Miksi Prisman myyjät myyvät alaikäisille energiajuomia?
Mitä tälle asialle pitäisi tehdä? Energiajuomat ovat vaarallisia, ja nuoriso juo niitä liian suuren määrän päivässä. Vetävät tahallaan päänsä sekaisin energiajuomilla, joissa on kymmenkertaisesti kofeiinia kahviin verrattuna. Miksi pidätte asiaa mitättömänä? Miksi tähän asiaan ei puututa?
Kommentit (80)
Entä urheulujuomat?
Energiajuomiin nuoriso laittaa asperiinia yms. Kyllä vielä jotakin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole laitonta. Kaupat voivat itse ottaa käyttöön käytännön ja ilmoittaa näkyvästi, että emme myy energiajuomia alaikäisille.
Ei ole pakko myydä. Kyltit vaan esille.
Naurettavaa yrittää holhota toisten käyttäytymistä. Energiajuomia saa juoda ihan kuka vaan niin paljon kuin haluaa.
Kuules nyt mamma. Energiajuomat ovat hyväksi. Hyi sinä!
Miksi teidän lapsenne lähtevät jopa kesken päivän koulusta, vaikka ei saisi ja ostavat näitä energia juomia? Niitä myydään siksi koska laki ei kiellä, eikä asete ikärajoja. Jos määräisin, että 10-vuotias tyttäreni saa ostaa energiajuoman, kun olen hänen kanssaan kaupassa, se pitäisi myydä.
Laki ei sitä tosiaan kiellä.
Ja itse pidän sitä vähän turhan vouhotuksena, että energiajuomat ovat hengenvaarallisia jne. Ihan yhtä lailla kahvi ja cokis ovat kofeiinipitoisia, kahvissa sitä on jopa enemmän kuin energiajuomassa. Energiajuomat tulivat markkinoille silloin kun minä olin yläasteikäinen ja ihan yhtä lailla niitä lipitettiin silloin ja tietääkseni meistä ihan normaaleja elossa olevia aikuisia kasvoi.
Toki melkein mikä tahansa liikaa nautittuna on vaarallista, mutta itse pidän noiden juomien sokerimäärää suurempana pahana.
Jossain kaupoissa voi olla tiukka linjaus, ettei alle 15-vuotialle ja se on ihan ok. Mutta ihan yhtä ok on se, ettei ole, koska mikään virallinen ei myyntiä kiellä.
Tässäkin asiassa myyjien ja kauppojen toiminnasta nillittäminen on vähän kuin vastatuuleen kusisi. Ei kenellekään ole tullut mieleen, että päivittäistavarakaupoissa ei lainsäädännöstä päätetä. Vaan se tehdään aivan muualla, joten oikeampi taho yrittää asiaan vaikuttaa on sitten siellä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tälle asialle pitäisi tehdä? Energiajuomat ovat vaarallisia, ja nuoriso juo niitä liian suuren määrän päivässä. Vetävät tahallaan päänsä sekaisin energiajuomilla, joissa on kymmenkertaisesti kofeiinia kahviin verrattuna. Miksi pidätte asiaa mitättömänä? Miksi tähän asiaan ei puututa?
Energiajuomissa on yleensä 32mg kofeiinia 100ml ja kahvissa keskimäärin 40 mg/100mg100ml. Miten saat sen käsityksen että energiajuomissa olisi ENEMMÄN?
Its ostan kofeiinitabletteja apteekist. Sillä saa kans hyvät pärinät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energiajuomissa on yleensä 32mg kofeiinia 100ml ja kahvissa keskimäärin 40 mg/100mg100ml. Miten saat sen käsityksen että energiajuomissa olisi ENEMMÄN?
No koska vauhkot sanovat niin keskustelupalstoilla ja muuten vain intoillessaan asiasta, niin sen on pakko olla niin. 😂
Kaikki täällä huutavat lainsäädännön perään, vaikka kaupat voivat itsekin päättää olla myymättä energiajuomia alle 15-vuotiaille! Näin toimittiin Citymarketissa jo monta vuotta sitten, kun olin siellä kassamyyjänä. Asiakkaat voivat todellakin vaikuttaa asiaan, antakaa palautetta. Eivät nuo lapsiryhmät ole edes mitään toiveasiakkaita, häiriötä ne lähinnä aiheuttavat.
Prisman maine on kyllä alkanut rapistua, hehän meinasivat alkaa myymään lemmikkieläimiäkin yhdessä myymälässään! Vasta asiakaspalaite sai heidät järkiinsä... Taitaa Lidlkin olla pian eettisempi.
Jos kiellätte meiltä ES-pärinät, niin alamme imppaamaan butaania ja liimoja.
Terv. Jonne ja Jenna
No nythän nuo tilaavat jo Gfuel jauhoa sun muita netistä ja vetävät niiden kanssa sitten överit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kaupassa töissä, tarkemmin kiertelin monia eri K-marketteja. Joissain kaupoissa oli laput esillä ja minulle sanottiin, että ei saa myydä alle 15-vuotiaille, eli tämä oli kaupan ja esimerkiksi paikallisen koulun kanssa tehty sopimus.
Joissain taas ei sanottu mitään eli kassalla oleva myyjä sai itse tehdä henkilökohtaisen päätöksen että myykö vai ei. Itse en yleensä myynyt! Motiiveinani se että itse en haluaisi oman tulevan lapseni litkittävän päivittäin mitään puolen litran es:sää, ja eipä minullekkaan myyty ollessani alaikäinen.
Joskus jos vaikka pari teinityttöä tuli hakemaan lauantai-illan herkut ja ostivat siihen sivuun pienen redbullin saatoin antaa heidän sen ostaa, mutta yleensä jos esimerkiksi poikalauma tuli koulun jälkeen hakemaan en antanut. Ehkä pari kertaa on saanut kuulla vittuilua tai argumenttia, että ostettiin me täältä eilenkin. Mutta yleensä ihan kiltisti käyvät lapset sen juoman vaihtamassa kun totean vain että en voi myydä tätä haetteko mielummin vaikka limsan?
Oliko vaikutusta päätökseesi, että poikia oli "lauma"? Onhan tuo vähän epäreilua, että yhtenä päivänä myydään ja toisena ei. Tuskin vanhempanakaan kovin mielellään tuollaisessa kaupassa käyvät missä säännöt ja palvelu on noin epämääräisellä tolalla.
Täällä pieni lähikauppa ei myy energiajuomia alle 15-vuotiaille, mutta oikea syy tälle kiellolle oli se että viereisen ala/yläasteen oppilaat ryntäs pidemmillä välitunneilla laumoina kauppaan ostamaan energiajuomia aiheuttaen häiriötä (mm. näpistelivät ja tönivät muita asiakkaita). Aluksi kauppa yritti kieltää alle 16-vuotiaiden kaupassa käynnin ilman vanhempia klo 9-16 välisenä aikana, mutta kauhee haloo siitä nousi, eikä tainnut olla edes laillista tehdä tuollaista kieltoa. Nykyään nuoret sitten käyvät vähän pidemmän matkan päässä isommassa kaupassa, joka ei sekään hyvä ratkaisu ole kun ylittävät isomman ja vilkkaan tien oikaistaakseen kauppaan paikasta jossa ei suojateitä ole.
Tytölle myydään 0,25l Redbull, mutta pojalle ei 0,5l megistä. Perusteet: "No en mä nyt vaan voi". Luulis olevan myyjällekin hemmetin vaikeaa tuollainen energiajuomapoliisina toimiminen ilman selkeitä sääntöjä. Ja vakioasiakkaitahan ei noista pojista kasvaessaan tuollaiseen paskakauppaan tule.
Lapset eivät saa nukuttua ja kärsivät sydänoireista, silti asialle ei muka voi tehdä mitään. Ja sinä joka väität ettei lapsesi muka juo niitä.. oletko ihan varma?
Vierailija kirjoitti:
Kuka tyhmä nyt ei myisi? Nuoret ostavat energiajuomia todella paljon, melkein yhtä paljon kuin juopot ostavat kaljaa päivittäin. Pikkukaupatkin saisi hyvät tulot tuosta.
Voimakasta riippuvuutta aiheuttavien aineiden kauppa on tosiaan aina kannattavaa. Verrattavissa huumekauppaan.
Ainoa addikti kirjoituksesi perusteella olet sinä itse.
t. Aikuinen joka ei juo kahvia