Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.
Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).
Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).
Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.
New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.
Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vaihdossa Meksikossa jossa sama juttu. Kävellen ei menty mihinkään, pyöräilystä puhumattakaan. Uhmakkaana suomalaisena kävelin 1,5km yliopistolle ja opettajat huolestuivat (huom. Olen lähes 30v.)
Kampuksen sisällä meni myös pieni sähköjuna ettei tarvitsisi kävellä.Syövät lähinnä lihaa ja vehnä/maissitortilloja. Pikkukaupungeissa ei ole muuta tarjollakaan. Vihanneksia ja hedelmiä olisi, mutta eivät niistä juuri pidä. Lasten yleisin kuolinsyy on syöpä.
Lasten yleisin kuolinsyy on varmaan Suomessakin syöpä eikä se liity mitenkään ravintoon.
Kyllä vaan elintavat kuten juuri se ravinto ja liikkumattomuus vaikuttavat monen eri syövän syntymiseen... Vaikka olen akateeminen, en ole millään lailla parempi ihminen sen takia joten suotta kettuilet. Satuin tosin opiskelemaan ko. alaa ja olen lukenut ihan kaiken kansan saatavilla olevia tieteellisiä tutkimuksia aiheesta (huonojen elintapojen yhteydestä sairauksiin kuten vaikkapa syöpään.)
*Se Meksikossa ollut.
Mutta lapsilla ei ole vielä elintavoista johtuvia sairauksia.
Väärin.
Kyllä valitettavasti on nykyään ja ovat yleistymässä huolestuttavissa määrin. Lapsilla tavataan jo usein aikuisten sairaudeksi miellettyä kakkostyypin diabetestä, joka on elintapasairaus, aiheuttajana siis useimmiten lihavuus ja huono ruokavalio.
Myös sydän - ja verisuonisairaudet saavat alkunsa lapsena. Meillä on lihavampia lapsia kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vaihdossa Meksikossa jossa sama juttu. Kävellen ei menty mihinkään, pyöräilystä puhumattakaan. Uhmakkaana suomalaisena kävelin 1,5km yliopistolle ja opettajat huolestuivat (huom. Olen lähes 30v.)
Kampuksen sisällä meni myös pieni sähköjuna ettei tarvitsisi kävellä.Syövät lähinnä lihaa ja vehnä/maissitortilloja. Pikkukaupungeissa ei ole muuta tarjollakaan. Vihanneksia ja hedelmiä olisi, mutta eivät niistä juuri pidä. Lasten yleisin kuolinsyy on syöpä.
Lasten yleisin kuolinsyy on varmaan Suomessakin syöpä eikä se liity mitenkään ravintoon.
Kyllä vaan elintavat kuten juuri se ravinto ja liikkumattomuus vaikuttavat monen eri syövän syntymiseen... Vaikka olen akateeminen, en ole millään lailla parempi ihminen sen takia joten suotta kettuilet. Satuin tosin opiskelemaan ko. alaa ja olen lukenut ihan kaiken kansan saatavilla olevia tieteellisiä tutkimuksia aiheesta (huonojen elintapojen yhteydestä sairauksiin kuten vaikkapa syöpään.)
*Se Meksikossa ollut.
Lasten syöpä ei tule elintavoista,tarvitaan pitempi myrkytys.
Maksumies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liikunnalla ja lihavuudella ole käytännössä mitään tekemistä toistensa kanssa. Liiku niin laihdut on valetta ja propagandaa.
Totta kai on. Jos olet lihava, olet lihonut juuri sen vuoksi, ettet ole ajoissa liikkunut. Se tarkoittaa: joka päivä. Jos ei liiku, ei voi syödä normaalisti. Olen jo vanhus, mutta päivänkin liikkumattomuus aiheuttaa 1-2 kg:n panonnousun.
Laihdutuslääkäri Mustajoki on antanut ohjeen punnita itsensä joka päivä. Hyvä ohje, 1-2 kg on helppo laihduttaa, 5 kg melkein mahdotonta.
Lihavuus in usein laiskuutta.
