Ottaisitko devaajan mieheksi?
Olen ohjelmistokehityksen huippuasiantuntija ja työssäni ihan kermaa. Silti tuntuu, että naiset eivät ”tajua” miten tärkeää työtä devaajat tekevät. Kaikki palomiehet ja leijonahuppari-LVI-sankarit menee edelle.
Ottaisitko siis devaajan mieheksi jos kaikki muut ominaisuudet natsaavat vai onko ammatti jonkinlainen turn-off? Olen vähän introvertti, mutta toisaalta hyvinkin seurallinen kun minuun tutustuu.
Video liittyy osittain
Kommentit (42)
Älä hyvä mies sano itseäsi devaajaksi. Ole "suuren yrityksen IT-asiantuntija". Ei pimeän aineen tutkijaryhmän jäsenkään kutsu itseään aiheeseen vihkiytymättömille muuksi kuin tutkijaksi tai fyysikoksi.
Nykyään aika moni asiantuntijatyö on aika monimutkaista. Asian katsominen muiden näkökulmasta osoittaa sosiaalista älyä, joka taas on parisuhteen muodostumisen kannalta aika oleellista.
Minä sentään vastasin kysymykseen. Sinäkin vastasit, mutta hiuksen hienosti aiheen vierestä vrt. Miksi ihmiset ajavat ylinopeutta? ”Nopeusrajoitusten tehtävä on määrätä sopiva korkein tilannenopeus.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin tietenkin, jos muuten osuu. Hän voisi sitten selittää minulle, että minkä takia eri ohjelmistot keskustelevat niin huonosti keskenään ja miksi esim. taloushallinto-ohjelmat on suunniteltu alusta pitäen liian kankeiksi?
Aika vaikea sitä on selittää muuten kuin että tietokonejärjestelmät ovat monimutkaisia.
Jos tämä on "devaajan" kommentti niin ei järin kermalta vaikuta.
Devaajien eräs tärkeä tehtävä on tehdä monimutkaisistakin tietokonejärjestelmistä niiden käyttäjille ei-monimutkaisia ja selkeitä.
Kerma voisi mennä takaisin opiskelemaan käyttötapaus- ja -liittymäsuunnittelua.
Sillä kauniilla karkkikäyttöliittymällä jonka joku ympyränpiirtokonsultti tai palveluinnovoija on suunnitellut parissa päivässä ei tee yhtään ellei back-endiä ole hoidettu kuntoon hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin tietenkin, jos muuten osuu. Hän voisi sitten selittää minulle, että minkä takia eri ohjelmistot keskustelevat niin huonosti keskenään ja miksi esim. taloushallinto-ohjelmat on suunniteltu alusta pitäen liian kankeiksi?
Aika vaikea sitä on selittää muuten kuin että tietokonejärjestelmät ovat monimutkaisia.
Devaajien eräs tärkeä tehtävä on tehdä monimutkaisistakin tietokonejärjestelmistä niiden käyttäjille ei-monimutkaisia ja selkeitä.
Sillä kauniilla karkkikäyttöliittymällä jonka joku ympyränpiirtokonsultti tai palveluinnovoija on suunnitellut parissa päivässä ei tee yhtään ellei back-endiä ole hoidettu kuntoon hyvin.
No senhän ei pitäisi olla devaajakermalle mikään ongelma.
Vai onko?
Mutta siis onko se devaaja jotenkin uhkaava ammatti naisten mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No senhän ei pitäisi olla devaajakermalle mikään ongelma.
Vai onko?
Back-end -järjestelmät ovat nykyään lähes poikkeuksetta hyvin monimutkaisia ja joutuvat kommunikoimaan monien muiden järjestelmien kanssa. Usein mukana on vielä historian painolastia eli kaikkia järjestelmiä ei silloin aikanaan niitä rakennettaessa edes suunniteltu yhteistyöhön toisten järjestelmien kanssa. Yhteensovittaminen on vaativaa, hidasta ja virhealtista. Siihen nähden oikeille alan ammattilaisille maksetaan Suomessa liian vähän. Ei sitten ihme jos osaavia tekijöitä ei tahdo löytyä. Pienemmän liksan saa helpomminkin.
Vierailija kirjoitti:
Voin tuohon ensimmäiseen vastata valistuneen arvaukseni ammattilaisena:
Ohjelmistoalalla tekniikka kehittyy huimaa vauhtia ja yhteisten rajapintojen standardisointi jää yleensä kehityksen jalkoihin. On vaikea sitoutua johonkin standardiin, jos ei tiedä onko sitä käytännössä enää olemassa huomenna.
Oonkohan mä naimisissa devaajan kanssa? Hänen tittelinsä on joku Senior Software Engineer enkä oikein koskaan ole ymmärtänyt miten tuo eroaa esim. Senior Software Developerista. Eikä minulle alan ulkopuolisena ole niin tärkeä tietää mitä hän tarkalleen ottaen tekee. Riittää kun suurin piirtein tietää minkä parissa puuhastelee. Jos hän joskus kertoo minulle töistään, hän osaa kertoa niin yleisellä tasolla että ymmärrän.
