Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketkä työttömistä siirretään työkkäristä eli TE-toimistosta TYP:iin? 2018

Vierailija
28.03.2018 |

Eli onko omakohtaista kokemusta tästä asiasta? Millä perusteella siirretään? Siirretäänkö kaikki työttömät nykyään, pelkästään työttömyyden keston perusteella?

Mitä TYP:in haastattelussa tapahtui?

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse typin palveluja mankelin läpikäyneenä..

Hyöty +-0 _ mutta tulipa käsitettyä yhteiakuntamme kafkamaisuus!! näennäisavun tyrkyttelijää löytyy niin maan penteleesti - mutta esmes tal oid kriisiin ei tunnu apua kotimainen saavan oikein millään, vaan yritetään etsiä porsaanreikää, että mitenkäs voisimme jättää Sulle juat maksamatta - virkamiestätien unelmakyyläysmaailma!! Ei ihme, jos jollain napsahtaa. Kkela ja te toimistoissa törmää nykyään ensin vartijoihin!!!

Vierailija
62/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan että saako työpajajakson jälkeen passittaa heti uuteen pajajaksoon? itseäni ollaan pakottamassa työpajalle uudestaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän seudulla on useita kymmeniä kuty-ryhmiä. Mun mielestä parhaimmat on leffaryhmä (kerran viikossa katotaan 1 leffa porukalla), Pilates ja painonpudotusryhmä. Mä valkkasin itelleni tuon leffan, sossu oli siihen tyytyväinen ja maksaa sinne bussimatkatkin. Samalla käyn Lidlissä ostoksilla. Miksi tuostakin pitää keksiä narinan aihetta?

Vierailija
64/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän seudulla on useita kymmeniä kuty-ryhmiä. Mun mielestä parhaimmat on leffaryhmä (kerran viikossa katotaan 1 leffa porukalla), Pilates ja painonpudotusryhmä. Mä valkkasin itelleni tuon leffan, sossu oli siihen tyytyväinen ja maksaa sinne bussimatkatkin. Samalla käyn Lidlissä ostoksilla. Miksi tuostakin pitää keksiä narinan aihetta?

Sama meillä. Itse otin loppuvuodeksi vesijuoksuryhmän ja juttelun nuotiolla. Pajaa ja kaupungin omia en halunnut, niissä suositus 4pv/vk. Sosiaalityöntekijä antoi ryhmistä esitteet ja parin päivän päästä soitti kysyäkseen mitä niistä otan. Yksikin olisi riittänyt, mutta otin silti 2.

Vierailija
65/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan vapaaehtoista vaikka asia muulla tavalla sinulle yritettäisiinkin esittää.

Jos menet sinne ja valitat kohtalostasi, sinulle vain todetaan että se oli sinun vapaaehtoinen valintasi.

TE-toimisto voi toki "ohjata", mutta sinä teet päätökset. Pidä huoli siitä että pidät oman elämäsi ruorista tiukasti kiinni ja käännät sitä sinne minne sinä haluat. Sivustahuutelijat ja "ohjaajat" voi jättää täysin huomiotta, se on sinun perustuslaillinen sopimusvapaus jonka perusteella teet sopimuksia tai olet tekemättä sopimuksia, täysin oman valintasi mukaan

"Työvoimapoliittisesti moitittava" tarkoittaa käytännössä jonkun MIELIPIDETTÄ siitä, että sinä mukamas et tekisi hänen mielestään oikein, kun taas sinulla nimenomaisesti on vapaus valita ja tehdä päätökset eri asioista eikä siinä päätöksenteossa ole minkäänlaista velvollisuutta ottaa huomioon muiden mielipiteitä.

Koko "sanktio"-systeemi perustuu siis MIELIPITEISIIN, ja asia on näin koska kyse ei ole koskaan rikoksesta, muutoinhan sinua rankaistaisiin rikoslailla jos et tekisi pakolla niinkuin joku te-toimiston tai ay-järjestön MIELIPIDE on.

MINÄKIN olen SITÄ MIELTÄ että muilta pitäisi leikata reilusti, ja rikkailta verotettava reilusti, ja sitten tehtäisiin sellainen verotuspäätös että ne rahat siirretään MINUN työllistämiseen tarvittaviin investointeihin, mieluiten SUORAAN minun pankkitililleni.

Mutta tämähän onkin jälleen kerran vain mielipide.

Työttömyysturvan tilalle kun laitat toimeentulotuen niin tää leikki alkaa päättymään siihen, kas kun viimesijaisella etuudella on aika paha alkaa kiristämään Suomen kansalaista jonka suojaksi on tehty nämä lait ml. sopimusvapaus.

