Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha ja lomarahat
Teen osittaista työaikaa ja saan siis ansiosidonnaista kassasta. Kesällä työt loppuu kuukaudeksi, jolloin kertyneet lomapäivät (9 kpl) maksetaan rahana. Ne varmaan otetaan huomioon kassan rahassa? Kannattaisiko siis yrittää ainakin osa pitää vapaapäivinä ennen töiden loppumista?
Kommentit (12)
Joo kannattaa lomailla. Lomakorvaus sovitellaan päivärahan kanssa.
Siitä lomakorvauksen jaksotuksesta on jo kauan sitten luovuttu :)
Vierailija kirjoitti:
Häh? En ymmärtänyt? Sun työt loppuvat x päivä, jonka jälkeet voit hakea ansiosidonnaista ja sitä maksetaan karenssipäivien jälkeen. Eihän sillä pitäisi olla väliä saatko silloin jotain maksuja edellisestä työstäsi. Monin paikoin palkka maksetaan jälkikäteen. Toimeentulotuessa se saatettaisiin jopa huomioida tulona.
Olen osa-aikatyössä ja saan siis soviteltua päivärahaa koko ajan, tälläkin hetkellä. Otetaanko silti uudestaan omavastuupäivät vai?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? En ymmärtänyt? Sun työt loppuvat x päivä, jonka jälkeet voit hakea ansiosidonnaista ja sitä maksetaan karenssipäivien jälkeen. Eihän sillä pitäisi olla väliä saatko silloin jotain maksuja edellisestä työstäsi. Monin paikoin palkka maksetaan jälkikäteen. Toimeentulotuessa se saatettaisiin jopa huomioida tulona.
Olen osa-aikatyössä ja saan siis soviteltua päivärahaa koko ajan, tälläkin hetkellä. Otetaanko silti uudestaan omavastuupäivät vai?
ap
Omavastuupäivät otetaan silloin, kun ansiosidonnaiset lasketaan uudestaan. En muista, onko siinä joku aikaraja, milloin on edellisen kerran otettu. Ei lomarahoilla ja edellisen työsuhteen palkoilla ole mitään vaikutusta omavastuupäiviin. Eikä karenssiin.
En tiedä nykykäytäntöä, mutta ainakin muutama vuosi sitten jos lomapäivistä maksettiin korvaus työsuhteen päättymsien jälkeen, ne katsottiin vielä työssäolopäiviksi, vaikka työsuhde työtodistuksessa olisikin päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä nykykäytäntöä, mutta ainakin muutama vuosi sitten jos lomapäivistä maksettiin korvaus työsuhteen päättymsien jälkeen, ne katsottiin vielä työssäolopäiviksi, vaikka työsuhde työtodistuksessa olisikin päättynyt.
Enää ei katsota.
Vierailija kirjoitti:
Lienee käytännöt muuttuneet? Itselläni loppui edellinen työ viime marraskuussa ja joulukuussa sain marraskuun palkan + lopputilin eikä niistä huomioitu mitään päivärahahakemuksessa. Ainoastaan tulot, jotka oli saatu uudesta työstä, siis sen verran pienet, että hain soviteltua päivärahaa lisäksi.
6 vääntää vielä rautalangasta, kun on omakohtainen kokemus muutaman vuoden takaa. Työsuhde päättyi 15.10 ja koska yksi tyyppi oli sairaslomalla, työnantaja toivoi, että ottaisin lomakorvaksen rahana, enkä lomana. Sen jälkeen sitten projekti, jossa olin tuli valmiiksi ja mulla oli jo toinen työ tiedossa marraskuun alusta. Lomakertymää oli jäänyt kuusi päivää, ja noilta päiviltä sain lomakorvauksen. Sitten omavastuu vielä tuohon päälle, eli noilta kahdelta työttömyysviikolta en saanut korvauksia ollenkaan. Työkkärissä siis katsottiin, että mulla oli töitä vielä tuo loma-aika, eli kuusi arkipäivää työsuhteen päättymisen jälkeen.
Otetaan huomioon maksupäivän mukaan. Jos et ole osa-aikatyössä maksupäivänä eikä muutakaan sovitteluperustetta (palkkaa, osaeläkettä...) ole, niin niitä ei huomioida, saat koko summan hyödyksesi.
Ja omastuu otetaan, jos työssäoloehto täyttyy ja edellisestä omavastuusta on yli vuosi.
Vierailija kirjoitti:
6 vääntää vielä rautalangasta, kun on omakohtainen kokemus muutaman vuoden takaa. Työsuhde päättyi 15.10 ja koska yksi tyyppi oli sairaslomalla, työnantaja toivoi, että ottaisin lomakorvaksen rahana, enkä lomana. Sen jälkeen sitten projekti, jossa olin tuli valmiiksi ja mulla oli jo toinen työ tiedossa marraskuun alusta. Lomakertymää oli jäänyt kuusi päivää, ja noilta päiviltä sain lomakorvauksen. Sitten omavastuu vielä tuohon päälle, eli noilta kahdelta työttömyysviikolta en saanut korvauksia ollenkaan. Työkkärissä siis katsottiin, että mulla oli töitä vielä tuo loma-aika, eli kuusi arkipäivää työsuhteen päättymisen jälkeen.
Väännät rautalngasta vanhaa lakia, se muuttunut. Myöskään työkkäri ei mitään katsonut, vaan maksaja ne päivät jaksotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännät rautalngasta vanhaa lakia, se muuttunut. Myöskään työkkäri ei mitään katsonut, vaan maksaja ne päivät jaksotti.
Nimenomaan. Minulla taisi jäädä joku 15-16 pitämätöntä lomapäivää kun työsuhde loppui, ei vaikutusta korvauksiin. Työsuhde päättyi 25.11. ja omavastuuaika päättyi 17.12 - johtuen siitä, että aloitin uuden työn heti perään ja työpäivät eivät kerrytä sitä omavastuuaikaa vaan minulla se 7 päivää tuli täyteen vasta tuolloin kolmen viikon päästä. Kokonaan työttömänä olisi tuo seitsemän päivää tullut täyteen jo 5.12.