Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä hampaan poiston ja juurihoidon jälkee, onko sitä?

Vierailija
30.03.2018 |

Onko sinulta poistettu muu kuin viisauden hammas ja mikä? Minkä ikäisenä, onko kellään poistettu alle 20v? Löysitkö ketään kumppania joka ei hävennyt sua? Otitko implanttia? Miten leukaluu pärjäilee siinä kohdin mistä poistettu, onko siihen tullut luukatoa? Kipuja tai ongelmia poistosta? Miksi poistettu? Kyselen kun itsellä saattaa olla edessä ja ahdistaa kun hammasärkyyn ei meinaa auttaa mikään. Mitään vikaa ei hampaasta löydetä, joku vaan särkee siellä suunnin. Kyseessä ehkä myös hoitovirhe. Pelkään et jään poiston jälkeen yksin ku oon nuori nainen ja miehet kaikkoo ympäriltä rumuuden takia. Implanttia en uskalla ottaa mutta pelkään et poistokohtaan tulee ongelmia kuten ylipuhkeamista yms. Välillä tulee synkkiä ajatuksia ja pelkoa yksin jäämisestä hampaan takia, itseäni ei vois jaskaakaa kiinnostaa jos mun kumppanilta puuttuis hammas, varsinkaan jonkun hoitovirheen takia. Jotenki miehet tuntuu niin pinnallisilta...

Kuinka kauan juurihoidettu hammas on pysynyt, ootko ottanut sen tilalle implanttia? Mitä maksoin ja onnistuko? Miten implantti laitettiin?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän ohi aiheen, mutta oletko kokeillut purentakiskoa? Jos on hammassärkyä mille ei löydy syytä, niin kipu voi hyvinkin johtua purennasta/ narskuttelusta/ hampaiden yhteen puremisesta.

Vierailija
22/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poskihammas poistettiin viime vuoden puolella 27 -vuotiaana. Annettiin valita juurihoidon ja poiston välillä, valitsin poiston.

En aio ottaa implanttia koska siitä ei ole kosmeettista haittaa, ei ole tapana aukoa suuta vastaantulijoille. :D Jos tyyliin etuhammas olisi poistettu tottakai hankkisin implantin.

Mieheni ei häpeä minua. Tässäkään asiassa.

Mikä hammas sinulla on kyseessä? Miksi se on sinulle niin kova häpeän paikka ja miksi et halua implanttia?

Ihan oikeasti, ei ne miehet niin pinnallisia ole, että he laskisivat montako hammasta sulla on suussa. Varsinkaan jos suu ei ole ihan näkyvästi harva. Sitten ymmärrän jos suussa on hyvä jos joka toinen hammas paikallaan ja ne jäljelläolevatkin huonossa kunnossa.

Sinulla tuskin on sellainen tilannne?

Minulla on synnynnäinen sairaus jonka takia multa puuttuu edestä hampaita. En haluais menettää tätäki. Mua on jo kiusattu niin paljo etten halua enää yhtää sitä. En halua implanttia koska se on vaikea ja pitää prosessi. Ennen kaikkea kallis, mulla ei oo rahaa.

Ap

Entä silta? Olisiko ihan mahdoton ajatus? Hampaat on sinulle selvästi kova paikka, joten joku ratkaisu tuohon olisi hyvä löytyä.

Itseänikin on kiusattu, joten ymmärrän kipukohtasi. Minua ei tosin kiusattu ulkoisista seikoista vaan nimestäni. Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja on ihan normaalia olla sen verran pinnallinen, että kattoo, että hampaat on tallella? :D Tai siis? Täh?

En väittänyt niin, vaan että miehet saattaa olla pinnallisia ja katsoa hampaat ja lähtee vetää kun etsivät täydellistä naista.

Ap

Oletko täydellinen kaikin muin tavoin. Tuskin. Parempi pysyäkin erossa turhanpäiväisiä asioita arvostavista miehistä. En tiedä onko tämä provo, koska vaikutti kovin lapsekkaalta. Jos hammas puuttuu näkyvältä paikalta niin sen voi korvata jollakin tavoin.

En ole ja siksi yritän pitää itseni edes jotenkin ihmisen näköisenä ettei tarttis hävetä itseään. Ei oo provo, mulla ei vaan oo oikein ketään jolta kysyä tai ihmistä joka tukis mua....

Ap

Puhu kuule näistä ongelmista hammaslääkärin kanssa, niin se voi kertoa mikä ratkaisu olisi sopiva mihinkin ongelmaan. Aloita siitä.

Vierailija
24/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helkkaria? Juu, elämä päättyy just siihen kun hampaan menettää. Ei tsiis...

No ei ole kivaa olla alle 20v ja hampaaton. Lisäksi mulla menis purenta **tuiks poistosta eli tulis purentakipuja tilalle. Ei ois elämää kovat säryt...

Ap

Miksi peukut alas? Mun toisen puolen yläposkihampaat ei osu alaposkihampaisiin mutta toisella puolella osuu. Tää varmaa pitäis saada korjattua ettei aiheuta lisää vaivoja? Vai ootteko sitä mieltä että virheellinen purenta ei aiheuta ongelmia?

Ap

Vierailija
25/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja on ihan normaalia olla sen verran pinnallinen, että kattoo, että hampaat on tallella? :D Tai siis? Täh?

En väittänyt niin, vaan että miehet saattaa olla pinnallisia ja katsoa hampaat ja lähtee vetää kun etsivät täydellistä naista.

Ap

Oletko täydellinen kaikin muin tavoin. Tuskin. Parempi pysyäkin erossa turhanpäiväisiä asioita arvostavista miehistä. En tiedä onko tämä provo, koska vaikutti kovin lapsekkaalta. Jos hammas puuttuu näkyvältä paikalta niin sen voi korvata jollakin tavoin.

En ole ja siksi yritän pitää itseni edes jotenkin ihmisen näköisenä ettei tarttis hävetä itseään. Ei oo provo, mulla ei vaan oo oikein ketään jolta kysyä tai ihmistä joka tukis mua....

Ap

Puhu kuule näistä ongelmista hammaslääkärin kanssa, niin se voi kertoa mikä ratkaisu olisi sopiva mihinkin ongelmaan. Aloita siitä.

Julkinen ei kuuntele ja yksityinen on niin kallis ettei oo enää varaa käydä.

Ap

Vierailija
26/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoidettu on paria hammasta, en tykännyt. Ja takaa poistettu poskihammas. On elämää sen jälkeen. Jos poistettu hammas ei ole esim. etuhammas, implantti on turha.

Vierailija
27/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poskihammas poistettiin viime vuoden puolella 27 -vuotiaana. Annettiin valita juurihoidon ja poiston välillä, valitsin poiston.

En aio ottaa implanttia koska siitä ei ole kosmeettista haittaa, ei ole tapana aukoa suuta vastaantulijoille. :D Jos tyyliin etuhammas olisi poistettu tottakai hankkisin implantin.

Mikä hammas sinulla on kyseessä? Miksi se on sinulle niin kova häpeän paikka ja miksi et halua implanttia?

Ihan oikeasti, ei ne miehet niin pinnallisia ole, että he laskisivat montako hammasta sulla on suussa. Varsinkaan jos suu ei ole ihan näkyvästi harva. Sitten ymmärrän jos suussa on hyvä jos joka toinen hammas paikallaan ja ne jäljelläolevatkin huonossa kunnossa.

Minulla on synnynnäinen sairaus jonka takia multa puuttuu edestä hampaita. En haluais menettää tätäki. Mua on jo kiusattu niin paljo etten halua enää yhtää sitä. En halua implanttia koska se on vaikea ja pitää prosessi. Ennen kaikkea kallis, mulla ei oo rahaa.

Ap

Entä silta? Olisiko ihan mahdoton ajatus? Hampaat on sinulle selvästi kova paikka, joten joku ratkaisu tuohon olisi hyvä löytyä.

Itseänikin on kiusattu, joten ymmärrän kipukohtasi. Minua ei tosin kiusattu ulkoisista seikoista vaan nimestäni. Tsemppiä.

Hampaat on kova paikka koska ihmiset tekee usein päätelmiä niistä :( Ja niillä pitäis syödä. Jos niillä ei oo kaikki hyvin niin voi tulla myös muita ongelmia kehoon :( Onko silta miten pysyvä ratkaisu?

Vierailija
28/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poskihammas poistettiin viime vuoden puolella 27 -vuotiaana. Annettiin valita juurihoidon ja poiston välillä

, valitsin poiston.

Ap

Silta ei onnistu koska viereinen hammas on ehjä

Vierailija
29/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hampaat on kova paikka koska ihmiset tekee usein päätelmiä niistä :( Ja niillä pitäis syödä. Jos niillä ei oo kaikki hyvin niin voi tulla myös muita ongelmia kehoon :( Onko silta miten pysyvä ratkaisu?

En ole kovin hyvin perehtynyt aiheeseen kun ei ole ollut tarvetta, mutta pikainen googletus sanoi, että siltoja on sekä irrotettavia, että pysyviä. On myös ainakin kolme erilaista siltaa eli keraaminen, zirkoniarunkoinen ja irrotettava.

Suosittelen, että varaat ajan lääkärille, jossa voisitte keskustella eri vaihtoehdoista ja katsoa mikä mahtaisi olla juuri sinulle se paras ratkaisu.

Vierailija
30/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parikymppinen ja multa on kirjaimellisesti hajonnut yksi hammas edestä. Jäljelle jääneet palaset vedettiin pois. Tuli siitä kolosta vähän röllipeikkofiilis joten välttelin suu auki hymyilyä. Kukaan ei kyllä huomautellut asiasta eikä miestäkään haitannut.

Hankin implantin, jonka laittaminen meni hyvin. Luutui kunnolla eikä ole tuntunut miltään. Maksoi vajaat pari tonnia.

Vierailija
31/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, aloittaja!

Vaikutat provolta, tai sitten olet tyyliin joku 12-vuotias...Miksi puhut luukadosta hampaan poiston jälkeen? Et taida tietää mikä se edes on, siis googleta. Jos ET OLE provo, niin...

Kirjoituksestasi ei käy ilmi, mistä hampaasta puhut. Jos sinulta poistetaan hammas niin takaa, että hymyillessä poistetun hampaan kohta ei näy, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Yhden hampaan poistaminen ei vaikuta vielä purentaan, eikä siis kukaan edes saa tietää siitä mitään. Jos alat seurustelemaan, niin ei poistetusta hampaasta tarvitse kenellekkään sanoa, ja vaikka sanoisitkin, niin tuskimpa sillä olisi mitään merkitystä.

Jos taas sinulta poistetaan etuhammas, tai hammas niin edestä, että poistokohta näkyy tyhjänä aukkona hymyillessä, niin ymmärrän, että se ei ole nuorelle ihmiselle mitään kivaa. Älä huoli. Kyllä nuorelle ihmiselle annetaan apua, ja järkätään siihen tilalle uusi hammas. Joko tajuttoman kallis keinotekoinen hammas, mikä kiinnitetään poistetun hampaan tilalle. Tai sitten saat tekohampaat, eli proteesit mitkä tulevat paljon halvemmaksi. Eikä niistä tarvitse kenellekkään kertoa. Mitä se kenellekkään kuuluu.

Vierailija
32/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

justjust kirjoitti:

Hei, aloittaja!

Vaikutat provolta, tai sitten olet tyyliin joku 12-vuotias...Miksi puhut luukadosta hampaan poiston jälkeen? Et taida tietää mikä se edes on, siis googleta. Jos ET OLE provo, niin...

Kirjoituksestasi ei käy ilmi, mistä hampaasta puhut. Jos sinulta poistetaan hammas niin takaa, että hymyillessä poistetun hampaan kohta ei näy, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Yhden hampaan poistaminen ei vaikuta vielä purentaan, eikä siis kukaan edes saa tietää siitä mitään. Jos alat seurustelemaan, niin ei poistetusta hampaasta tarvitse kenellekkään sanoa, ja vaikka sanoisitkin, niin tuskimpa sillä olisi mitään merkitystä.

Jos taas sinulta poistetaan etuhammas, tai hammas niin edestä, että poistokohta näkyy tyhjänä aukkona hymyillessä, niin ymmärrän, että se ei ole nuorelle ihmiselle mitään kivaa. Älä huoli. Kyllä nuorelle ihmiselle annetaan apua, ja järkätään siihen tilalle uusi hammas. Joko tajuttoman kallis keinotekoinen hammas, mikä kiinnitetään poistetun hampaan tilalle. Tai sitten saat tekohampaat, eli proteesit mitkä tulevat paljon halvemmaksi. Eikä niistä tarvitse kenellekkään kertoa. Mitä se kenellekkään kuuluu.

No luumassan harventuminen sitten. Faktaa on että kun hammas otetaan pois, niin siitä kohdasta alkaa vähentyä luu eli se alkaa KADOTA. JA kyllä, tiedän mikä on osteoporoosi.

Mitenkäs tekohampaat laitetaan kun lähtee vaa yks hammas? Implanteista tiedän et ne on tekohampaat. Siltaa ei voi laittaa kun viereisen hampaat on ehjät.

Ap

Vierailija
33/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen parikymppinen ja multa on kirjaimellisesti hajonnut yksi hammas edestä. Jäljelle jääneet palaset vedettiin pois. Tuli siitä kolosta vähän röllipeikkofiilis joten välttelin suu auki hymyilyä. Kukaan ei kyllä huomautellut asiasta eikä miestäkään haitannut.

Hankin implantin, jonka laittaminen meni hyvin. Luutui kunnolla eikä ole tuntunut miltään. Maksoi vajaat pari tonnia.

Mulla ei oo rahaa...

Ap

Vierailija
34/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on poistettu elämäni aikana 2 poskihammasta ja 1 viisaudenhammas. Eli ylhäältä vasemmalta puuttuu 2 ja oikealta alhaalta 1. Se ei haittaa minua millään tavoin, eikä mieheni tai kukaan muukaan edes tiedä niistä. Etuhampaat olisivat tietysti eri asia.

Vierailija
35/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet 19-vuotias. Sinulla on sairaus, jonka vuoksi sulla puuttuu pysyviä hampaita? Lisäksi purentasi on kovin toispuoleinen jo nyt?

Olet ollut vasta vuoden verran täysi-ikäinen, ja kunnallisessa hammaahoidossa hoidetaan maksutta toiminnalliset purentaviat kaikilta alle 18-vuotiailta (jos ne täyttää kriteerit). Miksi sinua ei ole hoidettu? Oletko oikeutettu hammashoitoon erikoissairaanhoitona sairautesi vuoksi?

Vierailija
36/36 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet 19-vuotias. Sinulla on sairaus, jonka vuoksi sulla puuttuu pysyviä hampaita? Lisäksi purentasi on kovin toispuoleinen jo nyt?

Olet ollut vasta vuoden verran täysi-ikäinen, ja kunnallisessa hammaahoidossa hoidetaan maksutta toiminnalliset purentaviat kaikilta alle 18-vuotiailta (jos ne täyttää kriteerit). Miksi sinua ei ole hoidettu? Oletko oikeutettu hammashoitoon erikoissairaanhoitona sairautesi vuoksi?

Sairaudestani on vain esteettistä haittaa eikä julkinen ole suostunut maksamaan minulle sitä. Siksi ei hoidettu. Toispuoleisuus tullut hampaiden hiomisesta esim.juurihoidossa tasaisemmaksi

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi