Eksäni harrastaa eksyttämistä vol 2 - vanha keskustelu poistettu jostain syystä
Eksäni harrastaa eksyttämistä, lukkojen taakse jättämistä ja paikalta poistumista ilman mitään selityksiä. Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun hänen vuokseen seisoin ilman avaimia pakkasessa, lähdin kaupungille siinä uskossa että tapaamme tai hän perui treffit juuri kun seisoin päätepysäkillä matkalla hänen luoksensa. Silti kismittävintä olivat ne jatkuvat katoamistemput mitä inhottavimmalla hetkellä.
Jossain vaiheessa meillä olivat kämppään ainoastaan yhdet avaimet ja mies piti oikeuden pitää niitä ainokaisia itsellään. Sanoin lauantaipäivällä lähteväni käymään kävelyllä, ja että mies tulee avaamaan oven tai heittämään avaimet parvekkeelta kun tulen takaisin ellei hän luovuta avaimiaan suosiolla. Lähdin ja palattuani virkistävältä lenkiltä mies ei vastaakaan puhelimeen eikä reagoi mihinkään viesteihin. Seison alaovella, ja yksikään naapuri ei kulje ohi että pääsisin edes rappukäytävään kotiovemme taakse hakkaamaan ovikelloa. Lopulta puolitoistatuntia myöhemmin huomaan ainoan toimivan ovipuhelimen ja saan sitä kautta aivan tuurilla kotona olevan naapurin etäavaamaan minulle oven. Selitin hänelle rappiksessa nolona että mies ei päästä minua sisälle. Ovikelloa hakattua aikani mietin onko käynyt jotain, mutta minulle selviääkin että mies oli nukahtanut kännykkä pään vieressä äänettömällä. Sen jälkeen en suostunut lähtemään minnekään ilman avaimia.
Lähdimme kerran hänen kavereidensa kanssa juhlimaan, ja baarin jonossa hän alkoi marmattaa kauheaa kusihätää. Käänsin vain selkäni, niin hän oli siinä välissä häipynyt sanaakaan sanomatta. Kaverit sanoivat hänen lähteneen lähikuppilaan etsimään vessaa kun ihmettelin hänen katoamistaan. Yritin soittaa hänen peräänsä kyselläkseni minne hän lähti, mutta jätkä ei vastannut puhelimeen sen enempää kuin viesteihin vaan kylmästi ignoorasi olemassaoloni. Jono alkaa liikkua, odottelen häntä ja mietin menenkö samaan paikkaan hänen kavereidensa kanssa vai lähdenkö etsimään häntä. Lopulta kun sain hänet langan päähän, niin hän lupaili tulla takaisin samaan baariin pian perässä kunhan on ensin jutellut parin tutun kanssa. Lopulta maksan itseni sisälle, vien takin narikkaan. Aika kuluu, minä odotan ja yritän pysyä hänen kavereidensa perässä ja seurassa on jokseenkin vaivautunutta, koska olin siinä vaiheessa uusi kasvo kaveriporukassa ja miehen temppu aiheutti lisää vaivautuneisuutta puolin jos toisin - ja osa hänen kavereidensa tyttöystävistä kyti pyhää raivoa häntä kohtaan. Sitä paitsi miehen tempun takia hänen kavereitaan vaivasi jokin ja he mainitsivat siitä monesti. Lopulta tajuan ettei sitä idioottia kuulu takaisin, ja pian koitan saada häntä kiinni jo senkin takia, koska hänellä ovat ne kämpän ainoat avaimet.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tällaisiin tyyppeihin ikinä törmännyt. Onneksi.
Onneksi et ole.
Näistä on kyllä hyvä kuulla, koska jos ei tiedä tästä ilmiöstä, voi olla, että huomaa liian myöhään tavanneensa tällaisen tyypin.
Tää on kaikessa karmeudessaan hupaisa ketju.
"En vaan voi tajuta, mitä nämä häviäjät saavat irti tästä. Ja miksi tekevät sen noin hölmösti, että heti jäävät kiinni jostain puskan takaa ... "
He saavat sadistista nautintoa nähdessään toisen hädän, siksi katsovat puskan takaa.
Miten tuossa eksyttämisessä se eksytettävä hätääntyy? En oikein tuota käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Isältä loppui äidin eksyttäminen siihen, kun sain ajokortin. Äiti alkoi tehdä isälle samaa, isä jäi autoon kun äiti meni kauppaan. Äiti soitti minut hakemaan kauppareissun jälkeen viemään hänet ostoksineen kotiin ja jätti isän sinne parkkipaikalle odottamaan. Muutaman kerran teki näin. Johan isä oppi kantapään kautta.
Ihan oikein sille.
Sinä tyttö itse omasta tahdosta siedit sitä kohtelua
Mun mies alkoi tehdä tätä, kun olin raskaana viimeisilläni heinä-elokuussa, vuosia sitten ja kovat helteet.Toimi vielä niin, että oltiin menossa jonnekin, niin jätti auton mahdollisimman kauas, vaikka läheltäkin kohdetta olisi löytänyt parkkipaikan, sanoin tästä, mutta suuttui ja sanoi että liikunta tekee hyvää. Varmasti, mutta harrastan liikuntaa muutenkin ja tuo raskauden loppuvaihe oli vaan työläs liikkua.Teki myös sitä, että kun oli lähtö jonnekin, niin piti aina pikaisesti käydä jossakin ennen lähtöä, seurauksena se että taatusi myöhästyttiin. Katoili kaupoissa jne.
Tämä ei vielä ollut se pahin, vaan harrasti kaasuvalottamista, aloin jo epäillä omaa järkeäni, kunnes löysin kadonneen meikkipussini hänen työpöytänsä laatikosta, piilotteli myös ihan mitättömiä esineitä, harja löytyi kirjojen takaa kirjahyllystä jne. Siirteli myös vierailu- yms. aikoija ja sanoi että muistan päivämäärän väärin, kunnes ystäväni kanssa tuli puhetta ja hän kertoi, että mies oli soittanut ja siirtänyt päivämäärää. Tälläisiä esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.
Kaikkien mielestä maailman kiltein ja rauhallisin ihminen, mutta tuon kiltteyden takana on jotain hyvin synkkää, oli minun seurassani ihan erilainen, kuin vieraiden läsnäollessa.
Tämän takia kasvattakaa tyttäristänne sellaisia, että heillä on omat autot ja kämpät, eivät suostu maksamaan kämpästä johon ei ole edes avaimia senttiäkään jne! Nämä ukot kyllä haistaa kortittomat reppana-naiset kaukaa.
Sinkkuna eläminen on aina tuhat kertaa parempaa jos huomaa houkuttavansa näitä sekoja.
Roban 6. kaudella yksi poliisihahmoista kommentoi että tuollaisia eksyttäjiä on. "Napattiin ihan aito eksyttäjä." "Se on sellasta valtapeliä. Testaa, millanen paskakäytös menee sulle läpi."
Työllistävätköhän oikeasti joskus poliisiakin, kun uhri tarpeeksi hätääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Adhd? Kuulostaa erikoiselta. Joko ylivilkkautta joka saa ihmisen toimimaan karkailevasti ja impulsiivisesti.. Ajatukset poukkoilevat ja niin ihminenkin jne. Tai tekee kiusallaan: sosiopaatti? Ja en nyt yleistä kaikkia joilla on adhd, koska kaikki ovat yksilöitä.
Itse huomasin mm. samanlaista käytöstä hyvän ystäväni avokilta, mutta siihen kuului myös ystäväni kaveripiirin ja sosiaalisten suhteiden kapeneminen ja tän miehen puolelta selkee henkinen voimankäyttö ja ohjailu kaikessa. (Teki herkästä ystävästäni mt ongelmaisen) Teki mun ystävän itsestään riippuvaiseksi näillä keinoin ja petti yms. Todella viehättävä muille, mutta peto seinien sisä puolella. Käski myös tän ystäväni pistämään välit poikki muhun. Ihmiseen joka oikeesti välitti hänestä. Nyt jäljellä enää rikottu ystävyys. Olisin halunnut tukea, mutta kai se kolahti mieheen, kun edes hitusen kyseenalaistin miehen toimintaa. Nyt tää entinen ystäväni on enemmän yksin ja
Tuskin adhd. Se näkyisi muussakin toiminnassa. Tuo apn kuvaama on liian systemaattista ja harkitunoloista. Ainoa, mikä voisi tukea adhd:ta, olisi puhelimen viereen nukahtaminen. Jos sekään oli totta. Epäilen.
Kuulostaa narsistis-sadististyyppisiltä piirteiltä pikemmin. .
Exä ei eksyttänyt, mutta luulen, että tämä oli jotain samansukuista toimintaa.
Hän lupasi viedä minut esimerkiksi autolla töihin. Aamulla hän vetelehti aamutoimissa, jotain yllättävää tapahtui, esim. autoa piti säätää, hän unohti kotiavaimet tai kaupasta piti hakea jotain häthätää. Hän kaikin tavoin vetkutti lähtöä niin, että lopulta aloin hermostua ehdinkö ajoissa töihin. Miestä tuntui hermoiluni huvittavan, ja hän vakuutti minun ehtivän perille. Yleensä ehdinkin, mutta loppumatka meni juosten ja/tai olin perillä muutaman minuutin marginaalilla.
Lähdön viivästyminen ja yllättävät hidasteet tuntuivat alkuun sattumilta (jos joku miettii miksi tällaista sietää), mutta lopulta näistä lähdöistä tuli niin epämiellyttäviä jo ajatuksena, että aloin kieltäytyä kyydeistä varsinkin jos oli jotain tärkeää. Ei ollut kiva joka kerta jännittää ehtiikö töihin, junaan, lääkäriin ajoissa.
Lopulta tajusin näissä yhtäläisyyksiä, että näinhän tämä menee aina saman kaavan mukaan ja aloin arvuuttelemaan mikähän on tällä kertaa viivästyksen syy. Lisäksi aloin ilmoittamaan tapahtumien alkamisajankohdan puoli tuntia aikaisemmin, en antanut näkyä ulospäin, jos joku tapahtuma oli tärkeä, en näyttänyt hermostumistani vaikka oltiin myöhästymässä, järjestin omat kyytini tärkeimpiin juttuihin ja ostin oman auton, enkä ollut riippuvainen enää kenenkään autokyydeistä. Jälkeenpäin tajusin, että hän oli nauttinut hermostuttamisestani, avuttomasta tilanteestani ja siitä vallasta joka hänellä oli siinä tilanteessa.
Ja sanon vielä loppuun, että tällaista käytöstä on vaikea alkuun tunnistaa toisen hätääntymisestä nauttimiseksi, jos ei ole kokemusta tällaisista manipuloivista toisia tahallaan kiusaavista ihmisistä ja tapahtumia on sopivan harvakseltaan. Menee aikaa yhdistää tapahtumat toisiinsa. Ihmisistä haluaa kuitenkin uskoa hyvää, ja varsinkin rakkaastaan.
Exän kanssa seurustelu loppui muihin juttuihin, tämä oli vain yksi asia. Tästä kaverista riittäisi juttuja kerrottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia kasvattakaa tyttäristänne sellaisia, että heillä on omat autot ja kämpät, eivät suostu maksamaan kämpästä johon ei ole edes avaimia senttiäkään jne! Nämä ukot kyllä haistaa kortittomat reppana-naiset kaukaa.
Sinkkuna eläminen on aina tuhat kertaa parempaa jos huomaa houkuttavansa näitä sekoja.
Tälle kommentille iso peukku. Katsokaa myös omalta osaltanne, että aina on tie ulos joka tilanteesta. Mukana puhelin, henkarit, rahaa taksiin, oma tili ja rahaa tilillä. Ulkomailla passit ja liput omassa hallussa, kielitaito, oma kartta mukana, hotellin nimi ja osoite lapulla. Lisäksi omat tulot, ajokortti, säilytä suhteet sukulaisiin ja ystäviin. Pahinta ei tarvitse manata, mutta aika ajoin kannattaa käydä läpi suunnitelma mitä tekee, jos mies jättäisi (katoaisi tai kuolisi).
Vierailija kirjoitti:
Ex jätti minut Kuopion Ikeaan, paineli edeltä sisälle ja sen jälkeen herraa näkyi vain vilaukselta. Ei vastannut edes puhelimeen. Kiertelin, kävin kahvilla ja mietin miten pääsen takaisin Mikkeliin, ongelma ratkesi kun törmäsin serkkuuni jonka kyytin mahtui . Koetin vielä soittaa tälle tulevalle exälleni, ei vastausta. Olin jo kotimatkalla kun ex laittoi viestin jossa haukkui huo""i koska lähdin noin vain toisen miehen mukaan ja että suhde on ohi, vastasin että niin totisesti on ! Ihme sekopää. Oli ilm. tarkkaillut minua piilosta ja odotellut että alan itkeä tai panikoida! Onneksi ei ulkomaille ehditty lähteä yhdessä..
Annoin alapeukkua, koska mikä ihmeen holhoaja tai kädestä pitelijä sen miehen pitäisi olla? Ettekö osaa kaupassa kulkea erikseen? Olisit etsinyt miestä enemmän, hän varmaan katseli tavaroita myös itselleen. Mielestäni itse kylläkin kadotit hänet, jätit sinne yksikseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan jää tuollaisen kanssa elämään?
Exä yritti kerran eksyttää minut eli oltiin hänen autollaan minulle vieraassa kaupungissa, kun hän sai päähänsä ihan vain käväistä kaverilla sillä aikaa kun minä olin kampaajalla (olimme menossa häihin). Laukkuni jäi hänen autoonsa, mutta mies ei tajunnut, että rahat ja puhelin olivat taskussani.
Kun olin valmis, soitin miehelle -ei vastausta. Laitoin tekstarin. Ei vastausta. Kysyin kampaajalta lähimmän kahvilan osoitteen, menin sinne odottamaan. Kului tunti, mies ei vastaa, häiden alkuun oli aikaa enää 40 minuuttia, vaatteeni oli miehen autossa, hotellihuone oli varattuna, joten soitin hotellille, että oliko mies tullut sinne. Jo vain oli, mies oli tullut paikalle lähes 2 tuntia aikaisemmin, missään kaverilla se ei edes ehtinyt käymään. Pyysin yhdistämään puhelun huoneeseen ja mies vastasi, että oli nukahtanut ja puhelin on äänettömällä. Sanoi tulevansa hakemaan minut, mutta vast
Tämä on ihan paras! Juuri näin pitää toimia!
Nämä oho-mä-nukahdin-ja-puhelin-oli-ääntetön temput pm ihan tahallisia ja tehty valta-aseman osoittamiseksi. Ai kiesus ku vi-taa tuommoinen käytös.
Onkohan tässä samat vaikuttimet takana kun kumppani on aina myöhässä, usein ihan tunnin parikin, eikä viitsi ilmoittaa myöhästymisestä. Aina joutuu soitella perään ja kysellä ja varmistella joko olet tulossa ja missä olet. Monesti olen sanonut, että ilmoita, muttei touhu muutu. Myöhästytty milloin mistäkim tärkeästä. Omista menoistaan toki huolehtii.
Mun äiti on tuollainen ja on siis ihan häiriintynyt ja outo välillä, uskon että hänellä on joku persoonallisuushäiriö ja diagnosoimaton ADHD myös koska meillä on sitä perheessä, hän vain ei halua hyväksyä että hänessä on mitään vikaa. On huomannut että hän on yksinäisempi ja kaipaa seuraa vanhemmiten ja me lapset ei yhtään ihmetellä miksi hänellä on aina niin vaikeaa eikä löydä kavereita, iskä alkanut juomaan sen jälkeen kun me lapset lennettiin pesästä enkä ihmettele miksi, varmasti aiheuttanut paljon stressiä olla äidin kanssa yksin, en tiedä miten alunperinkään päätyivät yhteen.
Kaikkia muitakin hän syyttää eikä itseään. Tekee myös tuota eksyttämistä, kauppaan ei voi hänen kanssa mennä koska laukkaa heti omille teilleen, ei voida luottaa siihen että hän on ajoissa paikalla tai muutenkaan ikinä kerro menoistaan saati vastaa puhelimeen, unohtelee asioita myös eikä tajua kunnioittaa muita, hänellä on tapana seisoskella kaikkien edessä, ei tee elettäkään liikkuakseen vaan keskellä kulkuväylää tai muualla ihmettelee ja on omissa ajatuksissaan, hän ei heti siirry jos pyytää tilaa vaan siihen siirtymiseenkin menee aikaa sitten ärsyyntyy ja huutaa muille jos näistä hänelle sanoo. Jotain itsekkyyttä ja mielenhäiriötä. Siskojen kanssa sanomme häntä sairaudensokeaksi koska ei tuo muutu mihinkään koska ei halua. Kaikissa muissa se vika ettei osata mennä hänen mukaan ja tehdä siten miten hän haluaa.
En vaan voi tajuta, mitä nämä häviäjät saavat irti tästä. Ja miksi tekevät sen noin hölmösti, että heti jäävät kiinni jostain puskan takaa ...