Syntyvyys laskee taas. Milloin uskalletaan alkaa puhua lapsettomuuden oikeista syistä?
Lapsettomien motiiveja halutaan lapsellistaa. Puhutaan vastuuttomuudesta, nuoruuden pitkittymisestä ja bilettämisestä. Perheellinen ehkä luulee, että kaikki lapsettomat ovat samanlaisia kuin he itse olivat joskus ennen lapsia. Ihminen kasvaa, kehittyy ja kypsyy ilman niitä lapsiakin. Perheellinen ei vain enää pysty erottamaan omaa kasvua perheellistymisestä
Ajattelen että jos elämä olisi hyvää ja ennustettavaa niin sitten voisi tehdä lapsen. Koska silloin elämästä tulisi varmaan myös aika arkista ja tylsää. Lapsiperhe-elämä olisi uusi hieno elämänvaihe. Mutta nyt kun pitää samaan aikaan opiskella, tehdä pätkää, kevytyrittäjyyttä ja sitten vielä muuttaa työn perässä niin mä vaan yritän pysyä mukana. Ei puhettakaan että pystyis ees huonekasvia hankkimaan saati lasta. En tunne itseäni vastuuttomaksi tai nuoruuteni pitkittäjäksi. Tunnen itseni stressaantuneeksi ja velvollisuudentunteiseksi.
Että en halua lapsia, koska ei kai kukaan halua itselleen mitään mikä on käytännössä mahdotonta? Jos ois vakityö niin sitten ne lapsihalut vois herätä. En halua lapsia mutta tuntuu että se ei tavallaan ole oma päätös.. Jos joku ymmärtää mitä tarkoitan?
Kommentit (426)
Ei ole varaa, tai ainakin joutuisi tekemään taas täydet 150h töitä, juuri kun niistä pääsi eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa aiheesta oikein keskustella muiden lapsettomien kanssa, kun asian sisältö heillä on "hyi, ne haisee!" -tyyppinen argumentti mikseivät ikinä aio hankkia lapsia.
Eivät jotenkin ymmärrä, että vanhemman ja lapsen suhde on hiukan erilainen kuin vaikkapa suhde siihen bestikseen tai parin viikon poikkikseen.
Minä haluaisin lapsia, mutta ei ole koskaan ollut miestä. Eikä näköjään tulekaan, koska olen jo yli 30-vuotias.
En tunne yhtäkään yli 30v lapsetonta, joka noin puhuisi. Nuorenahan kaikki sanoo tuollaisia, myös ne jotka muuttavat mielensä kohtalaisen nopeasti noista puheista.
Itse en halua vanhemmaksi, mutta lapset ovat mukavia. Liuta kummilapsia on siunaantunut.
Juu ei tod ole monenkaan yli 30 v puhetta tuo. Itse koin lapsuuden melko raskaana ja vanhempani (siita huolimatta etta heilla on lapsia!) ovat aina olleet jotekin lapsellisia ja vahan vastuuttomiakin, seka aikuistuttuani kayttaneet minua aivan liikaa leelian lepotuolina. Koen siis etten nyt enaa jaksa kantaa huoltaa kenenkaan hyvinvoinnista henkilokohtaisella tasolla. lapselliseksi tuskin kukaan minua sanoisi, olen myos huomattavasti luotettavampi ja toissakin enemman vastuuta kantava kuin keskivertonainen.
Sana lapsellinen tai epakypsa on sinansa aika heikosti maaritelty: eras terapeuttini viisaasti sanoi etta kypsyminen tarkoittaa sita etta valittaa aina vain vahemman siita mita muut ajattelee. ja kun tarkemmin ajattelee ainakin suurin ero keskimaarin vanhempien ja nuorten valilla on nuorten laumasieluisuus. nuoret ovat laumasieluisia individualismissaankin, eli liittyvat alakulttuureihin, vanhemmat ihmiset eivat ole niista enaa kiinnostuneita. Eika tama mielestani ole oleellisesti sidoksissa siihen onko lapsia vai ei.
Huonoon lapsuuteena vetoavat elämäm pelkurit. Ei lapset ole koskaan syntyneet säkki kultarahoja sylissään. Minun työtoverini pohtiivat jatkuvasti milloin olisi jäkevää oman talouden kannalta hankkia edes yksi lapsi. Aika monilla on paljon muitakin pelkoja, se taitaa olla jo oikea sairaus. Meillä on lapsia kahdessa sarjassa. Minun tuttavistani perheelliset elävät siivompaa elämää. Ihmiset eivät halua ostaa lapsille " kenkiä ", sehän pois heidän Goan matkastaan. Menkää Intiaan valaistumaan. Ahneet nykynuoret. Koskaan ei ole Suomessa ollut näin hyvin asiat. Voi vaikka pankolla maata, joku aina tuo sossusta soppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä niitä oikeita syitä tämän päivän lehdestä:
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/da327e88-cbcf-3cbf-a972-0c852f87c…
"Tällä hetkellä 20-29-vuotiaista miehistä melkein 87% on vailla lasta. Tämä on todella korkea luku."
Ja silti luennointi hedelmällisyyden laskusta kohdennetaan aina naisille ja yleinen diskurssi syyllistää kouluttautuneet naiset. Todellisuudessa alle 30-vuotiaan naisen, oli koulutusta tai ei, on hyvin vaikea löytää sellainen kumppani, joka olisi halukas ja valmis (henkisesti, taloudellisesti) perheellistymään. Jos itsekin roikkuu pätkätöissä, on se jo todellinen riski molempien syrjäytyä. Ja lapsi pesuveden mukana.
Olen eri mieltä. Juurihan tuossakin proffa sanoi, että miehet jäävät tahtomattaan lapsettomiksi resurssien puutteen vuoksi. Ja sinäkin osuvasti syyllistät miehiä, vaikka naiset tekevät sinunkin kertomuksessasi päätöksen lapsista.
Julkinen diskurssi on tähän asti syyllistänyt lähinnä (koulutettuja) naisia. Kuitenkin tosi moni nainen on itse todennut, että olisi itse valmis, mutta sopiva kumppani perheen perustamiseen puuttuu. Ja tuossa se nyt lukee lukuina: 20-29-vuotiaista miehistä vain noin 13 %:lla on lapsi/lapsia. Kukaan ei kuitenkaan syyllistä niitä 87% lapsettomia miehiä. Nämä loput ei joko halua tai pysty (joko henkisistä tai taloudellisista syistä, eli juurikin niistä resurssisyistä.) Siinä ei arvotettu syytä miksi 20-29-vuotias mies ei perheellisty, vain sitä, että perheellistymiseen valmiit miehet ovat harvassa. Siksi naisten syyllistäminen asiasta on turhaa, koska it takes two to tango.
Hienoa, että miesten osuus syntyvyyden laskuun nostetaan viimein esille. Ja hienoa, että syrjäytyminen tunnustetaan. Mutta silti vähän taas on sitä samaa, että lapseton nainen esitetään itsekkäänä ja lapseton mies reppanana. Molemmat voivat haluta tai olla haluamatta lapsia.
En ole huomannut moista diskurssia. Mutta toisaalta ovathan naiset ja miehet aivan eri asemassa mitä lisääntymiseen tulee. Vaikka mies haluaisi lapsen, niin raskaana oleva nainen voi rasauden keskeyttää. Ja vapaaehtoista lapsettomuutta ja itsenäisyyttä on suorastaan glorifioitu viime aikoina, mutta naiseton mies mielletään edelleen luuseriksi.
