Oikea tapa kommentoida naisen ulkonäköä?
Jos miehelle tulee tarve ILMAN taka-ajatuksia kommentoida tai kehua naisen kehoa tai ulkonäköä niin mitkä olisivat kohteliaimpia tapoja ja sanavalintoja tehdä se? Ja mitä kannattaa välttää ettei tule tulkintaa että asiaan liittyy sen lisäksi jotain taka-ajatuksia tai ettei ole epäkohtelias?
Kommentit (90)
Mikä niin pakottava tarve voisi olla?
No, itse tykkään kun mieheni kehuu kaunista hymyäni. Joskus olen saanut myös kivaa palautetta eloisista silmistäni.
Mikä sellainen tarve voisi olla? Kyllä kehumisessa on aina takana joku tarve, miellyttää, saada itselleen etua, saada toisen mieli hyväksi.
Kylläpäs näytät pirteältä . Toki uneliaalle mopsin näköiselle naiselle tuo on loukkaus
Aina kun kommentoit ulkonäköä niin asetat naisen esineeksi ja nostat itsesi hänen yläpuolelleen kokemalla, että sinulla on oikeus arvioida häntä.
Ihmisiä ei pidä arvioida.
Naisen ulkonäköä ei saa kommentoida. Lisäksi mies, joka ei kommentoi esim. uutta kampausta tai vaatetta on sika. Pääsy kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Hiukset taitaa olla ainoa turvallinen apuväline small talkiin
Ja kengät :D
Vierailija kirjoitti:
Mikä niin pakottava tarve voisi olla?
No, itse tykkään kun mieheni kehuu kaunista hymyäni. Joskus olen saanut myös kivaa palautetta eloisista silmistäni.
Ja huom nämä siis vasta kun ollaan suhteessa ja halutaan huomioida toista. Vieraiden ihmisten ulkonäköä ei kuulu kommentoida.
Ei sellaista taida ollakaan, ettei osa voisi tulkita erityseksi kiinostuksen osoitukseksi. Ehkä ystävälle voi pukeutumista tai meikkiä, jos tavallisesta poikkeava.
Naiset varmaan osaavat tarkentaa :)
M29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukset taitaa olla ainoa turvallinen apuväline small talkiin
Ja kengät :D
Tämä miesten tulisi oppia! Katse pitää kiinnitää tiukasti maahan ja naista ei saa puhutella ilman lupaa.
Mä en kommentoi suoraan, ettei tule metookakkatsunamia. Peukkua saatan näyttää. Joskus oon myös ”vahingossa” jättänyt esille vaatekaupan, plastiikkakirurgin tai kampaamon esitteen.
Ei kannata kehua kenenkään ulkonäköä, jollei sinulla ole taka-ajatuksia, kuten vaikkapa sänkyyn pääseminen. Korkeintaan voit kehua vaatetusta tai kampausta, mutta sen henkilökohtaisemmaksi ei pidä mennä, ellet tosiaan ole pyrkimässä lähempään tuttavuuteen.
Miksi olet sitä mieltä, että sinulla on oikeus arvostella, arvottaa ja kommentoida jonkun naisen vartaloa? Naiset eivät ole olemassa miellyttääksen sinun, tai kenenkään muunkaan, silmää? Miksi olet noin pinnallinen, voisitko löytää naisesta muutakin kehuttavaa kuin ulkonäön?
Lukemattomille miehille on vuosien varrella tullut pakottava tarve kommentoida ulkonäköäni. Se on aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun kommentoit ulkonäköä niin asetat naisen esineeksi ja nostat itsesi hänen yläpuolelleen kokemalla, että sinulla on oikeus arvioida häntä.
Ihmisiä ei pidä arvioida.
Tuo on sellaista ankeuttamisen kulttuuria, joka kumpuaa varmaan epävarmuudesta ja ehkä kateudestakin. Jos ihmisellä on itseluottamus kunnossa, niin hän hymyilee takaisin hymyilevälle ihmiselle. Jos taas itseluottamus ja asenne on peestä, niin hymyilevä ihminen onkin ylimielinen kusipää, joka varmaan nauraa hänelle.
Lapsetkin voivat sanoa jostain aikuisesta hyvää ja eivät ne lapset silloin asetu sen kohteen yläpuolelle, vaan sanovat vain mitä tuntevat. Jos joku sanoo sinulle jotain myönteistä, mikset vain uskoisi sitä ja antaisi sen vaikuttaa sinuun positiivisesti.
Tietysti näissä asioissa vaikuttaa konteksti, äänensävy ja kehonkieli, mutta lähtökohtaisesti kehu on vain kehu eikä mitään vallankäyttöä ellei se kehu ole jotenkin täysin tilannetajuton ja sopimaton; sosiaalisten sääntöjen vastainen.
Kun olet parisuhteessa jonkun kanssa, voit kehua suht vapaasti puolisosi ulkonäköä (tietty ota huomioon jos hän ei tykkää jostain tyylistä kehua).
Muiden naisten ulkonäköä ei ole ok kehua. Ehkä jonkun hyvän ystävän jonka kanssa olet läheisissä väleissä, mutta mieluummin ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehelle tulee tarve ILMAN taka-ajatuksia kommentoida tai kehua naisen kehoa tai ulkonäköä niin mitkä olisivat kohteliaimpia tapoja ja sanavalintoja tehdä se? Ja mitä kannattaa välttää ettei tule tulkintaa että asiaan liittyy sen lisäksi jotain taka-ajatuksia tai ettei ole epäkohtelias?
Olla kommentoimatta naisen ulkonäköä. Jos ei osaa ihailuaan ja kiinnostustaan ihmiseen muuten osoittaa kuin ulkonäköä kommentoimalla, niin aika onneton olet.
Silmiä, hiuksia/kampausta tai jotain asustetta on suht turvallista kommentoida.
Voit sanoa, että nainen on kaunis, jos se tulee luontevasti puheenaiheeseen eikä sellaisena äkillisenä kommenttina joka ei liity mihinkään. Älä lähde kehumaan, jos koet että tilanne on semmoinen ,että sinun pitää kerätä siihen rohkeutta ja jotenkin töksäyttää se. Luultavasti silloin se kuulostaa asiaankuulumattomalta. Myöskään työtilanteissa tai jos nainen on jotenkin varautunut, puhumattakaan ärtynyt, ulkonäön kommentointi ei kuulu asiaan.
No, oletetaan että tilanne on sopiva kommentointiin, vaikkapa olet jutellut naisen kanssa hetken aikaa baarissa. Perussääntö on, että et lähde kehumaan monia asioita naisen ulkonäössä. Sanot vain yhden asian ja se siitä. Vaatteiden kehuminen tyyliin "nätti mekko" on ok, mutta jos naisella on kireät ja paljastavat vaatteet niin siinä on riski kuulostaa niljakkaalta. Asusteita kuten korviksia voi kehua. Kerran yksi mies hurmasi minut sanomalla korviksiani söpöiksi ja sieviksi ja samalla katsoi minua silmiin intensiivisesti :D. Hän ei kehunut minua muuten juuri koskaan sen jälkeen, mutta eipä tarvinnutkaan.
Turvallisia kommentteja ovat mm. "sinulla on kauniit silmät/kauniit hiukset/kaunis hymy". Kynsiä voi kehua jos ne on lakattu tai laitettu. Mutta jos mies lähtee kehumaan esimerkiksi hampaita, huulia, korvia puhumattakaan muista ruumiinosista niin menee mauttomaksi.
Missään nimessä ei kannata kommentoida vartalon muotoja. Voi sanoa esim. tyyliin "sinusta näkee että kuntoilet/huolehdit itsestäsi", mutta sen pitää tulla jotenkin keskusteluun liittyen, ei tyhjästä.
Miks sun pitäis kommentoida kenenkään ulkonäköä? Miksi luulet että mielipiteelläsi on väliä?