Tuo vaa`an jokapäiväinen käyttö on kaksipiippuinen juttu. Kun teini-iässä laihdutin 25 kg lukuvuoden aikana, itseäni ja ruokiani päivittäin punniten, niin minulle kehittyi paha syömishäiriö. Kuukautiset olivat poissa 1,5 vuotta ja kohtukin surkastui. Ajatukset pyörivät vain syömisen ja painon ympärillä. Onneksi sitten paranin, ja sain aikanaan lapsiakin. Mutta osittain syömishäiriöstä johtuen on minulla nyt vanhemmiten osteopenia, eli normaalia hauraammat luut. Koetan liikkua paljon kuitenkin. - Kaikki eivät tietysti sairastu syömishäiriöön. Mutta en suosittelisi päivittäistä punnitsemista, oman kokemukseni muistaen.
”Kodeista drive way autotielle, eikä mitään mahdollisuutta lähteä kävelemään mihinkään omasta kodistaan.”
Länsi-Pakila, Helsinki: https://www.google.fi/maps/@60.2466575,24.9341239,3a,75y,252.98h,87.79t…;
Aika usein oon tuossakin kävellyt, niin kuin moni muukin… :)
Roskaruuan tuotantoahan tuetaan USA:ssa ja siksi se on halvempaa. Tästä pitävät ylikansallisten elintarvikejättien lobbarit huolen. Ihmiset pidetään köyhinä ja vähän koulutettuina jyrkän kapitalismin keinoin. Oikeaa tietoa ruuasta saavat ja hyvää ruokaa ostavat vain varakkaimmat. Lääketeollisuus taas hyötyy roskaruosta sairastuvista ihmisistä.
Mä olin kuukauden jenkeissä ja ainut, joka ajoi polkupyörällä oli humalainen meksikolainen rakennusmies.
Sama juttu Long Islandilla. Hotellin parkkipaikalta katselin tien toisella puolella olevia kauppoja, mutta ei sinne päässyt, koska tien reunoilla oli korkeat betoniesteet enkä lötänyt jalkakäytävää ja tunnelia jolla olisin päässyt toiselle puolelle. Manhattanilla sitten olikin jo toinen meininki. Rakastuin siihen tuuliseen ja kylmään paikkaan.
Peachtree City Georgiassa on ilmeisesti suuri poikkeus. Sen rakentamisessa on otettu mallia Helsingin Tapiolasta. Asuinalueiden välillä oli paljon pyöräteitä, joita pitkin pääsi jopa kauppaan. Perheellä, jossa asuin vaihto-oppilaana 1992-1993 oli jopa pyörät. Tosin niitä käytettiin 1-2 kertaa koko aikana. Enimmäkseen pyöräteillä ajattiin golf-kärryillä.
Tuttu perhe oli pari vuotta Kaliforniassa töiden vuoksi, mutta palasivat lasten vuoksi Suomeen. Yksi syy oli liikuntaharrastukset, jotka olivat paljon kalliimpia siellä ja lapset piti aina ajaa joka paikkaan, kun Suomessa harrastuspaikka oli 1 km päässä oleva koulu, jonne pääsi ja uskalsi laskea lapsen pyörätietä kävellen. Toinen oli kuulemma ikävä ruisleipää, takapihalta lähtevää kunnan tekemää pururataa ja julkista terveydenhuoltoa.
Jenkeissä ihmiset syö tehotuotettua lihaa, jossa käytetään kasvuhormoneja krjan kasvun maksimoimiseksi. Kasvuhormonit päätyvät hampurilaispihveistä ihmisiin ja lopputuloksena on... läskejä kadut pullollaan.
Mun vaihtari-isäntäperhe ajoi aikoinaan 100 metriä autolla hakemaan postit postilaatikosta, eli omaa pihatietä kylätien varteen! Olivat kyllä aika tuhdissa kunnossa koko perhe.
Muistatteko elokuvan American Beauty? Siinä on kohtaus jossa nuoret ovat lähdössä koulusta kotiin, yksi sanoo kävelevänsä, toinen sanoo että voisi myös kävellä, kolmas pöyristyy: "That's, like, almost a mile!" (=Sinnehän on jopa yli kilometri!). Kävelevät sitten leveällä tiellä, takaa tulee hautajaissaatto ja väistävät tien sivuun että pääsee ohittamaan, jalkakäytävää ei siis ole. Ja kauhea (jopa) yli kilsan matka. Siellähän saa ajokortinkin 16-vuotiaana. On se kumma ettei siitä monsteriväylästä ole voitu metrin-parin siivua varata kevyelle liikenteelle.
Teksasissa ollut kirjoitti:
Mun vaihtari-isäntäperhe ajoi aikoinaan 100 metriä autolla hakemaan postit postilaatikosta, eli omaa pihatietä kylätien varteen! Olivat kyllä aika tuhdissa kunnossa koko perhe.
:D
Mä en kyllä kanssa ymmärrä missä korvessa ootte olleet, kyllä mä olen nähnyt niin paljon lenkillä ihmisiä, myös New Yorkissa.
Vierailija kirjoitti:
Teksasissa ollut kirjoitti:
:D
Hyvin tyypillistä jenkeille. Toinen ihmettelyn aihe on ne valtavat ruoka-annokset ravintoloissa, ihan sairaan kokoiset. Paikalliset niitä pakkaavat mukaan ja syövät varmaan illalla, mutta en mä niillä mitään tehnyt eikä hotellihuoneessa ollut mikroa. Ja ai niin vielä se mielettömän laiha kahvi.........
Kahvin vienti jenkkeihin pitäisi kieltää kokonaan. Missään en eläissäni ole saanut niin huonoa kahvia.
Sarasusan kirjoitti:
Mä en kyllä kanssa ymmärrä missä korvessa ootte olleet, kyllä mä olen nähnyt niin paljon lenkillä ihmisiä, myös New Yorkissa.
Chicagossa, siellä asuu 9 milj. ihmistä, joten ei se ihan korpea ole.
Seurustelin aikoinani atlantilaisen miehen kanssa ja siellä olen nähnyt lihavimmat ihmiset koskaan ja siellä ei kyllä kävellä mihinkään. Keskustakin on ihan kuin haamukylä kun ei näe ketään kavelemässä.
Kerran olin miehen luona lomalla Atlantassa ja hän ehdotti että mennään illalliselle ravintolaan. Hypättiin autoon ja valehtelematta kahden minuutin päästä pysähdyttiin johonnkin parkkialueelle ja aloin ihmetellä miksi pysähdyimme.. oltiin kuulemma perillä :D
Losissa kanssa kun olin kavereilla vierailulla he pahoittelivat monta kertaa kun jouduttiin kävellä 10min paikasta A paikasta B:n ja ehdottivat kesken kävelyn jos he palaisivatkin autolle ja nappaavat meidät tienvarresta ettemme vain uuvu liiasta kävelystä.
Vierailija kirjoitti:
Sarasusan kirjoitti:
Chicagossa, siellä asuu 9 milj. ihmistä, joten ei se ihan korpea ole.
Chicagossa on 2.7 miljoonaa ihmista. Sinun luvussasi on ymparoivat kunnat mukana. Etko huomannut etta Michigan jarven rannalla on pyoratieta vaikka kuinka pitkaan ja kaupungissa voi vuokrata pyoran jos haluttaa menna sinne liikenteen sekaan seikkailemaan.
Mulla on saman tyylinen kokemus. Toki vain omasta ja miehen perheestä. Yleensä mennään junalla tai linja-autolla sukuloimaan ja aina tämä sama ihmettely, että menasitteko oikeesti kävellä siestä asemalta/pysäkiltä... Varsinkin omat vanhemmat ihmetyttää. Asuvat n.200m päässä asemalta/pysäkiltä. Menee tuplasti aikaa ja vaivaa lastata tavarat, lapset ja lastenrattaat autoon ja sieltä pois kuin nakata muksut rattaisiin ja kävellä 😂