Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketkä työttömistä siirretään työkkäristä eli TE-toimistosta TYP:iin? 2018

Vierailija
28.03.2018 |

Eli onko omakohtaista kokemusta tästä asiasta? Millä perusteella siirretään? Siirretäänkö kaikki työttömät nykyään, pelkästään työttömyyden keston perusteella?

Mitä TYP:in haastattelussa tapahtui?

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan että saako työpajajakson jälkeen passittaa heti uuteen pajajaksoon? itseäni ollaan pakottamassa työpajalle uudestaan

Pääset sitten suoraan pajalta eläkkeelle ;) Pipilä ja lindströmin jartsa on tyytyväisiä.

Vierailija
82/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle naapurissan asuva tuttu sosiaalityöntekijä suositteli yksityisesti TYP-palvelua, koska avauduin itkien kertomaan hänelle työttömyydestäni, siitä johtuvasta rahapulasta ja ahdistuksesta. Itken herkästi, ja itken entistä herkemmin nykyään kun päällä on kammottavat vaihdevuodeongelmat! Tämän itkemisen perusteella tämä asiantuntija katsoi, että mun olisi syytä mennä typpiin. Siis what?!

Välit tähän naapurin sosiaalityöntekijään viilenivät. Vaikka itkien kerroin työttömyydestäni, en todellakaan ole vajaakuntoinen. Olen sittemmin tehnyt oman alani hommia, tosin harvakseltaan noita opettajan sijaisuuksia saan. Hän alkoi hoitaa, terapoida, antaa hyvää tarkoittavia neuvoja "ihan hyvän hyvyyttään"- ja samalla loukkasi mun itsellisyyttäni tai jotain ihme itsemääräämisoikeuttani. Missään vaiheessa en kysynyt neuvoa.

Näin meitä työttömiä kohdellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi systeemi olisi, että olisi oikeasti olemassa matalan kynnyksen palveluita (esimerkiksi terveyspalveluita), joihin kuka tahansa saa mennä, omasta tahdostaan, riippumatta siitä, onko TE-toimiston tai TYP:in asiakas. Täällä joku on oli kokenut saaneensa apua TYP:istä, ja silloin se varmasti onkin hyvä, kun oikeasti itse tietää voivansa hyötyä niistä. Mutta liian moni kertoo näitä pakottamis - ja uhkausjuttuja ja että täysin terveistä yritetään väkisin tehdä sairaita, ihan kuin jossain diktatuurissa. Loogisempaa olisi ehkä, että tällaiset monipalvelusysteemit olisivatkin vahvemmin yhteydessä sosiaalitoimistoon jos niiden on pakko olla yhteydessä yhtään mihinkään. Ja silloinkin osallistuminen olisi vapaaehtoista. Oikeastaan todella epäloogista, että jollakin työvoimaviranomaisella olisi valtuudet määritellä, kenet voi osoittaa johonkin terveyspalveluihin. 

Vierailija
84/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen tätä ketjua ja yritän saada selville, mitä sitä oikein pitää tehdä, jos saa kutsun TYPiin. Monet kirjoittavat, ettei pidä suostua, mutta eikö siitä sitten suoraan saa karenssia?

Siis pitääkö kieltäytyä vain siksi, että on tosiasiallisesti väärin pakottaa terve ja kyvykäs ihminen ilmaistöihin? Ovatko tämän neuvon antajat itse niin varakkaita, ettei heitä haittaa välittöät karenssit vai mistä ne neuvot oikein kumpuavat?

Vierailija
85/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tuo TYP on nykyään Helsingissä? Ainakin reilu 5 vuotta sitten siellä kohdeltiin jokaista kuin jotain rikollista joka oli kussut virkailijan muroihin :o

Vierailija
86/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen tätä ketjua ja yritän saada selville, mitä sitä oikein pitää tehdä, jos saa kutsun TYPiin. Monet kirjoittavat, ettei pidä suostua, mutta eikö siitä sitten suoraan saa karenssia?

Siis pitääkö kieltäytyä vain siksi, että on tosiasiallisesti väärin pakottaa terve ja kyvykäs ihminen ilmaistöihin? Ovatko tämän neuvon antajat itse niin varakkaita, ettei heitä haittaa välittöät karenssit vai mistä ne neuvot oikein kumpuavat?

