Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulin juuri kahden viikon lomalta Amerikan-serkuiltani. En enää ihmettele YHTÄÄN, miksi siellä kaikki olivat sairaalloisen lihavia.

Vierailija
05.04.2018 |

Kaupunki oli tosi pieni (jääköön nyt tunnistettavuussyistä paljastamatta). Koko kaupungissa ei ollut AINUTTAKAAN jalkakäytävää. Siis oikeasti, ainuttakaan. Kotoa lähtiessä oli drive way, muuten oli pelkkää autotietä koko kaupunki. Kotoa lähdettiin autolla joka paikkaan - töihin, päiväkotiin, kouluun, kauppaan, harrastuksiin. Perheessä oli kolme autoa (isä, äiti ja 17v).

Kaupungissa oli paljon ravintoloita, mutta kaikki olivat sellaisia roskaruokapaikkoja (McDonald's, Applebee's, Pizza Hut, Whataburger, Starbucks, Taco Bell ja muita erilaisia pizza- ja hampurilaispaikkoja).

Olisin halunnut lähteä kävelylle, ihan mihin tahansa, mutta se ei onnistunut. Tätini sanoi, ettei koko kaupungissa ole mitään paikkaa, jossa vain kävellä. On puistoja, mutta ne ovat pieniä, meikäläisten lasten leikkipuistojen kokoisia. Ei niissä kävellä, vaan istutaan piknikillä. Ja niihinkin mennään autolla parkkipaikalle. Jos et omista autoa tai joku ei voi kyyditä sinua, et pääse mitenkään pois kotoa! Autoteiden reunoilla ei voi kävellä. Se on sama kuin menisi moottoritielle kävelemään.

New York ja muut erikseen, mutta tätini mukaan suurin osa pikkukaupungeista on samanlaisia autokaupunkeja, joissa kukaan ei kävele.

Olin niin ahdistunut tuosta liikkumattomuudesta (vaikka Suomessa olen varsinainen sohvaperuna!), että kävelin tänään 7km töihin.

Kommentit (645)

Vierailija
381/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tuo on tuttua. Minä onneksi asuin USA:n vuotenani osavaltioissa itärannikolla, joista toisessa etenkin oli hyvin pyöräteitä jne, ja toisessa sai sitten henkensä kaupalla pyöräillä (pyöräilin kuitenkin). Molemmissa onnistui kävely mutta varsinainen paratiisi oli NYC, jossa sai kävellä kaikkialle ja totta vie kävelinkin.

Ruoan sai valita itse, mutta kaikkia rasvapommeja oli tarjolla koko ajan ja bbq tosi yleinen.

Tuo ettei lapsia saa isoinakaan jättää yksin on hyvin yleistä, ja myös monessa Euroopan maassa (Britannia yksi edimerkki). Entisenä avainkaulalapsena tämä oli minusta aikoinaan hyvin outoa, kun huitelin jo kauan ennen kouluikää yksin tai kaverien kanssa menemään ihan vapaasti. Mutta on niitä curling-vanhempia Suomessakin, ja autioituvia keskustoja, sekä ihmisiä, jotka menevät autolla lähikauppaan.

Tällä hetkellä ajattelen kävelyä haikeudella, kun on jalka murtunut eikä v*ttu pääse kävelemään minnekään. Tuntuu ihan amerikkalaiselta tuppukyläläiseltä. Trumpia en silti äänestäisi.

Aikanaan kipsi jalassa liikuin jonkin aikaa kävelykepeillä ja polveen laitettiin Tekonivel niin liikuin keppien kanssa. Pitääkin liikkua.

Vierailija
382/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin jenkeissä siskon luona melkein kuukausi. Autolla mentiim ovelta ovelle. Kävelyä harrastettiin vain ostareissa, joissa kylläkin liikkui pikkujuna jolla olisi päässyt eteenpöin :)

Käytiin syömässä amerikan kiinalaisia ja italialaisia ruokia. Aina tuotiin pöytään rasvalla pilattuja annoksia. Paistettu riisi oli öljyrisottoa. Kasvikset oli minimissä, usein ei lainkaan.

Ostareilta sai ostettua lämpimän kahden kilon kananugettiboksin. Maksoi alle kympin.

Dairy Queen-pirtelöäkin juotiin melkee 7 dl joka päivä. Vasta Suomessa tajusin että just siinä oli rasvaa 12 prosenttia. Ei ihmekään että maustui.

Mun kokemuksen mukaan amerikkalaiset on hyvin tietämättömiä, hyvin outoja, maailman napa kansaa ja matkustaminen siellä on kauheaa. Kukaan ei sano että se on nykyajan Neukkula, mutta se on. En tykkää maasta yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämeriikan ihmelässä en oo käynyt. Semmonen mielikuva on että Kaliforniassa asuu kauniit ja rohkeat. Nyki kansojen sulatusuuni. Itärannikko hyvinvoipaa. Florida eläkeläisiä ja latinoja täynnä. Keskinen osa punaniskoja.

Vierailija
384/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA on aivan todistetusti ylipainoinen kansa. Ei mene Suomellakaan kyllä hyvin tässä suhteessa.  Neljäs osa suomalaisista ylipainoisia. OECD:n raportin mukaan Euroopan komannella sijalla Isobritannian ja Unkarin jälkeen.

Vierailija
385/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo sehän on totta, että Yhdysvalloissa köyhemmät ovat lihavampia kuin rikkaat, sillä köyhällä ei ole varaa kuntosalikorttiin tai muihin liikunnallisiin aktiviteetteihin, sillä kaikki liikunnalliset aktiviteetit suoritetaan sisätiloissa, joista joutuu pulittamaan korkeita summia.

Jenkeissä vain rikas voi olla hoikka ja terve.

Kuntosalilla ei ole mitään tekemistä lihavuuden kanssa. Ruuan laatu ja määrä on se joka ratkaiseen yli 80 prosenttia lihomisesta.

Ei Suomessakaan ollut 60-70-luvulla montakaan kuntosalia, mutta ei ollut juuri lihaviakaan.

Moni köyhä syö mieluummin suunnattoman määrän roskaruokaa, kun samalla rahalla saisi tarpeellisen määrän terveellistä ruokaa, jos niin valitsisi tehdä.

Yksinkertainen ratkaisu: osta puolta vähemmän mutta parempaa.

Vierailija
386/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah. Muistuu mieleeni vaihto-oppilasvuoteni 1998-1999 Texasissa. Tulin takaisin 45 kiloa isompana!

Kaupunki oli rauhallinen, turvallinen ja pieni, siellä ei tapahtunut koskaan mitään. Olin lukioikäinen ja ajattelin ensimmäisellä viikolla, että kävelisin 2 kilometrin päässä olevaan kauppakeskukseen katselemaan. Perheenäiti oli ajatuksestani ihan hämillään, ei ymmärtänyt, mitä halusin. Halusin siis mennä 'Mallille', mutten tarvinnut kyytiä, eikä kukaan tullut hakemaan minua. Hän ei ymmärtänyt, miten ikinä pääsisin sinne - lentämälläkö? Sain kuitenkin luvan lähteä kävellen.

Kun olin kävellyt noin kilometrin, paikallinen poliisi ajoi viereen ja pysäytti. Kysyi, mitä teen, eikä uskonut, kun kerroin käveleväni kauppakeskukseen. Olin outo ja tuntematon ihminen, valkoinen suomalainen nuori mies. Piti näyttää henkilökorttia, jota minulla ei tietenkään ollut. En minä mitään passeja kanniskellut mukanani. Samassa poliisiauton perään ajoi vaihto-oppilasperheäitini ja selitti poliiseille mitä olin tekemässä. Hän oli siis ajanut koko ajan takana ja seurannut minua! Poliisit pyörittelivät päitään ja antoivat kävellä loput.

Vaihtoäiti tuli kauppakeskukseen muka omille asioilleen samaan aikaan ja vaati lopulta, että mennään yhdessä autolla takaisin, kun olen kierrellyt tarpeeksi. 

Oli ensimmäinen ja viimeinen kävelyni tuon vuoden aikana!

Tuttavani oli vaihto-oppilas vuotenaan Alabamassa ja kertoi vastaavan tarinan. Poliisi pysäytti kun hän ja vierailulla olleet vanhempansa olivat kävelyllä, ei todellakaan ole siellä päin tapana. 

