Ketkä työttömistä siirretään työkkäristä eli TE-toimistosta TYP:iin? 2018
Eli onko omakohtaista kokemusta tästä asiasta? Millä perusteella siirretään? Siirretäänkö kaikki työttömät nykyään, pelkästään työttömyyden keston perusteella?
Mitä TYP:in haastattelussa tapahtui?
Kommentit (153)
Kaikilta onnistuu linnunpöntönteko teko ja kädestä pitäen opastetaan. Kun olet tehnyt elämäsi ensimmäisen pöntön niin olet ylpeä siitä.
Palkkatyön ja palkkatöihin pääsemisen kanssa kun TYP MoPA:lla ei ole mitään tekoa. Siellä ei palkkatyötä tarjota, eikä reittiä palkkatyöhön, eikä terve, palkkatyötä vailla oleva ihminen sieltä mitään avuja saa muutenkaan työnhakuun, korkeintaan itsetunto ja mielenterveys kärsii virkailijoitten ristikäsittelyssä. Siellä kun se kohtelu on mitä huonointa: uhkailua, ylenkatsomista, alistamista, vähättelyä, vielä kerran uhkailua, alentamista, haukkumista, yksityiselämään väkisintunkeutumista, kyttäystä, pakkoholhousta jne. Kenen terveen henkinen puoli tästä kaikesta saa jotain hyvää osakseen? Epäilen ettei kenenkään.
"Syrjäytymisen ehkäisemisen" verukkeella on hyvä "tarjota" (sanktion uhalla) sosiaalipalvelua terveille joiden ongelma on palkkatyön puute. Ainoa vaan, ettei "pakkokaveruuden tarjoaminen" sosiaalitanttojen puolelta kenenkään syrjäytymistä ehkäise. Kukaan terve heitä tuskin tahtoo tuntemattomina elämäänsä tai keskusteluseurakseen, kun meno on mitä on. TYP MoPA:n sossujen kyttääminen ja kohtelu korkeintaan erkaannuttaa normaalista sosiaalisesta elämästä entisestään ja syrjäyttää palkkatyötä lukuunottamatta muuten normaalia elämää elävää kaveria siitä normaalista.
Nykysuomen pakkososiaalipalvelut ja palkaton työ sekä pakkoholhous, joka on nimetty "syrjäytymisen ehkäisemiseksi", syrjäyttää syrjäytymisvaarassa olevia työttömiä, jotka ilman "syrjäytymisen ehkäisemisen" nimellä ratsastavia karenssin uhalla tarjottavia palveluita pysyisivät vielä normaalielämässä ja sosiaalisissa suhteissa mukana.
Asiaa!
"Elämänhallinta" vaan heikkenee kun yksityisyys viedään...
voiko olla totta että ne pässit ei tajua tätä...
Voiko TYP kieltäytyä ottamasta vastaan TE:n asiakasta, esim. heikon terveydentilan vuoksi?
Vanha keskustelu, mutta haluan kirjoittaa tähän myös mun kokemuksen.
Olen siis työttömänä koska sairauspvrahapäivät tuli täyteen ja kuntoutustuki hylättiin kaksi kertaa. Olen kuitenkin edelleen työkyvytön ja sairauslomalla. En siis oikeastaan edes hae töitä, mutta pakko olla työkkärin asiakas jos haluan saada rahaa jostain.
Kutsu TYPiin tuli yllättäen, kirje kotiin jossa annettiin paikka ja aika ja kehotus tulla paikalle tai tuet voivat katketa.
Paikalla oli te-toimiston asiantuntija ja sosiaaliohjaaja. Keskusteltiin tilanteestani ja sairauslomasta. Suunnitelmaan kirjattiin että olen sairauslomalla, ja koska olen alle 25 ilman ammattia, kirjattiin että minulla ei ole koulutukseenhakuvelvoitetta eikä velvoitetta osallistua kuntouttavaan työtoimintaan.
Normaalisti työllistymissuunnitelma pitää tehdä uudestaan 3kk välein, mutta typin asiakkaana se väli on 6kk.
Elk itselleni tapaamisesta oli hyötyä ja muutenkin oli ihan miellyttävä kokemus. Tuli olo että nämä työntekijät haluaa auttaa. Sain myös oman sosiaaliohjaajan johon voin olla yhteydessä aina jos tulee jotain ongelmia esim etuuksien kanssa tai ylipäätään jotain ongelmatilanteita elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko TYP kieltäytyä ottamasta vastaan TE:n asiakasta, esim. heikon terveydentilan vuoksi?
Ei tietenkään voi vaan päinvastoin. Heikon terveydentilan vuoksi nimenomaan hakataan Typpiin.
Mulla sukulaisella vissiin hieman paremmat kokemukset typistä suvussa nuori jolla oppimis vaikeuksia käynyt pienluokan mukautettuna saanut typin kautta palkkatukipaikankin olikohan jopa vuodeksi 12 kk jossa kuitenkin maksetaan täyttä palkkaa eikä 9 e päivä kyseessä siis 24 v nuori nainen. Eli typpi voi siis toimiakkin kys henkilö osatyökykyinen eli ei työkyvytön mutta tarvii hieman pidemmän ajan uuden työn opeteluun. Ja kuullit ennenkin että ainakin jotkut osa työkykyiset nuoret on hyötyneetkin typistä alle 30 v
Kys henkilö ei polttele ei juo alkoholia eikä käytä päihteitä ei kärsi myöskään mt ongelmista. Mutta oppimis ja keskitymis vaikeudet tosiaan sitä luokkaa että se tekee työelämään pääsemisen ilman apua haastavaksi. Silti aivan työhaluinen ihminen kyseessä ei siis halua jäädä kotiin makoilemaan mutta työnantajien asenne ei tallaisten nuorten kohdalla ole paras mahdollinen myöskään. Ja vielä oppii samat hommat kuin muutkin tarvii vaan hieman enemmän aikaa siihen esim toinen oppii työn 2 päiväsä toisella menee 3 tai 4 päivää saman asian oppimiseen sujuvasti.
Onhan se aivan kamalaa. Terveisin typpiläinen.
Randomin sannala morjeesta ;)
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Oikeasti tyypissä on saattanut olla myös ihmisiä joilla ei ole päihdetaustaa. Oma emäntäni oli siellä takavuosina. Ei juo alkoholia ei polta tupakkaa ei käytä päihteitä. On asbergerin syndrooma diagnosoitu Eli neurologonen ongelma Eli syntymästä asti ollut keskushermoston poikkeavuus. Normaali älyinen kuitenkin mutta sosiaaliset tilanteet tosi vaikeita. Menee lukkoon sos tilanteissa helposti joka asbergereille melko yleistä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/14434028/typ-sossu-(tt-tuki)-kotikaynnit