Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Mä ahdistuisin. Mun on päästävä luontoon kävelemään vapaasti, nähdä vihreää metsää ja luonnonvesiä joka päivä. En ymmärrä, miten joku voi elää noin. Se, että kotona sisällä vemputetaan jollakin laitteella ja muuten ollaan vain kotona, töissä tai ostarilla, ei ole elämää. Mulle ainakaan, mutta enhän olekaan jenkki, vaan saariston kasvatti ja maalainen.
Joo ja tuon vapauden lisäksi vielä leveät rakennetut kevyen liikenteen väylät. Kävely, pyöräily ja erilainen luistelu niillä ei maksa mitään eikä kukaan tule ikinä kysymään mistä tulossa mihin menet, kukaan ei kyseenalaista, kukaan ei pidä koomisena kulttuuriinkuulumattomana. Ihan oikeasti. Mikä todellinen vapaus Suomessa ainakin toistaiseksi vallitsee. Nauttikaa. Nauttikaa. Nauttikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen yksi Amerikan kävijä joka yhden kokemuksen perusteella määrittää koko maan. Täällä on monta hienoa pikku- ja suurkaupunkia joissa voi liikkua vuorokauden ympäri joko ulkona tai sisällä. Terveellistä ruokaakin ON tarjolla ja kaikki ei ole lihavia.
Juuri näin, mutta huvittavaa että tämä porukka pyörii jossain jenkkien perähikiällä tajuamatta itse ollenkaan kontekstia. Pitäisikö minunkin hihkua täällä TOTUUS SUOMESTA, jos vietän 2 vkoa jossain Kainuun peräkylillä?
Elämä Suomen kaupunkialueilla on vähän toisen näköistä.
Ja nämä viittaukset Walmarteihin ja pikaruokapaikkoihin. Joo, mäkin olen Suomessa käynyt Essolla mutta en sen asiakaskunnan perusteella puhu kaikista suomalaisista. Walmartiin (ja Essoon) kun usein valikoituu tiettyä sakkia.
Jenkkikollegat tietänevät miten täällä McDonaldsien myyntipaikkojen määrä korreloi *negatiivisesti* asuinpaikan varallisuuden kanssa.
Terveisiä Kainuun peräkyliltä! Huomattavaa lumimäärää lukuun ottamatta elämä täällä ei ole kovin erilaista kuin vaikkapa Turun kupeessa Paimion maaseudulla, sokerijuurikaspeltojen kupeessa. Täällä Kainuussa ja varsinkin Kajaanissa muuten kaikki nuoret ja vähän vanhemmatkin pyöräilevät myös talvisin, koska bussit kulkevat harvoin. (Sama juttu kuin Jyväskylässä: bussien aikataulut ovat hanurista.) Juuri nyt muuten Kainarissa on kuuma puheenaihe siitä, saako fat bikeilla eli "läskipyörillä" (niillä, joilla on superleveät renkaat) pyöräillä hiihtoladuilla...
Ihmiset ovat samankokoisia kuin muualla Suomessa, Helsinki mukaan luettuna. Ylipainoa näkee saman verran kuin jossain Isossa Omenassa tai Itiksessä. Ehkä ihmiset ovat vähän lyhyempiä koska geeniperimä.
P.S. tervetuloa kesällä Hyrynsalmelle! Vanhalta asemalta saa Suomen parhaat ja tuoreimmat, paikan päällä leivotut munkkirinkilät. ^_^
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkku asuu perheineen Amerikassa. Kun tulevat tänne Suomeen maaseudulle kesälomareissulle, ei lasten riemulla ole rajaa. Lapset ovat aamusta iltaan ulkona ja käyvät omatoimisesti kävelyllä metsässä ja peltoteillä. Amerikassa ei voi antaa lasten olla yksin ulkona, koska joku voi kaapata. Eikä siellä ole sellaista miljöötäkään, missä lasten luovuus pääsisi valloilleen, kun kaikki on valmiiksi rakennettua ja turvavarusteltua viimeisen päälle. Täällä ovat kuin villit varsat laitumella. Aikuisetkin saavat huokaista, kun ei tarvitse silmät selässä vahtia jälkikasvua joka hetki.
Eiköhän siellä amerikkalassakin ole maaseutua
Ilmeisesti ei, jos kaikki 500-2000 asukkaan taajamat ovat kaupunkeja. Oikealla maaseudulla sitten suuria maatiloja?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käynyt Las Vegasissa, Los Angelesissa, New Yorkissa ja Chicagossa ja joka päivä askelia on tullut yli 10 000 kävellen ympäriinsä.
Nuo eivät taida olla edes Amerikan mittapuun mukaan niitä pieniä kaupunkeja, joista aloituksessa kirjoitettiin.
Yleistämisestä puheenollen monilla on vaikea ymmärtää, kuinka suuri maa on Suomi, saati sitten USA, jossa on eri osavaltioita omine lakeineen. Savukoskella on aivan erilaiset liikkumismahdollisuudet kuin Tampereella. Savukoskella on vähemmän kuntosaleja (lieneekö ainuttakaan?) ja muuta ohjattua ja suunniteltua liikuntaa, mutta luontoon pääsee kotiovelta niin suksilla kuin moottorikelkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Öö... jos paljastaisit kaupungin nimen, niin sitä ei tartteis "tunnistaa" :)
Ap voitaisiin tunnistaa, ja harvapa haluaa leimautua av-mammaksi. 🧟♀️
Ystäväpiiriini kuuluu useitakin miehiä, jotka ovat ylpeitä av-mammoja. Täällä on heidän mielestään parasta settiä, ei murot eikä ylilaudat jne kiinnosta.
Myös teinipoikani kavereineen palstailee (ja provoaa).
Niin? Entä sitten? Taas joku nostamassa miehet ja nyt teinipojatkin jalustalle mielipiteineen..
Vierailija kirjoitti:
Kävin viime syksynä ensimmäisen kerran usa:ssa, pienessä kaupungissa, keskilännessä, tapaamassa ystävääni, joka meni naimisiin amerikkalaisen miehen kanssa. Olen suomalaisen mittapuun mukaan ylipainoinen, 160/66, mutta siellä tunsin olevani hoikka. Ihmiset olivat valtavan kokoisia, jopa sairaalloisen lihavia. Ostoskeskuksessa vaatteet olivat jättikokoisia, oli outoa, kun kokoiseni ihmisen vaatteet miellettiin pieniksi. Olisin halunnut myös lähteä kävellen katselemaan ympäristöä, mutta se ei sopinut. Kaikkialle täytyi mennä autolla. Tulisin hulluksi, jos joutuisin asumaan siellä.
no äläs nyt..olen 170cm/66kg
Jenkkien s ei mahdu..ja koko m aina loppuunmyyty:(
käykääs universal studiolla los Angelesin vieressä , siellä voi ostaa all you can eat passin.
Joka ruokapaikassa oli karmealle haisevaa roskaa:hod dogeja, ranskiksia ym.
Kaikki paikat tupaten täynnä meksikolaisia....lihavia..myös lapset
Toi olis kyllä piinallista mullekin, joka en autoa omista ja tykkään kävellä päivittäin kaikkialle (koulu, päiväkoti, kauppa...).
Katselin muuten jokin aika sitten terveysaiheista dokumenttia, ja siinä ainakin kerrottiin että Coca-Colalla olisi sopimus Meksikon kouluissa, että juoma-automaateissa on vain heidän tuotteitaan, ei vettä. Etenkin köyhempi alkuperäisväestö juo halpaa kolaa litroittain ja jo taaperoille lykätään pullo käteen, ja vettä ei välttämättä juoda ollenkaan. Lihavuus ja diabetes ovat todella vakavia ongelmia siellä.
Amerikassa olen reissannut vain muutaman kerran, mutta kyllä siellä katsottiin kieroon kun halusin kävellä tai käyttää bussia. Kaveri ajoi vuokseni 3.5 tuntia hakemaan lentokentältä, vaikka bussi olisi tuonut melkein ovelta ovelle. Eikä ollut vaarallista aluetta tms. syytä.
Olen matkustanut eri puolella Amerikkaa. Suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa on ollut kävelyteitä ja valinnanvaraa ravintoloissa jne.. Automarketeissa taas oli tarjolla pilvinpimein höttöruokaa ja muut ruoat pakastinaltaissa jättipaketeissa. Motarinvarren ravintoloista sai rasvaista höttöruokaa. Höttöruoka oli terveellistä ruokaa paljon halvempaa. Pienissä kaupungeissa näin keskustan ulkopuolella kyllä tuota, että kaikki on rakennettu autoilun varaan. Joissakin isommissakin asia riippuu siitä missä kaupunginosassa liikkuu. Näin myös todella lihavia ihmisiä, mutta normaalipainoisia näkyi kyllä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko kaupungissa lainkaan koiria? Eikö niitäkään kävelytetä missään?
Entä polkupyörät?
En nähnyt ainuttakaan polkupyörää. Koiria näin joillain pihoilla, mutta enpä tajunnut kysyä miten niitä ulkoilutetaan tai mihin ne pissaavat/kakkaavat. Viedäänkö nekin autoilla jonnekin puistoon kauas? En tiedä.
ap
Ne ovat yleensä vain omalla aidatulla pihalla, sieltä omistajat noukkivat koiran kakat itse pois. Jotkut paremmat omistajat ovat valveutuneempia ja vievät koirat lenkille, mutta suurin osa päästää vain omaan pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Toi olis kyllä piinallista mullekin, joka en autoa omista ja tykkään kävellä päivittäin kaikkialle (koulu, päiväkoti, kauppa...).
Jos olisit Amerikkalainen niin omistaisit...
Siis eihän Suomessakaan läheskään kaikilla omakotitaloaluilla ole jalkakäytäviä... Ja silti sieltä ihmiset pääsee kävellen ja pyöräillen liikkumaan. Ja onhan se monesti nähty miten ne jenkitkin lenkkeilee ihan noiden autotoiden reunamilla, jos ei ole jalkakäytäviä. Joten se ettei viitsitä kävellä minnekään ei voi johtua vain niiden jalkakäytävien puutteesta, laiskuutta se taitaa siellä päin enemmän olla. Tai no, tottumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkku asuu perheineen Amerikassa. Kun tulevat tänne Suomeen maaseudulle kesälomareissulle, ei lasten riemulla ole rajaa. Lapset ovat aamusta iltaan ulkona ja käyvät omatoimisesti kävelyllä metsässä ja peltoteillä. Amerikassa ei voi antaa lasten olla yksin ulkona, koska joku voi kaapata. Eikä siellä ole sellaista miljöötäkään, missä lasten luovuus pääsisi valloilleen, kun kaikki on valmiiksi rakennettua ja turvavarusteltua viimeisen päälle. Täällä ovat kuin villit varsat laitumella. Aikuisetkin saavat huokaista, kun ei tarvitse silmät selässä vahtia jälkikasvua joka hetki.
Englannissakaan ei edes 13v saa tulla yksin koulusta kotiin. Aina pitää olla joku vastassa hakemassa. Vähintään isomummi jos kukaan muu ei pääse hakemaan.
Suomessa oon nähny eskarilaisiakin yksin leikkipuistossa. Kännykkä vaan mukana ja kotiavain kaulassa.
Jenkkisysteemiin liittyy sekin pointti, että jos lapsi on pakko hakea koulusta (eikä esim. isovanhemmat voi hakea), se voi rajoittaa naisten työssäkäyntiä, kun äidin odotetaan hoitavan lapset. Vaikuttaa naisten asemaan taloudellisesti yms.
Tiedoksi, että tässä stadilaisessa lähiössä on jalkakäytäviä, hiekkateitä kävelyyn, ja katujen vieressä kävelyteitä.
Olisiko se jalkakäytävättömyys kuitenkin keskimäärin yleisempää jenkeissä kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_body_mass_index
Tuon mukaan Suomessa on vähemmän liikalihavia kuin esim Venäjällä ja kreikassa.
Tyhmä kysymys (?), mutta mä jään aina näistä painotilastoista miettimään, että mistä ne tilastot saadaan koottua. Miten siis arvioidaan kansalaisten painon kehittymistä, ylipainoisten lukumäärää jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko kaupungissa lainkaan koiria? Eikö niitäkään kävelytetä missään?
Entä polkupyörät?
En nähnyt ainuttakaan polkupyörää. Koiria näin joillain pihoilla, mutta enpä tajunnut kysyä miten niitä ulkoilutetaan tai mihin ne pissaavat/kakkaavat. Viedäänkö nekin autoilla jonnekin puistoon kauas? En tiedä.
ap
Ne ovat yleensä vain omalla aidatulla pihalla, sieltä omistajat noukkivat koiran kakat itse pois. Jotkut paremmat omistajat ovat valveutuneempia ja vievät koirat lenkille, mutta suurin osa päästää vain omaan pihaan.
Seuraan kalifornialaisen pariskunnan vlog-kanavaa. Heillä on kolme koiraa, ja aikaisemmin kun asuivat kerrostaloasunnossa, koirat kävivät aamulla pennuille tarkoitetulla alustalla pissillä. Siis asunnon sisällä. Jossain vaiheessa heillä oli myös ruohoastia parvekkeella. Nyt asuvat talossa joten koirat käyvät takapihalla.
He lenkittävät koiriaan n. kerran päivässä, koska kaksi koirista on ylipainoisia. Mutta niille laitetaan kengät jalkaan koska asfaltti on kuumaa ja kaduilla on lasinsirpaleita yms. He itse ovat todella hoikkia, naisella etenkin ei ole grammaakaan rasvaa missään, vaikka syövät jatkuvasti ulkona ja myös herkuja. Urheilevat jonkin verran mutta ajavat autolla kuntosalille tai seinäkiipeilemään.
Heitä on ollut mukava seurata juuri esim. tällaisten jokapäiväisten erojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissakaan ei edes 13v saa tulla yksin koulusta kotiin. Aina pitää olla joku vastassa hakemassa. Vähintään isomummi jos kukaan muu ei pääse hakemaan.
Suomessa oon nähny eskarilaisiakin yksin leikkipuistossa. Kännykkä vaan mukana ja kotiavain kaulassa.
Jenkkisysteemiin liittyy sekin pointti, että jos lapsi on pakko hakea koulusta (eikä esim. isovanhemmat voi hakea), se voi rajoittaa naisten työssäkäyntiä, kun äidin odotetaan hoitavan lapset. Vaikuttaa naisten asemaan taloudellisesti yms.
Amerikassa on hyvä koulubussijörjestelmä, yleensä toivotaan, että lapsia ei kuljeteta kouluun omalla autolla, vaan lähellä asuvat kävelevät ja muut tulevat bussilla.
Meidän lähiössämme aamuisin busdipysäkillä on naisia ja miehiä ihan 50/50. Eli ei ole mikään pelkkien naisten juttu. Koulutetut amerikkalaiset naiset tekevät mielellään uraa, ja mies voi tehdö lyhyempää päivää lasten takia.
Jos lapsi sairastuu kesken koulupäivän, tilanne on Suomessa ja Usassa ihan sama. Jonkun pitää huolehtia pienempi lapsi kotiin. Se voi olla isä, äiti, sukulainen tai muu sovittu.
Usassa käytännössä kahta uraa tekevät palkkaavat aina kotiapua. Päiväkodit ovat hurjan kalliita, ja toisaalta siivoamista ei pidetä perheen äidin velvollisuutena, varsinkaan, jos äiti on töissä. Joten maksullisen avun käyttäminen on Usassa enemmän sääntö kuin poikkeus.
Matalasti koulutetut ja näistä erityisesti yksinhuoltajaperheet ovat kovimmilla. Hinnan siitä käytännössä maksavat lapset.
Whataburgerista päätellen paikka oli todennäköisesti Texas tai joku sen naapurivaltioista.
Autotiellä, miksi? Laitoitko teltan pystyyn vai ihan sohvan siihen tilasit?