Syntyvyys laskee taas. Milloin uskalletaan alkaa puhua lapsettomuuden oikeista syistä?
Lapsettomien motiiveja halutaan lapsellistaa. Puhutaan vastuuttomuudesta, nuoruuden pitkittymisestä ja bilettämisestä. Perheellinen ehkä luulee, että kaikki lapsettomat ovat samanlaisia kuin he itse olivat joskus ennen lapsia. Ihminen kasvaa, kehittyy ja kypsyy ilman niitä lapsiakin. Perheellinen ei vain enää pysty erottamaan omaa kasvua perheellistymisestä
Ajattelen että jos elämä olisi hyvää ja ennustettavaa niin sitten voisi tehdä lapsen. Koska silloin elämästä tulisi varmaan myös aika arkista ja tylsää. Lapsiperhe-elämä olisi uusi hieno elämänvaihe. Mutta nyt kun pitää samaan aikaan opiskella, tehdä pätkää, kevytyrittäjyyttä ja sitten vielä muuttaa työn perässä niin mä vaan yritän pysyä mukana. Ei puhettakaan että pystyis ees huonekasvia hankkimaan saati lasta. En tunne itseäni vastuuttomaksi tai nuoruuteni pitkittäjäksi. Tunnen itseni stressaantuneeksi ja velvollisuudentunteiseksi.
Että en halua lapsia, koska ei kai kukaan halua itselleen mitään mikä on käytännössä mahdotonta? Jos ois vakityö niin sitten ne lapsihalut vois herätä. En halua lapsia mutta tuntuu että se ei tavallaan ole oma päätös.. Jos joku ymmärtää mitä tarkoitan?
Kommentit (426)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli shokkina että 2018 ihmiset ei saa sanoa ettei he halua lapsia
Miten niin eivät saa? Monihan tuo esiin tällaisia ajatuksia, on tuonut jo pitkän aikaa. Ja mitä siihen muilla olisikaan sanomista.
Lukutaito tuhoaa naisten hedelmällisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ehkä nuoria tulisi rohkaista toimimaan opitusta mallista poiketen. Ei kaiken tarvitse olla valmista lasten syntyessä. Opiskella voi myös lasten kanssa. Ja nykyistä kulutushysteriaakin voisi samalla purkaa, sillä vauva ei tarvitse viisiä rattaita ja kahta pesukonetta eikä ravintolaillallisia, vaan ihan syliä ja ruokaa.
Itse sain lapseni 22,23 ja 25 -vuotiaana. Olin vakituisessa työssä, mutt hanttihommissa, koulutuksena lukio ja ajatuksena lähteä opiskelemaan myöhemmin. Lapsilla on aina ollut elämä hyvin, samoin itsellä. Ruokaa, kattoa ja vaatteita ei ole keltään koskaan puuttunut, vaikka olin lasten kanssa kotona 8 vuotta. Elämä on ollut oikein hyvää. Nyt 40-vuotiaana mulla on akateeminen koulutus, vakityö ja elämä edelleen oikein hyvää. Asuntolaina on parin vuoden päästä maksettu. Vakkari työn sain heti kun valmistuin 34-vuotiaana, kun en enää näyttänyt potentiaaliselta lisääntyjältä = lapset oli jo olemassa.Lapset on nyt jo nuoria aikuisia tai siinä kynnyksellä ja elämä näyttäytyy tulevaisuudessakin oikein hyvältä. Nyt on aika tehdä asioita, joita muut ovat tehneet kolmekymppisenä. Nautin niistä nyt aivan yhtä paljon kuin olisin nauttinut 30-vuotiaana, mutta mulla ei ole stressiä oikeasta hetkestä saada lapsia. Suosittelen kaikille.
Niin...noh nykyään on varsin tavallista, ettei päälle kolmekymppisenä ole vakkaripaikkaa, jotta pankki myöntäisi edes yksiöön asuntolainaa, perheasunnosta puhumattakaan. Sulla on ollut se vakipaikka jo nuorena, jolloin olet saanut asuntolainan ja nyt nelikymppisenä lainasi on pian maksettu. Voisin minäkin hehkuttaa, miten olen tehnyt lapset nuorena, vaihtanut nelikymppisenä kokonaan alaa ja nyt kuulun Suomen suurituloisimpien joukkoon, että "tehkääpä perässä, suosittelen". Tajuan kuitenkin, että mulla on käynyt varsin hyvä tuuri ja myös kun olen suuria valintoja tehnyt, ajat ovat olleet kovin erilaiset.
Tilstokeskuksen mukaan taami- helmikuussa 2018 syntyi 7687 lasta, 260 lasta vähemmän kuin vuonna 2017 vastaavana aikana. Pudotusta syntyneiden määrässä noin 3,3%. Pahasti näyttää, että tänä vuonna syntyneiden määrä jää alle 50000 syntyneen lapsen.
Tässä niitä oikeita syitä tämän päivän lehdestä:
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/da327e88-cbcf-3cbf-a972-0c852f87c…
Vierailija kirjoitti:
Kun mies on lapseton, on hän uhri ja paapottava. Kun nainen on lapseton, on hän itsekäs hölmö joka on täysin itse syyllinen omaan lapsettomuutensa. Kiitos tästä narratiivista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on pötypuhetta, että vakityö johtaisi perheen perustamiseen. Olen naisvaltaisella alalla töissä, ja meidän työpaikalla on useita kolmikymppisiä naisia vakituisessa työsuhteessa, mutta heillä ei ole aikomustakaan tehdä lapsia. Ihan vaan oharina.
ihan älytön logiikka muutenkin kouluttautua 20 vuotta, sitten etsiä työtä että voisi olla pois töistä hoitaakseen lapsia.
Asiallinen ketju! Kyllä on suomen hallinnon turha itkeä syntyvyyden laskua,kun siitä perheenperustamisesta on tehty kaikin keinoin mahdollisimman vaikeaa ja stressaavaa. Olisivat nyt kiitollisia kuinka fiksuja suomalaiset ovatkaan,kun tekevät perhettä vain sen verran että pystyvät hoitamaankin. Minun onneni ettei lasten saanti ole minulle välttämättömyys,mutta ei siihen ikinä olis mahdollisuuttakaan jos haluaa edes jonkunlaisen elintason ja mielenrauhan säilyttää.jo pelkästään työelämässä pysyminen on vaatinut tajutonta joustamista ja panostamista 110%. Tämä vallitseva ” 8 tuntii tai työtön” mentaliteetti ei paljo kannusta ketään työn ja lapsenhoidon yhdistämiseen.ite 80-luvulla syntyneenä näen suuria muutoksia tapahtuneen myös tän kaupunkilaistumisen takia,omassa lapsuudessa tyyliin kaikilla oli mahdollista asua omassa pienessä talossa.,oli lapsia ja lemmikkejä,pihamaa missä leikkiä ilman että vanhempien piti jatkuvasti vahtia perään senkummemmin. Päivähoitoihin,kouluun ja maitokauppaan oli lyhyet matkat kävellenkin.ja naapurit auttoivat toinen toisiaan kun kaikki aika ei mennyt messengerissä naputellessa :D sellaiseen elämäntyyliin jopa minä olisin voinut harkita perhettä,mutta nyky kustannuksilla se on siinä ja siinä että pystyy itsensä elättämään. Jos mulla olis kirkuva uhmaikäinen jossain neljännen kerroksen kerrostalolaatikossa,ni sama olis kävellä vaan suoraan lataamoon :D
Vierailija kirjoitti:
"Tällä hetkellä 20-29-vuotiaista miehistä melkein 87% on vailla lasta. Tämä on todella korkea luku."
Ja silti luennointi hedelmällisyyden laskusta kohdennetaan aina naisille ja yleinen diskurssi syyllistää kouluttautuneet naiset. Todellisuudessa alle 30-vuotiaan naisen, oli koulutusta tai ei, on hyvin vaikea löytää sellainen kumppani, joka olisi halukas ja valmis (henkisesti, taloudellisesti) perheellistymään. Jos itsekin roikkuu pätkätöissä, on se jo todellinen riski molempien syrjäytyä. Ja lapsi pesuveden mukana.
Ap täällä hämmentyneenä lukee asiallisena pysynyttä ketjua hyvine kommentteineen!
En oikein ymmärrä miten irti todellisuudesta ihmiset ovat, kun ihmettelevät miksi niitä lapsia ei tehdä.
Itselläni 80-luvulla syntyneenä elämä on ollut pelkkää vastuuta ja kurjuutta, koko lapsuus ja nuoruus, melkolailla kaikilla muillakin, joita tunnen (suomalaiset siis).
Ja nyt, kun vihdoinkin saa olla rauhassa ja vihdoinkin on jotain muutakin kuin köyhyyttä, alkoholistihirviövanhempia ja pikkusisarusten hoitamista pitäisi muka alkaa joksikin vanhemmaksi, joka on taas lisää köyhyyttä, kurjuutta ja toisten palvelemista.
Ei kiitos.
Ymmärrän kyllä, että ihmiset, joilla on ollut onnellinen ja vapaa nuoruus/lapsuus haluavat ehkä omia lapsia, mutta ei pitäisi olla yllätys, että omalle laman keskellä kasvaneelle sukupolvelleni ei lasten tekeminen maistu ollenkaan. Ja ennen kurjuuden keskellä kasvaneet teki lapsia, koska ei ehkäisyä/abortteja, ei sen takia, että ne halusivat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mies on lapseton, on hän uhri ja paapottava. Kun nainen on lapseton, on hän itsekäs hölmö joka on täysin itse syyllinen omaan lapsettomuutensa. Kiitos tästä narratiivista.
Tämänhetkinen käsitys tuntuu olevan että kyllä ne miehet varmasti lopettavat sen syrjäytymisen, kunhan niitä tarpeeksi halveksii ja muistaa kertoa joka vaiheessa kuinka huonoja he ovat.
Asia tuntuu olevan monelta osin ainakin toistaiseksi tabu ja sen esille ottaminen näyttää jostain syystä aiheuttavan enemmänkin vihaa kuin rakentavia kommentteja tai ratkaisuehdotuksia..
Vanhempamme saivat meidät 80-luvulla, ja kerta toisensa jälkeen käy ilmi se, etteivät he pysty lainkaan käsittämään kuinka paljon enemmän lasten kasvattaminen maksaa maksukykyisille nykyvanhemmille. Niin moni palvelu on yksityistetty tai leikattu. Yksityiset sairaskuluvkuutukset, hammashoidon leikkaukset, yksityinen päivähoito, harrastuskulut, elektroniikka yms. Asumisen kalleus pk-seudulla. Ei ole sellaista oloa enää vanhempana, että yhteiskunta hoitaa oman osuutensa ja että verorahoille saisi vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tällä hetkellä 20-29-vuotiaista miehistä melkein 87% on vailla lasta. Tämä on todella korkea luku."
Ja silti luennointi hedelmällisyyden laskusta kohdennetaan aina naisille ja yleinen diskurssi syyllistää kouluttautuneet naiset. Todellisuudessa alle 30-vuotiaan naisen, oli koulutusta tai ei, on hyvin vaikea löytää sellainen kumppani, joka olisi halukas ja valmis (henkisesti, taloudellisesti) perheellistymään. Jos itsekin roikkuu pätkätöissä, on se jo todellinen riski molempien syrjäytyä. Ja lapsi pesuveden mukana.
Olen eri mieltä. Juurihan tuossakin proffa sanoi, että miehet jäävät tahtomattaan lapsettomiksi resurssien puutteen vuoksi. Ja sinäkin osuvasti syyllistät miehiä, vaikka naiset tekevät sinunkin kertomuksessasi päätöksen lapsista.
KANSAINVÄLISTÄ ADOPTIOTA ON HELPOTETTAVA!
- Suomen on neuvoteltava uusiksi sopimukset, sillä kodittomia ja terveitä lapsia on maailma pullollaan, mutta Suomeen heita on todella vaikea saada!!
- monissa länsimaissa, kuten USA:ssa, adoptointi on todella helppoa, toki liiankin helppoa, mutta Suomessa aivan kohtuuttoman vaikeaa...
Laittakaa ihmiset palautetta päättäjille ja lapsien määrästä huolestuneille tutkijoille, medialle jne.
En jaksa aiheesta oikein keskustella muiden lapsettomien kanssa, kun asian sisältö heillä on "hyi, ne haisee!" -tyyppinen argumentti mikseivät ikinä aio hankkia lapsia.
Eivät jotenkin ymmärrä, että vanhemman ja lapsen suhde on hiukan erilainen kuin vaikkapa suhde siihen bestikseen tai parin viikon poikkikseen.
Minä haluaisin lapsia, mutta ei ole koskaan ollut miestä. Eikä näköjään tulekaan, koska olen jo yli 30-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa aiheesta oikein keskustella muiden lapsettomien kanssa, kun asian sisältö heillä on "hyi, ne haisee!" -tyyppinen argumentti mikseivät ikinä aio hankkia lapsia.
Eivät jotenkin ymmärrä, että vanhemman ja lapsen suhde on hiukan erilainen kuin vaikkapa suhde siihen bestikseen tai parin viikon poikkikseen.
Minä haluaisin lapsia, mutta ei ole koskaan ollut miestä. Eikä näköjään tulekaan, koska olen jo yli 30-vuotias.
En tunne yhtäkään yli 30v lapsetonta, joka noin puhuisi. Nuorenahan kaikki sanoo tuollaisia, myös ne jotka muuttavat mielensä kohtalaisen nopeasti noista puheista.
Itse en halua vanhemmaksi, mutta lapset ovat mukavia. Liuta kummilapsia on siunaantunut.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä miten irti todellisuudesta ihmiset ovat, kun ihmettelevät miksi niitä lapsia ei tehdä.
Itselläni 80-luvulla syntyneenä elämä on ollut pelkkää vastuuta ja kurjuutta, koko lapsuus ja nuoruus, melkolailla kaikilla muillakin, joita tunnen (suomalaiset siis).
Ja nyt, kun vihdoinkin saa olla rauhassa ja vihdoinkin on jotain muutakin kuin köyhyyttä, alkoholistihirviövanhempia ja pikkusisarusten hoitamista pitäisi muka alkaa joksikin vanhemmaksi, joka on taas lisää köyhyyttä, kurjuutta ja toisten palvelemista.
Ei kiitos.
Ymmärrän kyllä, että ihmiset, joilla on ollut onnellinen ja vapaa nuoruus/lapsuus haluavat ehkä omia lapsia, mutta ei pitäisi olla yllätys, että omalle laman keskellä kasvaneelle sukupolvelleni ei lasten tekeminen maistu ollenkaan. Ja ennen kurjuuden keskellä kasvaneet teki lapsia, koska ei ehkäisyä/abortteja, ei sen takia, että ne halusivat lapsia.
Ai? Itse olen samanikäisenä ihmisenä kokenut myös elämäni olleen raskasta. Lapset ovat kuitenkin tuoneet siihen paljon iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä. Juurihan tuossakin proffa sanoi, että miehet jäävät tahtomattaan lapsettomiksi resurssien puutteen vuoksi. Ja sinäkin osuvasti syyllistät miehiä, vaikka naiset tekevät sinunkin kertomuksessasi päätöksen lapsista.
Julkinen diskurssi on tähän asti syyllistänyt lähinnä (koulutettuja) naisia. Kuitenkin tosi moni nainen on itse todennut, että olisi itse valmis, mutta sopiva kumppani perheen perustamiseen puuttuu. Ja tuossa se nyt lukee lukuina: 20-29-vuotiaista miehistä vain noin 13 %:lla on lapsi/lapsia. Kukaan ei kuitenkaan syyllistä niitä 87% lapsettomia miehiä. Nämä loput ei joko halua tai pysty (joko henkisistä tai taloudellisista syistä, eli juurikin niistä resurssisyistä.) Siinä ei arvotettu syytä miksi 20-29-vuotias mies ei perheellisty, vain sitä, että perheellistymiseen valmiit miehet ovat harvassa. Siksi naisten syyllistäminen asiasta on turhaa, koska it takes two to tango.
Hienoa, että miesten osuus syntyvyyden laskuun nostetaan viimein esille. Ja hienoa, että syrjäytyminen tunnustetaan. Mutta silti vähän taas on sitä samaa, että lapseton nainen esitetään itsekkäänä ja lapseton mies reppanana. Molemmat voivat haluta tai olla haluamatta lapsia.
Mulle tuli shokkina että 2018 ihmiset ei saa sanoa ettei he halua lapsia