Kummaa. Turistireissulla Kaliforniassa porukka rullaluisteli ja lenkkeili pitkin kevyen liikenteen väyliä. Surffaajia oli joka rannalla ja muistan yhä sen golffarimiehen kauniin, hoikan vaimon...

Toki lihaviakin näkyi, muttei mielestäni voittopuolisesti. Kertaakaan en mitään hampurilaisen tapaistakaan syönyt ja ihan normaalin kokoisia annoksia.

Vertailet kaliforniaa ja alabamaa, oikeasti?

En esittänyt vertailua vaan kerroin oman vaatimattoman kokemukseni.

Vierailija
387/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serkku asuu perheineen Amerikassa. Kun tulevat tänne Suomeen maaseudulle kesälomareissulle, ei lasten riemulla ole rajaa. Lapset ovat aamusta iltaan ulkona ja käyvät omatoimisesti kävelyllä metsässä ja peltoteillä. Amerikassa ei voi antaa lasten olla yksin ulkona, koska joku voi kaapata. Eikä siellä ole sellaista miljöötäkään, missä lasten luovuus pääsisi valloilleen, kun kaikki on valmiiksi rakennettua ja turvavarusteltua viimeisen päälle. Täällä ovat kuin villit varsat laitumella. Aikuisetkin saavat huokaista, kun ei tarvitse silmät selässä vahtia jälkikasvua joka hetki.

Englannissakaan ei edes 13v saa tulla yksin koulusta kotiin. Aina pitää olla joku vastassa hakemassa. Vähintään isomummi jos kukaan muu ei pääse hakemaan.

Suomessa oon nähny eskarilaisiakin yksin leikkipuistossa. Kännykkä vaan mukana ja kotiavain kaulassa.

Jenkkisysteemiin liittyy sekin pointti, että jos lapsi on pakko hakea koulusta (eikä esim. isovanhemmat voi hakea), se voi rajoittaa naisten työssäkäyntiä, kun äidin odotetaan hoitavan lapset. Vaikuttaa naisten asemaan taloudellisesti yms.

Kouluissa on "after school programs", urheilua, kerhoja ja muuta jarjestettya toimintaa siihen asti etta vanhemmat tulevat hakemaaan.

Jenkkiläinen päivähoitojärjestelmä on heikko verrattuna Suomeen. Varakkailla on hoitajat kotona, on nannyä ja kodinhoitajaa sillä aikaa kun äiti tekee uraa. Keskiluokalla kotiäiteys on yleistä ja köyhien lapsia katsoo perään joku naapuri tai tuttu. Isovanhemmat harvemmin ovat apuna, jenkkilä on suuri maa ja liikkuminen maan sisällä on vilkasta. Ei siellä jäädä äidin naapuriin asumaan enää aikuisena. 

Vierailija
388/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obaman hallituksen aikana Yhdysvaltain sosiaalihuolto paisui aivan uskomattomaksi.

Muistankohan oikein, kun muistelen, että jopa 20 % lapsista on perheistä, jotka saavat maksusitoumuksia ruokakauppaan ("food stamps"), ja että noilla kupongeilla saa ostettua yleensä vain rasvaista, lisäaineilla kyllästettyä ja geenimuunneltua "Frankenstein-foodia"?

Vierailija
389/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vaihdossa Meksikossa jossa sama juttu. Kävellen ei menty mihinkään, pyöräilystä puhumattakaan. Uhmakkaana suomalaisena kävelin 1,5km yliopistolle ja opettajat huolestuivat (huom. Olen lähes 30v.)

Kampuksen sisällä meni myös pieni sähköjuna ettei tarvitsisi kävellä.

Syövät lähinnä lihaa ja vehnä/maissitortilloja. Pikkukaupungeissa ei ole muuta tarjollakaan. Vihanneksia ja hedelmiä olisi, mutta eivät niistä juuri pidä. Lasten yleisin kuolinsyy on syöpä.

Vierailija
390/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vaihdossa Meksikossa jossa sama juttu. Kävellen ei menty mihinkään, pyöräilystä puhumattakaan. Uhmakkaana suomalaisena kävelin 1,5km yliopistolle ja opettajat huolestuivat (huom. Olen lähes 30v.)