Tuo devaaja kuulostaa näin anoppi-ikäisen korvaan hieman teiniltä termiltä. Vävykandidaattimme on kai myös devaaja, mutta ei hän itseään tituleeraa devaajaksi. Titteli on ohjelmistokehittäjä, eiköhän tuo kuulosta naisten korvassa paremmalta kuin joku Ylilaudalta haiskahtava devaaja?
Tuo on sellainen ala, että jos on työssään hyvä niin voi tienata todella ruhtinaallisesti. Toisaalta nuorille ja kokemattomille maksetaan pientä palkkaa. Joten ei voi naisillekaan antaa yleiseksi ohjeeksi, että ota siitä itsellesi hyväpalkkainen mies, kun ei voi tietää jääkö jannu neljän tonnin rivikoodariksi vai kehittyykö hänestä kovapalkkainen osaaja.
Mitä sillä on minkään kanssa tekemistä oletko devaaja vai javaaja.Täyspäinen nainen tai mies arvioi ja arvostaa parisuhteessa ihan muita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Devaajanörittä pitää myös osata käskeä oikein. Opiskeluaikana mulla oli kavereina kaksi devaajanörttikämppistä. Vielä lankapuhelin aikaan. Soitin heille ja Matti-koodari vastasi ja kysyi että onkohan se Pekka-koodari kotona. Matti vastasi että on jonka jälkeen pitkä hiljaisuus. Sitten tajusin että mun pitää jatkaa että voisitkohan pyytää Pekkaa puhelimeen. En ollut riittävän täsmällinen antamissani ohjeissa joten Matin suoritin meni halttiin.
Tää on melkeinpä suloisin piirre aspergereissa. Ne ei vastaa, jos et kysy. <3 Ja totta se on, että kaikista guruimmat on aspergereita.
Nörtti-mielikuvan takia ei varmaan kovin suosittuja ja itsekin oon näin aatellu pitkään, kunnes sit rakastuin koodariin ja tässä sitä ollaan naimisissa :D mut ei oo joo mikään perinteinen nörtti, ihan sosiaalinen tyyppi, ei käytä vapaa-aikaa nörtteilyyn vaan urheiluun.
Mutta kyllä mä nyt edelleen ammattina arvostan enemmän palomiehiä jne. Ei tuo miun mies ainakaan työssään tee mitään muuta ku rahaa kyseiselle firmalle eli ei siitä oo mtn hyötyä, kukaan ei kärsis jos koko firmaa ei ois olemassakaan.
Devaaja kirjoitti:
Ei, mutta se on punainen lippu siitä, että henkilössä voi olla jotain vikaa. Ne brankkarit eivät ole suosittuja siksi, kun ne on palomiehiä vaan siksi, että palomieheksi päästäkseen pitää olla atleettinen, kovakuntoinen, rauhallinen mutta silti toimintaan pystyvä. Devaajille suotuisat ominaisuudet ovat sitten toisenlaiset. Se palomies, joka kyllästyy pieneen palkkaan ja päivystyksiin ja kouluttautuu softamieheksi on luultavasti devaajana edelleen yhtä hottis kuin palomiehenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Devaaja kirjoitti:
Ei, mutta se on punainen lippu siitä, että henkilössä voi olla jotain vikaa. Ne brankkarit eivät ole suosittuja siksi, kun ne on palomiehiä vaan siksi, että palomieheksi päästäkseen pitää olla atleettinen, kovakuntoinen, rauhallinen mutta silti toimintaan pystyvä. Devaajille suotuisat ominaisuudet ovat sitten toisenlaiset. Se palomies, joka kyllästyy pieneen palkkaan ja päivystyksiin ja kouluttautuu softamieheksi on luultavasti devaajana edelleen yhtä hottis kuin palomiehenäkin.
Saadakseen naisia kannattaa siis ekaksi opiskella palomieheksi ja sitten koodariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Devaaja kirjoitti:
Saadakseen naisia kannattaa siis ekaksi opiskella palomieheksi ja sitten koodariksi.
Totta kai kannattaa. Ainoo vaan että sinne pelastusopistoon ei noin vain kävellä sisään.
En tunne ainakaan yli kolmekymppisissä, itseään kunnioittavissa ohjelmoijissa ketään jotka kutsuisivat itseään devaajiksi.
Devaaja on mulle turn on. Ehkäpä jopa fetissiksi asti. Onneksi oma devaaja jo löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Devaaja on mulle turn on. Ehkäpä jopa fetissiksi asti. Onneksi oma devaaja jo löytyy.
Räplääkö se sinua yhtä taitavasti kuin näppäimistöä?
Devaajanörittä pitää myös osata käskeä oikein. Opiskeluaikana mulla oli kavereina kaksi devaajanörttikämppistä. Vielä lankapuhelin aikaan. Soitin heille ja Matti-koodari vastasi ja kysyi että onkohan se Pekka-koodari kotona. Matti vastasi että on jonka jälkeen pitkä hiljaisuus. Sitten tajusin että mun pitää jatkaa että voisitkohan pyytää Pekkaa puhelimeen. En ollut riittävän täsmällinen antamissani ohjeissa joten Matin suoritin meni halttiin.