Työkkärin virkailijaa järkytti, että ensimmäinen kriteerinä hyvälle työpaikalle oli palkka. Mitä ihmettä?!
Kävin työkkärissä. Kysyttiin ajatuksiani työn suhteen. Kerroin pitäväni palkkaa tärkeimpänä asiana työssä. Virkailija oli järkyttynyt ja alkoi sopertaa, että enkö ole kiinnostunut kehittämään itseäni ammattilaisena. Mikä työelämässä nykyään pielessä? Eikö palkka ole suurimmalle osalle ihmisistä se ehdottomasti tärkein syy päivittäin mennä töihin?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin työkkärissä. Kysyttiin ajatuksiani työn suhteen. Kerroin pitäväni palkkaa tärkeimpänä asiana työssä. Virkailija oli järkyttynyt ja alkoi sopertaa, että enkö ole kiinnostunut kehittämään itseäni ammattilaisena. Mikä työelämässä nykyään pielessä? Eikö palkka ole suurimmalle osalle ihmisistä se ehdottomasti tärkein syy päivittäin mennä töihin?
Ite oon kuljetusyrittäjänä (yksin omassa firmassa), palkka on aika jees, duuni viel enemmän jees !
Niin, eikö se olisi aika kauheaa viettää suurin osa elämäänsä duunissa jota vihaa? Olet tosi onnekas kun nautit työstäsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite oon kuljetusyrittäjänä (yksin omassa firmassa), palkka on aika jees, duuni viel enemmän jees !
Hieno juttu, mutta toisaalta sunkaan duuni ei sovi ap:n kriteereihin jos palkka on vain aika jes ja selvästi nautit siitä että duuni on vielä enemmän jes. Ap kun haluaa vain se huippujes palkan, millään muulla ei ole väliä.
En ole sanonut näin. Sanoin vain virkailijalle, että palkka on tärkein kriteerini työtä hakiessa. Palkkatoiveeni suuruudesta ei sen enempää silloin juteltu, kun alkoi virkailijan päivittely.
Ap
No olihan toi aika tyhmästi sanottu ja ajateltu.
Ihan vaikka ei välittäisi töistä muuten kuin että se turvaa perustoimeentulon (mikä toki on tärkeintä suurimmalle osalle ihmisistä) niin järkevää on vähän miettiä sitäkin, että onko jollain ammatilla tulevaisuutta eli tuleeko siitä todennäköisesti rahaa myös jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi minulla kivempaakin tekemistä kuin ratkoa asiakkaiden ongelmia. Kyllä se on palkka, minkä vuoksi käyn töissä. Eikä omassa työpaikassa edes ole mitään etenemismahdllisuuksia, eikä palkkakaan tästä enää nouse kuin pakolliset liittojen sopimat korotukset. Varmaan ylivoimaisesti suurin osa käy töissä pääsääntöisesti toimeentulon vuoksi.
Työkkäriin ehdottomasti kannattaakin sanoa riittävän palkan olevan tärkein kriteeri, on se sitten sitä todellisuudessa tai ei. Muuten löytää itsensä alta aikayksikön palkattomasta orjatyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu, mutta toisaalta sunkaan duuni ei sovi ap:n kriteereihin jos palkka on vain aika jes ja selvästi nautit siitä että duuni on vielä enemmän jes. Ap kun haluaa vain se huippujes palkan, millään muulla ei ole väliä.
Heh, no tota mä voin nostaa sitä palkkaa niin paljon ku firmalla vaan rahaa riittää :) Mut onpa se kiva firmallekki rahaa jättää. Ja silti se ei poista sitä tosiasiaa et mä nautin mun työstä ihan täysillä, jopa pari vuotta sitten ku olin pelkkänä kuskina vuoskaudet !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen normaali nuori ihminen miettii koulutusalaa valitessaan, mistä pitää, ei sitä, mistä saa eniten rahaa. Ei kai kukaan pelkän rahan takia jaksaisi töissä käydä.