Syövät lähinnä lihaa ja vehnä/maissitortilloja. Pikkukaupungeissa ei ole muuta tarjollakaan. Vihanneksia ja hedelmiä olisi, mutta eivät niistä juuri pidä. Lasten yleisin kuolinsyy on syöpä.

Lasten yleisin kuolinsyy on varmaan Suomessakin syöpä eikä se liity mitenkään ravintoon. Kukaan ei osaa selittää syytä kaikkien syöpien ilmaantumiseen ja lapsilla kun ei ole sydän, verisuonitauteja mitkä ovat aikuisten yleisin kuolinsyys. Syöpä lasten kuolinsyynä korostuu koska kuolleisuus lasten keskuudessa on ihan biologian mukaan harvinaista. Mutta akateemisenhan olisi pitänyt ymmärtää tämä eikä vihjailla että tortillat ja vihannesten puute ovat lapsien syöpien syy.

Vierailija
391/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten yleisin kuolinsyy on varmaan Suomessakin syöpä eikä se liity mitenkään ravintoon.

Kyllä vaan elintavat kuten juuri se ravinto ja liikkumattomuus vaikuttavat monen eri syövän syntymiseen... Vaikka olen akateeminen, en ole millään lailla parempi ihminen sen takia joten suotta kettuilet. Satuin tosin opiskelemaan ko. alaa ja olen lukenut ihan kaiken kansan saatavilla olevia tieteellisiä tutkimuksia aiheesta (huonojen elintapojen yhteydestä sairauksiin kuten vaikkapa syöpään.)

*Se Meksikossa ollut.

Vierailija
392/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TGI Fridaysissä oli ainakin ennen kampanjoita, että 10 dollarilla sai valita minkä tahansa alkuruoan ja niitä sai sitten niin monta lautasta kuin halusi. Esim. paistettuja perunoita, pekonia ja hapankermaa. Yhdessä annoksessa 1000 kcal ja niitä sitten niin monta kuin haluaa... Huh, halpaa on kalorit :D.

Vierailija
393/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaapas pari kuvaa tällaisista "kotikaduista", vaikka kaivamalla netin syövereistä, jos ei itse tullut napattua reissulta yhtään kuvaa ;)

On vaikea mieltää muuten mitä tarkoitatte että pihalta lähtee suoraan lähes moottoritie. Ja muutenkin, pics or it did not happen.

Että alapeukuttaa osataan, muttei antaa kaupungin/kylän/taajaman nimeä,  tai edes netistä otettua kuvaa josta voisi  todeta asian olevan näin?? :D :D :D

Taisi olla trollivoittoinen tämäkin aloitus ;)

No voi hyvänen aika. Sellaisia kyliä on tuhansia ja tuhansia Jenkeissä. Mene karttoihin, vaikka Ohioon ja skrollaa lähemmäs. Mikä tähänsä pikkupitäjä sopii esimerkiksi. Siis kirjaimellisesti mikä tahansa, missä on vähintään se neljä risteystä. Mut jos ei osaa karttaa ees sen vertaa käyttää ni tässä tulee nyt jokunen esimerkki:

Jackson, Ohio

Killeen, Texas

Holyoke, Colorado

Torrington, Wyoming

Humansville, Missouri

Koskaan en oo missään noista käyny, enkä ylipäätään USAssa, mut ei se nyt kovin vaikeeta ollut.

Ja noissa kävellään! Normaalilla tiellä, ihan kuin Suomenkin pikkuteillä. Googlaa joku Savonlinnan lähiö, ei siellä mitään kävelyteitä ole, vaan ihmiset kävelevät ja pyöräilevät tiellä. Kuten täällä Usassakin.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Ellei puhuta haja-asutusalueesta niin Suomessa on kaikkialla kevyen liikenteen väylät. Johon mahtuvat yhtäaikaa kävelijät, hölkkääjät, pyöräilijät ja rullaluistelijat. Aikaisemmin vielä mopot ja skootterit. Kyllä tämä on aito infrastuktuuriero. Se ei poista sitä, että lukuisissa paikoissa isossa valtiossa on erinomaista liikenneinfraa.

Ei monilla tuollaisilla omakotitaloalueilla Suomessa todellakaan ole  mitään kevyen liikenteen väyliä.

Vierailija
394/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelevatko Amerikassa nuoret paljon mopoilla liikenteessä ? Saako siellä ajella pyöräteillä mopoja ?

Vierailija
395/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten yleisin kuolinsyy on varmaan Suomessakin syöpä eikä se liity mitenkään ravintoon.

Kyllä vaan elintavat kuten juuri se ravinto ja liikkumattomuus vaikuttavat monen eri syövän syntymiseen... Vaikka olen akateeminen, en ole millään lailla parempi ihminen sen takia joten suotta kettuilet. Satuin tosin opiskelemaan ko. alaa ja olen lukenut ihan kaiken kansan saatavilla olevia tieteellisiä tutkimuksia aiheesta (huonojen elintapojen yhteydestä sairauksiin kuten vaikkapa syöpään.)

*Se Meksikossa ollut.

Ohis, mutta Suomessa eikä Meksikossakaan lasten yleisin kuolinsyy EI ole syöpä. Googlasin.

-toinen

Vierailija
396/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oletus on, että jalankulkijoita voi taapertaa ihan missä vaan ja autoilijan pitää varoa niitä. Amerikassa oletus on, että ajotiellä ei kävellä, ja ajotie on mikä tahansa tie, jossa ei ole erikseen jalkakäytävää. Meillähän tulee liikennevaloissa usein tilanne, jossa vihreä palaa sekä suojatien ylittäjille että ko. suojatielle kääntyvälle autoliikenteelle. Autojen pitää odottaa kiltisti. Amerikassa asuva tuttuni kauhisteli tätä koko reissunsa ajan ja oli varma, että se aiheuttaa lukemattomia yliajoja vuosittain. 

Mitä noihin kuviin tulee mitä tänne on linkitetty: paremmilla/kalliimmilla asuinalueilla on jalkakäytävät, huonommilla/halvemmilla ei. Katsokaa minkä vaan kaupungin kartalta asuinalueita (varsinaisen keskustan ulkopuolella esim. jotain + Estates, Heights, Gardens-nimisiä alueita joissa on paljon vierekkäisiä katuja) ja katsokaa niitä, missä kadut ovat lähellä toisiaan=halpa alue, tontit pienempiä, talot vaatimattomia, ei jalkakäytäviä ja sitten niitä, missä katujen välissä on paljon väljää=hyvä alue, komeat talot isoilla tonteilla, löytyy kulkuväylät kevyelle liikenteelle. Mutta niiltä hyviltäkään alueilta ei pääse pois ilman autoa tai joukkoliikennettä.

Vierailija
397/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajelevatko Amerikassa nuoret paljon mopoilla liikenteessä ? Saako siellä ajella pyöräteillä mopoja ?

Ei taalla mopoilla ajeta. Ajokortin saa 16v. ja siita lahtien ajetaan ihan autolla.

Vierailija
398/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taalla mopoilla ajeta. Ajokortin saa 16v. ja siita lahtien ajetaan ihan autolla.

Tuo on yksi Suomen onni onnettomuudessa. Mopoilu ei ole täysin ekologista toimintaa. Toki kevyempää kuin autoilu. Kevyen liikenteen väylät on monin paikoin mitoitettu mopoilua(kin) ajatellen jolla niillä ennen sai paljon kattavammin ajaa. Mopoilukulttuuri olisi hiukan ristiriitaisesti saattanut pelastaa jenkkiläisen arkiliikunnan.

Vierailija
399/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Se Meksikossa ollut.

Ohis, mutta Suomessa eikä Meksikossakaan lasten yleisin kuolinsyy EI ole syöpä. Googlasin.

-toinen

USAssa lasten kuolinsyyt:

Children aged 1-4 years

Accidents (unintentional injuries)

Congenital malformations, deformations and chromosomal abnormalities

Assault (Homicide)

Children aged 5-14 years

Accidents (unintentional injuries)

Cancer

Intentional self-harm (suicide)

Lahde:CDC

Vierailija
400/645 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Se Meksikossa ollut.

Mutta lapsilla ei ole vielä elintavoista johtuvia sairauksia.