Ketkä työttömistä siirretään työkkäristä eli TE-toimistosta TYP:iin? 2018
Eli onko omakohtaista kokemusta tästä asiasta? Millä perusteella siirretään? Siirretäänkö kaikki työttömät nykyään, pelkästään työttömyyden keston perusteella?
Mitä TYP:in haastattelussa tapahtui?
Kommentit (153)
Sitäpaitsi palkkatyön hakemiseen ja itsensä kehittämiseen, sekä terveytensä ylläpitämiseen jää paljon paremmin aikaa ja energiaa, kun kieltäytyy tästä TYP / MoPa -palvelusta kokonaan. Se kun on paljon enemmän aikaa vievä, holhoavampi, ja aggressiivisempi palvelu kuin TE-keskuksen linjat 1 ja 2, joissa pääsääntöisesti vaaditaan kuitenkin hakemaan vain palkkatöitä itsensä elättämiseksi. 3-linja eli TYP / MoPa ei ole tekemisissä suoraan palkkatöihin työllistymisen, tai sinne osoittamisen kanssa ollenkaan, ja vaatii yksilöä käyttämään RUNSAASTI enemmän aikaansa jatkossa palvelun parissa ja virkailijoiden kanssa jutustellessa.
Lisäksi TYP / MoPa:n kuntoutuksen sun muut hömpötykset on usein sitä, että sut osoitetaan kunnan kanssa yhteistyössä olevan yhdistyksen (mm. työttömien yhdistys) homoisiin toimitiloihin johonkin pajalle juomaan kahvia, pelaamaan korttia, ja ehkä vääntämään muutaman löylykauhan tai linnunpöntön. Tässä sitten maagisesti terve sairaaksi väitetty "kuntoutuu", ja kunta säästää sakkomaksut työttömän työmarkkinatuen maksuosuudesta.
Aikaa menee siis toisinsanoen täysin hukkaan toimenpiteessä, usein vuosiakin, jolla ei ole mitään eväitä tai tarkoitusta a) työllistää jatkossa suoraan mihinkään palkkatyöhön b) tarjota eväitä terveelle palkkatyöhön työllistymiseen.
Sitten kun muistetaan vielä se, että jos omatoimisesti sattuu löytämään itse hakemalla palkkatöitä, niin mikä tahansa karenssi kuluu sen aikana pois, ja saapahan myös rahaa siitä oikeasta työstä sillon, joten tukien hakemiset voi unohtaa.
Kummin kannattaa aikansa käyttää; tuhlaamalla aikaa ei-palkkatyössä jossain kunnan yhdistyksen homeluukussa tekemällä ei-mitään / väsäämällä palkatta linnunpönttöjä, josta ei saa mitään työkokemusta, CV:n täytettä, palkkaa; vai kieltäytymällä koko TYP-roskasta ja jatkamalla itsenäistä työnhakua, itseopiskelemalla se "kuntouttavan työtoiminnan aika", urheilemalla, liikkumalla ym. mistä on paljon enemmän konkreettista hyötyä? Miettikääpä sitä.
Sitten kun otetaan vielä huomioon se, että TYP-palvelussa ei riitä se, että suostut menemmän tuhlaamaan aikaasi kuntouttavaan työtoimintaan jonnekin yhdistykseen, mistä ei itsessään palkkatöihin työllistymisen suhteen ole mitään hyötyä, vaan sen lisäksi joudut vielä eri virkatahojen pyöritykseen aktiivisesti (kela, sossu, te-keskus (typ-puoli), lääkärit, työvoimavalmentajat ym. ym.). Paljonko tässä menee mielenterveyttä sekä aikaa hukkaan ilman, että mitään tapahtuu itse palkkatöihin pääsemisen suhteen? Aivan.
Palaan vielä, siis kirjoitin, että TYP olisi ollut minun tilanteessa hyvä asia.
