Jos mies kuolisi niin olisin lirissä ihan perusasioiden kanssa.
Olin kakara kun muutimme yhteen, en ole koskaan asunut yksin, laskut on mies hoitanut yhteiseltä tililtämme johon palkkamme ym menee jne.
Nyt ruvennut miettimään, että mitäs jos...kodin kanssa en sentään liriin joutuisi, koska miehellä vakuutus joka kattaisi lopun asuntolainamme ja taitaisi jäädä jo vähän ylikin, mutta muuten, aika pihalla olisin...
Kommentit (33)
Onko tää mies yrittänyt opettaa sua arjen asioissa vai suosiolla tehnyt kaiken juuri niin, että joudut olemaan hänestä jatkossakin riippuvainen?
Kun isäni kuoli, äitini meni ihan "sekaisin", vaikkei omien sanojensa mukaan ole koskaan rakastanut isää (enkä ihmettele). Luulen, että ilman dominoivampaa osapuolta äiti tunti itsensä avuttomaksi. Hän ei osannut ottaa vastuuta mistään. Löysi tilalle kuitenkin uuden määrääjämiehen, että on aina joku muu jota syyttää kaikesta mikä menee elämässä pieleen.
Voimmehan me ihmiset opetella mahdollisimman itsenäisiksi ja omillaan pärjääviksi, mutta ei meitä ole tarkoitettu pärjäämään yksin. Kun rakas puolisoni kuoli, olin oppinut "pärjäämään" ilman häntä. Kokonaistilanteessa tämä on vain niin laiha lohtu, kun toista ikävöi.
Vierailija kirjoitti:
Voimmehan me ihmiset opetella mahdollisimman itsenäisiksi ja omillaan pärjääviksi, mutta ei meitä ole tarkoitettu pärjäämään yksin. Kun rakas puolisoni kuoli, olin oppinut "pärjäämään" ilman häntä. Kokonaistilanteessa tämä on vain niin laiha lohtu, kun toista ikävöi.
Ihan kaunista.
Mutta oikeasti, kyllä kannattaa opetella hoitamaan omat asiat ihan itsenäisesti, vaikka olisikin kuinka rakas puoliso siinä vierellä. Monelta on mennyt puolison kuoleman myötä kaikki asunnosta lähtien, joten saattaa siinä tulla sit parku jos toinenkin vielä lisää. Kukaan tuskin siinä tilanteessa haluaa yhtään lisähuolia harteilleen.
Vierailija kirjoitti:
Kaverille kävi noin.. mies kuoli ja sitten pitikin opetella kaikki asiat alusta.
Hän ei esim osannut käydä ruokakaupassa. Ei tiennyt, että hedelmät yms pitää punnita itse ja laittaa se tarra kiinni. Olihan se mukana ollut, mutta vaan seuraneitinä.
Olihan siinä opettaminen: laskujen maksu, verot.. Ei osannut tehdä ruokaa. Jne.
Aikuinen neljän lapsen äiti oli perus arjesta aivan pihalla.
Tuo ei kyllä kuulosta enää ihan normaalille. Siis nuo kaikki on sellaisia asioita jotka tulee varmasti vastaan elämässä, ja joista oppii ihan pakollakin perusasiat.
Pitäis olla pakollinen viiden vuoden yksinasuminen ennen kuin saa avioitua tai avoliittoutua niin tulisi elämän perusasiat opeteltua ja olisi vähemmän teitä uusavuttomia.
Mulla tulisi myös ongelmia, lähinnä omakotitalon hoidon kanssa. Meillä lämmitetään paljon puilla ja en todellakaan osaa pilkkoa halkoja. Myös ilmastointilaitteen ym. huolloista olen ihan kujalla. Ruohoa en ole ajanut vuosiin ja kompostin tyhjennys jäisi väliin.
Miehelle voisi tulla vaikeuksia pyykinpesun ja lasten vaatehuollon kanssa (millaisia vaatteita tarvitaan päiväkotiin, välikausivaatteiden hankkiminen jne.). Luultavasti opettelua olisi muutenkin sen kanssa paljonko lasten kanssa on sitä ns. muuta muistamista, aikojen varaamista ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverille kävi noin.. mies kuoli ja sitten pitikin opetella kaikki asiat alusta.
Hän ei esim osannut käydä ruokakaupassa. Ei tiennyt, että hedelmät yms pitää punnita itse ja laittaa se tarra kiinni. Olihan se mukana ollut, mutta vaan seuraneitinä.
Olihan siinä opettaminen: laskujen maksu, verot.. Ei osannut tehdä ruokaa. Jne.
Aikuinen neljän lapsen äiti oli perus arjesta aivan pihalla.
Tuo ei kyllä kuulosta enää ihan normaalille. Siis nuo kaikki on sellaisia asioita jotka tulee varmasti vastaan elämässä, ja joista oppii ihan pakollakin perusasiat.
Itse ihmettelin asioita myös. Oltiin käyty kaupassakin yhdessä, miten ei osaa??
Silloin se aina osti maidon tms. täyte tavaraa, ei esim koko viikon ruokia, kuten mä.. Eikä kiinnittänyt huomiota, mitä muut tekee (tuo punnitus), vaan höpöttää omia juttujaan vaan.
Ruuankin mies teki, ettei tuon tarvinnut kuin lämmittää.
Miehellä oli täysi hallinta kaikkeen ja tää nautti, kun ei tarvii huolehtia kuin lapsista. Paljon ihmetysasioita loksahti paikoilleen miehen kuoltua.
Esim niiden raha-asiat oli aivan retuperällä, eikä mimmillä käsitystäkään. Mutta matkustella piti pitkin poikin ja näyttävästi pari-kolme kertaa vuodessa. Velkaa oli joka puolelle. Pankkeihin ja varmaan kaikki pikavipit, mitä oli.
Tää usein vielä makeili upealla miehellään, joka huolehti tärkeistä asioista.
Tyhmyyttähän tuo on, että antaa toiselle noin totaalisen vallan. Ei tää mimmi olekaan penaalin terävin kynä. Suoraan äitinsä helmoista siirtyi tämän vanhemman miehen vauvakoneeksi.
Me tutustuttiin hiekkalaatikolla ja nyttemmin on välit viilentyneet. Alkoholisoitunut pahasti uuden miehen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ei ole koskaan käyttänyt verkkopankkia. Eikä maksanut yhtään laskua tämän 30 vuotta kestäneen avioliiton aikana!
Ystäväni mies on tunnettu yritysjohtaja, eikä myöskään tiedä verkkopankista mitään tai miten käytetään matkakorttia. On ulkoistanut kaikki raha-asiat vaimolle, joka ostaa miehelleen vaatteetkin. Muistan vuosia sitten, kun Erkki Tuomioja ei tiennyt, miten nostetaan käteistä. Sanoi myös, että vaimo hoitaa kaiken.
Jostain syystä uskon Tuomiojasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ei ole koskaan käyttänyt verkkopankkia. Eikä maksanut yhtään laskua tämän 30 vuotta kestäneen avioliiton aikana!
Ystäväni mies on tunnettu yritysjohtaja, eikä myöskään tiedä verkkopankista mitään tai miten käytetään matkakorttia. On ulkoistanut kaikki raha-asiat vaimolle, joka ostaa miehelleen vaatteetkin. Muistan vuosia sitten, kun Erkki Tuomioja ei tiennyt, miten nostetaan käteistä. Sanoi myös, että vaimo hoitaa kaiken.
Jostain syystä uskon Tuomiojasta...
No problem. Sullahan olis sit asiat hyvin, velaton talo ja rahaa jäisikin vielä. Uusi isäntä vaan tilalle nopsaan hoitelemaan.
Äitini jäätyä leskeksi olen huomannut hänessä tuon saman. Minä (tytär) käyn vaihtamassa lamput, palohälyttimen patterit ja jopa laskuja käydään yhdessä läpi (kerron äidilleni, mitä niissä lukee ja mitä niille pitää tehdä). Osa ongelmista tulee toki siitä, että on ikäihminen.... mutta osa siitä, että tottunut tiettyyn työnjakoon suhteessa.
Siis tartu toimeen ja opetele!