Huomaatko itse, että omassa argumentoinnissasi syyllistät koko ajan miehiä? Ja samaan hengenvetoon uhriutat naiset, kun "kaikki aina syyllistää naisia". Ihan hassu tapa keskustella. Vertaat vastentahtoisesti lapsettomien miesten tilannetta vapaaehtoisesti lapsettomiin naisiin ja pidät miehiä syyllisinä tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Huonoon lapsuuteena vetoavat elämäm pelkurit. Ei lapset ole koskaan syntyneet säkki kultarahoja sylissään. Minun työtoverini pohtiivat jatkuvasti milloin olisi jäkevää oman talouden kannalta hankkia edes yksi lapsi. Aika monilla on paljon muitakin pelkoja, se taitaa olla jo oikea sairaus. Meillä on lapsia kahdessa sarjassa. Minun tuttavistani perheelliset elävät siivompaa elämää. Ihmiset eivät halua ostaa lapsille " kenkiä ", sehän pois heidän Goan matkastaan. Menkää Intiaan valaistumaan. Ahneet nykynuoret. Koskaan ei ole Suomessa ollut näin hyvin asiat. Voi vaikka pankolla maata, joku aina tuo sossusta soppaa.
Ei pärjäisi sossun rahoilla, mutta toisaalta nelipäiväinen työviikko riittää mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli shokkina että 2018 ihmiset ei saa sanoa ettei he halua lapsia
Miten niin eivät saa? Monihan tuo esiin tällaisia ajatuksia, on tuonut jo pitkän aikaa. Ja mitä siihen muilla olisikaan sanomista.
Mediassa/ somessa on nyt 2016 lähtien ollut valtava rummutus pienestä syntyvyydestä. Kaikkien pitää olla " huolissaan " siitä . Niitä ruikutusketjuja on tälläkin palstalla koka ajan.
Tän keskutselun pohjavire on koko ajan se että pitää keksiä syitä tähän. Kaikenlaiset syyt hyväksytään MUTTA ei missään tapauksessa saa sanoa totuutta että osa ei edes halua lapsia. Tuntuu että näitä jotka sanoo ettei he halua lapsia koitetaan koko ajan syylllistää siitä . Osa lapsettomista on sitä paitsi homoja / lesboja mutta sekään ei kelpaa lapsettomuuden syyksi näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noista syistä puhutaan? Ja millä perusteella nuo ovat niitä oikeita syitä? Siksi, että ne ovat sinun syitäsi? Mitä asialle pitäisi mielestäsi tehdä? Ei valtio voi järjestää kaikille säännöllisiä tuloja ja työpaikkaa.
Maissa joissa perhevapaat on jaettu 50:50 (kuten Ruotsi ja Islanti) lapset ovat onnellisia, naiset töissä ja homma pyörii. Eli jos työnanatajalla olisi yhtä iso riski palkata nainen kuin mies niin naiset saisi enemmän töitä. Ja kun mies oppisi tuntemaan lapsen tarpeet ja persoonan samalla tavalla kuin nainen heti vauvasta niin perhe-elämä olisi myös jatkossa tasaisempaa.
Terveisin mies ja isä, joka ihmettelee että miten monet suomalaisetkin äidit olettaa, että isä on 100 % omistautunut lapselle jota ei oikeastaan edes tunne, rutiineiltaan tai mielenmaisemaltaan ja sitten sitä pitäisi osata rakastaa ja hoitaa kuten äiti.
Islannissa perhevapaat myös kestävät vain 9 kuukautta, kolme äidille, kolme isälle ja kolme äidille tai isälle. Sen jälkeen jos haluaa jäädä kotiin lapsen kanssa siitä ei makseta mitään ja jos menet töihin niin lapsella pitää olla hoitaja koska tarhaan lapsen voi viedä vasta kaksi vuotiaana. Mutta silloin onkin hyvä aika opiskella koska lapsen saa ottaa mukaan luennoille yms. ja yliopistoissa on myös tarhat sitten vanhemmille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin eivät saa? Monihan tuo esiin tällaisia ajatuksia, on tuonut jo pitkän aikaa. Ja mitä siihen muilla olisikaan sanomista.
Mediassa/ somessa on nyt 2016 lähtien ollut valtava rummutus pienestä syntyvyydestä. Kaikkien pitää olla " huolissaan " siitä . Niitä ruikutusketjuja on tälläkin palstalla koka ajan.
