Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?

Vierailija
29.03.2018 |

Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?

Kommentit (849)

Vierailija
821/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V***uuxe ap:llekin muka kuuluu!

Vierailija
822/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP lienee sivistymätön lukutaidoton moukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjahyllyssä voi säilyttää tavaroita, kuten kirjoja tai mitä tahansa sinne mahtuvaa. 

Itselläni kirjojen lisäksi on siellä jopa jäänne jostain 90-luvun alusta, kun nuorena miehenä korjailin ja harrastin vanhoja muskelijenkkiautoja. 

Siellä on esimerkiksi eräs käyttämätön imusarja ja vieressä Holleyn tehdaskunnostettu (uusi) nelikurkkuinen perinteinen kaasari, joka sopii 454 kuutiotuuman V8 moottoriin. 

Nuo ovat kirjahyllyssäni koristeina ja jonkinlaisina muistoesineinä villistä bensankatkuisesta nuoruudestani. 

Aina, kun näen osat, niin muistan, kun kiinteäpyllyiset farkkupepputytöt riensivät kilpaa ajeluille kanssani tai liittyivät kaveriporukkaan, koska tykkäsivät 60-70 lukujen muskeliautoista tai 50 -luvun siivekkäistä, krominhohtoisista jenkkikärryistä. 

1 niistä tytöistä jäi sitten kainaloon loppuiäksi ja näyttää vieläkin ihan samalta. En tiedä sitten miksi sen

Varmaan itsekin mielestäsi näytät samalta, mutta et näytä. 

Vierailija
824/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

e-kirjat ovat sieltä mihin päivä ei paista.

Vierailija
825/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

e-kirjat ovat sieltä mihin päivä ei paista.

New Yorkista?

Vierailija
826/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjat on kyllä käteviä. Voi vaikka siivota ja kuunnella Taru Sormusten Herrasta samalla. Olen vaihtanut kirjat äänikirjoihin. Vaikka olin ennen vannoutunut kirjojen ystävä ja tykkäsin uuden kirjan tuoksusta ja sivujen kääntelystä. Mutta harrastuksena todella, todella staattinen ja liikkumatonta touhua. 

Vierailija
827/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvin kirjoilleni tietysti paikan. Olen siisti.

Vierailija
828/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne kirjahyllyt ole taas tulleet uudelleen muotiin sisustuksessa? Sain joululahjaksi parikin kirjaa ja ihan mukava oli pitkästä aikaa lukea perinteistä kovakantista kirjaa.

Ovatko kirjat ja kirjahyllyt joillekin sisustusmuotia? No, halpa sisustustapa se ei ole, koska kattavan kirjavalikoiman aikaansaaminen kestää kymmeniä vuosia ja maksaa paljon. Itse tilaan joka kuukausi uusia kirjoja, eikä se ole ilmainen harrastus. . 

Divarista ja kirppiksiltä saa kirjoja halvalla. Myös sellaisia, joita kirjakaupoista ei saa.

Vierailija
829/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei koskaan lukisi yhtäkään kirjaa, niin on monta hyvää syytä omistaa kirjahyllyjä, joissa kirjoja. Ne toimivat visuaalisesti viehättävinä sisustuselementtinä: ilo silmälle. Parantavat huoneakustiikkaa: jos kuuntelee musiikkia tai katsoo elokuvia, niin äänimaailma paranee. Lisäksi vaimentavat äänten kulkeutumista huoneistojen välillä. Eikä tule edes kalliiksi: suurissa kaupungeissa on monia ilmaisten kirjojen kierrätyspisteitä.

Ainoa haittapuoli: paperi voi kerätä hajuja ympäristöstään. Mutta tuskin kukaan enää tupakoi kotona. Vanhat kirjat voivat olla silti hieman tunkkaisia.

Vierailija
830/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 60v kerännyt kirjoja. Klasikoita ja mielenkiintoisia ymåäri maailmaa. Nyt vanhin lapsi on lukenut venäläiset klassikot. Kun tekoäly tulee, kirjailijat kuolevat sukupuuttoon. Siksi olen säästänyy kirjat lapsenlapsille, jotka ovat kovia lukemaan myös kirjoja. Äänikirjat ovat kuin radionäytemät  50 ja 60 luvulla. Kirja on kirja. Eläköön kirjat ja kirjailijat-

Vierailija
831/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aloitus ilmeisesti onkin trolli, niin ihmettelen silti näitä "vain sivistymätön moukka ei lue kirjoja" -vastauksia. Ihmisiä on niin monenlaisia, myös sivistyneitä ihmisiä. Jo edesmennyt enoni oli älykäs, hyvätapainen ja mielestäni sivistynyt ihminen, joka oli kiinnostunut maailman ilmiöistä ja tiesikin niistä paljon, mutta hän oli eläissään lukenut yhden kirjan ja sekin taidettiin koulusta antaa luettavaksi. Hänen äitinsä ts. isoäitini mielestä kaikki muu lukeminen paitsi koulukirjat ja ehkä Raamattu oli turhaa. Ja isoisäni kuoltua melko nuorena enoni joutui tilan töihin, vaikka lukuhalua ehkä olisi ollut. Maaseudulla ei ollut kirjastoa, eikä rahaa pistää kirjojen ostamiseen.

Nykyäänkin voi esim. lukihäiriö tehdä lukemisesta epämiellyttävää. Tai sosiaalinen ympäristö, jossa pilkataan lukutoukaksi - moni poika etenkin elää tuollaisessa maailmassa.

Jos tulee perheestä jossa ei ole luettu, vaan lähinnä katsottu telkkaria ja suoratoistopalvelujen sarjoja, voi tosiaan ihmetyttää, miksi lukeminen kiinnostaa. Tai vaikka lukisikin, voi vilpittömästi ihmetellä, miksi ne kirjat pitää omistaa fyysisenä esineenä kotonaan.

Ja kyllä, minulla on useampikin kirjahylly, ja niissä kirjoja, joita jopa luen. 

Vierailija
832/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi ikinä kuvitella kuuntelevani äänikirjoja, koska itse pystyn lukemaan. Tekstin näkeminen on tärkeä ja olen nopea lukija. 

Vierailija
833/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseleekö oikeesti joku tänä päivänä tällasia?

Vierailija
834/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidekirjoja on paha katsoa e-kirjoina. 

Vierailija
835/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 60v kerännyt kirjoja. Klasikoita ja mielenkiintoisia ymåäri maailmaa. Nyt vanhin lapsi on lukenut venäläiset klassikot. Kun tekoäly tulee, kirjailijat kuolevat sukupuuttoon. Siksi olen säästänyy kirjat lapsenlapsille, jotka ovat kovia lukemaan myös kirjoja. Äänikirjat ovat kuin radionäytemät  50 ja 60 luvulla. Kirja on kirja. Eläköön kirjat ja kirjailijat-

En usko että tekoäly voi koskaan kirjoittaa mitään yhtä mielenkiintoista mitä ihminen parhaimmillaan pystyy.

Vierailija
836/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pidän kirjoista enkä edusta alempia sosiaaliluokkia joilta niitä ei löydy.

Vierailija
837/849 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa voi lukea lentokoneessa. Kukaan ei tule kyselemään tyhmiä kysymyksiä.

"Miksi sulla on kännykkä päällä? Kaikki sähkölaitteet pitää sulkea lennon kriittisissä vaiheissa (take-off and landing)."

"Miksi roikutat latausjohtoa siinä? Se häiritsee minua. Etkö osaa ladata kännykkääsi täyteen ennen lentoa?"

"Sammuta se kännykkä. Näytön valo häiritsee minua."

Vierailija
838/849 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi ikinä kuvitella kuuntelevani äänikirjoja, koska itse pystyn lukemaan. Tekstin näkeminen on tärkeä ja olen nopea lukija. 

Minulla on lisänä krooninen sairaus, joka saattaa pahassa tapauksessa viedä näön. Siksi luen kirjoja niin pitkään kuin näen, toivottavasti koko loppuelämäni. 

Vierailija
839/849 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat olisivat lattialla tiellä.

Vierailija
840/849 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes kysyt?

Kukaan ei tahdo selata puhelinta tai tablettia lukeakseen kirjaa. Perinteiset kirjat ovat paljon mukavampia, ja kirjoista menee ideakin jos ei lue niitä alkuperäisenä.