Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillain ihmisillä on vielä tänä päivänä kirjahylly?

Vierailija
29.03.2018 |

Kaiken, siis kaiken, saa nykyään e-kirjoina. Miksi joku hamstraa vielä pölyä kerääviä ja tilaa vieviä kirjoja?

Kommentit (849)

Vierailija
501/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikirjallisuutta tehdään vielä paljon. Niissä on myös aikaisempia tietoja ammattiasioista. Ammattiansa harjoittaville erittäin tärkeitä. Palvellaan ns. asiakkaita.

Siis niissä vanhemmissa kirjoissa on entistä tietoa.

Näkee, ettet ole ainakaan mikään yliopistotutkija, kun et sitä tiedä, että nykyinen "tieto" ja myös käytäntö perustuu entiseen. Moni todella vanha teos on tietotasoltaan yhä arvossaan ja auktoriteettiasemassa nykytieteelle.

Ole sinä vaan kaikessa rauhassa yliopistotutkija. Näsäviisas sellainen. Minulle kävi tässä kirjoittamisessani niin, että tuli minusta johtumattomista syistä katkoksia, kun pitikin keskittyä muihin asioihin. 

Vierailija
502/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö, kun aina välillä täällä joku aloitus sopii toisen ketjun selitteeksi? Tämä kirjahyllykysely on yhteydessä tuohon "Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä" -pohdintaan.

Tämä minua ketuttaa. Kirjahyllyn maine pilataan käyttämällä sitä vauvapalstan yläluokkasymbolina!

Ja pyh. Ei tässä mistään sosiaaliluokasta tai vastaavasta ole kysymys, vaan tosiasioista. Ainahan voi alkaa viisastella asian vierestä, jos ei argumentit riitä. Kirjahylly ei ole mikään luokkasymboli, koska kaikilla on siihen suomessa mahdollisuus, jos vain pitää kirjoista ja lukemisesta. Sekä hyllyjä että kirjoja löytyy kirppareilta pienillä rahasummilla.

Tosiasia on se että kirjoja lukevilla ihmisillä on rikkaampi mielikuvitus, laajempi yleissivistys ja sanavarasto. Kirjahylly jossa on lempikirjoja, on kaunis ja viihdyttävä. Ja jos huolehtii asuntonsa siisteydestä ja pyyhkii pölyt, niin turha on pölypesistä marista. Se on laiskojen sottapyttyjen puhetta. Puhumattakaan siitä että kirjat tuovat iloa ja virkistystä harmaaseen arkeen. Käyn myös ahkerasti kirjastossa. E-kirjalaitetta  silmäni eivät siedä ja aika tunnelmaton kapistus se on. Äänikirjoja kyllä kuuntelen lukemisen ohella, silloin kun en ehdi lukemaan. Äänikirjoja voi kuunnella samalla kun tekee kotitöitä, vaikkapa pyyhkii ne pölyt sieltä kirjahyllystä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla on kirjoja. Pidän kirjoista.

Vierailija
504/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen kirjallisuustieteilijä.

Vierailija
505/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmisillä sitten on kirjahyllyjen tilalla? Mitä huonekaluja vai onko mitään? Vain puoli tyhjä olohuone jäljellä....

Vierailija
506/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmisillä sitten on kirjahyllyjen tilalla? Mitä huonekaluja vai onko mitään? Vain puoli tyhjä olohuone jäljellä....

Siellä on ne iki-ihanat sisustustikkaat ja uusimpien sisustusblogien innoittamat trendikammotukset....huoh.

Vierailija
507/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on ne iki-ihanat sisustustikkaat ja uusimpien sisustusblogien innoittamat trendikammotukset....huoh.

Eli kuivahtaneita horsmia ja taulut lattialla seinää vasten nojallaan, puolitiehen jäänyt sisustus....

Vierailija
508/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kuivahtaneita horsmia ja taulut lattialla seinää vasten nojallaan, puolitiehen jäänyt sisustus....

:D Juuri ne.

Vierailija
509/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kuunnella kirjoja äänikirjoina, vaan haluan lukea kirjat paperisina. Omat kirjat kirjahyllyssä ovat ollet korvaamattomia korona-aikana.

Vierailija
510/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

E kirja on jäänyt lukematta, mutta oikeita kirjoja luen siksi on myös hylly niille.

Vierailija
511/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tässä viime vuosina on kavereilla yms. ehtinyt/saanut käydä,  niin ne kodit joissa ei ole kirjahyllyjä, niissä kaikuu. Musta semmoinen ei ole mukavaa.

Meillä on useita erilaisia kirjahyllyjä. Mulla on vielä sellainen tapa, että mä ostan monet kirjat tuplana. Toiseen merkkaan huomiolappuni ja teen muistiinpanojani ja toinen on sitten muiden luettavissa. Toisinaan jopa itseni, jos haluan lukea ilman omia viitteitäni. Mä luen kirjoja monta kertaa.

Pölyähän ne kyllä kerää, että siivoaminen pari kertaa vuodessa on must. Ainoa miinus.

Vierailija
512/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani oli yli 6000 kirjaa, minulla noin 1100. Iso osa omista kirjoistani on eri alojen hakuteoksia tmv. joita ei voi korvata millään e-kirjalla. Luen monenlaista kirjallisuutta, lukemaan opin nelivuotiaana ja olen aina lukenut paljon. Vapaapäivänä tulee helposti luettua useita satoja sivuja. Netti on mainio asia, mutta kirjoja se ei korvaa. Molempia tarvitaan.

Vierailija
513/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen kirjallisuustyöläinen: luen ja kirjoitan. Eikä kaikkia tarvitsemiani ole olemassa e-kirjoina. E-kirjoja on vaikea alleviivata, ja oikeita kirjoja voi lukea ilman sähköä. Kirjahylly tekee asunnosta kodin.

Vierailija
514/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seison koneella työpäivän. Luen aamulla lehden koneelta ja viikonloppuisin paperisena.

Käyn kirjastossa ja kirjahyllyssäni on kirjoja.

Pitäisi siis vielä nekin vaihtaa näytön ääreen. Kyl se arkisin riittää 10 tuntia näyttöjä tuijottaa. Kirja tekis monelle ihan hyvää.

Vierailija
515/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkea saa e-kirjoina.

Vierailija
516/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kirjahyllyjä, koska meillä on paljon kirjoja ja ostan niitä lisää. Olen lukenut jo 4-vuotiaasta saakka. Kirjoja aloin ostamaan itse joskus kaksikymppisenä, kun aloin saada työstä palkkaa. Nyt olen 60+ ja yhä ostan kirjoja.

Vierailija
517/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahylly kertoo ihmisestä paljon.

Vierailulla katson läpi isännän/emännän kirjahyllyn, jos löytyy mielenkiintoisia kirjoja.

Vierailija
518/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö, kun aina välillä täällä joku aloitus sopii toisen ketjun selitteeksi? Tämä kirjahyllykysely on yhteydessä tuohon "Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä" -pohdintaan.

Tämä minua ketuttaa. Kirjahyllyn maine pilataan käyttämällä sitä vauvapalstan yläluokkasymbolina!

Ja pyh. Ei tässä mistään sosiaaliluokasta tai vastaavasta ole kysymys, vaan tosiasioista. Ainahan voi alkaa viisastella asian vierestä, jos ei argumentit riitä. Kirjahylly ei ole mikään luokkasymboli, koska kaikilla on siihen suomessa mahdollisuus, jos vain pitää kirjoista ja lukemisesta. Sekä hyllyjä että kirjoja löytyy kirppareilta pienillä rahasummilla.

Tosiasia on se että kirjoja lukevilla ihmisillä on rikkaampi mielikuvitus, laajempi yleissivistys ja sanavarasto. Kirjahylly jossa on lempikirjoja, on kaunis ja viihdyttävä. Ja jos huolehtii asuntonsa siisteydestä ja pyyhkii pölyt, niin turha on pölypesistä marista. Se on laiskojen sottapyttyjen puhetta. Puhumattakaan siitä että kirjat tuovat iloa ja virkistystä harmaaseen arkeen. Käyn myös ahkerasti kirjastossa. E-kirjalaitetta  silmäni eivät siedä ja aika tunnelmaton kapistus se on. Äänikirjoja kyllä kuuntelen lukemisen ohella, silloin kun en ehdi lukemaan. Äänikirjoja voi kuunnella samalla kun tekee kotitöitä, vaikkapa pyyhkii ne pölyt sieltä kirjahyllystä ;)

Kirjahyllyjä ja kirjoja tosiaan on ihmisillä riippumatta sosioekonomisesta asemasta.

Vain rakkaus lukemiseen ja kirjoihin yhdistää.

Vierailija
519/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta on muka täynnä korkeakirjallisuutta keräileviä älykköjä, mutta älykkäitä kirjoituksia täällä ei näe juuri koskaan. Menkääpäs nyt tekemään tänne pitkiä ja henkeviä ketjuja kulttuurista ja yhteiskunnasta. Kyllä tällä älykköjen määrällä pitäisi palstan tasoa saada nostettua.

Vierailija
520/849 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjahyllyjä ja kirjoja tosiaan on ihmisillä riippumatta sosioekonomisesta asemasta.

Vain rakkaus lukemiseen ja kirjoihin yhdistää.

Näinhän se nimenomaan on. Tuo aiempi kommentti oli kyllästymistä miten kirjahyllyä ja lukemista av:lla käytetään ihmisten luokitteluun ja oman paremmuuden merkkinä. Tuo pölyjen pyyhkijäkin muisti puhua laiskoista sottapytyistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi