Luen pääsykokeisiin- työkkäriltä työtarjous, neuvoja kaivataan!
Elikkä määräaikaiseni päättyi (pyysin, ettei jatketa, että voin lukea yliopiston pääsykokeisiin), olen täysin tulottomana joten nostan liitolta rahaa tämän 2kk. (Moraalitonta tai ei, mutta haluan kouluun ja pois duunarihommista).
Nyt sit sain työtarjouksen. Tein hakemuksen tarkotuksella todella huonosti kirjoitusvirheiden kera. Kyseessä siis vuokrafirma ja oman alan töitäni. Työllisyys alalla hyvä ja olen ammattitaitoinen.
No! Sieltäpä tuli viestiä, että soita HR tämä ja puh nro... Katsoin facesta että kyseessä nuori ja rennon näkoinen mies.
Selitänkö tilanteeni, että olen pääsykokeen jälkeen käytettävissä ja älä pliis kerro työkkärille (onko riski, että kertoo?) vai menenkö työhaastatteluun humalassa pukeutuneena pelleksi? Jos menen työhaastatteluun ja käyttäydyn tavallisesti "saan" työpaikan 100% varmuudella, koska alalla työntekijäpula, olen asiallinen ja minulla on ammattitaitoa.
Miten teen, että saan lukea pääsykokeisiin ja saan työttömyyyskorvauksen tältä 2 kuulauden ajalta?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autan heti, kun jotenkin järkevästi perustelet, että miksi meidän muiden pitäisi maksaa sun pääsykokeisiin lukemisesi sen sijaan, että olisit itse säästänyt sitä varten?
Nyt vähän kohtuullisuutta. Ap on ilmeisesti ollut jo vuosia kunnollinen, työssäkäyvä ja veronsa maksanut ihminen. Koska hän puhuu vuokratyöfirmoista, on ala, jolla hän on työskennellyt, oletettavasti sellainen, että sillä tehdään pätkätöitä pienellä palkalla. Pätkätöitä tehdessä ei lomia kerry, ja pienestä palkasta on vaikea säästää kahden kuukauden elämiseen tarvittavaa summaa. Vakituisella työntekijällähän olisi kesällä melkein tuon verran lomaa. Se, että ap käyttää kaksi kuukautta "veronmaksajien rahoja" näinkin hyödylliseen tarkoitukseen, on minusta ihan hyväksyttävää.
Kiitos!! Arvasin, että saan moralisointia osakseni. Pienellä palkalla olen tehnyt 4 vuotta putkeen. Liiton kassanmaksuka maksanut saman ajan. Ikinä ennen tukia nostanut. Nyt kyse 2 kuukaudesta että saisin unelmieni työpaikan ja pääsisin elämässä eteenpäin.
saisit unelmiesi työpaikan? Äsken se oli opiskelupaikka.
Ymmärrän tilanteesi, tein itse aikoinaan samalla tavalla. Halusin ns. hanttihommista yliopistoon ja tarvitsin pari kuukautta tehokasta lukuaikaa. Olin yksineläjä vailla säästöjä, joten pakko oli kikkailla. Jos joku sitä paheksuu, niin paheksukoon. Uskon, että isompiakin rikkeitä maailmassa on tehty ja tehdään.
Ehdotan, että haastattelussa kerrot tilanteestasi. Että olet aikeissa lähteä pian opiskelemaan ja keskityt parhaillaan pääsykokeisiin valmistautumiseen. Yritä saada haastattelija huomaamaan, että ei sinusta ei saisi pitkäaikaista, motivoitunutta, keskittynyttä työntekijää kuitenkaan.
Ilmoittavat todella herkästi työkkäriin, varsinkin jos alalla työvoimapula. Ja koska sinut on huonosta hakemuksesta huolimatta kutsuttu haastatteluun, niin todennäköisesti hakijoita ei juurikaan ole tai ne ovat olleet todella surkeita.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on velvoittava työtarjous.
Eniten houkuttelisi soittaa ja kertoa tilanteeni rehellisesti. Aika mulkku saa olla jos kertoo työkkäriin? Onko mahdollista teidän mielestä?
Työtä en voi tehdä nyt. Täytyy lukea täyspäiväisesti.
Tässähän se olennainen juttu on. Tiesitkö, että työttömyysetuuksia saadakseen pitäisi voida tehdä sitä työtä. Jos et voi tehdä, et nosta etuuttakaan. Aika yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autan heti, kun jotenkin järkevästi perustelet, että miksi meidän muiden pitäisi maksaa sun pääsykokeisiin lukemisesi sen sijaan, että olisit itse säästänyt sitä varten?
Nyt vähän kohtuullisuutta. Ap on ilmeisesti ollut jo vuosia kunnollinen, työssäkäyvä ja veronsa maksanut ihminen. Koska hän puhuu vuokratyöfirmoista, on ala, jolla hän on työskennellyt, oletettavasti sellainen, että sillä tehdään pätkätöitä pienellä palkalla. Pätkätöitä tehdessä ei lomia kerry, ja pienestä palkasta on vaikea säästää kahden kuukauden elämiseen tarvittavaa summaa. Vakituisella työntekijällähän olisi kesällä melkein tuon verran lomaa. Se, että ap käyttää kaksi kuukautta "veronmaksajien rahoja" näinkin hyödylliseen tarkoitukseen, on minusta ihan hyväksyttävää.
Pitäisikö kaikille pääsykokeisiin lukeville tarjota ansiosidonnaista päivärahaa 1000 - 1400 e/kk, koska heistähän on tulossa kunnollisia työssäkäyviä ja veronsa maksavia kansalaisia, joten miksi ihmeessä emme tukisi heitä kunnolla muutaman kuukauden ajan? Kustannukset olisivat noin 24 000 000 e, pikkusumma maksettavaksi.
Ap hyvä, voit päästä tuosta yhdestä työpaikasta eroon kertomalla tilanteen, mutta entä ne 5-6 työtarjousta, jotka tulevat vielä tässä kuussa. Miten ajattelit niiden kanssa toimia?
Jessus miten kateellista ja katkeraa porukkaa.
Ap, onko sinulla säästöjä tai myytävää omaisuutta (esim auto)? Jos ei, niin karenssi ei käytännössä haittaa. Saat toimeentulotukea.
En kaipaa moralisointia vaan neuvoja!! En muuta toimintaani teidän kommentien perusteella. Tiedän tekeväni väärin, mutta koen että rike on suhteellisen pieni ja hyöty minulle suuri.
Kyllä varmasti työssäkäyvä rekry ymmärtää, että sinä haluat mieluummin loikoilla kotona tukien varassa. Sen takia se työssäkäyvä itsekin maksaa veroja palkastaan. Yhteisen hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä, voit päästä tuosta yhdestä työpaikasta eroon kertomalla tilanteen, mutta entä ne 5-6 työtarjousta, jotka tulevat vielä tässä kuussa. Miten ajattelit niiden kanssa toimia?
Olen kuullut, että alkuun lähettävät yhden ja sen jälkeen on pitkään hiljaista (yleensä) vai?
En oikein ymmärrä, mikset voi muka lukea pääsykokeisiin samalla kun käyt töissä. Voithan neuvotella työnantajan kanssa osa-aikatyöstä. Minäkin luin pääsykokeisiin ihan töiden ohessa.
Aika herkästi rekryt nykyisin kertoo työhaluttomuudesta. Sen lisäksi että saat sinne firman tietoihin merkinnän lusmuilusta (näkyy muuten aika laajalti, ei vain tämä yhden alan tehtävissä), niin kertovat te-toimistoon. Joten kun et pääse opiskelemaan ja tarvitset töitä, niin vuokrafirmojen kautta voi olla hankala työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että alkuun lähettävät yhden ja sen jälkeen on pitkään hiljaista (yleensä) vai?
Aktiivimallin takia lähettävät ensimmäisen 3 kk aikana mahdollisimman paljon.
meet sinne haastatteluun ja sanot siellä että sua kiinnostaa vaan se koulu.
ei ne sua valitse.
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko sinulla säästöjä tai myytävää omaisuutta (esim auto)? Jos ei, niin karenssi ei käytännössä haittaa. Saat toimeentulotukea.
4 vuotta painanut tiukasti duunia eikä mitään säästöjä tai omaisuutta ole kertynyt? Elämänhallintaongelmia, jos tämä tilanne.
Ap, jos sinulla ei ole lapsia, niin voit jakaa ajankäyttösi näin: 8 tuntia töitä, 8 lukemista ja 8 tuntia unta. Kyllä sitä pari kuukautta kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 vuotta painanut tiukasti duunia eikä mitään säästöjä tai omaisuutta ole kertynyt? Elämänhallintaongelmia, jos tämä tilanne.
Ei välttämättä ole, viisastelija. Neljä vuotta matalapalkkaisissa pätkätöissä ei välttämättä tarkoita edes sitä, että pystyisi vuokransa maksamaan ilman asumislisää.
Täällähän oli eilen samantapainen aloitus. Aloittaja pyrki opiskelemaan syksyksi, ja teki jotain esitehtäviä (nyt tuli täydellinen oikosulku, en muista oikeaa sanaa). Hän oli varma opiskelupaikasta, kunhan vaan saa rauhassa tehdä ne tehtävät ja valmistautua pääsykokeisiin. Mutta kun työkkäri oli laittanut hänelle pari työhönosoitusta, jotka oli huomannut päivää liian myöhään. Ei halunnut sinne töihin, vaan valmistautua pääsykokeisiin. Puolusteli, että opiskeltuaan hän ei tule olemaan työkkärin kirjoissa ja hänestä tulee hyvä veronmaksaja. Sinun kannattaisi lukea se aloitus.
Millainenkohan se sun "tarkoituksella" kirjoitusvirheitä sisältänyt hakemus on ollut, kun nytkin vaikutat aika sekopäiseltä eikä ajatuksistasi saa oikein selvää...