Ja moni meistä käy töissä muista syistä kuin rahan takia. Ei muunkaan oikeasti tarvisisi töissä käydä. Mutta olen korkeasti kouluttautunut, hyvä työssäni, saan siellä ihmiskontakteja, onnistumisen kokemuksia jne, mielelläni käyn töissä.
Töissä käydään rahan takia ja niin se on tarkoitettukin tässä meidän yhteiskuntamallissa.
Jaa missä mallissa? Kyllä mä tykkään että ne jotka näkee vaivaa, ja uhraa elämästään paljon työlle ansaitsee myös siitä korvauksen. Nämä tyypit lienee myös opiskelleet pitkään (tai paljon) ja ottaneet paljon opintolainaa, uhranneet perhe-elämää jne. Lähtökohtaisesti ihminen tekee mielekästä työtä, sellaista joka motivoi vuosiksi eteenpäin. Tosin ne ketkä on vain rahan takia, ovat varmaan tehneet helppoja valintoja jotka ei isoin liksoihin käsiksi pääse, ja se heille suotakoon. Ihan turhaa moralisoida työntekijää jonka arvo työelämässä on 1000 ja toisen jonka arvo on 100. Toinen on painostanut omaan tulevaisuuteen pää märkänä ja toinen ei pätkääkään.
Paitsi että tämä ei kyllä korreloi. Olen korkeasti koulutettu ja panostanut opintoihin ja työhöni pää märkänä. Teen mielestäni tärkeää ja monin tavoin haastavaa työtä, mutta saan palkkaa 2300€/brutto. Hädin tuskin pystyn pitämään autoa. Tunteja ei vaan ole "tarpeeksi", hommat tehdään urakkapalkalla ja eli ilmaisena ylityönä, kaikki vaativat minulta koko ajan jotain. Terveisin väsynyt ope. Nytkin pitäisi tehdä töitä. Itse hakeuduin alalle, koska työ kiinnosti minua ja palkkataulukko näytti olevan ihan ok. Harmi että maksimitunteja ei saa kuin isoissa kouluissa. Jos palkka olisi parempi, kestäisin ehkä tätä työtä. Nyt kaikki on vaan kärvistelyä. Ystäväni on tehtaassa töissä ja saa enemmän palkkaa kuin minä. Työt eivät seuraa kotiin.
Tuo on kyllä täysin totta. Ei se korreloi. Valtavan monet muut tekijät vaikuttavat palkkatasoon kuin vain koulutus, pätevyys, etevyys ja työn haastavuus ja tärkeys. AY-liike ja eri alojen koulutusmäärät vaikuttava esimerkiksi paljon.
Monille aloille on ylikoulutettu valtavasti, mikä on romahduttanut palkat ja työllisyyden noilla aloilla kun tarjontaa työvoimasta on enemmän kuin kysyntää.
Koulutus varsinkaan ei juurikaan näy palkassa (varsinkaan netossa) tässä yhteiskunnassa. Lääkärit taitavat olla ainoa poikkeus, mutta vain siksi että koulutusmäärät on pidetty niin pieninä että työpaikkoja on enemmän kuin työntekijöitä, jolloin markkinoiden kysyntä ylittää tarjonnan mikä nostaa hintoja (eli lääkäreiden palkkoja).
Mikä on väärin, mutta noin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, no tota mä voin nostaa sitä palkkaa niin paljon ku firmalla vaan rahaa riittää :) Mut onpa se kiva firmallekki rahaa j
ättää. Ja silti se ei poista sitä tosiasiaa et mä nautin mun työstä ihan täysillä, jopa pari vuotta sitten ku olin pelkkänä kuskina vuoskaudet !
Niin, olet selvästi tosi onnekas ja sulla on upea asenne! Mutta tosiaan, toisin kuin ap, teet selväksi että nautit työstäsi, eli et tee sitä vain palkan takia. Mikä on tosi paljon parempi lähtökohta ja asenne kuin ap:lla. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttyi? Ihan oikeeati? Tiedätkö mitä on järkyttyminen? Sopertamunen ei vielä kerro järkytyksestä. Meni ehkä hämilleen.
Todennäköisesti piti ap:ta vain harvinaisen hölmönä. Mitä onkin.
Mutta joo, jos millään muulla kuin palkalla ei ole töissä väliä, niin varmaan joku roskakuskin tai kaatopaikkatyöntekijän työ voisi olla hyvä.
Toisaalta just tänään oli Hesarissa, että Ruotsissa on pula opettajista ja poliiseista, joten sinne vaan! :-)
Mitä alapeukuttamista tuossa oli? Sinne vain Rinkebyhyn, suurin osa palkattavista opettajista on nykyään epäpäteviä kun kukaan ei halua sinne duuniin.
Eikö tuollainen olisi ap:lle just täydellinen?
Opettajaksi ja poliisiksi ruvetaankin juu noin vain lonkalta. Oletko kuullut siitä, että noihin töihin vaaditaan monivuotiset korkeakoulututkinnot? Ja palkka ei silti ole kummoinen, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, no tota mä voin nostaa sitä palkkaa niin paljon ku firmalla vaan rahaa riittää :) Mut onpa se kiva firmallekki rahaa j
ättää. Ja silti se ei poista sitä tosiasiaa et mä nautin mun työstä ihan täysillä, jopa pari vuotta sitten ku olin pelkkänä kuskina vuoskaudet !Niin, olet selvästi tosi onnekas ja sulla on upea asenne! Mutta tosiaan, toisin kuin ap, teet selväksi että nautit työstäsi, eli et tee sitä vain palkan takia. Mikä on tosi paljon parempi lähtökohta ja asenne kuin ap:lla. :-)
Niin, tänkjuu ! Mut eiköhän lopeteta musta ja mun duuneista jauhaminen ja laiteta ap:n asenne kohilleen ?! (:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan näin ajattelee, mutta sitä ei saa sanoa ääneen :) Kuten ei sitäkään jos työpaikan ilmapiiri on ihan pimeestä, silloin pitää sanoa että hakee uusia haasteita kun työnantaja kyselee syitä ja selityksiä irtisanoutumiselle. Kohteliaat tavat, you know. Rahan takia sitä työtä tehdään, joka muuta väittää, valehtelee.
Niin mutta tuo on eri asia kuin ilmoittaa, että palkka on tärkein kriteeri.
Esimerkiksi ajatusleikkinä: Tarjottaisiin vaikka kahdesta eri Alepasta töitä. Vaihtoehto A olisi turvallisella alueella ja työvuorot päivisin, mutta palkka pienempi. Vaihtoehto B olisi vaarallisella alueella jossa joku hullu narkkari saattaa heittäytyä väkivaltaiseksi koska tahansa ja työvuorot myöhään illalla, mutta palkka suurempi.
Jos vain tulisin toimeen tuolla pienemmällä palkalla, niin ehdottomasti valitsisin vaihtoehdon A ja söisin mieluummin vaikka pelkkiä papuja jottei tarvitsisi pelätä joka työvuorossa.
Toki eri tavalla valitsevia on, mikä on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ättää. Ja silti se ei poista sitä tosiasiaa et mä nautin mun työstä ihan täysillä, jopa pari vuotta sitten ku olin pelkkänä kuskina vuoskaudet !Niin, olet selvästi tosi onnekas ja sulla on upea asenne! Mutta tosiaan, toisin kuin ap, teet selväksi että nautit työstäsi, eli et tee sitä vain palkan takia. Mikä on tosi paljon parempi lähtökohta ja asenne kuin ap:lla. :-)
Niin, tänkjuu ! Mut eiköhän lopeteta musta ja mun duuneista jauhaminen ja laiteta ap:n asenne kohilleen ?! (:
Miten se, että pidän palkkaa tärkeänä kriteerinä työnhaussa muka sulkee pois sen, että työstä en muuten millään tavalla voisi olla kiinnostunut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Öö, minulle palkka ei ole koskaan ollut tärkein tekijä. En halua viettää 8h päivässä vaikka asiakaspalvelutehtävissä, vaikka siitä maksettaisiin maltaita. Kyllä minulle on tärkeää nimenomaan tehdä mielenkiintoista ja haastavaa työtä, josta toki sitten palkitaan. Raha on kiva joo, mutta työn mielekkyys tärkeämpi. Muuten prostituoituja tienasi hyvin, jos ei kerta työn laadulla väliä. .
Te-virkailijat tuskin sieltä tiskin alta jakavat näitä sun hehkuttamia kehittäviä & laadukkaita töitä. Hän varmasti halusi asiakkaalta vain nöyryyttä ja valmiutta mennä palkattomaan työkokeiluun tarjoilijaksi, siivoojaksi, kouluavustajaksi tms. duuniin "kehittämään itseään". Näissä töissä kyllä ihan varmasti jokaiselle tekijälleen se palkka on kuitenkin pääasiallinen motivaattori. Ole kiitollinen, ettei sun tarvitse näitä duuneja tehdä, mutta pientä ihmisarvoa voisit antaa myös heille, joiden pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttyi? Ihan oikeeati? Tiedätkö mitä on järkyttyminen? Sopertamunen ei vielä kerro järkytyksestä. Meni ehkä hämilleen.
Todennäköisesti piti ap:ta vain harvinaisen hölmönä. Mitä onkin.
Mutta joo, jos millään muulla kuin palkalla ei ole töissä väliä, niin varmaan joku roskakuskin tai kaatopaikkatyöntekijän työ voisi olla hyvä.
Toisaalta just tänään oli Hesarissa, että Ruotsissa on pula opettajista ja poliiseista, joten sinne vaan! :-)
Mitä alapeukuttamista tuossa oli? Sinne vain Rinkebyhyn, suurin osa palkattavista opettajista on nykyään epäpäteviä kun kukaan ei halua sinne duuniin.
Eikö tuollainen olisi ap:lle just täydellinen?
Opettajaksi ja poliisiksi ruvetaankin juu noin vain lonkalta. Oletko kuullut siitä, että noihin töihin vaaditaan monivuotiset korkeakoulututkinnot? Ja palkka ei silti ole kummoinen, valitettavasti.
Hei, toi oli vitsi. Nuo ovat tottakai kummatkin todella vaativia ja tärkeitä ammatteja, joihin tosiaan vaaditaan pitkä koulutus ja kunnon pätevyys. Tämä on itsestäänselvyys.
Hesarissa vain sattui just tänään olemaan juttu, että kummassakin ammatissa alkaa olla vakava pula tekijöistä Ruotsissa, koska työolot ovat monilla niin kauheat siellä.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005629161.html
"Poliisikoulun penkit tyhjinä ja huutava pula peruskoulunopettajista – Ruotsi on varoittava esimerkki yhteiskuntaa kannattelevien ammattikuntien arvostuksen alamäestä
Yli puolet Ruotsissa palkattavista uusista opettajista on epäpäteviä. Myös maan poliisien ammattikunta on kriisissä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, minulle palkka ei ole koskaan ollut tärkein tekijä. En halua viettää 8h päivässä vaikka asiakaspalvelutehtävissä, vaikka siitä maksettaisiin maltaita. Kyllä minulle on tärkeää nimenomaan tehdä mielenkiintoista ja haastavaa työtä, josta toki sitten palkitaan. Raha on kiva joo, mutta työn mielekkyys tärkeämpi. Muuten prostituoituja tienasi hyvin, jos ei kerta työn laadulla väliä. .
Vai että ihan asiakaspalvelutehtävät ei riittävän haastavia.. koitapa etsiä asiantuntijatyö, jossa ei olisi tippakaan asiakaspalvelua..
Jos nyt unohdetaan nämä lässytykset "sisäisistä asiakkaista" yms niin minulla on työ jossa ei ikinä tarvitse olla kontaktissa asiakkaiden kanssa (siis niiden FIRMAN asiakkaiden). Olen erityisasiantuntija ja minulle maksetaan erittäin hyvin työstäni, mutta interaktiossa firman asiakkaiden kanssa olen äärimmäisen harvoin, ja silloinkin vain sen takia että itse haluan, eikä sen takia että työssäni sitä tarvitsisi. Viimeksi asiakaspalvelua (suora kontakti asiakkaaseen) on tainnut olla 1,5 vuotta sitten.
Ja sitten itse aiheeseen. Se raha on oikeasti hygieniatekijä, en tee tätä työtä rahan takia, vaan siksi että pystyn vaikuttamaan asioihin, näen parannusta firman tavoissa toimia (ja näin tuloksissa), näen oman työni jäljen arjessa ja saan siitä onnistumisen tunteita.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan kiinnosta kehittää ammattitaitoaan, jos sitä ei työnantaja arvosta ja maksa palkkaa. Nytkin olen firmassa muutamassakin jutussa se ainut joka osaa, mutta palkankorotuksista saa vaan haaveilla ja kiikun siellä palkkalistojen häntäpäässä.
Ja tuolla asenteella ei mikään ihme.
Itse ajattelen niin päin, että työ on joka tapauksessa pakollista ihmiselle, jolloin tärkeintä on työn sisältö. Palkka tulee hyvänä kakkosena, koska liian huonolla palkalla ei hyvästäkään työpaikasta voi mitenkään nauttia. On mielestäni epäloogista pitää palkka tärkeimpänä yksittäisenä tekijänä ja sanoa toisen vaihtoehdon olevan himassa makaaminen. Vaihtoehdot ovat siis AP:n mielestä joko hyvä palkka tai työttömyys? ON-OFF-ajattelua parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko "pikkasen" kärjistäjäveetuilija? Ehkä ap pystyy sua paremmin tekemään erilaisia työtehtäviä, kun sulle taas kelpaa vain tietynlaiset.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen niin päin, että työ on joka tapauksessa pakollista ihmiselle, jolloin tärkeintä on työn sisältö. Palkka tulee hyvänä kakkosena, koska liian huonolla palkalla ei hyvästäkään työpaikasta voi mitenkään nauttia. On mielestäni epäloogista pitää palkka tärkeimpänä yksittäisenä tekijänä ja sanoa toisen vaihtoehdon olevan himassa makaaminen. Vaihtoehdot ovat siis AP:n mielestä joko hyvä palkka tai työttömyys? ON-OFF-ajattelua parhaimmillaan.
Ei. Vaan ap on tiedostanut sen, että työ voi olla vain työ ja sitten vapaa-ajalla voi toteuttaa itseään merkityksellisesti. Kaikille ei ole olemassa unelmaduunia. Lisäksi työmarkkinat ovat sen verran epäluotettavat nykyään, harva tekee vuosikymmenien uraa samassa puljussa. Miksi siis henkisesti sitouttaa itseään liikaa tiettyyn työhön ja tiettyyn työpaikkaan? Tekee sitä, mistä saa kunnolla rahaa ja oma aika on sitten sitä merkityksellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Vaan ap on tiedostanut sen, että työ voi olla vain työ ja sitten vapaa-ajalla voi toteuttaa itseään merkityksellisesti. Kaikille ei ole olemassa unelmaduunia. Lisäksi työmarkkinat ovat sen verran epäluotettavat nykyään, harva tekee vuosikymmenien uraa samassa puljussa. Miksi siis henkisesti sitouttaa itseään liikaa tiettyyn työhön ja tiettyyn työpaikkaan? Tekee sitä, mistä saa kunnolla rahaa ja oma aika on sitten sitä merkityksellisempää.
No kyllä se virkailija oli ilmeisesti tiedostanut tämän paljon paremmin kuin ap. Se virkailijahan ihmetteli, eikö oman ammattitaidon kehittäminen kiinnosta. Koska sen nimenomaan on pakko kiinnostaa jos haluaa olla töissä jatkossakin, juuri tuosta syystä että työmarkkinat ja niiden osaamisvaatimukset muuttuvat nyt niin nopeasti.
Kyllä tuo ap:n vastaus oli yksinkertaisesti tyhmä.
En ole sanonut näin. Sanoin vain virkailijalle, että palkka on tärkein kriteerini työtä hakiessa. Palkkatoiveeni suuruudesta ei sen enempää silloin juteltu, kun alkoi virkailijan päivittely.
Ap