Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yrittäjä, en voi pitää äitiyslomaa

Vierailija
31.03.2018 |

Onko muita vastaavassa tilanteessa? Olen siis yksityisyrittäjä eikä minulla ole työntekijöitä. En oikein voi palkata työhön ketään äitiysloman ajaksi. Yritystä en voi myöskään laittaa tauolle, koska sitten en pysty maksamaan lainanlyhennystä ym. laskuja (mieheni on opiskelija eikä pysty osallistumaan laskujen maksuun). Minun on oltava töissä siis synnytykseen asti ja palattava töihin heti sairaalasta. Stressaan jo etukäteen, miten se tulee onnistumaan. Harmittaa myös tosi paljon tämä yrittäjän tilanne Suomessa, olisin todella mielelläni vaikka useamman vuodenkin kotona lapsen kanssa. Onneksi työmatka on vain 10km ja mies voi tulla vauvan kanssa töihin käymään tai oleilemaan siellä työskentelyni ajan. Ja onneksi minulla on vain lyhyitä työpäiviä, yleensä 5-20h/vko (keskimäärin 10h), lisäksi jonkin verran kotona koneella istumista. Olisin tosi mielelläni kuullut kokemuksia, miten yksinyrittäjät olette jaksaneet tehdä töitä raskauden loppuvaiheessa ja sitten vauva-aikaan?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, yrittäjät on Suomessa suunnilleen lainsuojattomia joka tietysti sopii tällaiseen sosialisti-valtioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kotiin lapsen kanssa, tai sitten mies hoitamaan yritysasioita kotonaolosi ajaksi.

Vierailija
4/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kohta joku kotiäiti väittämässä itsekkääksi uraihmiseksi, kun lapsenhoito ei kiinnosta... Tai sitten pitemmän äitiysloman pitävä turvatussa työssä käyvä ihailemassa hastagein girlboss/bosslady.

Vierailija
5/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, yrittäjät on Suomessa suunnilleen lainsuojattomia joka tietysti sopii tällaiseen sosialisti-valtioon.

Mites ratkaisit noin konkreettisesti yrittäjien äitiyslomaongelman? Abstraktioilla ja dogmeilla ei näissä hommissa ole paljoa virkaa.

Vierailija
6/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kohta joku kotiäiti väittämässä itsekkääksi uraihmiseksi, kun lapsenhoito ei kiinnosta... Tai sitten pitemmän äitiysloman pitävä turvatussa työssä käyvä ihailemassa hastagein girlboss/bosslady.

Tai sitten vaan hastagein whocares.

Vierailija
7/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma asiasi kun et ole halunnut maksaa YEL-vakuutus maksujasi.

Jos maksat sosiaalimaksut samalla tavalla kuin jos työntekijänä niin saisit samat äitiysrahat kuin työntekijänä. Yrittäjänä on mahdollisuus heikentää vapaaehtoisesti omaa sosiaaliturvaa. Kuten sinä olet ilmeisesti tehnyt.

Tuskin olet eläkettä kerännyt itsellesi myöskään? Tämän takia eläkemaksut on työntekijöille pakollisia kun ihmiset on niin hölmöjä, että jos eläkkeen kerääminen jätetään omalle vastulle niin ihmiset ei sitä ymmärrä tehdä. Rahat pistetään kulutukseen ja sitten ollaan kuin ellun kanat kun eläkeikä aikanaan koittaa.

Vierailija
8/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millainen työ kyseessä. Jos on mahdollista siirtää toimisto kotiin niin tee niin. Jos työympäristö on hiljainen eikä asiakaskontakteja ole paljoa niin ota vauva mukaan. Jos ei muuta niin lopetat yrityksen niin pitkäksi aikaa kun haluat olla tulevien lastesi kanssa kotona ja aloitat uudestaan kun lapset vanhempia.

Vierailija
9/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Minulla on yrittäjä mies ja ihmiset ihmettelevät miksi minä olen yksin vuosia ollut lasten kanssa kotona ja mies hädintuskin isyyslomia pitänyt.. Kun ei voi niin ei voi. Kauhulla odotan jos osa vanhempainvapaasta korvamerkitään miehille, loppuu lyhyeen yrittäjien lasten rauhallinen lapsuus kotona.

Vierailija
10/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko maksanut tulojesi mukaiset eläkemaksut viimeiset pari vuotta? Jos olet niin sen 3 kk saat äitiyslomalla saman palkan kuin töistä ja voit silti tehdä sunnuntait töitä. Asiakkaiden pitämisessä se ei tietty auta koska rahalla ei palkkaa sijaista.

Jos synnytys menee normaalisti niin parin päivän poissaolo riittää. Ja kai sullakin joskus on flunssa tms?

Itse tein viimeiset työt 6 h ennen ensimmäisen lapsen syntymää ja seuraavat 2 h syntymän jälkeen. Sitten seuraavana päivänä lisää, ja normi työpäivä kahdella imetyksellä kolmantena päivänä miehen vahtiessa lasta.

Ei se aina vaikeaa ole.

Vierailija
11/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites ratkaisit noin konkreettisesti yrittäjien äitiyslomaongelman? Abstraktioilla ja dogmeilla ei näissä hommissa ole paljoa virkaa.

Samat äitiyspäivärahat kuin muillekin. Tällöin ap ei tarvitsisi yrityksestään niin paljon rahaa elämiseen ja voisi sillä rahalla palkata jonkun osa-aikaisen tuuraajan pyörittämään yritystä äippä-loman ajan. Yrityksen hallinnon ap varmaan pystyy tekemään äippälomalta käsin, joten työntekijän ei tarvitse osata sitä, vaan tekee sen perustyön.

Vierailija
12/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksat sosiaalimaksut samalla tavalla kuin jos työntekijänä niin saisit samat äitiysrahat kuin työntekijänä. Yrittäjänä on mahdollisuus heikentää vapaaehtoisesti omaa sosiaaliturvaa. Kuten sinä olet ilmeisesti tehnyt.

Tuskin olet eläkettä kerännyt itsellesi myöskään? Tämän takia eläkemaksut on työntekijöille pakollisia kun ihmiset on niin hölmöjä, että jos eläkkeen kerääminen jätetään omalle vastulle niin ihmiset ei sitä ymmärrä tehdä. Rahat pistetään kulutukseen ja sitten ollaan kuin ellun kanat kun eläkeikä aikanaan koittaa.

Ei sillä ole väliä mitä olet maksanut, jos et voi pitää lomaa, et voi pitää lomaa. Itse olen yksinyrittäjä, ja pidin äitiyslomat, ja niidenkin aikana saa tehdä töitä jonkin verran etuuden siitä alentumatta.

Yksinyrittäjän elämä on Suomessa taloudellisesti tehty todella hankalaksi, mutta on siinä silti muita hyviä puolia, esim. omalla alallani vapaus tehdä töitä milloin haluaa. Eikä tarvitse kestää vähä-älyisiä työkavereita ja heidän bimbojuttujaan.

Vierailija
13/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis mulla ainakaan varaa hankkia lapsia. Mies työtön. Laskin, että vaikka maksaisin YELit palkkani mukaan, saisin vanhempainrahaa vain 1400e/kk, sillä ei kyllä todellakaan elettäisi koko perhe, kun lainanlyhennyskin on jo puolet siitä. YEL on yhtä huijausta muutenkin, järkevämpää laittaa säästöön se summa joka kuu.

Vierailija
14/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole väliä mitä olet maksanut, jos et voi pitää lomaa, et voi pitää lomaa. Itse olen yksinyrittäjä, ja pidin äitiyslomat, ja niidenkin aikana saa tehdä töitä jonkin verran etuuden siitä alentumatta.

Yksinyrittäjän elämä on Suomessa taloudellisesti tehty todella hankalaksi, mutta on siinä silti muita hyviä puolia, esim. omalla alallani vapaus tehdä töitä milloin haluaa. Eikä tarvitse kestää vähä-älyisiä työkavereita ja heidän bimbojuttujaan.

Se, että on tehnyt itsestään niin korvaamattoman on ihan itse rakennettu vankila. Yhteiskunta ei niitä kahleita yrittäjälle anna vaan ne jokainen tekee ihan itse.

Yritys kannattaa suunnitella niin, ettei se romahda raunioiksi heti jos omistaja on pari viikkoa pois kuvioista. Eihän sitä muuten ikinä pääse lomaa viettämään tai uskalla sairastua!

Yrittäjänä on vapaus järjestellä asiat kuten itse haluaa. Vapauden mukana tulee kuitenkin vastuu omista päätöksistään. Jos rakentaa itselleen kultaiset kahleet niin sitten sitä on niiden kanssa naimisissa. Ei se silti ole yhteiskunnan vika.

Vierailija
15/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin ehdoton tilanne, että yritys menee yksiselitteisesti lapsen ohi, niin ei ehkä kannata hankkia niitä lapsia lainkaan. Kukaan ei voi ennustaa missä kunnossa olet loppuraskaudessa tai heti synnytyksen jälkeen. Jos tulee verenvuotoa tai ennenaikaisen synnytyksen uhka, niin saatat olla viikkoja vuodelevossa. Samoin synnytyksen jälkeen, jos joudutaan vaikka sektioon ja tulee komplikaatioita. Jos tulee kaksoset tai yksikin vakavasti sairas lapsi, niin miehen jättäminen heti yksin lapsen kanssa on kohtuutonta. Jos elämässä ei ole kertakaikkiaan yhtään joustovaraa, niin kannattaa miettiä voisiko vielä muutaman vuoden kerätä säästöjä ja tehdä ne lapset sitten. Lasten kanssa täytyy hyväksyä tietty elämän arvaamattomuus ja se että lapset on välillä (usein) pakko laittaa edelle, vaikka se olisi kuinka vaikeaa, epämukavaa ja kallista.

Vierailija
16/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa tilanteessa miehen opiskelut tauolle, ja sinä mammikselle. PISTE!!!

Vierailija
17/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että on tehnyt itsestään niin korvaamattoman on ihan itse rakennettu vankila. Yhteiskunta ei niitä kahleita yrittäjälle anna vaan ne jokainen tekee ihan itse.

Yritys kannattaa suunnitella niin, ettei se romahda raunioiksi heti jos omistaja on pari viikkoa pois kuvioista. Eihän sitä muuten ikinä pääse lomaa viettämään tai uskalla sairastua!

Yrittäjänä on vapaus järjestellä asiat kuten itse haluaa. Vapauden mukana tulee kuitenkin vastuu omista päätöksistään. Jos rakentaa itselleen kultaiset kahleet niin sitten sitä on niiden kanssa naimisissa. Ei se silti ole yhteiskunnan vika.

En tiedä AP:n yrityksen tilasta mutta kyllähän sitä löytyy Suomesta sellaisia tapauksia, että vaihtoehtona on joko olla työtön tai sitten sinnitellä yrittäjänä, vaikka yritys ei olisikaan erityisen kannattava. Silloin ei maksella itselle eläkkeitä kuin minimin mukaan ja pärjääminen on muutenkin todella hankalaa. Mutta jos vaihtoehtoja ei ole niin minkäs teet?

Vierailija
18/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä vain 5 tuntia viikossa, ooh! Ihanaa, saat viettää lapsesi kanssa paljon aikaa. <3 Moni kavereistani harmittelee, kun joutuu laittamaan lapset parivuotiaana päiväkotiin ja itse palaamaan töihin, sitten on väsynyt töiden jälkeen ja muutenkin lasten kanssa vietetty hereilläoloaika jää tosi lyhyeen. :(

Vierailija
19/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä, jolla 5-20 tuntia töitä viikossa? Aika mielenkiintoinen yritys,jos tuolla tuntimäärällä saa kuukauden palkkarahat itselleen.

Vierailija
20/27 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä, jolla 5-20 tuntia töitä viikossa? Aika mielenkiintoinen yritys,jos tuolla tuntimäärällä saa kuukauden palkkarahat itselleen.

Mitä ihmeellistä siinä on? Itsellä verkkokauppa ja teen pari tuntia töitä päivässä, palkkaa nostan nettona 3000e/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi