Työkkärin virkailijaa järkytti, että ensimmäinen kriteerinä hyvälle työpaikalle oli palkka. Mitä ihmettä?!
Kävin työkkärissä. Kysyttiin ajatuksiani työn suhteen. Kerroin pitäväni palkkaa tärkeimpänä asiana työssä. Virkailija oli järkyttynyt ja alkoi sopertaa, että enkö ole kiinnostunut kehittämään itseäni ammattilaisena. Mikä työelämässä nykyään pielessä? Eikö palkka ole suurimmalle osalle ihmisistä se ehdottomasti tärkein syy päivittäin mennä töihin?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan haluaisi tehdä mitään työtä jos olisin miljonääri.
Mä en ole miljonääri, mutta ei mua haluta tehdä töitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen normaali nuori ihminen miettii koulutusalaa valitessaan, mistä pitää, ei sitä, mistä saa eniten rahaa. Ei kai kukaan pelkän rahan takia jaksaisi töissä käydä.
Ja moni meistä käy töissä muista syistä kuin rahan takia. Ei muunkaan oikeasti tarvisisi töissä käydä. Mutta olen korkeasti kouluttautunut, hyvä työssäni, saan siellä ihmiskontakteja, onnistumisen kokemuksia jne, mielelläni käyn töissä.
Raha ei sulje pois sitä, että työstä voisi olla muutenkin kiinnostunut. Hyvin harva kävisi töissä, jos siitä ei kukaan mitään maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, minulle palkka ei ole koskaan ollut tärkein tekijä. En halua viettää 8h päivässä vaikka asiakaspalvelutehtävissä, vaikka siitä maksettaisiin maltaita. Kyllä minulle on tärkeää nimenomaan tehdä mielenkiintoista ja haastavaa työtä, josta toki sitten palkitaan. Raha on kiva joo, mutta työn mielekkyys tärkeämpi. Muuten prostituoituja tienasi hyvin, jos ei kerta työn laadulla väliä. .
Vai että ihan asiakaspalvelutehtävät ei riittävän haastavia.. koitapa etsiä asiantuntijatyö, jossa ei olisi tippakaan asiakaspalvelua..
No eikai tässä nyt välttämättä ollut kyse siitä, ettei asiakaspalvelutyö ole haastavaa. Itse ainakin olen sosiaalisilta taidoiltani sen tason burgeri ja introvertti, ettei asiakaspalvelutyöstä tulisi hevonpaskaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen normaali nuori ihminen miettii koulutusalaa valitessaan, mistä pitää, ei sitä, mistä saa eniten rahaa. Ei kai kukaan pelkän rahan takia jaksaisi töissä käydä.
Ja moni meistä käy töissä muista syistä kuin rahan takia. Ei muunkaan oikeasti tarvisisi töissä käydä. Mutta olen korkeasti kouluttautunut, hyvä työssäni, saan siellä ihmiskontakteja, onnistumisen kokemuksia jne, mielelläni käyn töissä.
En todellakaan tekisi palkkatyötä jos ei tarvitsisi rahasta välittää. Väitän että aika moni käy töissä juurikin rahan takia, mutta koska siellä on käytävä ja Suomessa pärjää melkein minkä vaan ammatin palkalla, niin toki alaa voi valita myös mielenkiinnon mukaan. Fiksut yrittää arvailla myös mahdollisuuksia työllistymiseen ja arvojensa mukaiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha ei sulje pois sitä, että työstä voisi olla muutenkin kiinnostunut. Hyvin harva kävisi töissä, jos siitä ei kukaan mitään maksaisi.
Hyvin moni aktiivinen ihminen käy. Itse asun maassa, missä tyypillisesti vain toinen vanhemmista on palkkatyössä. Vapaaehtoustyö eli palkaton työ on täällä iso sektori työelämässä. Eli koulut, sairaalat, lastentarhat jne laskevat paljon sen varaan, että heillä on iso palkattoman työn tekijöiden reservi.
Tunnen yhden toisesta maasta tänne määräaikaisesti muuttaneen puolison, joka löysi itse ensin täältä palkkatöitä. Sitten hän sai selville, että menettää sosiaaliturvan maassaan, mikäli jatkaa palkkatyössä. Hän pyysi työpaikallaan, että saisi jatkaa ilman palkkaa, ja se onnistui.
No ei todellakaan kiinnosta kehittää ammattitaitoaan, jos sitä ei työnantaja arvosta ja maksa palkkaa. Nytkin olen firmassa muutamassakin jutussa se ainut joka osaa, mutta palkankorotuksista saa vaan haaveilla ja kiikun siellä palkkalistojen häntäpäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni aktiivinen ihminen käy. Itse asun maassa, missä tyypillisesti vain toinen vanhemmista on palkkatyössä. Vapaaehtoustyö eli palkaton työ on täällä iso sektori työelämässä. Eli koulut, sairaalat, lastentarhat jne laskevat paljon sen varaan, että heillä on iso palkattoman työn tekijöiden reservi.
Tunnen yhden toisesta maasta tänne määräaikaisesti muuttaneen puolison, joka löysi itse ensin täältä palkkatöitä. Sitten hän sai selville, että menettää sosiaaliturvan maassaan, mikäli jatkaa palkkatyössä. Hän pyysi työpaikallaan, että saisi jatkaa ilman palkkaa, ja se onnistui.
Ihanan solidaarista työtä oikeasti tarvitsevia ihmisiä kohtaan. 😒
Vierailija kirjoitti:
Eikö hänen nykyisessä maassaan ole sosiaaliturvaa, vai miksi se pitää säilyttää kotimaasta?
Kyllähän tuo asetelma kertoo, että hänellä on jo pankkitili(t) täynnä, jos ei siitä palkasta välitä. On hyväosainen, joka haluaa leikkiä työssäkäyvää. Hän vie ehkä työpaikan joltain, joka sitä oikeasti tarvitsisi.
En arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan solidaarista työtä oikeasti tarvitsevia ihmisiä kohtaan. 😒
Alueellamme ei ole työttömyyttä, vaan avoimia työpaikkoja on hyvin runsaasti kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hänen nykyisessä maassaan ole sosiaaliturvaa, vai miksi se pitää säilyttää kotimaasta?
Kyllähän tuo asetelma kertoo, että hänellä on jo pankkitili(t) täynnä, jos ei siitä palkasta välitä. On hyväosainen, joka haluaa leikkiä työssäkäyvää. Hän vie ehkä työpaikan joltain, joka sitä oikeasti tarvitsisi.
En arvosta.
Hän ei ole nykyisen asuinmaansa kansalainen, ja aikoo palata puolison työkomennuksen jälkeen kotimaahansa, joten haluaa pitää sosiaaliturvan siellä. Työttömyyttä ei alueella ylipäätään ole, eikä missään tapauksessa tämän ystäväni alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja moni meistä käy töissä muista syistä kuin rahan takia. Ei muunkaan oikeasti tarvisisi töissä käydä.
Ei niin moni. Teikäläiset on vähemmistössä. Suurin osa suomalaisista todellakin tarvitsee työpaikkansa elääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En arvosta.
Hän ei ole nykyisen asuinmaansa kansalainen, ja aikoo palata puolison työkomennuksen jälkeen kotimaahansa, joten haluaa pitää sosiaaliturvan siellä. Työttömyyttä ei alueella ylipäätään ole, eikä missään tapauksessa tämän ystäväni alalla.
Mitä hän sitten siellä tekee, jos työtä ei ole? Kahvittelee ja juttelee kopiokoneen äärellä?
Selkeästi saanut paikan vain muodon vuoksi ("otetaan nyt tuo tänne vähän puuhastelemaan").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En arvosta.
Mitä hän sitten siellä tekee, jos työtä ei ole? Kahvittelee ja juttelee kopiokoneen äärellä?
Selkeästi saanut paikan vain muodon vuoksi ("otetaan nyt tuo tänne vähän puuhastelemaan").
Tekee työtään ihan normaalisti. Samat työtehtävät kuin silloin alussa, jolloin sai palkkaa. Nyt vaan ei saa palkkaa.
En ole työkkärin täti mutta olen työni puolesta kohdannut kaltaisiasi viisastelijoita enemmän kuin tarpeeksi. Ikinä ette ole onnistuneet minua järkyttämään sillä, että teillä ei ole mitään realismia siitä, kuinka työelämä ja kansantalous toimii. Viihdytysarvokin on ollut olematon.
Mutta nauti sinä työmarkkinatuesta ja aktiivimallista, muutaman vuosikymmenen kuluttua pääset nauttimaan kansaneläkkeestä.
Vain hyvä tuloinen tai muuten taloudellisesti vakaalla pohjalla oleva sanoo ettei palkalla ole väliä. Meille tavallisille duunareille se raha on pääasia miksi sinne töihin mennään.
Vierailija kirjoitti:
Kävin työkkärissä. Kysyttiin ajatuksiani työn suhteen. Kerroin pitäväni palkkaa tärkeimpänä asiana työssä. Virkailija oli järkyttynyt ja alkoi sopertaa, että enkö ole kiinnostunut kehittämään itseäni ammattilaisena. Mikä työelämässä nykyään pielessä? Eikö palkka ole suurimmalle osalle ihmisistä se ehdottomasti tärkein syy päivittäin mennä töihin?
Ei mulla ainakaan palkka ole se suurin motivaattori työhön. Toki tärkeää on, että kohtuullista palkaa saa, mutta ei se ole kaikkein tärkein tekijä.
Pari viikkoa sitten eräs rekrytyyppi soitteli ja pyysi töihin. Palkka olisi ollut 5200-5500€/kk, mutta vähemmön haastavaa kuin nykyinen työni (tuntui myös hieman tylsemmältä). Nykyinen palkkani on 4600€/kk. En kokenut tarpeelliseksi vaihtaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö palkka ole suurimmalle osalle ihmisistä se ehdottomasti tärkein syy päivittäin mennä töihin?
Ehkä joillekin toi palkka on se tärkein, mutta sillä ei saa ketään pysymään motivoituneena työssään. Mä justiin vaihdoin duuniin jossa on huonompi palkka...eikä kaduta yhtään. Lopuksi täytyy tietysti todeta, että työkkärin kautta hommia hakiessa ei hakijalla ole palkkaan juuri sanottavaa, sä saat just sen mitä tarjotaan. Pää pois sieltä pullamössöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja moni meistä käy töissä muista syistä kuin rahan takia. Ei muunkaan oikeasti tarvisisi töissä käydä.
Ei niin moni. Teikäläiset on vähemmistössä. Suurin osa suomalaisista todellakin tarvitsee työpaikkansa elääkseen.
No en yllättyisi, vaikka näitä päänvikaisia olisi enemmänkin. Meilläkin moni suorastaan kilpaili siitä, kuka saa kikytunnit ensin tehtyä. Siis ne ilmaiset orjatyötunnit. Ja eikös ne lottovoittajatkin ole aina kehuneet jatkavansa töissä, korkeintaan uudet kumpparit käyvät ostamassa voittorahoilla -tyyliin.
Suomessa tienaa liian hyvin tekemättä mitään.
Työkkärin tädille se plussa työssä on oma työhuone ja pullakahvit. Ehä myös vallantunne.