Ketkä työttömistä siirretään työkkäristä eli TE-toimistosta TYP:iin? 2018
Eli onko omakohtaista kokemusta tästä asiasta? Millä perusteella siirretään? Siirretäänkö kaikki työttömät nykyään, pelkästään työttömyyden keston perusteella?
Mitä TYP:in haastattelussa tapahtui?
Kommentit (153)
Uskomatonta että TYP on vielä olemassa. TYP:n toimenkuva on keksiä terveille ihmisille tekaistuja tai liioiteltuja vammoja ja vikoja joiden perusteella työttömät voidaan pistää sairaseläkkeelle pois työttömyystilastoista.
Olin itse vuosia sitten TYP:n asiakas koska työkkäri valehteli että se paneutuu yksilökohtaisesti työttömän "tilanteeseen". Itse olin tuolloin vielä nuori ja täysin terve ja työkykyinen. "Tilanteessani" ei ollut muuta vikaa kuin palkkatyön puute.
TYP:ssä "kartoitettiin" jotain ihmeen "tilannettani" erilaisten suojatyöpaikkalaisten voimin jota jotkut kutsuvat "moniammatilliseksi yhteistyöksi" muka työttömän omaksi parhaaksi. Yököttää muistella niitä sosiaalityöntekijöiden traagisia katseita kun he yrittivät kaikin keinoin tehdä minusta moniongelmaista pahoinvoivaa ihmispoloa. He olivat siellä "minua VARTEN" niisk. :'-(
Eritoten käytetään verbaalista kikkailua jossa terveelle annetan ymmärtää että hänellä on OIKEUS olla sairas ja kukaan ei USKO että olet oikeasti sairas ja "miksi sairaita pakotetaan työelämään". Annetaan siis ymmärtää että tässä ollaan liikuttavasti työttömän puolella, omaa parasta ajamassa. (ajamassa sinua loppuelämän kestävään köyhyyteen = sairaseläkkeelle)
Minä löysin TYP:n virkailijoiden toimesta itseni lopulta psykiatrin vastaanotolta kun minusta yritettiin tehdä mielisairasta. Kun työtön menee TYP:n asiakkaaksi häneltä tivataan mahdollisia sairauksia, vammoja tai vikoja jotka ovat "työllistymisen esteenä". Tarkoitus on siirtää yhteiskunnallinen ongelma työttömän henkilökohtaiseksi viaksi, jonka perusteella selitetään hänen työttömyytensä.
Kun minulta kysyttiin millaista työtä haluaisin tehdä ja onko jotakin mikä hankaloittaa työn tekemistä erehdyin mainitsemaan että jos on valikoinnin mahdollisuutta niin valitsen mieluummin sellaista työtä jossa ei tarvitse seisoa jaloillaan kovin paljoa koska minulla on eri pituiset jalat ja ne väsyvät helposti. Siis hyvin tavallinen vika joka on joka toisella ihmisellä. TYP:n virkailija takertui tähän "vammaan" kuin hukkuva oljenkorteen ja yritti paisutella siitä tekosyytä että olen työkyvytön. Minut velvoitettiin käymään lääkärin vastaanotolla tutkituttamassa jalkaongelmani. Lääkäri oli asennevikainen terveyskeskuslääkäri joka vittuili minulle koska luuli että olen tullut hänen vastaanotolleen valittamaan turhasta ja keksimään tekosyitä ettei minun tarvitisisi mennä töihin. Lekuri ei ilmeisesti tajunnut että olin karenssin uhalla velvoitettu suostumaan kaikkeen mitä TYP pääni menoksi keksi, koska jos en suostuisi, minut leimattaisiin yhteystyöhaluttomaksi. Lekuri totesi minun olevan terve. TYP:n virkailija ärsyyntyi silminnähden kun en ollutkaan vammainen. Ja sanoi aivan SUORAAN että "sun kannattaa hankkia mahdollisimman paljon papereita ja todistuksia huonosta terveydentilastasi jos haluat saada sairaseläkkeen". Olin vain että mitä vittua. VAIKUTANKO MINÄ SAIRAALTA?? Vedin lehtikaalia päivät pitkät ja juoksin lenkillä ja olin taatusti terve olemukseltani.
Koska minusta ei saatu jalkaongelman takia työkyvytöntä, päätti toinen moniammatillinen invalidisointiryhmän täti ehdottaa minulle psykiatrin kartoitusta. "Tämä meidän psykiatri on TODELLA pätevä" se kehui. Koska tiesin ettei virkailijoiden ehdotuksista tule kieltäytyä koska se tulkitaan yhteistyöhaluttomuudeksi ja sitä kautta he saisivat tekosyyn aiheuttaa minulle karenssin, jouduin suostumaan. Siellä sitten istua pönötin psykiatrin, ja kolmen muun moniammatillisen ääliön arvioitavana. Siellä oli neljä rautaista "ammattilaista" ringissä ympärilläni kun he yhteistuumin yrittivät tehdä minusta mielenterveyshäiriöistä.
jatkuu
Kävin muutaman kerran psykiatrin arvioitavana, joka ilmoitti minun olevan kohtalaisen terve lievää ahdistusta lukuunottamatta. Reseptilääkkeitä kirjoitettiin "sairauden" hoitoon, koska psykiatrin vastaanotolta ei yleensä koskaan poistuta ilman että jokin diagnoosi on takapuolessa. Psykiatri totesi minun olevan älykäs asioita peruseellisesti ajatteleva henkilö, ja sanoi että "ehkäpä duunariammatit eivät ole sinua varten, oletko ajatellut yliopisto- opintoja"? Lopulta jopa TYP:n yksi virkailija sitten kahden kesken jäätyämme salaa ehdotti, että "älä vain sitten ala syömään niitä tabuja".
TYP:n virkailijakin tiesi että TYP:n terveitä asiakkaita sairastutetaan tarkoituksella. Jos ei mikään muu tekosairaus mene läpi, aina on tämä mielenterveysareena jolla voi pelata helposti, koska työtön on olosuhteiden ja varsinkin köyhyytensä vuoksi usein jollakin tavalla ahdistunut. Kun on resepti kourassa jossa lukee "sairauden hoito", ja kun pistelee mt- läkkeitä poskeensa tarpeeksi kauan tulee itsellekin mielikuva, että "olen sairas". Jos lääkkeet ovat vähän tujumpia, ne varmistavat että tulet sairaaksi koska niiden ansiosta joudut myrkytystilaan. TYP tyrkyttää työttömille sairausidentiteettiä, jotta työttömiä voitaisiin pistää pois tilastoista ja jumittaa loppuelämäkseen pikkuruisille sairaseläkkeille.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/14153137/varokaa-typ-palvelua!oikeesti!
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri siirsi minut typpiin ja sieltä typpi pompotti minut takaisin työkkärin listoille, koska katsoivat tietoni ja totesivat, että en tarvinnut heidän palveluitaan. Työkkäri yritti vaan siirtää vastuutaan....
Miten työkkäri siirsi sinut typpiin? Minut se siirsi ihan omin päin, kertomatta siitä minulle. Yhtäkkiä tuli vain kirje kotiin, että on TYP tapaaminen silloin ja silloin ja paikalla on kaksi virkailijaa, toinen sossuntäti (enkä eläessäni ole käyny sossussa). En onneksi joutunut tapaamiseen, sillä sain töitä.
TYP, eli Työllistymistä edistävä monialainen YhteisPalvelu
TYPissä pohditte yhdessä syitä pitkäaikaistyöttömyydelle sekä kartoittatte sinun palvelujen tarvettasi. He myös auttavat sinua saamaan tarvitsemiasi palveluita. Näin niinkuin tiivistetysti.
Terv. TYPissä harjoittelun tehnyt
Tässä Etelä-Pohjanmaan TYPin kotisivut. Sieltä löytyy hyvin tietoa kyseiseistä palvelusta:
Kuinka pian TYP:n voi joutua omaehtoisen opiskelun lopettamisen jälkeen? Tietääkö kukaan?
- Kun sulle on maksettu tmtukea 300 pv ja kunta joutuu maksamaan puolet siitä.
- kun olet saanut työmarkkinatukea 300 päivää tai
jos olet alle 25 niin 6kk kun ollut työttömänä tulee siirto typpiin
yli 25v saa siirron typiin kun ollut 12kk työttömänä
- Voi tulla, muttei tule välttämättä. Laki ei velvoita siirtämään, mutta mahdollistaa. Kaikkia pitkäaikaistyöttömiä ei siirretä TYPiin, tosin usealle tulee kartoituskutsu, josta voi koittaa venkuroida pois - joskus saa karenssin, joskus ei. Tuuripeliä pitkälti. Tosin voivat ehdottaa myöhemmin uudelleen TYPiä, tai sitten vaihtoehtoisesti TE-keskuksen linjoista PL3:sta, joka on käytännössä sama kuin TYP, eli se "monialainen" linja.
Mulla on yli 1000 maksettua työmarkkinatukipäivää enkä ole TYPissä. Yritetty on laittaa, mutta olivat sen verran järkeviä että kun yleisesti olin hyvässä kunnossa eikä alkkisongelmia jne., niin eivät ainakaan vielä toistaiseksi väkisin laittaneet.
Uskon tosin, että yrittävät taas pian uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
TYPissä pohditte yhdessä syitä pitkäaikaistyöttömyydelle sekä kartoittatte sinun palvelujen tarvettasi. He myös auttavat sinua saamaan tarvitsemiasi palveluita. Näin niinkuin tiivistetysti.
Tässä Etelä-Pohjanmaan TYPin kotisivut. Sieltä löytyy hyvin tietoa kyseiseistä palvelusta:
TYP:issä ei sitten ole tarjolla muuta kuin palkattomia töitä eli orjatöitä. Jos et niihin suostu, niin saat työssäoloehtokarenssin, eli työttömyystukea ei tipu niin kauan, kunnes saat jostain 5 kk ajaksi oikeita palkkatöitä. Voit siis olla vuosikausia ilman mitään tukea. Eikä sossuun voi mennä, jos on omaisuutta tai työssäkäyvä puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku nyt viimein kertoa mikä on typ?
Mistä tuo TYP on lyhenne ?
TYP = Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu
Muuan ( lähinnä jo ) x-tuttavani...
(eli eräs jo aivan ns. kalsarikänniasteella oleva heppu)
...oli kertomansa mukaan kerran jopa puhallutettu typissä .
Tällaisia palveluja ja varmistustoimia en ole kuullut normaalissa TE-toimistossa harjoitettavan.
Vierailija kirjoitti:
No siitähän on sitten jätetty niitä sen välikirjaimia pois.
Tuon mukaanhan sen lyhenteen pitäisikin sitten olla 'TEMYP' , mutta kai tuo aika omituiselta lyhenteeltä näyttäisi ja vääntyisi varmaan asiakkaidensa suussa ehkä jo joksikin 'tempputyöllistämiskeskukseksi' (mitä se,itse asiassaan varmaan onkin)
TYP vaikuttaa, ilman muuta, arvokkaammalta nimilyhenteeltä.
Sehän on kolmikirjaimisena melkein kuin KOP tai PYP (..joka viimemainittu oli aikanaan 'Pohjoismaiden yhdyspankki')
Vierailija kirjoitti:
asd43 kirjoitti:
Ei minulta mitään kyselty kun aikoinaan TYPpiin jouduin. Tuli vain postissa kirje jossa kerrottiin tulemaan paikalle tiettyyn aikaan. Työttömyyttä oli kestänyt 2-3 vuotta. Kävin siellä piinapenkissä kaksi kertaa. Pöydän toisella puolella istui kaksi tanttaa, toinen oli TE-toimistosta ja toinen joku muu. Tähän täytyi valmistautua täyttämällä joku kaavake, jossa kysellään kaikkea terveyteen ja elämänhallintaan liittyvää. Tämä lappu käytiin siellä läpi ja keskusteltiin kaikesta mitä olin viime vuosina puuhaillut. Passittivat myös verikokeisiin ja terveystarkistuksiin. Koko hommasta jäi käteen uusi työllistymissuunnitelma, joka on yhtä tyhjän kanssa. Sain piakkoin tämän jälkeen töitä enkä kuullut TYPistä enää mitään.
Siis lukeeko näitä kertomuksia joku hallinnossa koskaan?
Voiko tää systeemi olla todellakin näin umpityperä?? Missä ihmeessä on kansalaista suojaavat lait?
Ei kai tässä nyt mitään etujärjestöjä suojella kansalaisilta, tai julkista sektoria kansan vapaalta tahdolta tai äänestysoikeuksilta?
Mitä kertomuksia?
Työttömät uikuttavat, että kukaan ei auta. Työhaastatteluista tulee työnantajilta palautetta, että oli humalassa, lasten kanssa ei voi tehdä töitä huumeongelman takia, kertoo olevansa asunnoton, joten ei voi ottaa töitä vastaan jne. Sitten kun moniammatillinen tiimi ryhtyy auttamaan, niin työtön on tuohtunut, että minähän en apua tarvitse, minä haen itse töitä!
Vierailija kirjoitti:
Kävin muutaman kerran psykiatrin arvioitavana, joka ilmoitti minun olevan kohtalaisen terve lievää ahdistusta lukuunottamatta. Reseptilääkkeitä kirjoitettiin "sairauden" hoitoon, koska psykiatrin vastaanotolta ei yleensä koskaan poistuta ilman että jokin diagnoosi on takapuolessa. Psykiatri totesi minun olevan älykäs asioita peruseellisesti ajatteleva henkilö, ja sanoi että "ehkäpä duunariammatit eivät ole sinua varten, oletko ajatellut yliopisto- opintoja"? Lopulta jopa TYP:n yksi virkailija sitten kahden kesken jäätyämme salaa ehdotti, että "älä vain sitten ala syömään niitä tabuja".
TYP:n virkailijakin tiesi että TYP:n terveitä asiakkaita sairastutetaan tarkoituksella. Jos ei mikään muu tekosairaus mene läpi, aina on tämä mielenterveysareena jolla voi pelata helposti, koska työtön on olosuhteiden ja varsinkin köyhyytensä vuoksi usein jollakin tavalla ahdistunut. Kun on resepti kourassa jossa lukee "sairauden hoito", ja kun pistelee mt- läkkeitä poskeensa tarpeeksi kauan tulee itsellekin mielikuva, että "olen sairas". Jos lääkkeet ovat vähän tujumpia, ne varmistavat että tulet sairaaksi koska niiden ansiosta joudut myrkytystilaan. TYP tyrkyttää työttömille sairausidentiteettiä, jotta työttömiä voitaisiin pistää pois tilastoista ja jumittaa loppuelämäkseen pikkuruisille sairaseläkkeille.
Psykiatri ei tiedä, että olet TYPin asiakas, jos et sitä itse erikseen halua kertoa. Työttömyys on salassapidettävä tieto.
Itse koin työttömänä, että työkkäristä en saanut apua.
Olisin juuri kaivannut tuollaista palvelua, sitä ei silloin ollut.
Olin uupunut ja elämässä paljon muitakin asioita, ei siis viina tai päihteet.
Olin sillä hetkellä tavallaan työkyvytön, mutta en mitenkään kokenut ihmisenä olevani kyvytön töitä tekemään jos sen hetkiset asiat olisi saatu ratkaistua.
Eli työkyvyttömyys johtui elämäntilanteestani.
Jos joku *monitoimikeskus* olisi ollut, eli tarvitsemasi palvelut yhdessä paikassa, olisi säästynyt paljolta.
Silloin jouduin pallotelluksi lääkäri-kela-työkkäri-sosiaalitoimisto, kaikissa jouduin kertomaan tarinani ja aina melkein eri ihmisille.
Ja aina palautettiin taas ketjun alkuun, toiselta toiselle.
Jos ne reissut olisi hoitanut samassa pisteessä ja yhdellä kertomuksella ja kirjaamisella, niin mikä helpotus.
Jos ja kun ihminen on määrätyssä pisteessä niin se silloin on. Ja tarvitsee apua. Turha ylpeys kyllä silloin kannattaa heittää pois.
Se on ihan sama mikä sen instanssin nimi on kunhan se ihminen saa siellä apua.
Ilmeisesti nämä jotkut täällä eivät sitten ole olleet niin paljon sen avun tarpeessa kuin minä silloin olin.
Vierailija kirjoitti:
Itse koin työttömänä, että työkkäristä en saanut apua.
Olisin juuri kaivannut tuollaista palvelua, sitä ei silloin ollut.
Olin uupunut ja elämässä paljon muitakin asioita, ei siis viina tai päihteet.
Olin sillä hetkellä tavallaan työkyvytön, mutta en mitenkään kokenut ihmisenä olevani kyvytön töitä tekemään jos sen hetkiset asiat olisi saatu ratkaistua.
Eli työkyvyttömyys johtui elämäntilanteestani.
Jos joku *monitoimikeskus* olisi ollut, eli tarvitsemasi palvelut yhdessä paikassa, olisi säästynyt paljolta.Silloin jouduin pallotelluksi lääkäri-kela-työkkäri-sosiaalitoimisto, kaikissa jouduin kertomaan tarinani ja aina melkein eri ihmisille.
Ja aina palautettiin taas ketjun alkuun, toiselta toiselle.
Jos ne reissut olisi hoitanut samassa pisteessä ja yhdellä kertomuksella ja kirjaamisella, niin mikä helpotus.Jos ja kun ihminen on määrätyssä pisteessä niin se silloin on. Ja tarvitsee apua. Turha ylpeys kyllä silloin kannattaa heittää pois.
Se on ihan sama mikä sen instanssin nimi on kunhan se ihminen saa siellä apua.Ilmeisesti nämä jotkut täällä eivät sitten ole olleet niin paljon sen avun tarpeessa kuin minä silloin olin.
Onneksi et joutunut TYPPIIN.
Sut olisi pakotettu siis ilmaistöihin kuntoutumaan. Siitä limbosta ei ole koskaan paluuta tavallisille palkkatyömarkkinoille. Pakottavat karenssin uhalla tekemään uuden ilmaistyösopimuksen, kun edellinen loppuu. TYPin tarkoitus on saada yhteisöihin, kierrätyskeskuksiin ja pajoihin ilmaistyöntekijöitä. Ja ne ovat niitä, joista löytyy pieninkin fyysinen tai henkinen vika, sillä he eivät ole tällöin sopivia työllistymään palkkatöihin. Vaan heitä täytyy kuntouttaa ilmaistöillä, joista ei kerry eläkettä eikä lomia.
Mitä käytännöntasolla tarkoittaa jos " Ohjataan TYP:n kartoitukseen?"
- Joudut mopaan typ mopaan, siellä sua tarkkaillaan ja moniammatillisesti susta etsitään vikaa, miksi et työllisty.
Voit saada hullun, kelvottoman ja kuntoutettavan paperit, olet hylkiö, epätoivottava ihminen kokoomus sdp eu suomessa.
Syrjätyjä, jota pitää kuntouttaa. Tässä tiivistetysti mopa idea.
Mopa kuntouttaa, ( se on työministerien, sdp ihalainen ja sdp filatov , vihreä grönberg ja kokoomus kapo risikko suunnitelma ).
Sinusta poistetaan epäsosiaalinen laiskuuden mato. Suomessa vain kotoutuspakolaiset saa lomailla kotoutus lomilla vuosia. Suomalaiset joutuu töihin ja veronmaksuun.
Mopassa sinun ajatuksia seuraillaan, on terveystarkastus, ja huomataan että olet tylsistynyt ja tarvitset kuntoutusta. Hammasta purren sitten kuntoudut jossain hikipajalla tai jonkin yhdistyksen puuharyhmässä. Jos on uskonnollinen yhteisö niin saat myös rukoilla. Maallisissa yhdistyksissä juodaan kahvia ajan kuluksi.
Näin tervehdyt ja syrjäytymisesi estyy. Se on tutkittu ja siihen on sopeuduttava. TE-ministeriö tietää, osaa ja mopa toteuttaa toimet.
Jos työttömällä ei ole päihderiippuvuutta tai työkykyä alentavaa sairautta, niin ei silloin tapaa kun sossun virkailijan ja jonkun työvoima-asiantuntijan sekä ehkä jonkun yksilövalmentajan.
Mutta jos on päihderiippuvuutta, jokin työkykyä alentava sairaus ja elämä solmussa niin tapaa monia asiantuntijoita.
Mikään ei oikeastaan muutu nykytilanteeseen on typin asiakas tai ei - ELI TYÖTTÖMYYS JATKUU.
Kannattaa vaaleissa äänestää aina oikein, että yhteiskunnalle ei käy kalliiksi kansanedustajien typerät päätökset. Tämä TYP/MOPA on täysin eräiden puolueiden/kansanedustajien keksimä asia, jossa valtio menettää rahaa hukkaan. Nimenomaan muutaman kansanedustajan keksimä ja työttömien keksimää tässä ei ole mikään. Toki lain on hyväksynyt allekirjoittamalla Sauli Niinistö ja Lauri Ihalainen. Kannattaa noitakin kahta olla äänestämättä, että Suomen asiat saadaan kuntoon. "TYP/MOPA"-asiat voitaisiin halvemmallakin konstilla hoitaa.
ei helevata et tulee kalliiksi työttömän typpeilytys :D.. siis yhden työttömän kustannukset noissa "toimenpiteissä" maksaa vähintään ja minimissään 10 000€/kk jonka maksaa veronmaksajat .. verrattuna siihen että heille maksettasi se kuppainen 520€/kk ilman työkkärin ikeen alla elämistä
Osaatteko sanoa?
Miten TYP tai MOPA kuntouttaa työkyvyttömän, sairaslomalla olevan KUNTOON ja työkuntoon? Mitä keinoja heillä on käytettävissä? Pelkät seurustelukerhot eivät paranna fyysistä rasitusvammaa, valitettavasti.
KERTOKAA!
- Ei mitenkään. MOPAN/TYPIN tarkoitus on vain siivota tilastoja siirtämällä työttömiä muihin tilastoihin. Sillä orjatyöllä ne koittaa myös saada virheitä esiin työntekijästä.
Työkkäri siirsi minut typpiin ja sieltä typpi pompotti minut takaisin työkkärin listoille, koska katsoivat tietoni ja totesivat, että en tarvinnut heidän palveluitaan. Työkkäri yritti vaan siirtää vastuutaan....