Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Öö... jos paljastaisit kaupungin nimen, niin sitä ei tartteis "tunnistaa" :)
Ap voitaisiin tunnistaa, ja harvapa haluaa leimautua av-mammaksi. 🧟♀️
Ystäväpiiriini kuuluu useitakin miehiä, jotka ovat ylpeitä av-mammoja. Täällä on heidän mielestään parasta settiä, ei murot eikä ylilaudat jne kiinnosta.
Myös teinipoikani kavereineen palstailee (ja provoaa).
Niin? Entä sitten? Taas joku nostamassa miehet ja nyt teinipojatkin jalustalle mielipiteineen..
Kun miehet palstailevatkin paremmin.. 😭
Ruokahan se lihottaa, liikunnan puute hiukan voi edesauttaa. Luultavasti tuollakin oli kuntosaleja ja niissä juoksumattoja, eli liikuntaa saatavilla, tai ajomatkan päässä ulkoilureittejä.
Kaikki eivät ole sairaalloisen lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkku asuu perheineen Amerikassa. Kun tulevat tänne Suomeen maaseudulle kesälomareissulle, ei lasten riemulla ole rajaa. Lapset ovat aamusta iltaan ulkona ja käyvät omatoimisesti kävelyllä metsässä ja peltoteillä. Amerikassa ei voi antaa lasten olla yksin ulkona, koska joku voi kaapata. Eikä siellä ole sellaista miljöötäkään, missä lasten luovuus pääsisi valloilleen, kun kaikki on valmiiksi rakennettua ja turvavarusteltua viimeisen päälle. Täällä ovat kuin villit varsat laitumella. Aikuisetkin saavat huokaista, kun ei tarvitse silmät selässä vahtia jälkikasvua joka hetki.
Englannissakaan ei edes 13v saa tulla yksin koulusta kotiin. Aina pitää olla joku vastassa hakemassa. Vähintään isomummi jos kukaan muu ei pääse hakemaan.
Suomessa oon nähny eskarilaisiakin yksin leikkipuistossa. Kännykkä vaan mukana ja kotiavain kaulassa.
Jenkkisysteemiin liittyy sekin pointti, että jos lapsi on pakko hakea koulusta (eikä esim. isovanhemmat voi hakea), se voi rajoittaa naisten työssäkäyntiä, kun äidin odotetaan hoitavan lapset. Vaikuttaa naisten asemaan taloudellisesti yms.
Kouluissa on "after school programs", urheilua, kerhoja ja muuta jarjestettya toimintaa siihen asti etta vanhemmat tulevat hakemaaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpiiriini kuuluu useitakin miehiä, jotka ovat ylpeitä av-mammoja. Täällä on heidän mielestään parasta settiä, ei murot eikä ylilaudat jne kiinnosta.
Niin? Entä sitten? Taas joku nostamassa miehet ja nyt teinipojatkin jalustalle mielipiteineen..
Täydellisesti väärinymmärretty. Provoavalle pojalleni olen sanonut, että "haluan heittää vauvan seinään" -aloitukset ovat erittäin typeriä. Miehet av-mammoina viittasi vain siihen, että ei kaikille ole paha juttu tunnustaa olevansa "av-mamma" eli miksei kertoisi paikkakuntaa USA:ssa.
En koskaan käytä termiä mielensäpahoittajat, mutta nyt tekee mieli sanoa näin. V*ttu oikeesti pässinpäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä samaahan on hiukan myös Suomessa, ihan pääkaupunkiseudulla.
Esimerkiksi onko se nyt Vantaan puolella tuo yksi Biltema, kävin siellä ostamassa työkaluja jne. Menin julkisilla. Oli aika huvittavaa, että ko. liikkeeseen ei ollut ollenkaan kävelymahdollisuutta loppumatkasta jalkäytävää myöten, vaan etuovelle päästäkseen oli käveltävä autoille tarkoitetulla väylällä ja sitten parkkipaikan läpi.
Suomeenhan on ihan tietoisesti otettu mallia juuri tuollaisesta rakentamisesta, eli tehdään ostareita ja vastaavia johon ihmisten oletetaan tulevan pelkästään autolla; Vantaan Tammisto ja Iso Omena on tällaisesta hyvä esimerkki. Tällaisessa rakentamisessa on huonot puolensa, riskinä on keskustan näivettyminen, niin kuin Yhdysvalloissa on monin paikoin käynyt.
Lahti on jo tämän kokenut. Tervetuloa/menoa perässä... en tykkää.
Kysyin amerikkalaiselta ystävältäni ja hän sanoi, että syy lihomiseen on täysin ruuassa ja siinä, miten paljon sitä on Amerikassa ja miten helposti se on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_body_mass_index
Tuon mukaan Suomessa on vähemmän liikalihavia kuin esim Venäjällä ja kreikassa.
Tyhmä kysymys (?), mutta mä jään aina näistä painotilastoista miettimään, että mistä ne tilastot saadaan koottua. Miten siis arvioidaan kansalaisten painon kehittymistä, ylipainoisten lukumäärää jne.?
Vastatkaa :) Ihmisten painothan vaihtelevat koko ajan. Jos sitä kysytään jollain kyselytutkimuksella, ihminen valehtelee. Jos tietoa kerätään soten järjestelmistä, siellähän on yliedustettuna sairain ja huonoimmat elintavat omaava osa kansaa jne. Miten voi tietää, minkä painoisia ihmisiä missäkin maassa on? Miten nämä painotilastot tehdään?
Miksiköhän tälläinen ei muuten yhtään näy amerikkalaisissa televisiosarjoissa ja elokuvissa? Kävely on niissä ihan normaalia. Ymmärrän toki että vain osassa paikoista on kuvatunlaista, mutta luulisi että jos jossain on niin erikoista kävellä että poliisit pysäyttelee, luullaan kodittomaksi ja yritetään pelastaa kyytiin niin se asenne näkyisi edes jossain.
Ainakin Girlsissä oli kohtaus, jossa Hannah lähti kävelemään tienviertä pitkin, poliisit pysäytti ja toi kotiin. Tosin taisi olla oudot vaatteetkin päällä hänellä, en muista. Tapahtui pikkukaupungissa, ei Nykissä sillä kertaa.
Olis helppoa jos voisi vain päättää että jaahas syödäänkös tänään pitsaa vai burgeria.
Olin parikymppisenä etelävaltioissa muutaman kuukauden ja porukka oli oikeasti tosi lihavaa. Olin pyöreä tyttö, noin mitoilla 162/65 siihen aikaan ja siellä olin suorastaan hoikka. Itsetunto kohosi taivaisiin, kunnes palasin kotiin ja äiti töksäytti heti, että oletpa lihonut. Olinkin, paino oli noussut hetkessä 5-7kg ja silti olin autuaasti sitä mieltä, että olen tosi hottis. :) (painoin palatessani muistaakseni 71kg)
Vierailija kirjoitti:
Olis helppoa jos voisi vain päättää että jaahas syödäänkös tänään pitsaa vai burgeria.
Kertokaa nyt tyhmalle amerikkalaiselle mita on se terveellinen suomalainen kotiruoka.
Vaarassa olette jos luulette etta kaikki amerikkalaiset syovat vain burgereita tai pitsaa.
Meille tilattiin pitsa joskus viime vuonna, McDonaldsissa ei kayda. Jos burgeria tekee mieli niin Five Guys on hyvaa, sitakin ehka kerran vuodessa.
Kyllä amerikkailainen lihavuus on ihan toista kuin täällä. Joku prosentti "ylipainoisia" ei kerro mitään. Suomessa on paljon tanakkaa ja pulskaa porukkaa, mutta Jenkeissä on niitä superlihavia, siis todella isoja silmiinpistävän paljon. Lihavuudessakin on eroa. Ei ole sama olla BMI 30 kuin BMI 40 tai jopa 50.
Ihan Floridassakin huomasi ostoskeskuksessa pilvin pimein ihmisiä, jotka oli niin lihavia, ettei semmoisia Suomessa näe lainkaan missään.
Vierailija kirjoitti:
Olin parikymppisenä etelävaltioissa muutaman kuukauden ja porukka oli oikeasti tosi lihavaa. Olin pyöreä tyttö, noin mitoilla 162/65 siihen aikaan ja siellä olin suorastaan hoikka. Itsetunto kohosi taivaisiin, kunnes palasin kotiin ja äiti töksäytti heti, että oletpa lihonut. Olinkin, paino oli noussut hetkessä 5-7kg ja silti olin autuaasti sitä mieltä, että olen tosi hottis. :) (painoin palatessani muistaakseni 71kg)
162/65 ei ole pyöreä vaan ihan normaali - olen itse juuri tuon pituinen ja painoinen ja minulla on hyvä kroppa, hoikat jalat ja vyötärö sekä suuret rinnat.
Ruoka toki on Jenkkilässä se ongelma - hawailainen ystäväni ei ole KOSKAAN kokannut mitään. Koko perhe syö vain ulkona tai valmistuotteita kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydellisesti väärinymmärretty. Provoavalle pojalleni olen sanonut, että "haluan heittää vauvan seinään" -aloitukset ovat erittäin typeriä. Miehet av-mammoina viittasi vain siihen, että ei kaikille ole paha juttu tunnustaa olevansa "av-mamma" eli miksei kertoisi paikkakuntaa USA:ssa.
En koskaan käytä termiä mielensäpahoittajat, mutta nyt tekee mieli sanoa näin. V*ttu oikeesti pässinpäät.
Nyyh. Ap nyt vaan ei halunnut kertoa.
Ota banaani 🍌 tai jenkkityyliin 🍕🍔🍟🥞
Muutamaan otteeseen olen Yhdysvalloissa käynyt ja kyllä esim. Floridassa ihmiset kävelevät paljonkin.
Tietty turistikaupungeista kun on kyse niin ehkä se tekee sen.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tälläinen ei muuten yhtään näy amerikkalaisissa televisiosarjoissa ja elokuvissa? Kävely on niissä ihan normaalia. Ymmärrän toki että vain osassa paikoista on kuvatunlaista, mutta luulisi että jos jossain on niin erikoista kävellä että poliisit pysäyttelee, luullaan kodittomaksi ja yritetään pelastaa kyytiin niin se asenne näkyisi edes jossain.
Mulle ei tule muita käveleviä jenkkejä mieleen kuin Rambo. Ja hänkin joutui käveleskelystään ihan vitullisiin hankaluuksiin.
Muutoin miehet ratsastaa ja puolisot jäävät pienen talon preerialla terasille yhdessä lapsikatraan ja isovanhempien ja puoliviisaan naapuritilallisen kanssa.
Tai sitten istutaan urbaanissa cafeteriassa sisätiloissa ja tarjoilija kävelee hiukan ympäriinsä, kuten Fonziekin aikoinaan, mutta et varmaan ihan tuollaista tarkoittanut.
Tai sitten ollaan Pakotiellä Bonnie ja Clyde -tyyliin, unohtamatta Thelmaa ja Louisea.
Että noin vähän ne kävelevät jenkeissä. Ainoastaan pyöräilevät vieläkin vähemmän.
Se on aivan toista kotimaisissa kesäkomedioissa seitkytluvulta lähtien missä ei muuta naimiselta tehdäkään.
Rankka päivän ukkeli käveli, mutta hän olikin vaarallinen sekopää.
Vierailija kirjoitti:
Rankka päivän ukkeli käveli, mutta hän olikin vaarallinen sekopää.
Nimenomaan sekosi, nousi autosta ja aloitti kävelyn. Ennen sekoamista istui autossa kuten muutkin.
http://www.slate.com/articles/life/walking/2012/04/why_don_t_americans_…
Lukekaapa linkattu artikkeli. Jenkit kävelevät kehittyneistä maista vähiten ja autoilevat eniten. Hyviä kävelymahdollisuuksia ei ole eikä niitä juuri vaadita. Jalankulkuun on ajan saatossa alettu liittää negatiivisia mielikuvia -se on vaarallista ja häiritsevää. Jutussa kuvaava kuva obeesista tytöstä joka tuodaan autolla koulubussille, vaikka kotitalo on vieressä.