Pelkkää roskaa koko työn ympärille rakenneltava pakottamis-ilmapiiri, kannattaa huomata myös Orpon haluaman britannian sosiaaliturvan ideologian siitä että aletaan vääntämään kansalaisille vaikka väkipakolla kiristämällä huonot sopimukset, kun nimenomaisesti sopimusvapauden tarkoituksena on suojata kansaa tällaisilta valtion hallinnon fasismilta haiskahtavilta mokkeleilta.

Mukava havaita että edes jollain on tarkkanäköinen kokonaiskuva nykyisestä täysin kafkamaisesta työmarkkinailmapiiristä.

Älä höpötä ja äänestä Sipilä jatkoon.

Vierailija
66/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse typin palveluja mankelin läpikäyneenä..

Hyöty +-0 _ mutta tulipa käsitettyä yhteiakuntamme kafkamaisuus!! näennäisavun tyrkyttelijää löytyy niin maan penteleesti - mutta esmes tal oid kriisiin ei tunnu apua kotimainen saavan oikein millään, vaan yritetään etsiä porsaanreikää, että mitenkäs voisimme jättää Sulle juat maksamatta - virkamiestätien unelmakyyläysmaailma!! Ei ihme, jos jollain napsahtaa. Kkela ja te toimistoissa törmää nykyään ensin vartijoihin!!!

Anteeksi, mutta mitä?

Vierailija
67/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tällainen leffaryhmä muka on? Meidän paikkakunnalla laitetaan kaikki "kuntouttavaan" töihin kuka minnekin 9 euron kulukorvauksella.

Vierailija
68/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tällainen leffaryhmä muka on? Meidän paikkakunnalla laitetaan kaikki "kuntouttavaan" töihin kuka minnekin 9 euron kulukorvauksella.

Ei muka, vaan Hämeenlinnassa. Kaupungin sivuilla saattaa vielä olla OVAT-ryhmien sisällöt.

Vierailija
69/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
70/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä paikkakunnalla noin tehdään? Olen kokenut toiminnan vapaaehtoiseksi. Tietty hankalaa, jos mökkihöperöitynyt, alkoholisoitunut, häpee itseensä tms.

Vierailija
71/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYP on kamala paikka, koska siellä työkkäri, sosiaalityöntekijä, terveydenhoito ja tarvittaessa muutkin tahot selvittävät,mitä tukea työtön tarvitsee työllistyäkseen. Enää ei voi vedota asunnottomuuteen tai kipeään käteen tai masennukseen, kaikki tutkitaan ja apua hankitaan. Jos on onnistunut keplottelemaan 300  päivää työttömänä, niin työttömän itsensä vuoksi on syytä selvittää, mitä apua tarvitaan, ettei kokonaan syrjäydy. Suurin osa TYPin asiakkaista on jotenkin reppanoita, ei saada omaa elämää haltuun ja ulosotossa on keskituloisen vuosipalkan verran.

Sellaista tukea tarvitsen, että pakottavat jonkun hyväksymään työhakemukseni vapaaseen työpaikkaan, vaikka en ole oikeasta suvusta tai uskonlahkosta enkä omista puolueen jäsenkirjaa.

Vierailija
72/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiko muut tota hämeenlinnan linkkiä? Mä olisin työttömänä ollut innostunut melkein noista kaikista! Tämmösetkö toiminnat on sadistista pakottamista ja täällä auotaan syyttä päätä? Ei taas oikein jaksa ymmärtää ei.

Vierailija
73/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5 vuotta olen ollut työtön, enkä ole moisesti typistä kuullutkaan.

Vierailija
74/153 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kunnissa se on myp, mutta usein ei noita lyhenteitä käytetä.

Vierailija
75/153 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typ/Mopa on kunnan monialainen yhteispalvelu, mihin pitkäaikaistyöttömät siirretään pois tavallisesta TE-toimistosta notkumasta, kunnan "vastuulle". Moni ei ehkä tiedä, että vastaavanlainen palvelu on kyllä ollut olemassa jo pitkään. Se ei vain ennen ole ollut pakollinen, vaan työtön on itse voinut tarvittaessa hakeutua Typ/Mopaan, jos on kokenut, että tarvitsee kunnan monialaisen tiimin apua. Ennen se on myös mennyt niin, että Typ/Mopaan ei ole päässyt ihan tuosta vain. Pääsy sinne on edellyttänyt jonkinlaista oikeaa syytä, eli käytännössä katsottuna oikeaa hätää. Eli palvelu oli ennen tarkoitettu mm. entisille vangeille, jotka yrittivät sopeutua takaisin yhteiskuntaan, päihderiippuvaisille, mielenterveyskuntoutujille, vammaisille, tai jonkun vamman takia työkyvyttömäksi päätyneille ja sitä rataa. Siis periaatteessa niille, jotka jollain tapaa oikeasti tarvitsevat apua. Vuonna 2016 voimaan astunut uusi laki teki Typ/Mopan pakolliseksi kaikille pitkäaikaistyöttömille. Ja pitkäaikaiatyöttömäksihän luokitellaan jo silloin, jos on ollut työttömänä 500 päivää.

Tässähän on nyt jollain tapaa sattunut astetta räikeämpi arviointi virhe. Eli nyt sitten tämän uuden lain perusteella TE-toimistosta lähetetään Typ/Mopaan nuoria työttömiä, joilla on työkokemusta, hyvä koulutus, ja ovat kaikin puolin terveitä ja raittiita. Samalla tavalla sinne lähetetään nyt sitten keski-ikäisiä työttömiä, joilla on hyvä koulutus, ja taustalla vuosikymmenien työkokemus, ja ovat myös terveitä ja raittiita. Heidät lähetetään Typ/Mopaan aivan täysin turhaan. Kyseisillä työttömillä ei ole minkäänlaista monialaisen yhteispalvelun palvelun tarvetta. Ainoa mitä nämä henkilöt tarvitsevat, ovat vakituiset TYÖPAIKAT, ja Typ/Mopa ei voi heille työpaikkoja tarjota. Siellä he sitten ovat, koulutetut, terveet, raittiit ihmiset, palvelussa, mikä ei hyödytä heitä millään tavalla. Pääsevät johonkin toimintaan mukaan paistamaan makkaraa puliukkojen kanssa.

Typ/Mopaan liittyvä pakkolaki pitäisi ehdottomasti poistaa. En sano, että koko palvelu pitäisi lopettaa. Kyseisestä palvelusta on varmasti paljon hyötyä sellaiselle henkilölle, joka oikeasti tarvitsee apua. Esimerkiksi Typ/Mopan tarjoamasta kuntouttavasta työtoiminnasta voi olla oikeastikin apua, jos esim. oikeasti työkyvytön henkilö yrittää pikkuhiljaa totutella työelämään, ja tekemään edes jotain. Mutta se että palveluun pakotetaan työttömiä, jotka eivät kyseistä palvelua tarvitse, on vain yhteiskunnan varojen turhaa haaskausta.

Vierailija
76/153 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäkeskuksen työkkäristä passitetaan typpiin jos asiakas haluaa tehdä virkailijasta valituksen. Virkailija oli tehnyt selkeitä virheitä ja halusin tehdä valituksen hänen esimiehelleen. No esimiehen yhteyden oton sijaan tuli postia typistä. Ja ennen passitusta olin päässyt kahteen työhaastatteluun, joten työnhakutaidoissani ei pitäisi olla vikaa. Ja mitään typin palveluja en tarvitse. Voi vai miettiä mitä kaikkea siellä itäkeskuksessa piilotellaan kun ongelmat hoidetaan näin.

Vierailija
77/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja juttuja kuuluu olevan. Olen ollut TYP:n piirissä tämän vuoden, se on tarkoittanut 3 käyntiä joissa yhdessä oli te-virkailija, toisessa kaupungin tai kelan edustaja ja yhdessä tapaamisessa oli terveydenhoitaja. Olen saanut muutamia palkkatukipaikka- tarjouksia, mutta en kuitenkaan ole niihin työllistynyt. Varmaan jos on " oikeita " ongelmia niin joutuu muihinkin tapaamisiin. Minulla on isoin ongelma ikä ja pitkittynyt työttömyys. Kannattaa käydä tapaamiset ja olla hissukseen niin ei pitäis tulla ongelmia.

Vierailija
78/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.hameenlinna.fi/Tyo-ja-elinkeinot/Tyollisyyspalvelut/Toiminta…

Anime olisi kyllä kiva 🙂

Ei kai noista nuotioilla istumisista tai taideryhmistä saa jotain 9 euron lisätukia? Millä rahoilla tuollaisia järjestetään?

Vierailija
79/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on typ?

Instanssi joka laittaa sinut haravoimaan routaista nurmikkoa -15 pakkasella ja keräilemään risuja.

Arbeit macht frei!

Vierailija
80/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lukion jälkeen nuori sekä tyhmä ja suostuin TYPiin ihan vapaaehtoisesti puolen vuoden työttömyyden jälkeen. Jouduin sitten kaikenlaisiin työmarkkinatukiharjoitteluihin yms. kunnes onneksi pääsin korkeakouluun ja saatoin jättää koko sonnan taakseni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi