Miksi pitäisi käyttää ja jopa suosia tekoälyä, kun sen antamissa vastauksissa esiintyy jatkuvasti räikeitä asiavirheitä?
Tätä esiintyy ihan pienimmissäkin trivialiteeteissä tyyliin Katri Helena Kalaoja täyttää 80 vuotta lokakuussa 2025.
Kommentit (40)
Tekoäly vain kerää dataa ja esittää sen tiivistetysti ei se mitään uutta keksi
Tekoäly ei taida fanittaa Katri Helenaa.
Niin mitä sitten? Eihän sillä nykyään ole niin väliä, asiat on kuten ne koetaan. Jokaisella on oma totuus, tekoälylläkin.
Tekoäly tarjoaa rajattomasti bisnesmahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly vain kerää dataa ja esittää sen tiivistetysti ei se mitään uutta keksi
Mutta kun samasta asiasta kysyy tekoälyltä kahdella eri tavalla, saa kaksi erilaista vastausta, jotka voivat olla jopa täysin vastakkaisia toisiinsa nähden. Kumpi niistä sitten on se faktatieto?
Kysykääpä huviksenne tekoälyltä, missä tänä vuonna järjestetään valtakunnallinen itsenäisyyspäivän paraati. Minulle se tarjosi hieman eri sanamuodoilla kysyttynä Kouvolaa, Oulua ja Lappeenrantaa sekä sitä vaihtoehtoa että paraatia ei ole ollenkaan. Oikea vastaus on Lappeenranta.
Käytät tekoälyä (llm) väärin. Ne ei ole hakukoneita eikä niitä voi luotettavasti siihen käyttää. Luepa muutama artikkeli llm:ien käytöstä niin ymmärrät missä hommissa ne hyödyllisiä työkaluja.
Vierailija kirjoitti:
Kysykääpä huviksenne tekoälyltä, missä tänä vuonna järjestetään valtakunnallinen itsenäisyyspäivän paraati. Minulle se tarjosi hieman eri sanamuodoilla kysyttynä Kouvolaa, Oulua ja Lappeenrantaa sekä sitä vaihtoehtoa että paraatia ei ole ollenkaan. Oikea vastaus on Lappeenranta.
Tänä vuonna, 2025, valtakunnallinen itsenäisyyspäivän paraati järjestetään Helsingissä. Paraati pidetään Helsingin Kaivopuistossa, joka on ollut perinteinen paraatipaikka useina vuosina. Tapahtuma on tärkeä kansallinen juhla, ja se kerää suuret määrät katsojia sekä maan johdon että kansalaisten osallistuessa siihen.
Itse itsenäisyyspäivän juhlaa vietetään 6. joulukuuta, ja sen ohjelmaan kuuluu monia eri tilaisuuksia eri puolilla Suomea. Paraati Helsingissä on yksi keskeisimmistä juhlahetkistä. T: Chatgpt.
Kysyn lakkaa, ehdottaa öljyä. Kysyn mikä johto on mikäkin. Ei ymmärrä että ihminen on vaihtanut johdon. Vaikka sille kertoo sen käskee edelleen etsiä johtoa tietyllä värillä.
No onneksi on vielä keskustelupalstoja muuallekin, kuin vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Käytät tekoälyä (llm) väärin. Ne ei ole hakukoneita eikä niitä voi luotettavasti siihen käyttää. Luepa muutama artikkeli llm:ien käytöstä niin ymmärrät missä hommissa ne hyödyllisiä työkaluja.
No miksi niitä tekoälylyhennelmiä google tyrkyttää heti ensimmäiseksi, kun tietoa googlesta nykyisin hakusanoilla hakee? Kun niihin ei voi luottaa tiedonhaussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna, 2025, valtakunnallinen itsenäisyyspäivän paraati järjestetään Helsingissä. Paraati pidetään Helsingin Kaivopuistossa, joka on ollut perinteinen paraatipaikka useina vuosina. Tapahtuma on tärkeä kansallinen juhla, ja se kerää suuret määrät katsojia sekä maan johdon että kansalaisten osallistuessa siihen.
Itse itsenäisyyspäivän juhlaa vietetään 6. joulukuuta, ja sen ohjelmaan kuuluu monia eri tilaisuuksia eri puolilla Suomea. Paraati Helsingissä on yksi keskeisimmistä juhlahetkistä.
Jepjep. ChatGTP päätti sitten esittää viidennen erilaisen vastauksen.
Sana-arvauskone, ei sen kummempaa. Sanaa äly ei tuohon pitäisi liittää lainkaan.
Niinpä. Sääliksi käy nykyisiä nuoria, joiden pohjatiedot ja päättelytaidot ovat nollan hujakoilla. Tehtävät tehdään tekoälyllä. Oma ajattelu? Mikä se on? Jokin uusi TikTok-sovelus?