Joko rikkaita tai sitten ovat niin köyhiä, että voivat saada karenssin ajaksi toimeentulotukea. Jos on vähänkin säästöjä tms. toimeentulotukea karenssin ajalta ei tule. 

Vierailija
87/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-palvelu sivuilta löytyy mitä TYP on :

Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu

Monialainen yhteispalvelu – kun tarvitset viranomaisten palvelujen yhteensovittamista

Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) on TE-toimiston, kunnan ja Kelan yhteinen toimintamalli, joka palvelee pidempään työttömänä olleita työnhakijoita.

Monialainen yhteispalvelu tarjoaa työnhakijalle eri viranomaisten palveluja yhden luukun periaatteella. Palvelu on tarjolla jokaisen TE-toimiston alueella ja kaikissa Manner-Suomen kunnissa.

Monialaisessa yhteispalvelussa selvitetään, mitä palveluja tarvitset työllistymisesi edistämiseksi ja kanssasi laaditaan monialainen työllistymissuunnitelma. Suunnitelma voi sisältää julkisia työvoimapalveluja, sosiaali- ja terveyspalveluja sekä kuntoutuspalveluja.

TE-toimisto, kunta tai Kela ohjaa sinut yhteispalvelun asiakkaaksi. Voit tiedustella palveluun pääsyn kriteerejä omavirkailijaltasi ja tehdä aloitteen monialaiseen yhteispalveluun ohjaamisesta.

Vierailija
88/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen tuo TYP on nykyään Helsingissä? Ainakin reilu 5 vuotta sitten siellä kohdeltiin jokaista kuin jotain rikollista joka oli kussut virkailijan muroihin :o

Paperillahan tämä paikka kuulostaa oikein hyvältä kun on asiantuntevaa henkilökuntaa sun muuta, siksi olikin hieman hämmentävää pitkän työkyvyttömyyseläkkeen jälkeen miten ko. puljun sosiaaliohjaajalle oli mt-ongelmat niin tuntematon konsepti 🤔 Ei millään ymmärtänyt miksi olin ollut useamman vuoden työelämän ulkopuolella. Onneksi ei tarvitse asioida siellä enää.

Vierailija
89/153 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvoja kirjoitti:

TE-palvelu sivuilta löytyy mitä TYP on :

Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu

Monialainen yhteispalvelu – kun tarvitset viranomaisten palvelujen yhteensovittamista

Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) on TE-toimiston, kunnan ja Kelan yhteinen toimintamalli, joka palvelee pidempään työttömänä olleita työnhakijoita.

Monialainen yhteispalvelu tarjoaa työnhakijalle eri viranomaisten palveluja yhden luukun periaatteella. Palvelu on tarjolla jokaisen TE-toimiston alueella ja kaikissa Manner-Suomen kunnissa.

Monialaisessa yhteispalvelussa selvitetään, mitä palveluja tarvitset työllistymisesi edistämiseksi ja kanssasi laaditaan monialainen työllistymissuunnitelma. Suunnitelma voi sisältää julkisia työvoimapalveluja, sosiaali- ja terveyspalveluja sekä kuntoutuspalveluja.

TE-toimisto, kunta tai Kela ohjaa sinut yhteispalvelun asiakkaaksi. Voit tiedustella palveluun pääsyn kriteerejä omavirkailijaltasi ja tehdä aloitteen monialaiseen yhteispalveluun ohjaamisesta.

Monialainen yhteispalvelu. Salli mun nauraa paskaista naurua. Toi ei ole auttanut koskaan ketään. Se on sieltä syvältä minne ei aurinko paista.

Vierailija
90/153 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammamamma kirjoitti:

Itäkeskuksen työkkäristä passitetaan typpiin jos asiakas haluaa tehdä virkailijasta valituksen. Virkailija oli tehnyt selkeitä virheitä ja halusin tehdä valituksen hänen esimiehelleen. No esimiehen yhteyden oton sijaan tuli postia typistä. Ja ennen passitusta olin päässyt kahteen työhaastatteluun, joten työnhakutaidoissani ei pitäisi olla vikaa. Ja mitään typin palveluja en tarvitse. Voi vai miettiä mitä kaikkea siellä itäkeskuksessa piilotellaan kun ongelmat hoidetaan näin.

Olikohan itiksen työkkärin typ:iin lähettäjä nuorimies nimeltään R. Savolainen? :D

Vierailija
91/153 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

karenssia, plörenssiä, ketä kiinnostaa, ei sinne ole pakko mennä, eikä kannatta allekirjoittaa sitä sopimusta tai siirryt niiden orjaksi työkkäriltä, ja ne tunkee sut sinne pahamaineiselle työllistämiskurssille heti ekana, ellei sinua ole sinne jo tyrkätty ennen sinne menoa. Siellä sitten joutuu pari kertaa viikossa mennä kuulusteluihin pariksi tunniksi, kun ne yrittää saada sut jonnekin harjoitteluun 9e/pvä. Sit niitten työ on ohi.

Vierailija
92/153 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan että saako työpajajakson jälkeen passittaa heti uuteen pajajaksoon? itseäni ollaan pakottamassa työpajalle uudestaan

Tottakai, ne on huomannu ettet oo ihan selkärangaton, mutta tarviit lisää "kuntoutusta" eli sussa on jotain vikaa, kun et saa oikeita töitä, mut ne haluu pitää sut aktiivisena.

Vierailija
93/153 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYP n siirretään työttömät, jotka ei ole työllistyneet vuoden kuluessa. Pitkäaikaistyöttömät on tämä nimike.

Aivan hanurista tuommoinen. Sehän alkoi jo 2000 vuoden alussa ja työttömien yhdistysten päällikkö Karjalainen oli aivan innoissaan tästä.

Se on työttömän nöyryyttämistä oikein toden teolla. Autetaan löytämään polku. Voi kaikkea ne herrat keksii.

Joo työvoiman palvelukeskus. TYP

Vierailija
94/153 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soveltuuko typ palvelut jos on jonkun sortin oppimisvaikeus?

Vierailija
95/153 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun asiakkuutta on yritetty siirtää tavallisesta TE-toimistosta Typpiin jo vuosia, siinä kuitenkaan koskaan onnistumatta. Joka kerta toistuu sama kuvio. Saan kutsun Typpiin, en mene, ja saan karenssin. Karenssin jälkeen saan uuden kutsun Typpiin, ja kun en taaskaan mene, saan rangaistuskarenssin, eli rangaistustyössäoloehdon. Se tarkoittaa sitä, että minun pitää olla töissä, tai työkkärin ohjaamassa toiminnassa muutaman kuukauden ajan, että oikeus työttömyysturvaan palautuu.

Karenssit ei minua haittaa, niiden ajan teen keikkaa lähihoitajana vuokrafirman kautta. Rangaistuskarenssitkaan ei haittaa, ne taon alta pois olemalla töissä lähihoitajana vaaditun ajan. Työnantajan kanssa on sovittu, että kyseessä on määräaikainen sijaisuus, juuri sopivasti rangaistustyössäoloehdon kestoinen. Sen jälkeen ilmestyn takaisin työttömäksi työnhakijaksi tavallisen TE-toimistoon, ja kaikki alkaa alusta. Vastikään lähihoitajana työskennellyt henkilö ohjataan työnhaussa aina ensin tavallisen TE-toimiston asiakkaaksi. Olen sitten siis taas kerran kirjoilla tavallisessa TE-toimistossa, ja kuukaudet vain kuluvat, ja olen oikeutettu työttömyysturvaan. Jossain vaiheessa minut siirretään taas Typpiin, mutta "siirto" kestää kuukausia, ja minä voitan siinä, kun kokoajan tuet juoksee. Tällä hetkellä tilanne se, että asiakkuus on taas siirretty Typpiin, ja typin tapaaminen on ensin viikolla. Mitä lie siellä jo suunnittelevat minulle, työkykyiselle Lähihoitajalle? Kenties kuntouttavaa työtoimintaa, vai? Noh, empä aio paikalle mennä. Typ ei voi minulle mitään, koska omaan ammatin, millä rangaistuskarenssin voi aina takoa alta pois.

Vierailija
96/153 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lisäys vielä...Siis olen lähihoitaja, joka ei halua olla lähihoitaja. Alun perin jäin työttömäksi ihan toiselta alalta, vasten tahtoani. TE-toimisto sitten aikoinaan pakotti lähihoitajakouluun, ja sillä sillä eksyin alalle. Minä päätin silloin, että kouluun pakottivat, mutta alalle eivät voi pakottaa. Sen takia siis aina hakeudun työttömäksi työnhakijaksi, niin kauan, kunnes jotain muuta työtä löytyy. Eikä sitä ole löytynyt. Tämä "kissa-hiiri" leikki on kestänyt jo vuosia. Aina välillä joutuu työskentelemään hoitsuja, mutta on onneksi bain muutaman kuukauden kerrallaan.

Vierailija
97/153 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soveltuuko typ palvelut jos on jonkun sortin oppimisvaikeus?

Soveltuu täydellisesti. Jos jollakin työttömällä on oppimisvaikeuksia, niin Typin virkailija kaikessa viisaudessaan pistää kyseisen henkilön kuntouttavaan työtoimintaan. Jos työtön myöntää itse omaavansa oppimisvaikeuksia, niin voidaan laittaa suoraan kuntouttavaan työtoimintaan ilman mitään lääkärin tarkastusta. Jos ei suostu menemään suoraan, niin tehdään lääkärin tarkastus, missä sitten todetaan, että minkälaisesta oppimisvaikeudesta on kyse, eli onko esim. vaikkapa ADHD, tai kenties lukihäiriö tms. Mutta kuntouttavaa työtoimintaa on siis tarjolla.

Jos työtön henkilö kärsii oikeasti oppimisvaikeuksista, niin kuntouttavasta työtoiminnasta ei ole hänelle mitään kuntouttavaa eikä parantavaa, hyötyä, eikä työllistävää vaikutusta. Kuntouttavaan työtoimintaan laitetaan, koska työtön pitää vaan saada aktivoitua, ja hänet täytyy laittaa jonnekin. Oikeasti oppimisvaikeuksista kärsivää henkilöä pitäisi auttaa opiskeluun pääsemisessä, ja oppilaitoksessa sitten antaa erityistä tukea opiskeluun.

Vierailija
98/153 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin muutaman kerran psykiatrin arvioitavana, joka ilmoitti minun olevan kohtalaisen terve lievää ahdistusta lukuunottamatta. Reseptilääkkeitä kirjoitettiin "sairauden" hoitoon, koska psykiatrin vastaanotolta ei yleensä koskaan poistuta ilman että jokin diagnoosi on takapuolessa. Psykiatri totesi minun olevan älykäs asioita peruseellisesti ajatteleva henkilö, ja sanoi että "ehkäpä duunariammatit eivät ole sinua varten, oletko ajatellut yliopisto- opintoja"? Lopulta jopa TYP:n yksi virkailija sitten kahden kesken jäätyämme salaa ehdotti, että "älä vain sitten ala syömään niitä tabuja".

TYP:n virkailijakin tiesi että TYP:n terveitä asiakkaita sairastutetaan tarkoituksella. Jos ei mikään muu tekosairaus mene läpi, aina on tämä mielenterveysareena jolla voi pelata helposti, koska työtön on olosuhteiden ja varsinkin köyhyytensä vuoksi usein jollakin tavalla ahdistunut. Kun on resepti kourassa jossa lukee "sairauden hoito", ja kun pistelee mt- läkkeitä poskeensa tarpeeksi kauan tulee itsellekin mielikuva, että "olen sairas". Jos lääkkeet ovat vähän tujumpia, ne varmistavat että tulet sairaaksi koska niiden ansiosta joudut myrkytystilaan. TYP tyrkyttää työttömille sairausidentiteettiä, jotta työttömiä voitaisiin pistää pois tilastoista ja jumittaa loppuelämäkseen pikkuruisille sairaseläkkeille.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/14153137/varokaa-typ-palvelua!oikeesti!

Psykiatri ei tiedä, että olet TYPin asiakas, jos  et sitä itse erikseen halua kertoa. Työttömyys on salassapidettävä tieto.

Olet väärässä. Homma menee niin, että työtön lähetetään karenssin uhalla Typin oman psykologin vastaanotolle. Ja tottahan toki tämmöisessä tilanteessa sitten se psykologi luonnollisestikin tietää, että kyseessä on Typin asiakas. Kun työtön laittaa Typissä nimensä monialaiseen työllistymissuunnitelmaan, niin hän antaa samalla luvan Typin monialaiselle tiimille vaihtaa keskenään työttömään liittyviä tietoja. Eli se psykologi saa työttömän tiedot suoraan koneelta yhdellä napin painalluksella. Jos työtön menee itse jonnekkin muualle psykologin vastaanotolle Typin ulkopuolella, niin siellä ei psykologi mistään näe, että on edes työtön.

Vierailija
99/153 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletväärässä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin muutaman kerran psykiatrin arvioitavana, joka ilmoitti minun olevan kohtalaisen terve lievää ahdistusta lukuunottamatta. Reseptilääkkeitä kirjoitettiin "sairauden" hoitoon, koska psykiatrin vastaanotolta ei yleensä koskaan poistuta ilman että jokin diagnoosi on takapuolessa. Psykiatri totesi minun olevan älykäs asioita peruseellisesti ajatteleva henkilö, ja sanoi että "ehkäpä duunariammatit eivät ole sinua varten, oletko ajatellut yliopisto- opintoja"? Lopulta jopa TYP:n yksi virkailija sitten kahden kesken jäätyämme salaa ehdotti, että "älä vain sitten ala syömään niitä tabuja".

TYP:n virkailijakin tiesi että TYP:n terveitä asiakkaita sairastutetaan tarkoituksella. Jos ei mikään muu tekosairaus mene läpi, aina on tämä mielenterveysareena jolla voi pelata helposti, koska työtön on olosuhteiden ja varsinkin köyhyytensä vuoksi usein jollakin tavalla ahdistunut. Kun on resepti kourassa jossa lukee "sairauden hoito", ja kun pistelee mt- läkkeitä poskeensa tarpeeksi kauan tulee itsellekin mielikuva, että "olen sairas". Jos lääkkeet ovat vähän tujumpia, ne varmistavat että tulet sairaaksi koska niiden ansiosta joudut myrkytystilaan. TYP tyrkyttää työttömille sairausidentiteettiä, jotta työttömiä voitaisiin pistää pois tilastoista ja jumittaa loppuelämäkseen pikkuruisille sairaseläkkeille.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/14153137/varokaa-typ-palvelua!oikeesti!

Psykiatri ei tiedä, että olet TYPin asiakas, jos  et sitä itse erikseen halua kertoa. Työttömyys on salassapidettävä tieto.

Olet väärässä. Homma menee niin, että työtön lähetetään karenssin uhalla Typin oman psykologin vastaanotolle. Ja tottahan toki tämmöisessä tilanteessa sitten se psykologi luonnollisestikin tietää, että kyseessä on Typin asiakas. Kun työtön laittaa Typissä nimensä monialaiseen työllistymissuunnitelmaan, niin hän antaa samalla luvan Typin monialaiselle tiimille vaihtaa keskenään työttömään liittyviä tietoja. Eli se psykologi saa työttömän tiedot suoraan koneelta yhdellä napin painalluksella. Jos työtön menee itse jonnekkin muualle psykologin vastaanotolle Typin ulkopuolella, niin siellä ei psykologi mistään näe, että on edes työtön.

Ja kaikelle tälle on ihan nimikin. Sen nimi on Typin kautta järjestettävä työttömän terveystarkastus. Terveystarkastus sisältää joko käynnin Typin terveydenhoitajalla, tai sitten Typin lääkärillä. Joissakin tapauksissa tarkastukseen sisältyy myös käynti Typin psykologin vastaanotolla. Tämä yleensä silloin, jos mitään fyysistä vammaa, tai sairautta ei työttömästä löydy. Terveystarkastukseen on osallistuttava karenssin uhalla.

Vierailija
100/153 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko tähän TYP-kartoitukseen, jos on työttömyyden alusta asti kiltisti käynyt yhdeksän euron puuhahommissa? Työttömyyttä on kohta vuosi takana ja olen koko ajan aktiivisesti osallistunut tarjottuun työtoimintaan, koska katson sen loppupeleissä helpommaksi itselleni. Elämänhallintaongelmaa tai päihdeongelmaa ei ole. Palkkatyö puuttuu ja sitä on vaikea saada, kun meriittinä on noita TE-toimiston puuhasteluja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan