Kassa antoi iäkkäälle väärin takaisin vaihtorahaa Karhulan s-amarketissa
Eniten ihmetyttää se että kassa antoi rouvalle takaisin 25 euroa muutaman euron ostoksesta. Minkä rahan kassa sanoi vastaanottaneensa? 30e vai:)
Onneksi tilanne selvisi valvantakameran tallenteista.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ennenkuulumatonta, suorastaan pöyristyttävää! Onneksi joku raportoi tästäkin iltalehdelle. Ikävä tilanne tietty, mutta ei ehkä uutisoinnin arvoinen.
Eikö ole uutisoinnin arvoista, että vanhuksia yritetään joka paikassa huijata?Minun mielestä hyvinkin uutisoinnin arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Virheitä sattuu. Rahan kanssa joutuu kyllä keskittymään todella, että laskut menee oikein. Sen takia kaikki huijarit just yrittää sotkea sitä keskittymistä.
Mutta s-marketissahan kone laskee summan?
Miksi kassa ei nähnyt että löi 30€ sisään?
Jos ei sen verran osaa laskea ja päätellä, on parempi ehkä hyllyttää vaan.
Muistan kun kerran jossain huvipuistossa annoin ostoksista, jotka maksoivat tyyliin 5,20 myyjälle 10,20 ja tämän oli tosi vaikea ymmärtää, että mulle kuuluu antaa takaisin vitonen. ei siis yrittänyt huijata, ei vaan tajunnut. Laitoin sit palautetta sinne, että tarkistakaahan peruslaskutaito tyypeiltä, joita palkkaatte.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun kerran jossain huvipuistossa annoin ostoksista, jotka maksoivat tyyliin 5,20 myyjälle 10,20 ja tämän oli tosi vaikea ymmärtää, että mulle kuuluu antaa takaisin vitonen. ei siis yrittänyt huijata, ei vaan tajunnut. Laitoin sit palautetta sinne, että tarkistakaahan peruslaskutaito tyypeiltä, joita palkkaatte.
Kesätyöntekijöissä on noita kyllä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä meillä tavaratalossa myyjiä ohjeistettiin, että jos asiakas väittää antaneensa isomman rahan kuin mistä sai takaisin niin koskaan ei saa antaa kassasta takaisin vaan pyytää yhteystiedot ja virhe korjataan seuraavana päivänä, kun kassa on laskettu ja sillä voidaan varmistaa tuo virhe. Muutaman kerran näitä väittäjiä oli ja koskaan ei kassa heittänyt.
Ajatuksena hyvä mutta entä jos rahan huijannut kassahenkilö ottaa huijaamansa rahan itselleen ennen kassan laskua?
Tein monta vuotta myyjän töitä ruokakaupassa ja erikoisliikkeessä, ja nuo tilanteet ovat todella ärsyttäviä. Kyllä, on täysin mahdollista olla muistamatta seteliä jonka asiakas kaksi sekuntia aiemmin antoi. Aina pitäisi yrittää jättää se annettu raha näkyville, mutta ei asiakkaiden ulottuville, kunnes on antanut vaihtorahat. Joskus asiakas muisti itse väärin, millä setelillä maksoi, joskus minä sekoilin jos tilanteen tuli keskeyttämään joku toinen asiakas, joka tarvitsi apua.
Todella ahdistavia tilanteita juuri siksi, että heti joku luulee, että yritin huijata, jos annoin väärin. Taas siinä tilanteessa jos myyjä tarjoaa vahingossa liikaa rahaa takaisin, harva kieltäytyy vaan suu virnistellen pistetään ylimääräinen vitonen taskuun, '' kassan oma moka''.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle aikanaan käyny kassatyöntekijänä sama. Ei todellakaan mitään huijausyritystä taustalla, vaan ihan inhimillinen ajatuskatkos.
Miten se ajatuskatkos tulee esimerkkitapauksessa?
Eikö kassan olisi pitänyt myöntää virheensä siinä vaiheessa kun antaa muutaman euron ostoksesta 25 euroa takaisin?
Oletti saaneensa 30 euroa, siten. Paljon todennäköisempää on, että huijari on asiakkaana, kuin kassana. Eli ei sitä voi antaa vain rahaa asiakkalle, joka väittää muuta kuin kassa itse muistaa/käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä meillä tavaratalossa myyjiä ohjeistettiin, että jos asiakas väittää antaneensa isomman rahan kuin mistä sai takaisin niin koskaan ei saa antaa kassasta takaisin vaan pyytää yhteystiedot ja virhe korjataan seuraavana päivänä, kun kassa on laskettu ja sillä voidaan varmistaa tuo virhe. Muutaman kerran näitä väittäjiä oli ja koskaan ei kassa heittänyt.
Ajatuksena hyvä mutta entä jos rahan huijannut kassahenkilö ottaa huijaamansa rahan itselleen ennen kassan laskua?
No entäs jos kirjoittaja itse oli tämä kassahenkilö? Kaikille kassoille käy joskus niin, ettei muista millä rahalla asiakas maksaa. Itseasiassa valtaosin ajasta. Itsellä pelastaa se, että olen löynyt oikein ruudulle, minkä rahan sain :D Niin asia ei olekaan muistin varassa.
Vanhus osoitti että ennenvanhaan koulutus oli parempaa. Kekkosen aikaan helmitaululla ja päässä laskettiin ja aina oli kaikki pennilleen oikein. Kassa vaan hymyili ja antoi oikein rahasta takaisin. Ei tarvinut arvuutella että mihin päin tällä kertaa on kassan laskut pielessä.
Meidänkin kylän kaupassa oli niin sorja flikka ja siltä ei kauanmennyt kun ilmoitti tuloksen ja aina oli pennilleen oikein. Häneltä kävi niin laatuun laskeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle aikanaan käyny kassatyöntekijänä sama. Ei todellakaan mitään huijausyritystä taustalla, vaan ihan inhimillinen ajatuskatkos.
Eikö kassan olisi pitänyt myöntää virheensä siinä vaiheessa kun antaa muutaman euron ostoksesta 25 euroa takaisin?
Oletti saaneensa 30 euroa, siten. Paljon todennäköisempää on, että huijari on asiakkaana, kuin kassana. Eli ei sitä voi antaa vain rahaa asiakkalle, joka väittää muuta kuin kassa itse muistaa/käsittää.
Luulisi että jää kassan muistiin jos joku maksaa 5 euron ostokset kahdella setelillä:)
Vanhus veti pidemmän korren.
Olisi jäänyt kassalle töihin.
Vuosia sitten sain 500€:n setelistä, jolla maksoin ostokseni, takaisin 100€ liian vähän. En laskenut vaihtorahoja kassalla, ettei takanani jonottanut epämääräinen porukka kiinnittäisi huomiota kuinka paljon käteistä minulla on, ja keksisi siepata lompakkoani kotimatkalla. Kotona huomasin onneksi virheen, mutta kauppa oli jo ehtinyt mennä kiinni.
Seuraavana päivänä palasin kauppaan selvittämään asiaa. Kauppias vakuutteli että kassa on jo laskettu, eikä siellä ollut ylimääräistä, joten olen joko erehtynyt tai en osaa laskea. Tilanne oli niin kiusallinen, että olisin luovuttanut jos kyse olisi ollut yhtään pienemmästä summasta, vaikka tiesinkin olevani oikeassa.
Vaadin laskemaan kassan uudestaan. Hiki kihosi jo otsalle ja kyynelet silmiin. Luojan kiitos valvontakamerasta tarkistivat tilanteen ja sain lopulta rahani. Vieläkin nousee verenpaine kun muistan kauppiaan asenteen ennen valvontakameran tarkastamista. Ei kovin ammattimaista asiakaspalvelua.
Toisessakaan kassan laskennassa kadonnutta satasta ei kuulemma löytynyt, eli kyseessä ei ilmeisesti ollut laskentavirhe, vaan varkaus. En saanut selville kuka satasen oli vienyt, kassa vai kassan laskija. Toivottavasti henkilö ei ole jatkanut toimintaansa. En tapahtuneen jälkeen enää käynyt kyseisessä kaupassa, joten en tiedä saiko joku työntekijöistä sieltä potkut. Mielestäni kauppiaalla pitäisi olla vastuu ilmoittaa aina työntekijän varkaudesta poliisille, ettei henkilö voisi jatkaa toimintaansa toisessa kaupassa.
Tosi kurjaa jos joku kehtaa varastaa vanhuksilta tarkoituksella. Varmaan harva iäkkäämpi ihminen, tai muutkaan käteisellä maksajat, jos ei osaa käyttää edes pankkikorttia, laskee vaihtorahoja. Ehkä pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan maksaisi 5e ostoksia vaikka 20e ja 10e setelillä? Ihan sama miten päin tätä yrittää selittää, ainoat vaihtoehdot ovat, että kassa yritti huijata tai on saapastakin tyhmempi. Ehkä molempia.
Ehkä kassahenkilö on itse tulostanut 30 euron seteleitä omaan käyttöönsä eikä muistanut, ettei sellaisia ole edes olemassa. Olisko lääkkeet ottamatta vai mikä muistikohtaus ihmiselle onkaan iskenyt? Pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kassa ei sen takia myöntänyt virhettä että ei epäiltäisi tahallisuudesta.
Mun logiikalla tuossa just aletaan epäillä tahallisuudesta, kun ei myönnä virhettä.
Ulkomailla on tyypillistä, että kassat huijaa eli antaa vähemmänt takas rahaa, siis tietyissä maissa. Tietyissä maissa täytyy tarkkaan itse laskea, että sai oikein takas. Ihan kuuluu perusmatkustamiseen tuo.
Itselleni on käynyt niin, että pääsylippu museoon maksoi 5 €. Annoin kassalle 20 € ja hän antoi minulle takaisin 5 €. Ihmettelin hetken aikaa, että mites tämä nyt näin meni, eikä kassa meinannut millään uskoa, että annoin hänelle 20 €, vaan väitti, että annoin 10 €. Onneksi lopulta antoi loput 10 €. Toisella kertaa eräässä kahvilassa maksoin 2,50 € ostokset 5 euron setelillä, ja kassa antoi minulle takaisin 1,5 €. Huomautin asiasta ja kassa nauraen pahoitteli, että on todella huono matikassa eikä näin ollen osaa laskea tällaisia laskuja. Kiltisti antoi puuttuvan euron, mutta hieman kyllä ihmettelin päässäni että miten noin yksinkertaisetkaan laskut eivät suju...
Vierailija kirjoitti:
10,20
- 5,20
_________
5,00
Vierailija kirjoitti:
Jos tuossakin on pitänyt antaa 50 takaisin 2x20e ja 5e. Kassa antaa yhden 20e. Ajattelee ettei asiakas huomaa ja asiakkaan huomauttessa sanoo sen olleen vahinko.
Mutta mikä sen kassan on ottaa työaikansa aukana 20 euroa pois tai laskea kassa muuten niin että se täsmää? Uskon kassojen olevan rehellisiä, mutta tiedän myös huijareitakin olevan olemassa.
Valvonanauhoille mentiin koska kassa ei uskonut virhettä? Olisi päässä pitänyt raksuttaa että minkä rahan iäkäs rouva sitten antoi. Kassa ei sen takia myöntänyt virhettä että ei epäiltäisi tahallisuudesta.