säästänyt sitä varten?
Mistä tiedät, että kuulutte samaan ammattiliittoon, eli osallistut AP:n ansiosidonnaisiin? Ja mistä tiedät, että AP maksanut liitolleen työurallaan vähemmän, kuin 2 kk aikana oikeus nostaa?
uskooko te keskus ilman todisteita rekryä jos vasikoisi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti työssäkäyvä rekry ymmärtää, että sinä haluat mieluummin loikoilla kotona tukien varassa. Sen takia se työssäkäyvä itsekin maksaa veroja palkastaan. Yhteisen hyväksi.
Se pääsykokeisiin lukeminen on aika kaukana loikoilusta. 😁
Symppaan aloittajaa. Pääsykokeisiin keskittyminen on tosi hankalaa aikuisiällä, kun on jo työelämässä eikä enää asu vanhempien siipien suojassa. Itsekin olin lukion jälkeen muutaman vuoden erilaisissa hanttihommissa, ja oli kyllä ainakin itselleni ihan mahdotonta niiden ohessa lukea riittävän tehokkaasti pääsykokeisiin. Jollain oli kuitenkin pakko elääkin, eikä tyhjän päälle voinut heittäytyä. Ratkaisin tilanteen niin, että lähdin kansanopistoon, joka oli maksullinen, mutta siihen sai Kelan opintotukea ja hinta sisälsi ruokailut ja majoituksen. Koska opintotuki yksinään ei riittänyt, kävin viikonloput töissä ja ma-pe pänttäsin. Oli rankka vuosi mutta kannatti, pääsin lääkikseen. :)
En todellakaan tuomitsisi aloittajaa, jos nyt pari kuukautta perusteettomasti saakin tukea. Noi on hankalia tilanteita. Tsemppiä lukemiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meet sinne haastatteluun ja sanot siellä että sua kiinnostaa vaan se koulu.
ei ne sua valitse.
Eikö siinä juuri ole riski että käytin turhaan hänen aikaansa ja kerron ettenhamua töitä=soittaa työkkäriin.
Olen jo hakemuksen lähettänyt. Entä jos en vaan soittaisi tälle HRlle? Tulkitseeko työkkäri silloin etten hakenut paikkaa kunnolla?
Tulkitsee ja paukauttaa sulle karenssin päälle.
Ei sulla oikeestaan ole muuta mahdollisuutta kuin mennä töihin. Jos alat kikkailla niin todennäköisesti saat karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että kuulutte samaan ammattiliittoon, eli osallistut AP:n ansiosidonnaisiin? Ja mistä tiedät, että AP maksanut liitolleen työurallaan vähemmän, kuin 2 kk aikana oikeus nostaa?
Ansiosidonnaisen korvauksia ei makseta liiton rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ansiosidonnaisesta maksetaan valtion kassasta, ei suinkaan liiton työttömyyskassasta kuten tunnut kuvittelevan. Eli sitä maksaa kaikki veronmaksajat.
Vierailija kirjoitti:
uskooko te keskus ilman todisteita rekryä jos vasikoisi?
Uskoo
Neuvon että jätät soittamatta rekrylle. Se ajattelee, että olet jo löytänyt toisen työn ja unohtaa sinut samantien. Onnea pääsykokeeseen!
Vierailija kirjoitti:
Neuvon että jätät soittamatta rekrylle. Se ajattelee, että olet jo löytänyt toisen työn ja unohtaa sinut samantien. Onnea pääsykokeeseen!
Tuskin unohtaa, kyllä se ylös merkkaa, että tämä hakija ei soittanut ja ilmoittaa se työkkärille. Näin ne on työkkärin kanssa sopineet. Ja karenssia paukahtaa. Neuvosi ei siis ole kovin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä ja tsempistä.
Minun täytyy ilmoittaa työkkäriin että miten hakemani työn kanssa kävi. Olen hakenut mutta en soittanut. Selvittääköhän ne rekryltä että soitinko? Jos olen vain läettänyt hakemuksen mutta en soittanut tulkitaanko että en hakenut oikeasti työtä?
Tuttavan lapsi sopi työnantajan kanssa, että tekee osa-aikaista siten, että valmennuskurssipäivinä on töissä 4 tuntia ja pitää perjantait lukulomana. Palkka tietenkin pienenee, mutta ehtii lukemaan rauhassa sen noin 8h/vrk, mikä tarvitaan. Lisäksi pitää vuosilomansa alkaen 2 vko ennen pääsykoetta.
Työnantaja joustaa mielellään, kun tietää, että heinäkuussa on osaava ihminen töissä.