Tän keskutselun pohjavire on koko ajan se että pitää keksiä syitä tähän. Kaikenlaiset syyt hyväksytään MUTTA ei missään tapauksessa saa sanoa totuutta että osa ei edes halua lapsia. Tuntuu että näitä jotka sanoo ettei he halua lapsia koitetaan koko ajan syylllistää siitä . Osa lapsettomista on sitä paitsi homoja / lesboja mutta sekään ei kelpaa lapsettomuuden syyksi näköjään.
Yritetään syyllistää, mutta ei se oikein toimi. Helvettiäkös se lapsetonta kiinnostaa, jos suomalaisia ei vuonna 2200 enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tällä hetkellä 20-29-vuotiaista miehistä melkein 87% on vailla lasta. Tämä on todella korkea luku."
Ja silti luennointi hedelmällisyyden laskusta kohdennetaan aina naisille ja yleinen diskurssi syyllistää kouluttautuneet naiset. Todellisuudessa alle 30-vuotiaan naisen, oli koulutusta tai ei, on hyvin vaikea löytää sellainen kumppani, joka olisi halukas ja valmis (henkisesti, taloudellisesti) perheellistymään. Jos itsekin roikkuu pätkätöissä, on se jo todellinen riski molempien syrjäytyä. Ja lapsi pesuveden mukana.
Olen eri mieltä. Juurihan tuossakin proffa sanoi, että miehet jäävät tahtomattaan lapsettomiksi resurssien puutteen vuoksi. Ja sinäkin osuvasti syyllistät miehiä, vaikka naiset tekevät sinunkin kertomuksessasi päätöksen lapsista.
Julkinen diskurssi on tähän asti syyllistänyt lähinnä (koulutettuja) naisia. Kuitenkin tosi moni nainen on itse todennut, että olisi itse valmis, mutta sopiva kumppani perheen perustamiseen puuttuu. Ja tuossa se nyt lukee lukuina: 20-29-vuotiaista miehistä vain noin 13 %:lla on lapsi/lapsia. Kukaan ei kuitenkaan syyllistä niitä 87% lapsettomia miehiä. Nämä loput ei joko halua tai pysty (joko henkisistä tai taloudellisista syistä, eli juurikin niistä resurssisyistä.) Siinä ei arvotettu syytä miksi 20-29-vuotias mies ei perheellisty, vain sitä, että perheellistymiseen valmiit miehet ovat harvassa. Siksi naisten syyllistäminen asiasta on turhaa, koska it takes two to tango.
Hienoa, että miesten osuus syntyvyyden laskuun nostetaan viimein esille. Ja hienoa, että syrjäytyminen tunnustetaan. Mutta silti vähän taas on sitä samaa, että lapseton nainen esitetään itsekkäänä ja lapseton mies reppanana. Molemmat voivat haluta tai olla haluamatta lapsia.
Huutonaurua. Tässähän nyt sanotaan ääneen se että vain 13% miehistä on naisten mielestä kelvollisia lisääntymään.
Nuoret miljonäärihughgrantit, missä te olette?!
Eikö tilastojen mukaan naisissa ole hieman pienemmät työttömyysluvut kuin miehissä?
N27, sul on vähän sama tilanne kun mullakin ja oon samanikänen ja samalla alalla myös 😅 harmi ettei tunneta irl koska tuntuu että tää aihe on niin vaikea et en pysty oikeen kenenkään kanssa puhumaan tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten asema ei olekaan koko totuus asiasta. Palkat ovat romahtaneet monilla aloilla. Teollisuudessa sekä raksalla 10-12 € tuntipalkat ovat nykyään normi. Lisäksi vuokratyö tekee usein epävarmaksia edes noiden tulojen jatkuvuuden. Köyhillä miehillä on vaikea pariutua ja monelle varmaan tulee mieleen miten selvittäisiin äityisloman tulojen laskusta jos palkkasi on niin pieni että elät itsekin melkein kädestä suuhun. Suomi on kohta todella kuin Viro missä on pieni eliitti ja tavallisen palkansaajan elämä on selvitymistaistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo 20-29vuotiaat ei ole kovin hyvä otanta, sillä käytännössä 20vuotiailla lapsia on ehkä 10 %:lla, mutta 29vuotiasta keskimäärin 35%:lla.
[/quote]
No tuo 20-29vuotiaat ei ole kovin hyvä otanta, sillä käytännössä 20vuotiailla lapsia on ehkä 10 %:lla, mutta 29vuotiasta keskimäärin 35%:lla. [/quote]
Ja tämä siis miehillä. Vuonna -87 syntyneistä naisista lähes 50% asuu alaikäisen lapsen(sa) kanssa samassa taloudessa, kertoo viime viikolla julkaistu Ylen artikkeli ikäluokista.
Eli kyllä Suomessa lapsia edelleen saadaan. Miehistä tilastojen mukaan lähes kolmasosa jää lapsettomiksi ja naisista neljäsosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin itse lapsia hankkineena ihmisenä tuollainen syy olisi helpompi ymmärtää kuin epämääräiset selitykset siitä, että lasten kanssa on hankalampi matkustaa yms. Hankalampi joo, mutta ei muttei mitenkään mahdotonta.
Sen sijaan jos itsellä on pitkään ollut sellainen olo, että lapset olisivat ihana asia elämässä, niin on helpompi ymmärtää että jollain muulla taas tällaista tunnetta ei välttämättä ole.
Kaikille ei siitäkään makseta yhtä paljon kuin niille joista ei saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa aiheesta oikein keskustella muiden lapsettomien kanssa, kun asian sisältö heillä on "hyi, ne haisee!" -tyyppinen argumentti mikseivät ikinä aio hankkia lapsia.
Eivät jotenkin ymmärrä, että vanhemman ja lapsen suhde on hiukan erilainen kuin vaikkapa suhde siihen bestikseen tai parin viikon poikkikseen.
Minä haluaisin lapsia, mutta ei ole koskaan ollut miestä. Eikä näköjään tulekaan, koska olen jo yli 30-vuotias.
Käsittääkseni yksinäiset naiset saavat hedelmöityshoitoja myös. Tunnen naisen jolla on kaksi lasta, ei ole todellakaan mikään pubiruusutyyppinen vaan on käsittääkseni hankkinut lapset hedelmöityshoidoilla.
Se totaaliyhäriys on ilmeisen uuvuttavaa, mutta onnistuu kyllä yksinäisillekin naisille.
Mitä nuorten miesten syrjäytymistä vastaan ollaan tekemässä?
-Muutetaan korkeakoulutuksen sisäänpääsy asteittain todistusvalintaan, joka suosii koulussa ahkeria tyttöjä entistä enemmän?
-Annetaan naisten tehdä lapsia ilman miehen hyväksyntää, mies luontaisesti menettää kunnon kontaktit eron jälkeen, ja maksaa pienestä palkastaan leijonanosan lapselle, jota ei edes halunnut?
-Kehitetään meidän yhteiskuntaa yhä enemmän naiskeskeiseksi, vaikka luontaisesti mies on perheenpää. Nainen on heikompi osapuoli, ja sen pitäisi naisille myös riittää, sillä se tekee naisesta naisen. Parisuhteet jossa on tarpeeksi "erillaisuutta" kestävät aina paremmin.
Olen monta kertaa törmännyt siihen, että kun olen todennut etten halua lapsia, niin se käännetään siihen muotoon että en pitäisi tai jopa vihaisin lapsia. "Ohhoh äläpä anna vauvaa Mirjamin syliin hahhah kato kun sitä kato ällöttää toi hahhah ei hätää Mirjami"
Joskus nuorempana siihen meni mukaan, mutta nykyään osaan jo sanoa, että en halua olla vanhempi ja se on eri asia.