Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketkä työttömistä siirretään työkkäristä eli TE-toimistosta TYP:iin? 2018

Vierailija
28.03.2018 |

Eli onko omakohtaista kokemusta tästä asiasta? Millä perusteella siirretään? Siirretäänkö kaikki työttömät nykyään, pelkästään työttömyyden keston perusteella?

Mitä TYP:in haastattelussa tapahtui?

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en ole minnekään siirtymässä mutta minulla on tapaamisaika TYP:n tiimoilta lähitulevaisuudessa. En kuitenkaan aio siirtyä yhtään minkään instanssin pompoteltavaksi, koska en ole vajaakuntoinen enkä vajaataitoinen. Työttömyyteni on tosin kestänyt jo muutaman vuoden. Muuta en osaa sanoa, katsotaan.

Vierailija
2/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, minut oli kuulemma siirretty yllättäin ja TYP:n työntekijä ihmetteli asiaa itsekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan vapaaehtoista vaikka asia muulla tavalla sinulle yritettäisiinkin esittää.

Jos menet sinne ja valitat kohtalostasi, sinulle vain todetaan että se oli sinun vapaaehtoinen valintasi.

TE-toimisto voi toki "ohjata", mutta sinä teet päätökset. Pidä huoli siitä että pidät oman elämäsi ruorista tiukasti kiinni ja käännät sitä sinne minne sinä haluat. Sivustahuutelijat ja "ohjaajat" voi jättää täysin huomiotta, se on sinun perustuslaillinen sopimusvapaus jonka perusteella teet sopimuksia tai olet tekemättä sopimuksia, täysin oman valintasi mukaan

"Työvoimapoliittisesti moitittava" tarkoittaa käytännössä jonkun MIELIPIDETTÄ siitä, että sinä mukamas et tekisi hänen mielestään oikein, kun taas sinulla nimenomaisesti on vapaus valita ja tehdä päätökset eri asioista eikä siinä päätöksenteossa ole minkäänlaista velvollisuutta ottaa huomioon muiden mielipiteitä.

Koko "sanktio"-systeemi perustuu siis MIELIPITEISIIN, ja asia on näin koska kyse ei ole koskaan rikoksesta, muutoinhan sinua rankaistaisiin rikoslailla jos et tekisi pakolla niinkuin joku te-toimiston tai ay-järjestön MIELIPIDE on.

MINÄKIN olen SITÄ MIELTÄ että muilta pitäisi leikata reilusti, ja rikkailta verotettava reilusti, ja sitten tehtäisiin sellainen verotuspäätös että ne rahat siirretään MINUN työllistämiseen tarvittaviin investointeihin, mieluiten SUORAAN minun pankkitililleni.

Mutta tämähän onkin jälleen kerran vain mielipide.

Työttömyysturvan tilalle kun laitat toimeentulotuen niin tää leikki alkaa päättymään siihen, kas kun viimesijaisella etuudella on aika paha alkaa kiristämään Suomen kansalaista jonka suojaksi on tehty nämä lait ml. sopimusvapaus.

Pelkkää roskaa koko työn ympärille rakenneltava pakottamis-ilmapiiri, kannattaa huomata myös Orpon haluaman britannian sosiaaliturvan ideologian siitä että aletaan vääntämään kansalaisille vaikka väkipakolla kiristämällä huonot sopimukset, kun nimenomaisesti sopimusvapauden tarkoituksena on suojata kansaa tällaisilta valtion hallinnon fasismilta haiskahtavilta mokkeleilta.

Vierailija
4/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan vapaaehtoista vaikka asia muulla tavalla sinulle yritettäisiinkin esittää.

Jos menet sinne ja valitat kohtalostasi, sinulle vain todetaan että se oli sinun vapaaehtoinen valintasi.

TE-toimisto voi toki "ohjata", mutta sinä teet päätökset. Pidä huoli siitä että pidät oman elämäsi ruorista tiukasti kiinni ja käännät sitä sinne minne sinä haluat. Sivustahuutelijat ja "ohjaajat" voi jättää täysin huomiotta, se on sinun perustuslaillinen sopimusvapaus jonka perusteella teet sopimuksia tai olet tekemättä sopimuksia, täysin oman valintasi mukaan

"Työvoimapoliittisesti moitittava" tarkoittaa käytännössä jonkun MIELIPIDETTÄ siitä, että sinä mukamas et tekisi hänen mielestään oikein, kun taas sinulla nimenomaisesti on vapaus valita ja tehdä päätökset eri asioista eikä siinä päätöksenteossa ole minkäänlaista velvollisuutta ottaa huomioon muiden mielipiteitä.

Koko "sanktio"-systeemi perustuu siis MIELIPITEISIIN, ja asia on näin koska kyse ei ole koskaan rikoksesta, muutoinhan sinua rankaistaisiin rikoslailla jos et tekisi pakolla niinkuin joku te-toimiston tai ay-järjestön MIELIPIDE on.

MINÄKIN olen SITÄ MIELTÄ että muilta pitäisi leikata reilusti, ja rikkailta verotettava reilusti, ja sitten tehtäisiin sellainen verotuspäätös että ne rahat siirretään MINUN työllistämiseen tarvittaviin investointeihin, mieluiten SUORAAN minun pankkitililleni.

Mutta tämähän onkin jälleen kerran vain mielipide.

Työttömyysturvan tilalle kun laitat toimeentulotuen niin tää leikki alkaa päättymään siihen, kas kun viimesijaisella etuudella on aika paha alkaa kiristämään Suomen kansalaista jonka suojaksi on tehty nämä lait ml. sopimusvapaus.

Pelkkää roskaa koko työn ympärille rakenneltava pakottamis-ilmapiiri, kannattaa huomata myös Orpon haluaman britannian sosiaaliturvan ideologian siitä että aletaan vääntämään kansalaisille vaikka väkipakolla kiristämällä huonot sopimukset, kun nimenomaisesti sopimusvapauden tarkoituksena on suojata kansaa tällaisilta valtion hallinnon fasismilta haiskahtavilta mokkeleilta.

Mukava havaita että edes jollain on tarkkanäköinen kokonaiskuva nykyisestä täysin kafkamaisesta työmarkkinailmapiiristä.

Vierailija
5/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen menossa-mitä vikaa typissä siis on?

Vierailija
6/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen menossa-mitä vikaa typissä siis on?

Se on kait vähän niinkuin jokaisen työttömän itsensä velvollisuus selvittää asia itsellensä, kuinka asiat menee, ja myös se, haluatko TYP toimintaan vai et.

Vaikee tässä kenenkään mielipiteitä ennakoida kuka mitäkin haluaa, mutta sanoinpahan vaan että se on sitten ihan sinun oma valintasi mitä teet, vaikka se epäilemättä tuntuukin painostavalta tai jopa pakolta mennä sinne.

Työllistymissuunnitelmankin voit korjata helposti pistät vaan koko tekstin uusiksi ja meilaat sen työvoimahallinnolle että heippa ja terve tässä on mun uus työllistymissuunnitelma, koska oli sellainen vaikutelma että virkailija kirjoittelee sinne nyt omiaan.

Yritä ymmärtää sekin, että koskapa huonoihin sopimuksiin ei sinällään voida pakottaa, sitten yritetään pakottaa tekemään SUUNNITELMA siitä että teet huonoja sopimuksia. Ja tämä jälkimmäinen on tietenkin rankaistavissa jos suunnitelmaa ei tehty :-)

Aika uskomattomaksi touhuksi tämä Suomen touhu kyllä mennyt, ja vaikuttaa siltä että huonompaan päin mennään vielä paljon.

Mut niinkuin sanoin, ei työttömiä kukaan tule puolustamaan, niin siksi se on sitten sinun itsesi edun mukaista että otat itse näistä asioista selvää. Sehän voi olla että pääset lopulta aikaiselle eläkkeelle jos ei työn kysynnät maistu, ja itsekään et tykkää tehdä huonoja sopimuksia.

Vierailija
7/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on typ?

Vierailija
8/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYP on kamala paikka, koska siellä työkkäri, sosiaalityöntekijä, terveydenhoito ja tarvittaessa muutkin tahot selvittävät,mitä tukea työtön tarvitsee työllistyäkseen. Enää ei voi vedota asunnottomuuteen tai kipeään käteen tai masennukseen, kaikki tutkitaan ja apua hankitaan. Jos on onnistunut keplottelemaan 300  päivää työttömänä, niin työttömän itsensä vuoksi on syytä selvittää, mitä apua tarvitaan, ettei kokonaan syrjäydy. Suurin osa TYPin asiakkaista on jotenkin reppanoita, ei saada omaa elämää haltuun ja ulosotossa on keskituloisen vuosipalkan verran.

Vierailija
9/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pultsarit, nistit ja latvakakkoset. Olin itsekin päihteilyaikoinani. En suosittele, jos ei oikeasti ongelmia. Ja jos taas on, niin sitten muiden palveluiden piiriin. Käytännössä TYP on työkkäri turboahdettuna KELA:lla ja sossulla. Noista sitten kaikista työntekijät tenttaa samassa tilassa.

Mitä ne käytännössä tenttaa siellä? Minulla ainakin on syy ihan vain siinä etten ole ahkerasta hakemisesta huolimatta onnistunut työllistymään. Miten tämä fakta muuttuisi suuntaan tai toiseen millään tenttaamisella?

Vierailija
10/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätietoinen työtön kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pultsarit, nistit ja latvakakkoset. Olin itsekin päihteilyaikoinani. En suosittele, jos ei oikeasti ongelmia. Ja jos taas on, niin sitten muiden palveluiden piiriin. Käytännössä TYP on työkkäri turboahdettuna KELA:lla ja sossulla. Noista sitten kaikista työntekijät tenttaa samassa tilassa.

Mitä ne käytännössä tenttaa siellä? Minulla ainakin on syy ihan vain siinä etten ole ahkerasta hakemisesta huolimatta onnistunut työllistymään. Miten tämä fakta muuttuisi suuntaan tai toiseen millään tenttaamisella?

Ihan tilannekohtaisesti. Etsivät syytä pitkittyneelle työttömyydellesi, mistä johtuu, oletko mielenterveys/päihdepalvelujen jne. tarpeessa ja lopuksi ohjaavat työpajalla tms. 9e/pvä korvausta vastaan. Tuo on sellainen rysän pohja, että jos ei mikään muu auta niin sitten sellaiset tapaukset päätyvät TYP:n.

Vierailija
11/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku nyt viimein kertoa mikä on typ?

Vierailija
12/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo TYP on lyhenne ?

Vierailija
13/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYövoiman Palvelukeskus? Mitä ikinä tarkoittaakaan... :O

Vierailija
14/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin Yhteiskuntakelvottomien Päiväkodista.

Vierailija
15/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typ:n asiakkuus ei mitenkään sulje pois sitä, etteikö voisi hakea tavallisia palkkatöitä. Ei haastattelussa tarvitse kertoa, että on Typissä.

Vierailija
16/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulta mitään kyselty kun aikoinaan TYPpiin jouduin. Tuli vain postissa kirje jossa kerrottiin tulemaan paikalle tiettyyn aikaan. Työttömyyttä oli kestänyt 2-3 vuotta. Kävin siellä piinapenkissä kaksi kertaa. Pöydän toisella puolella istui kaksi tanttaa, toinen oli TE-toimistosta ja toinen joku muu. Tähän täytyi valmistautua täyttämällä joku kaavake, jossa kysellään kaikkea terveyteen ja elämänhallintaan liittyvää. Tämä lappu käytiin siellä läpi ja keskusteltiin kaikesta mitä olin viime vuosina puuhaillut. Passittivat myös verikokeisiin ja terveystarkistuksiin. Koko hommasta jäi käteen uusi työllistymissuunnitelma, joka on yhtä tyhjän kanssa. Sain piakkoin tämän jälkeen töitä enkä kuullut TYPistä enää mitään.

Vierailija
17/153 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

asd43 kirjoitti:

Ei minulta mitään kyselty kun aikoinaan TYPpiin jouduin. Tuli vain postissa kirje jossa kerrottiin tulemaan paikalle tiettyyn aikaan. Työttömyyttä oli kestänyt 2-3 vuotta. Kävin siellä piinapenkissä kaksi kertaa. Pöydän toisella puolella istui kaksi tanttaa, toinen oli TE-toimistosta ja toinen joku muu. Tähän täytyi valmistautua täyttämällä joku kaavake, jossa kysellään kaikkea terveyteen ja elämänhallintaan liittyvää. Tämä lappu käytiin siellä läpi ja keskusteltiin kaikesta mitä olin viime vuosina puuhaillut. Passittivat myös verikokeisiin ja terveystarkistuksiin. Koko hommasta jäi käteen uusi työllistymissuunnitelma, joka on yhtä tyhjän kanssa. Sain piakkoin tämän jälkeen töitä enkä kuullut TYPistä enää mitään.

Siis lukeeko näitä kertomuksia joku hallinnossa koskaan?

Voiko tää systeemi olla todellakin näin umpityperä??  Missä ihmeessä on kansalaista suojaavat lait?

Ei kai tässä nyt mitään etujärjestöjä suojella kansalaisilta, tai julkista sektoria kansan vapaalta tahdolta tai äänestysoikeuksilta?

Vierailija
18/153 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/153 |
29.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, minut oli kuulemma siirretty yllättäin ja TYP:n työntekijä ihmetteli asiaa itsekin.

Minut siirrettiin sinne kysymättä minulta yhtään mitään, en tiedä miksi, työttömyys oli siinä vaiheessa kestänyt 2 vuotta. Yhtäkkiä tuli vain kirje, että tapaamisaika on TYP:issä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme