Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painostaako ihmiset oikeasti absolutisteja juomaan?

Vierailija
29.03.2018 |

Tällaisen käsityksen saa juomattomien/vähän juovien puheista. Mä en ole koskaan törmännyt tällaiseen, en teini-ikäisenä enkä myöhemmin. Ellei nyt tulkita kysymystä "aiotko juoda tänään?" baarissa joksikin painostamiseksi.

Itse käytän useinkin alkoholia humalahakuisesti, mutta en ole koskaan elämässäni selvinpäin baariin/bileisiin sattuessa saanut osakseni mitään painostusta. Mulla on myös kavereita jotka eivät juo yhtään, eikä heilläkään ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Mietin vaan että missä seurassa ihmiset liikkuu jos kaadetaan viinaa väkisin kurkusta alas.

Olen muuten 23v.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täysin samat sanat, ja olen 51-vuotias, ikäni melko humalahakuisesti bailannut pääkaupunkiseutulainen.

Koen, että joidenkin mielestä jo pelkkä kysyminen tai lasillisen ehdottaminen on "painostusta". Ei se ole. Painostusta on vasta, kun alkaa inttämään tai paheksumaan tai vinoilemaan aiheesta.

Vierailija
2/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitkään, kun en itse tee omasta raittiudestani numeroa, ei minun tarvitse tuntea painostavaa tunnettakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran. Varsinkin opiskeluaikana oli bileitä ja ekskursioita, joissa "pullo kiersi ringissä" ja jos ei ottanut huikkaa niin alkoi "Juo nyt! No ota ny vähän... Mikset sä ota? Ei tippa tapa." -tyylinen taivuttelu. Ja tämä tietysti porukalla, muut katsoivat vieressä.

Aikuiselle ihmiselle ei tietenkään ole mitenkään vaikeata kieltäytyä, mutta nuorelle on suuri kynnys sanoa ei, jos kaikki muut juovat. Monesti absolutistit jättäytyvät sitten kokonaan pois bileistä ja ekskursioilta, että välttyisi tällaisilta tilanteilta, mikä on ikävää.

Vierailija
4/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä, onko aina ollut vähäinen juoja/absolutisti ja kerännyt ihmiset ympärilleen sen mukaan, vai onko ollut joskus enemmänkin juova kaltaistensa seurassa. Tottakai paljon juova piiri silloin hämmästelee muutosta eikä välttämättä ymmärrä koko päätöstä. Itsellä kokemusta jälkimmäisestä, joskaan ei kukaan ole ihmettelyä ja pientä kiusoittelua enempää painostanut. Suurin osa on tosin vain kadonnut kuin tuhka tuuleen.

Vierailija
5/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran. Varsinkin opiskeluaikana oli bileitä ja ekskursioita, joissa "pullo kiersi ringissä" ja jos ei ottanut huikkaa niin alkoi "Juo nyt! No ota ny vähän... Mikset sä ota? Ei tippa tapa." -tyylinen taivuttelu. Ja tämä tietysti porukalla, muut katsoivat vieressä.

Aikuiselle ihmiselle ei tietenkään ole mitenkään vaikeata kieltäytyä, mutta nuorelle on suuri kynnys sanoa ei, jos kaikki muut juovat. Monesti absolutistit jättäytyvät sitten kokonaan pois bileistä ja ekskursioilta, että välttyisi tällaisilta tilanteilta, mikä on ikävää.

Ja nuo voi sitten kuitata huumorilla.

Me ei miehen kanssa kumpikaan juoda ja tätä on aina kunnioitettu.

Vierailija
6/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voisi alkaa painostamaan ihmisiä juomaan ja käyttämään muitakin päihteitä. Kyllähän nytkin koitetaan ihan lainsäädännöllä kontrolloida ihmisten yksityiselämää.

Miksi samaa ei voisi tehdä toisinkin päin?

Vierailija
7/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi, mutta jos on nuori ja itsetunto muutenkin hieman hakusessa, niin vaatii todella paljon poiketa porukasta.

Vierailija
8/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On painostettu, vähätelty, ilkuttu, haukuttu jne. , mutta en ole vieläkään sortunut vajoamaan heidän tasolleen :)

Vierailija
9/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et kyllä pysty vetämään selvinpäin jotain koskeaa illanviettoa kun muut dokaa. Ekaks jengi haluaa tunkea viinaa sun kurkkuun ja toisaalta et kyllä jaksa kuunnella niitä selvänä.

Vierailija
10/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostaminen on huono sana, mutta ei se ihan yhdellä sanomisella mene kaikille perille. En tosin ole absolutisti, otan toisinaan yhden tai kaksi. Ehkä se viesti menisikin perille helpommin, jos ilmoittaisi olevansa absolutisti.

Vierailija
11/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkityksen takia lähes 2 vuotta juomatta.. Ei kyllä kuulu enää kutsuja illanviettoon, kun "olen niin tylsä selvinpäin". Joskus jopa ehdotettu, että jättäisin lääkkeet ottamatta jotta voisin juoda, tai vaihtoehtoisesti "No tuskin se nyt niin paha on, jos muutaman otat.. kyllähän kaikki sekäkäyttäjätkin hengissä selviää!" What..

Vierailija
12/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tosin riippuu piireistä. Tunnen paljon ihmisiä ja toisissa piireissä painostetaan paljon ja toisissa ei taas yhtään.

Vierailija
13/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sitä näköjään tarvitsee yhä uudelleen ihmetellä, että etkös nyt tosiaan juo, etkös tälläkään kertaa ja miksi et tälläkään kertaa ja kyllä ne viinakset vaan on niin hyviä.

Vierailija
14/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kunnioitettu sillä ,että ei ole kutsuttu minnekään

Vierailija
15/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkityksen takia lähes 2 vuotta juomatta.. Ei kyllä kuulu enää kutsuja illanviettoon, kun "olen niin tylsä selvinpäin". Joskus jopa ehdotettu, että jättäisin lääkkeet ottamatta jotta voisin juoda, tai vaihtoehtoisesti "No tuskin se nyt niin paha on, jos muutaman otat.. kyllähän kaikki sekäkäyttäjätkin hengissä selviää!" What..

Itkettääkö sinua koskaan, kun ystävät juhlivat ja sinä istut kotona yksin?

Vierailija
16/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ja mitä enemmän kieltäytyy, sitä törkeämmäksi se menee, etenkin jos olen baarissa (seurana/kuskina) ja mies yrittää päästä seuraan viinantarjoamisen verukkeella. Keskustelu yleensä menee jokseenkin näin:

"Moi, saanks tarjota kaljan" - Ei kiitos, en juo.

"Kyllä sä nyt yhden voit ottaa" - Ei kiitos, en pidä panimotuotteista.

"No ota joku drinksu" - Ei kiitos, en pidä väkevistä.

"No mitä sä sitten juot?" - Juon yleensä vichyvettä.

"Vodkalla?" - En, kun ihan vaan vichyvettä.

Ja tässä kohtaa huomautan arvon lukijajje, että viinaänkkäämisen sijaan minulle voisi tarjoutua tarjoamaan sen vichyveden, jos ihan välttämättä haluaa tarjota. Mutta ei, yleensä se menee jotakuinkin näin:

"Oot sä joku absolutisti vai?" - En oikeastaan, ei vain maistu.

"No ota nyt, älä oo n**a" - Ei kiitos.

"Onko sulla joku lääkekuuri" - Ei ole.

"No vit**aks sä sitten baariin tulet, täällä juodaan?" - Tulin kuskiksi/tanssimaan/seuraksi

"No sit sä voit ottaa.." - Ei kiitos, ihan oikeasti. Riittää tää vesi tässä.

"Oot muuten aika v**umainen **mä." - (tässä kohtaa kiihdyn nollasta sataan ja toivotan hänet helv..)

Parasta tässä on, että en ole absolutisti sanan varsinaisessa merkityksessä. En rupea kirkumaan, jos joku laittaa runebergintorttuun rommia tai vahingossa syön muuta kakkua, jossa on alkoholia.

En ole koskaan tehnyt päätöstä olla ikinä juomatta. En vaan juo.

Onneksi tämäkin junttikulttuuri alkaa väistyä Suomesta: ainakin kerran minulle on tarjottu sitten se vichy ja ainakin kerran mies kysyi: "saaks jäädä tähän seuraan kuitenkin?" (ja koska olette uteliaita, toivotin tervetulleeksi).

Vierailija
17/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valitettavasti painostettu.

Taustatiedoksi tähän:

-olen 28, päätöksen olla juomatta tein 15-v. ja se on pitänyt

- suvussani on ongelmia alkoholin kanssa

- alkoholisti-isä pahoinpiteli ystäväänii ja toinen vastaava joi itsensä hengiltä kun olimme 19.

Ja silti saan edelleen kuulla jankutusta siitä, miten minun pitäisi ainakin kokeilla ja ottaa vähän mm. omalta äidiltäni, veljeltäni, perheystäviltä, sukulaisilta ja harrastuskavereilta. Kyllä minä siitä selviän, mutta miten kauan täytyy olla juomatta että jankutus loppuisi kokonaan jos yli vuosikymmen ei riitä?

Vierailija
18/41 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan paljon enemmän on painostettu olemaan juomatta. Se vasta ärsyttävää onkin.

Vierailija
19/41 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vain. On hörähdelty "juujuu, vielä me sut känniin juotetaan" ja mitä milloinkin, mikä tosiaankin ärsyttää. En tee juomattomuudestani numeroa, mutta kun kieltäydyn jonkun tarjotessa niin aina saisi olla perusteluja että "no miksi et ota?" Minusta asiaa ei kuuluisi perustella mitenkään, kun on kerran vapaus valita.

Ja vaikka perustelisit terveyssyillä tms (paniikkikohtaukset ja ahdistusongelmat itsellä) niin silti on saanut kuulla kuittailua että "ei kohtuujuomisella tollasta tule, ota nyt". Enköhän minä itse tiedä parhaiten mihin kroppani reagoi ja miten :D

Vierailija
20/41 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia ilman olevat voidaan nähdä ylimielisinä tai "parempina" kuin alkoholia juovat henkilöt. Onko kyseessä siis heikko itsetunto?