Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Prisman myyjät myyvät alaikäisille energiajuomia?

Vierailija
04.04.2018 |

Mitä tälle asialle pitäisi tehdä? Energiajuomat ovat vaarallisia, ja nuoriso juo niitä liian suuren määrän päivässä. Vetävät tahallaan päänsä sekaisin energiajuomilla, joissa on kymmenkertaisesti kofeiinia kahviin verrattuna. Miksi pidätte asiaa mitättömänä? Miksi tähän asiaan ei puututa?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä Suomen lainsäädäntö ei kiellä niiden myymistä alaikäisille. Jotkut yksittäiset kaupat suomessa ovat  asettaneet alaikärajan. Taitaa yleensä olla noin 15-vuotta. Mutta suurin osa, varsinkin suurista kaupoista ei taida sitä kieltää. Joten ei se kyllä ole vain Prisma joka niitä energiajuomia myy alaikäisille.

Joten jos koet että tämä on suurikin vääryys, niin kyllä se osoite on eduskunta joka laatii valtakunnallisen lain, mikä on energiajuomien alaikäraja. 

Vierailija
2/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myyjä päätä noissa lafkoissa yhtään mitään vaan noudattaa sääntöjä/ohjeita. Tilannetajua ja maalaisjärkeä ei saa käyttää paitsi tietysti niissä tilanteissa kun asiaa jälkikäteen puidaan mediassa. Silloinhan aina syy sysätään myyjän niskoille vaikka työpaikalla iskostetaan päähän kaikki säännöt joita ei MISSÄÄN tapauksessa rikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö te minkälaisen määrän teidän yläastelaiset juovat päivittäin? Tästä oli jonkin aika sitten lehtijuttuakin, kun Pohjois- Suomessa oli nuoria sairaalassa sydänvaivojen takia, ja todettiin että nuoret juovat energiajuomia humaltumistarkoituksessa. Kutsutaan "pärinäksi". Ottakaahan selvää asioista. Ei kannata vähätellä tai näsäviisastella. Laittomia eivät vielä ole, mutta pitäisi olla. Eikä kannattaisi antaa nuoren valvoa ja juoda energiajuomia. 

Vierailija
4/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi!

Vierailija
5/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tyhmä nyt ei myisi? Nuoret ostavat energiajuomia todella paljon, melkein yhtä paljon kuin juopot ostavat kaljaa päivittäin. Pikkukaupatkin saisi hyvät tulot tuosta.

Vierailija
6/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tässä muutama kk sitten prismaan mennessäni tuli mua aamusta vastaan joukko noin tokaluokkalaisia vastaan energiajuomat kädessä kaikilla. Menin infotiskille ja kysyin että "mitäköhän vittua?" Sain vastaukseksi että ala-asteikäisille saa myydä yhden tölkin/pullon energiajuomaa ja ylä-asteikäisille kaksi. Olin kuin puulla päähän lyöty. Laitoin palautetta prisman ylempään tahoon mutta eipä siellä mikään ole muuttunut.

Vierailija
7/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tässä muutama kk sitten prismaan mennessäni tuli mua aamusta vastaan joukko noin tokaluokkalaisia vastaan energiajuomat kädessä kaikilla. Menin infotiskille ja kysyin että "mitäköhän vittua?" Sain vastaukseksi että ala-asteikäisille saa myydä yhden tölkin/pullon energiajuomaa ja ylä-asteikäisille kaksi. Olin kuin puulla päähän lyöty. Laitoin palautetta prisman ylempään tahoon mutta eipä siellä mikään ole muuttunut.

Tulen laittamaan palautetta myös Prismaan. Nämä energiajuomat ovat erittäin koukuttavia, niihin on tahallaan laitettu mahdollisimman paljon kofeiinia, jotta niihin koukututaan mahdollisimman nopeasti. Kokeile itse yksi aamu ilman kahvia, miltä olo tuntuu? Ihmettelen suuresti näiden alapeukuttajien ja välinpitämättömien vanhempien asennetta. Kertoo jotain tästä yhteiskunnasta, jossa elämme. Teitä ei haittaa, että oma lapsi on addikti.

Vierailija
8/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kasvattaisitte ne kakaranne ihan itse, ettekä vingu kauppoja tekemään sitä puolestanne.

Vierailija
9/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen laittamaan palautetta myös Prismaan. Nämä energiajuomat ovat erittäin koukuttavia, niihin on tahallaan laitettu mahdollisimman paljon kofeiinia, jotta niihin koukututaan mahdollisimman nopeasti. Kokeile itse yksi aamu ilman kahvia, miltä olo tuntuu? Ihmettelen suuresti näiden alapeukuttajien ja välinpitämättömien vanhempien asennetta. Kertoo jotain tästä yhteiskunnasta, jossa elämme. Teitä ei haittaa, että oma lapsi on addikti.

Jos ihan tosissaan olisit huolissaan, ottaisit johonkin muuhun yhteyttä kuin yksittäiseen kauppaan, ei se Prisma voi vaikuttaa koko Suomen myynteihin. Kyllä se laki pitää eduskunnalta tulla. Ihmettelen kyllä aina kun täällä vauhkotaan näiden vaarallisuudesta. Ja ainoa asia mikä tehdään on hiukan nuristaan omaan lähikauppaan.

Vierailija
10/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kasvattaisitte ne kakaranne ihan itse, ettekä vingu kauppoja tekemään sitä puolestanne.

Juuri noin! Jos ei lasten vanhempia kiinnosta omien lastensa tekemiset, niin miksi sitten minua, täysin vierasta ihmistä.

Olen kaupan kassa, en lastenhoitaja.

Vierailija
11/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, heillä on varmasti tärkeämpääkin mietittävää kuin jonkun kukkahattutädin turhanpäiväinen palaute.

Vierailija
12/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tälle nyt sitten muka pitäisi tehdä? Ei sitä nyt laillakaan voi kieltää. Hirveää resurssien tuhlausta, jos poliisi tuolla kiertelisi kaatelemassa jonnejen energiajuomia maahan. Lasu jokaisesta energiajuomaa kittaavasta kersasta myös? :D Eiköhän se ole vanhempien tehtävä seurata mitä ne kersat litkii päivät pitkät.

Vierailija
13/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän on tehty monta kirjallista kysymystä jo.

"Lasten ja nuorten ruokailutottumusten terveen kehityksen ohjaaminen ja tukeminen on ensisijaisesti huoltajien ja muiden lasten ja nuorten kasvatukseen osallistuvien aikuisten vastuulla. Nuorten ravitsemukseen voidaan parhaiten vaikuttaa muuttamalla ympäristöä terveellisiä valintoja suosivaksi. Yhteisölliset keinot ovat osoittautuneet tehokkaiksi. Monet koulut ovat sitoutuneet Valtion ravitsemusneuvottelukunnan Kouluruokailusuosituksen periaatteisiin siitä, että virvoitus-, energia- ja urheilujuomat eivät kuulu kouluympäristöön eikä näiden tuotteiden myynti esim. automaateista kuulu kouluihin. On myös tärkeää, että kotona ja koulussa puhutaan lasten ja nuorten kanssa ravitsemukseen liittyvistä kysymyksistä."

"Liiallisen kofeiininsaannin haittavaikutuksiin tulee ensisijaisesti vaikuttaa kuluttajainformaation, viestinnän ja kasvatuksen keinoin. Mikäli energiajuomien ja muiden runsaasti kofeiinia sisältävien elintarvikkeiden koostumuksen tai markkinoinnin sääntelyä pidetään tarpeellisena kehittää, tämä tulisi toteuttaa EU-tasolla."

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/KKV_339+2017.pdf

Vierailija
14/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen mielestä tämä on kukkahattutätien vouhotusta? No mene juomaan päivän aikana 10 energiajuomaa, ja katso millainen olo sinulle tulee? Sitten mieti haluatko samaa omalle lapsellesi? Sitten seuraavaksi voit miettiä onko hyvä asia että ekaluokkalainenkin voi mennä ostamaan tätä pskaa kaupasta.

Vierailija
15/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te minkälaisen määrän teidän yläastelaiset juovat päivittäin? Tästä oli jonkin aika sitten lehtijuttuakin, kun Pohjois- Suomessa oli nuoria sairaalassa sydänvaivojen takia, ja todettiin että nuoret juovat energiajuomia humaltumistarkoituksessa. Kutsutaan "pärinäksi". Ottakaahan selvää asioista. Ei kannata vähätellä tai näsäviisastella. Laittomia eivät vielä ole, mutta pitäisi olla. Eikä kannattaisi antaa nuoren valvoa ja juoda energiajuomia. 

Miksi luulet että minun lapset juovat energiajuomia? Eivät nimittäin juo.

Vierailija
16/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen mielestä tämä on kukkahattutätien vouhotusta? No mene juomaan päivän aikana 10 energiajuomaa, ja katso millainen olo sinulle tulee? Sitten mieti haluatko samaa omalle lapsellesi? Sitten seuraavaksi voit miettiä onko hyvä asia että ekaluokkalainenkin voi mennä ostamaan tätä pskaa kaupasta.

Mitäs konkreettista sinä olet tehnyt noiden lasten hyväksi?

Vierailija
17/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-ryhmä on toiminut tässä kiitettävästi, heillä miltei jokaisessa kaupassa on lappu, jossa kertovat etteivät myy energiajuomia alle 15-vuotiaille. S-ryhmää ei kiinnosta yhtään, ottavat vain rahat.

Minä en pysty viettämään lasteni kanssa aikaa 24/7, joten vaikka olen heitä valistanut energiajuomien vaaroista ja uskon etteivät he niitä juo, en voi mitenkään tietää mitä tekevät esim. koulusta tultuaan minun ja puolisoni ollessa töissä.

Vierailija
18/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää lapsiltanne mitä tarkoittaa pärinä. Siinä näette ovatko he juoneet energiajuomia vai ei.

Vierailija
19/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K-ryhmä on toiminut tässä kiitettävästi, heillä miltei jokaisessa kaupassa on lappu, jossa kertovat etteivät myy energiajuomia alle 15-vuotiaille. S-ryhmää ei kiinnosta yhtään, ottavat vain rahat.

Minä en pysty viettämään lasteni kanssa aikaa 24/7, joten vaikka olen heitä valistanut energiajuomien vaaroista ja uskon etteivät he niitä juo, en voi mitenkään tietää mitä tekevät esim. koulusta tultuaan minun ja puolisoni ollessa töissä.

Näinhän se menee, olen kanssasi samaa mieltä. Ja monet nuoret juovat niitä, ja koska niitä saa laillisesti ostaa, he eivät näe siinä mitään väärää. Teinejä ei kiinnosta vanhempien mielipide. Jos niitä on saatavilla, niitä ostetaan. Valitettavasti.

Vierailija
20/80 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs konkreettista sinä olet tehnyt noiden lasten hyväksi?

Mitä konkreettista sinä olet tehnyt????

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä