Miksi Prisman myyjät myyvät alaikäisille energiajuomia?
Mitä tälle asialle pitäisi tehdä? Energiajuomat ovat vaarallisia, ja nuoriso juo niitä liian suuren määrän päivässä. Vetävät tahallaan päänsä sekaisin energiajuomilla, joissa on kymmenkertaisesti kofeiinia kahviin verrattuna. Miksi pidätte asiaa mitättömänä? Miksi tähän asiaan ei puututa?
Kommentit (80)
Olen prisman myyjä ja teini-ikäisen lapsen äiti. On mun tehtävä vanhempana ohjeistaa ja pitää huolta lapsen syömisistä ja juomisista. Myyjän tehtäviin se ei kuulu. Kun on yli kymmenen vuotta istunu saman kaupan kassalla, on alkanu "tuntemaan" vakioasiakkaat. Olen huomannut että monet energiajuomia ostavat nuoret ovat saaneet mallin vanhemmiltaan. Tosi monet pienten lasten vanhemmat ostaa energiajuomaa (jotkut antaa tölkin jopa alle kouluikäiselle kassan jälkeen)
Olkaa asioista mitä mieltä tahansa, mutta lopettakaa se lapsellisuus, että myyjä (tai minkä tahansa ammatin edustaja) tekee jotain. Myyjä tekee työtänsä ja soveltaa työnantajansa ohjeita. Samoin moni muu.
Sama kategoriaa kun kerran Särkänniemessä vanhempi kiukutteli, kun liian lyhyt lapsia ei päässyt laitteeseen, että tuhma täti ei päästä. Ei, vaan lapsi on laitteeseen liian lyhyt.
On myyjän työ myydä. Energiajuomassa on kofeiinia 40 mg puolen litran tölkissä, kun taas kahvi tai tee kupissa on 80 mg.
Vierailija kirjoitti:
Kysykää lapsiltanne mitä tarkoittaa pärinä. Siinä näette ovatko he juoneet energiajuomia vai ei.
Olen 35 ja lapseton enkä juo energiajuomia ja tiedän mitä tarkoittaa "pärinä". Tämä nyt ei ehkä ole se paras mittari.
Tämä on aika ikävää tilanne, sillä vanhemmat tuskin tietävät totuutta kullannuppujensa "pörinäjuomista" ja myyjien kädet taas ovat sidotut!
Minä olin kaupassa töissä, tarkemmin kiertelin monia eri K-marketteja. Joissain kaupoissa oli laput esillä ja minulle sanottiin, että ei saa myydä alle 15-vuotiaille, eli tämä oli kaupan ja esimerkiksi paikallisen koulun kanssa tehty sopimus.
Joissain taas ei sanottu mitään eli kassalla oleva myyjä sai itse tehdä henkilökohtaisen päätöksen että myykö vai ei. Itse en yleensä myynyt! Motiiveinani se että itse en haluaisi oman tulevan lapseni litkittävän päivittäin mitään puolen litran es:sää, ja eipä minullekkaan myyty ollessani alaikäinen.
No rehellinen:
Kassa istuu siellä vajailla tunneilla, huonolla palkalla, epämukavissa oloissa.
Tietää kuitenkin saavansa käytännössä samantien vastaavan työpaikan jostain toisaalta, jos kenkää tulee.
Sitten pitäisi alkaa nipottamaan jostain pikkuasiasta, mikä ei loppujen lopuksi ole millään tavalla kassan ongelma, teinille/joukolle teinejä, joka vähintään vittuilevat, pahimmillaan saattavat jopa käydä päälle.
Kerroppa tarkasti ottaen, miksi kassan pitäisi välittää? Ainakin minä "olisin vain työssä täällä".
11v tyttärelleni ei myyty, kun haki luvallani sipsipussin ja päätti samalla yllättää minut energiajuomalla ( tietää, että juon niitä migreenissä). Myyjä oli ollut ymmärtäväinen, mutta kysynyt että kelpaisiko sille äidille vaikka kokis? Sain sitten Dr Pepperin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kaupassa töissä, tarkemmin kiertelin monia eri K-marketteja. Joissain kaupoissa oli laput esillä ja minulle sanottiin, että ei saa myydä alle 15-vuotiaille, eli tämä oli kaupan ja esimerkiksi paikallisen koulun kanssa tehty sopimus.
Joissain taas ei sanottu mitään eli kassalla oleva myyjä sai itse tehdä henkilökohtaisen päätöksen että myykö vai ei. Itse en yleensä myynyt! Motiiveinani se että itse en haluaisi oman tulevan lapseni litkittävän päivittäin mitään puolen litran es:sää, ja eipä minullekkaan myyty ollessani alaikäinen.
Joskus jos vaikka pari teinityttöä tuli hakemaan lauantai-illan herkut ja ostivat siihen sivuun pienen redbullin saatoin antaa heidän sen ostaa, mutta yleensä jos esimerkiksi poikalauma tuli koulun jälkeen hakemaan en antanut. Ehkä pari kertaa on saanut kuulla vittuilua tai argumenttia, että ostettiin me täältä eilenkin. Mutta yleensä ihan kiltisti käyvät lapset sen juoman vaihtamassa kun totean vain että en voi myydä tätä haetteko mielummin vaikka limsan?
Kerran edessäni oli jono teinejä tölkkeineen ja myyjä alkokin kysellä kaikilta ovatko 15. Myös minulla oli energiajuomaa, lipitän niitä yövuorossa ja kun tuli vuoroni myyjä näki ensin vain tölkin, farkkutakin hihan ja mustat kynnet " Ja sitten sun ik.." lause katkesi kesken, kun myyjä katsasti ylös ja näki kolmevitosen yövuoro-naamani .D
Tuo oli ensimmäinen kerta, kun todistan myyjän pitävän kiinni ikärajoista energiajuomien suhteen!
Jos energiajuomien myynti alaikäisille kiellettäisiin niin siitä seurasi vain sama ilmiö kuin nyt Alkoholin ja tupakan suhteen eli hakijoita alkaisi olemaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä tämä on kukkahattutätien vouhotusta? No mene juomaan päivän aikana 10 energiajuomaa, ja katso millainen olo sinulle tulee? Sitten mieti haluatko samaa omalle lapsellesi? Sitten seuraavaksi voit miettiä onko hyvä asia että ekaluokkalainenkin voi mennä ostamaan tätä pskaa kaupasta.
Mitäs konkreettista sinä olet tehnyt noiden lasten hyväksi?
Mitä konkreettista sinä olet tehnyt????
En minä ole mitään kaakattanutkaan täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-ryhmä on toiminut tässä kiitettävästi, heillä miltei jokaisessa kaupassa on lappu, jossa kertovat etteivät myy energiajuomia alle 15-vuotiaille. S-ryhmää ei kiinnosta yhtään, ottavat vain rahat.
Minä en pysty viettämään lasteni kanssa aikaa 24/7, joten vaikka olen heitä valistanut energiajuomien vaaroista ja uskon etteivät he niitä juo, en voi mitenkään tietää mitä tekevät esim. koulusta tultuaan minun ja puolisoni ollessa töissä.
Näinhän se menee, olen kanssasi samaa mieltä. Ja monet nuoret juovat niitä, ja koska niitä saa laillisesti ostaa, he eivät näe siinä mitään väärää. Teinejä ei kiinnosta vanhempien mielipide. Jos niitä on saatavilla, niitä ostetaan. Valitettavasti.
Teillä on vain huonosti kasvatettuja lapsia.
Olen pikkukaupassa töissä, joten tunnen aika hyvin asiakkaat.
Ja pannut merkille, niiden vanhempien, jotka ostavat olutta ja tupakkaa, niin niiden lapset ja nuoret ostavat energiajuomia.
Harvoin myös käyvät perheenä ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
11v tyttärelleni ei myyty, kun haki luvallani sipsipussin ja päätti samalla yllättää minut energiajuomalla ( tietää, että juon niitä migreenissä). Myyjä oli ollut ymmärtäväinen, mutta kysynyt että kelpaisiko sille äidille vaikka kokis? Sain sitten Dr Pepperin.
Olisko se sitten niin että jos lakimuutos tehtäisiin ei lapsille voisi myydä kokista tai kahviakaan, ja aika hankalaahan se käytännössä voisi olla pitää ne kaikki poissa lasten ulottuvilta. Kun tuossa kirjallisen kysymyksen vastauksessakin noihin muihin kofeiinipitoisiin viitattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kasvattaisitte ne kakaranne ihan itse, ettekä vingu kauppoja tekemään sitä puolestanne.
Juuri noin! Jos ei lasten vanhempia kiinnosta omien lastensa tekemiset, niin miksi sitten minua, täysin vierasta ihmistä.
Olen kaupan kassa, en lastenhoitaja.
Mäkin olen kaupan kassa ja meillä periaatepäätös ettei myydä alle 15 vuotiaille. Ei ole vaikea sanoa lapsille ei vaikka näkyykin joskus etteivät vanhemmat sitä tee tarpeeksi.
Siinähän kiukuttelevat ja tuovat iskät ostamaan juomansa ja haukkumaan myyjät.
Energiajuomissa on saman verran tai jopa vähemmän kofeiinia kuin kahvissa tai Coca Colassa. Tiedot löytyvät helposti Eviran sivuilta. Samalla perusteella pitäisi siis kieltää aika moni muukin tuote.
Alaikäisille? Mikä on energiajuomilla alaikäraja?
Se ei ole laitonta. Kaupat voivat itse ottaa käyttöön käytännön ja ilmoittaa näkyvästi, että emme myy energiajuomia alaikäisille.
Ei tarvitse tehdä kumpaakaan, sillä osaan kasvattaa lapseni. Vaikka se taito olisi muilla vanhemmilla hukassa, niin kaikkien ei tarvitse kärsiä siitä.