Esimerkiksi siellä olisi ollut lääkärintarkastus, ilmeisesti ilmainen.
Minulla oli uupumus, josta kävin psykiatrian lääkärillä.
Koska minulle ei oltu tehty aikoihin perusteellista terveystutkimusta kysyin häneltä saanko sellaisen.
Oma lääkäri sanoi, että ei kuulu tähän asiaan vaan siitä pitää tilata oma aika ja mennä eri lääkärille.
Ja maksaa taas erikseen.
Koska rahat ja voimat olivat vähissä, en mennyt.
Jos TYPistä saa samasta paikkaa sekä henkisen puolen lääkärin että ihan fyysisen puolen, ja samaan hintaan tai ilmaiseksi, eikö se ole hyvä asia? Sekä sosiaalialan ihmisen palvelut.
Ainakin minulla myös raha oli yksi iso ongelma.
En oikein ymmärrä miksi olisi huono paikka koska juuri koin tuon paikasta paikkaan pompottamisen ja lisäksi rahanmenon stressiä lisääväksi asiaksi.
Terveystarkastukset menoa en edes jaksanut ja voinut siinä tilanteessa noudattaa, eli jätin sen terveystarkastuksen käymättä.
Koska itse koin, että henkisesti huono tilanteeni olis parantunut kun muuta siihen vaikuttavat olisivat parantuneet, olisi voinut mennä kuntouttavaa työtoiminnan, mutta uskoisin, että en olis siihen jäänyt, koska asioiden helpotetaan olisi jaksanut ja pystynyt taas normaaliin työhön.
En siis ollut *hullu*, alkoholisti, enkä narkkari, vaan muilla elämänalueilla ahtaassa tilanteessa.
Ja se vaikutti senhetkiseen työkykyyn ja jaksamiseeni yleensä.
Luulen, että en ole ainoa joka näin ajattelee vai olenko vain naivi ja tietämätön näistä asioista ja tapauksista.
Olen vain ajatellut, että huonommin kuin silloin ei asioitani olisi voitu hoitaa, mikä vaan olis ollut parempi.
Ja tosiaan sanon, että turhan ylpeyden oli silloin ja myös nykyään heittänyt romukoppaan.
Olen arvokas ihminen mutta pystyn myös myöntämään, että joskus ihminen saa olla myös heikko ja pyytää muiden apua.
Ja vahvistumisen jälkeen on taas se sama ihminen, ei sen heikkouden tunnustaminen ihmistä huononna.
Typin alistavaan hirmuvaltaan ja sen kautta järjestettävään ilmaistyöhön ei missään nimessä pidä suostua! Tehdystä työstä on maksettava palkkaa! Olen tehnyt täysin samalla tavalla itse! Ennemmin elän rutiköyhänä alennetulla toimeentulotuella, kuin ilmaisena orjana.
Se on kyllä tässä huomattu, että Typissä todella tehtailevat sitten yhden karenssin perään heti toisen. Pitävät huolta siitä, että työtön ei varmasti nosta senttiäkään työttömyyskorvausta siinä karenssin päättymisen ja uuden karenssin alkamisen välissä, vaan työtöntä pidetään kokoajan karenssissa! Eli kun karenssi päättyy, tulee uusi kutsu Typpiin, millä varmistetaan karenssin jatkuminen, jos työtön ei tule tapaamiseen.
Lopulta työnhaku päätetään toistaiseksi, eli työnhaku astuu voimaan vasta sitten, jos suostut Typin asiakkaaksi. Käytännössähän tämä tarkoittaa ikuista karenssia niin kauan, kunnes suostut Typin asiakkaaksi. Kun on tarpeeksi kauan kieltäytynyt Typin asiakkuudesta, niin ne ei enää ahdistele. Itselläni se kesti reilun vuoden. Sen jälkeen virkailija ilmeisesti kyllästyi lähettämään toistamiseen kutsua tapaamiseen henkilölle, joka ei koskaan tule paikalle.
Sitten kun Typ on jättänyt kokonaan rauhaan ja kun on tippunut kokonaan alennetulle toimeentulotuelle, niin sossu "kaikessa armossaan" antaa joka ikinen kuukausi uuden mahdollisuuden osallistua kuntouttavaan työtoimintaan tai työkokeiluun, ja jos siihen suostuu, ei toimeentulotukea leikata. Eli jos alkaa kaduttaa, niin eikun nöyrästi ilmaiseksi orjaksi vaan. Minua ei kaduta pätkääkään, enkä tule koskaan tekemään työtä ilman lakisääteistä palkkaa.
Tarjosivat palkatonta työtä. Kysyin eikö ole muuta. Vastaus oli että sitä kautta voi vaikka työllistyä. Sanoin etten siinä tapauksessa tule tänne enää ja siitä meni lausunto tai joku eteenpäin että ei tarvitse TYP:in palveluita. Karenssi oli jo päällä ja sitä kesti 11 vuotta, joten en tiedä olisiko vaikuttanut Työmarkkinatukeen sillä lailla että tuosta olisi karenssin lunastanut. Kyllä varmaan.
Näin tein itsekin. Karenssi paukahti 2 kk, toimeentulo asiakkaana olin ollut jo aikasemminkin eli sossu maksoi karenssin aikana senkin osuuden mitä ei saa työmarkkinatukea. Koko vuoden on typ ahdistellut uusilla ajoillaan joihin en ole mennyt. Työnhaku aina poikkastaan. Laitan uudelleen työhaun voimaan. Tätä pelleilyä ollut nyt 5 kertaa eli lähes joka kuukausi. Taas uusi aika ensi kuussa uudelle palveluohjaajalle jonne en mene, koska sama kun ennen karenssia, kuntouttavaan työtoimintaan ainoastaan ehdottavat ja siitä tein selväksi, etten sinne mene jos ei palkkaa makseta. Odotan siis seuraavaa karenssia ja sama pelleily jatkuu kelan ja typin välillä.
Sain kutsun monialaiseen työllistymispalveluun ja tänään kävin siellä "tekemässä yhdessä" suunnitelman. Alku meni ihan leppoisissa merkeissä, paikalla oli työllisyyskoordinaattori ja asiantuntija. Kyselivät elämäntilanteesta, perhesuhteista, aikaisemmista työpaikoista ja koulutuksista ja katseltiinpa paria työpaikkaakin joita voisin hakea. Sitten se sieltä tupsahtikin: "Tarjoamme sinulle kuntouttavaa työtoimintaa..."
Olen täysin työkuntoinen, työhaluinen ja haastattelussa sanoinkin tekeväni mitä tahansa palkkatyötä mihin kyvyt vain riittävät.
Tarjous muuttui muotoon "laitan tähän ensi maanantaiksi sen kuntouttavan työtoiminnan, jos et mene niin tulee karenssia... karenssin jälkeen me tarjotaan sulle tätä samaa, sen jälkeen jos kieltäydyt tulee työssäoloehto..."
No, nyt sitten tulee karenssia.
Eiköhän tässä pärjäillä. Ainoa mikä vähän mietityttää niin se että onko parempi pitää työnhaku voimassa ja vastata kelan yms. yhteydenottoihin ja selvityspyyntöihin vai hakea vain netin kautta toimeentulotukea. Asun vuokralla ja saan jo nyt asumistukea ja hieman toimeentulotukea.
Sen perusteella mitä olen kokemuksia lukenut "kuntouttavasta" niin tämä tuntuu oikealta ratkaisulta. Työstä en ole koskaan kieltäytynyt, en pienipalkkaisestakaan. Palkan täytyy silti riittää elinkustannuksiin ilman tukia.
Millaisia kokemuksia muilla näiltä tiimoilta? uskoisin että meitä "hankalia asiakkaita" on paljon.
Itsellä ei kieltäytyminen auttanut vaikka vetosinkin olevani terve ja työkykyinen ja elämänhallintani olevan täysin kunnossa. Suunnitelmassa lukee pariin tarjottuun työpaikkaan hakeminen ja kuntouttava joka alkaa 11.9 josta asiakas kieltäytynyt. Tädit sanoivat että homma menee niin että jos en kuntouttavaan ilmaistyöhön ilmesty niin selvityspyyntö ja sitten karenssi, karenssin jälkeen tarjotaan samaa tilaisuutta "suunnitelman yhdessä tekemiseen" eli käytännössä tarjoavat kuntouttavaa ilmaistyötä ja kun en mene niin selvityspyyntö, karenssi ja työssäoloehto.
Eli allekirjoitin suunnitelman jossa oli kieltäytymiseni mainittu. Muuta ei ollut tässä "palvelu on sinulle täysin maksuton" sirkuksessa tarjolla.
Yhdessä onnistumme! jne. Luuleekohan tädit että "asiakkaat" nielevät noiden virallisten sivujen sisällön? Itseä lähinnä huvitti se soopa, varsinkin kun luin muiden "asiakkaiden"kokemuksia tästä yhdessä sopimisesta...
Miten tähän ketjuun nyt pärähti noin saatanasti taas tuota urbaania legendaa jostain pakkotöistä ja TYPPI tappaa kääk!!! Vähentäkää niitä nappeja, jookos? Ei tarvitse maalailla sentään piruja seinille.
Ketään suvereenia, ei holhouksenalaista henkilö ei voida PAKOTTAA yhtään mihinkään. Jos näin uhkaa tapahtua niin suosittelen oman oikeusturvanne takia ottamaan neuvotteluihin mukaan asianajajan.
Mutta lopettakaa nyt helvetissä tuo psykoottinen maalailu TYPistä jonain helvetin esikartanona josta ei ole paluuta.
Vierailija kirjoitti:
Sain kutsun monialaiseen työllistymispalveluun ja tänään kävin siellä "tekemässä yhdessä" suunnitelman. Alku meni ihan leppoisissa merkeissä, paikalla oli työllisyyskoordinaattori ja asiantuntija. Kyselivät elämäntilanteesta, perhesuhteista, aikaisemmista työpaikoista ja koulutuksista ja katseltiinpa paria työpaikkaakin joita voisin hakea. Sitten se sieltä tupsahtikin: "Tarjoamme sinulle kuntouttavaa työtoimintaa..."
Olen täysin työkuntoinen, työhaluinen ja haastattelussa sanoinkin tekeväni mitä tahansa palkkatyötä mihin kyvyt vain riittävät.
Tarjous muuttui muotoon "laitan tähän ensi maanantaiksi sen kuntouttavan työtoiminnan, jos et mene niin tulee karenssia... karenssin jälkeen me tarjotaan sulle tätä samaa, sen jälkeen jos kieltäydyt tulee työssäoloehto..."
No, nyt sitten tulee karenssia.
Eiköhän tässä pärjäillä. Ainoa mikä vähän mietityttää niin se että onko parempi pitää työnhaku voimassa ja vastata kelan yms. yhteydenottoihin ja selvityspyyntöihin vai hakea vain netin kautta toimeentulotukea. Asun vuokralla ja saan jo nyt asumistukea ja hieman toimeentulotukea.
Sen perusteella mitä olen kokemuksia lukenut "kuntouttavasta" niin tämä tuntuu oikealta ratkaisulta. Työstä en ole koskaan kieltäytynyt, en pienipalkkaisestakaan. Palkan täytyy silti riittää elinkustannuksiin ilman tukia.
Millaisia kokemuksia muilla näiltä tiimoilta? uskoisin että meitä "hankalia asiakkaita" on paljon.
Juuri noin kuuluu toimia. Mihinkään tilastoja kaunisteleviin "kuntoutuksiin" ei terveiden ja työkykyisten ihmisten tule alistua. Itselläni TYP-tapaaminen lähiaikoina. Odotan jo nyt hieman stressaantuneena aikovatko "suositella" minulle kuntouttavaa - siihen en voi suostua. En ole kuntoutuksen tarpeessa. Olen palkkatyön tarpeessa, kuten monet muutkin.
TYP=monialainen työllistymispalvelukeskus tällä nimellä nykyään
Kuntouttava ja työkokeilu niin oikeista töistä enään turha edes haaveilla kun karu maine vanhastaan työnantajille.
Jos te olette niin pitkään olleet työttöminä, että typpi kutsuu, niin mitä hävittävää teillä voisi olla, jos pari kertaa viikossa kävisittekin "juomassa kahvia ja vääntämässä satunnaisen linnunpöntön"? Ei se kotisohvalla makaaminen eläkettä yhtään sen enempää kerrytä, eikä "itseopiskelunne" vaikuta kovin paljon tulosta tuottaneen.
Mitä pelkäätte?
Olen ollut yli 10v työttömänä enkä ole ikinä kuullutkaan mistä TYPistä. Aktivointisuunnitelma sen sijaan on tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Jos te olette niin pitkään olleet työttöminä, että typpi kutsuu, niin mitä hävittävää teillä voisi olla, jos pari kertaa viikossa kävisittekin "juomassa kahvia ja vääntämässä satunnaisen linnunpöntön"? Ei se kotisohvalla makaaminen eläkettä yhtään sen enempää kerrytä, eikä "itseopiskelunne" vaikuta kovin paljon tulosta tuottaneen.
Mitä pelkäätte?
Tässä mitään pelätä. Ihmetyttää vain että vaikka työttömyys olisi kestänyt 20 vuotta niin miksi pitäisi toimia jonain pönttönikkarina jollain pajalla? Mitä ihmettä se minua hyödyttäisi? Hyödyttääkö ketään? Ja itseopiskeluni on miljoona kertaa tuloksellisempaa kuin jossain hikisessä yliopistossa nysvääminen. Mutta yksi asia mihin en edelleenkään voi vaikuttaa on työnantajien pahemmanlaatuinen asennevamma työttömiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pelkäätte?
Tässä mitään pelätä. Ihmetyttää vain että vaikka työttömyys olisi kestänyt 20 vuotta niin miksi pitäisi toimia jonain pönttönikkarina jollain pajalla? Mitä ihmettä se minua hyödyttäisi? Hyödyttääkö ketään? Ja itseopiskeluni on miljoona kertaa tuloksellisempaa kuin jossain hikisessä yliopistossa nysvääminen. Mutta yksi asia mihin en edelleenkään voi vaikuttaa on työnantajien pahemmanlaatuinen asennevamma työttömiä kohtaan.
Mitä tuloksia itseopiskelusi on tuottanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pelkäätte?
Mitä tuloksia itseopiskelusi on tuottanut?
Valtavasti lisääntynyttä strategista osaamista sekä relevantteja taitoja. Mutta ilmeisesti näitä ei arvosteta työmarkkinoilla.
Mikä tämä typ ihan oikeasti on? Mitä siellä tehdään? Faktaa kiitos.
Itsellä tilanne etten käsillä voi juuri mitään tehdä ja luulen, että laittavat tuonne seuraavaksi. Mitä ehdottavat, kun ei linnunpöntön rakennuskaan onnistu. Työkyvyttömyyseläke hakemus on vetämässä, mutta varmasti tulee hylkynä takaisin sillä onhan minulla vielä toimivat jalat ja puhekin onnistuu (tämä oli siis yhden työkkärin tädin suusta)
Ei ole tarkoitus kuntouttaa tai etsiä työpaikkaa vaan lamauttaa ja masentaa lopullisesti jotta saadaan ilmainen "vihannes" elikkä orja tekemään ilmaistöitä.