Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Renkaanvaihto osoittaa Suomalaisten kädettömyyden

Karppa
28.03.2018 |

Kohta alkava renkaanvaihto, talvirenkaista kesärenkaisiin aiheuttaa ruuhkan rengasliikkeissä. Ihmettelen joka kerta, että miksi. Onko Suomen kansa niin laiskaa, vai uusavutonta että perinteinen renkaanvaihto pitää teettää liikkeessä?

Eikö todellakaan osata enää vaihtaa renkaita itse? Ymmärrän vielä sen, että joku yksinäinen nainen ei niitä vaihda itse, mutta kun moni mieskään ei joko halua, tai osaa vaihtaa renkaitaan itse.

Kommentit (252)

Vierailija
181/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan rupea tekemään itse hommia, joista selviää rahalla. En ymmärrä myös, miksi pitää itse siivota, jos ei ole pakko.

Koska olet kädetön ja avuton raukka.

Eihän se sitä tarkoita. Vuorokaudessa vaan on tietty määrä tunteja ja ne voi käyttää siihen, mistä oikeesti nauttii. Siivoaminen ja renkaiden vaihto ei kuulu niihin hommiin. Eikä kyse ole siitä etteikö osaisi.

Vierailija
182/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan rupea tekemään itse hommia, joista selviää rahalla. En ymmärrä myös, miksi pitää itse siivota, jos ei ole pakko.

Eihän se sitä tarkoita. Vuorokaudessa vaan on tietty määrä tunteja ja ne voi käyttää siihen, mistä oikeesti nauttii. Siivoaminen ja renkaiden vaihto ei kuulu niihin hommiin. Eikä kyse ole siitä etteikö osaisi.

Suomalaisen ei kuulu nauttia. Suomalaisen kuuluu tehdä työtä hiki otsalla, hampaat irvessä, ja itseään vihaten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä varmaan peset pyykkis avannossa ja kannat vedet kaivosta. Käyt itse metsässä kaatamassa polttopuut. Kasvatat itse perunas ja kasvatat viljan leipääsi.

Vierailija
184/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki autoremontit pystyy tekemään itse, kun hankkii vähän työkaluja ja kirjallisuutta. Mitä järkeä maksaa satasia jostain jakohihnan vaihdosta, kun sen tekee yhdessä illassa parkkipaikallakin.

Mulla on uusi auto, ei tarvitse tehdä remontteja. Vaihdan parin vuoden välein uuteen. Määräaikaishuollot teen merkkiliikkeessä.

Vierailija
185/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppa kirjoitti:

Kohta alkava renkaanvaihto, talvirenkaista kesärenkaisiin aiheuttaa ruuhkan rengasliikkeissä. Ihmettelen joka kerta, että miksi. Onko Suomen kansa niin laiskaa, vai uusavutonta että perinteinen renkaanvaihto pitää teettää liikkeessä?

Eikö todellakaan osata enää vaihtaa renkaita itse? Ymmärrän vielä sen, että joku yksinäinen nainen ei niitä vaihda itse, mutta kun moni mieskään ei joko halua, tai osaa vaihtaa renkaitaan itse.

Miksi sinä haukut ihmisiä joiden sukunimi on Suomalainen? Ja miks sua ketuttaa se että muilla kuin sinulla on a) rahaa käyttää palveluja b) parempaa ja tuottavampaa tekemistä sen sijaan että likaa vaatteensa pihalla?

Me käytämme palveluja koska meillä on siihen varaa. Comprende?

Vierailija
186/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renkaanvaihto nyt vaan kuuluu niihin asioihin mitä jokaisen terveen suomalaisen pitäisi osata tehdä.

Osaan mutta ei huvita. Miksi en käyttäisi palvelua, jos sellainen on saatavilla ja on varaa maksaa? Suurin osa varmasti osaa, mutta ei halua.

Vierailija
187/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen ei kuulu nauttia. Suomalaisen kuuluu tehdä työtä hiki otsalla, hampaat irvessä, ja itseään vihaten.

Oon aina ollut erilainen ja vastarannan kiiski.

Vierailija
188/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten tarvitaan myös kompressoria kun ilma on talven tai kesän aikana häipyny.

Vierailija
189/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä uusavuttomat jotka vaihdattavat renkaat liikkeessä, ovat uusavuttomia myös kaikissa muissa asioissa. -Ei osata tehdä ruokaa.

-Käytännön asioiden hallinta puuttuu kokonaan.

-Sulakkeiden vaihto tuottaa suurta päänvaivaa.

-Raha-asiat monesti rempallaan.

Typerä yleistys. Autoni renkaat vaihdetaan rengasliikkeessä. Osaan nuo kaikki. Sen lisäksi olen tässä viimeisen kuukauden aikana vaihtanut laminaattilattiat, tapetoinut, maalannut. Joo ja olen nainen. Osaan vaihtaa lamput autooni, lisätä jarrunesteet, vaihtaa tuulilasinpyyhkijät, vaihtaa akun ja paljon muuta. No miksi en vaihda renkaita itse? Liikkeessä se hoituu 5:ssä minuutissa. Sen lisäksi minulla ole paikkaa, missä vaihtaisin renkaat.  Pihani on rinnetontti ja siinä on hieman hankalaa vaihtaa renkaita, kun auto on jo muutenkin kallellaan. Ja mitä se sinulle kuuluu miten ihmiset renkaansa vaihtavat. Pääasia, että vaihtavat

Mutta etpä osaa pissata seisaaltaan niin että kaikki paikat vessassa pysyy kuivana.

Vierailija
190/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renkaiden vaihto tarkoittaa sitä, että renkaat irrotetaan vanteistaan ja tilalle vaihdetaan jotkin toiset renkaat. Ei siinä ole kysymys mistään kädettömyydestä ettei jokainen hanki itselle vannetinta, tasapainotuspaloja, tasapainottajaa, paineilmakompressoria ja riittävä virtalähdekin näihin toimintoihin pitäisi jostain saada.

Vierailija
191/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renkaanvaihto nyt vaan kuuluu niihin asioihin mitä jokaisen terveen suomalaisen pitäisi osata tehdä.

Osaan vaihtaa, mutta niin paljon helpommalla selviää, kun renkaat on ilmaisessa (ekat 3 vuotta) rengashotellissa valmiina. Vaihto 10 minuuttia tasapainotuksineen.

Vierailija
192/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin mieluusti vaihtaa renkaat, mutta en ole koskaan oppinut keltään. En ole kyllä myöskään koskaan omistanut omaa autoa, mutta olen ajanut paljon laina- ja vuokra-autoilla etenkin ulkomailla. Missähän välissä sitä olisi oppinut tuon renkaanvaihdon jalon taidon jos ei ole omistanut autoa?

Vai onko se turvallista että renkaita kävisi tarvittaessa vaihtamaan pelkän ohjekirjan perusteella ilman että kukaan tarkistaa että tein sen edes oikein? Ei huvittaisi ajella Aasiassa ja sitten renkaat putoilee moottoritiellä.

M32

Hyvä pointti. Nykyautoissa pitää vielä tehdä ilmanpaineanturien nollaus. Renkaat pitää kiristää oikea oppisesti muutoin saattaa rengas irrota käytössä puhumattakaan alumiinivanteisten vaihtamisesta. Pitää tietää mitä tekee. Lisäksi auto on niin painava että jos nostat sen väärin saatat vaarantaa oman turvallisuutesi ja lisäksi aiheuttaa vaurioita auton koriin.

Eivät näytä edes rengasliikkeissä tekevän oikeaoppista kiristystä. Pulttipyssyllä vaan vedetään mutterit

kerralla tiukalle pohjaan saakka ilman mitään ristiinkiristystä.

Aluvanteen mutterin kierteet jäävät voitelematta ja momenttiavainta ei siinä käytetä vaikka kuuluisi.

Syynä tähän on pelkkä kiire, jos homman tekisi kunnolla, niin aikaakin menisi enemmän.

Sinänsä renkaanvaihto ei ole kyllä mitään rakettitiedettä. 

Vierailija
193/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi ostaa pulttipyssyä renkaanvaihtoa varten, eikä hullukaan raahaa renkaita häkkivarastoon talteen.

Meidän yhtiössä jotkut raahaavat. Ja kyllä lattiat ja seinät ovatkin sitten sen näköiset, että tässä on vähän renkaita vieritelty ja pistetty nojaamaan seinää vasten. Idioottien hommaa.

Meillä renkaat on rengashotellissa. Siellä ne pestään ja tarkastetaan. Ilmoittavat sitten, jos näyttää siltä että renkaat pitää vaihtaa, katson netistä sopivan mallin ja tilaan verkkokaupasta. Sitten seuraavan vaihdon yhteydessä siellä on jo ne uudet renkaat odottamassa. 

Ei me venettäkään raahata trailerillä jonnekin omaan säilöön. Ajetaan se huollon laituriin, mistä nostavat sen ylös, tekevät syyshuollon ja hoitavat talvisäilytykseen. Keväällä vetävät myrkkymaalit pohjaan ja laskevat veteen. Meille riittää ihan se, että päästään veneilemään. Mikään ylimääräinen rassailu ja puuhastelu ei kiinnosta. Sama homma auton kanssa. Ei me haluta siitä autosta mitään harrastusta. Tehdään mieluummin jotain muuta kuin ähelletään renkaanvaihdon kanssa ja ihmetellään, missä saadaan ne renkaat pestyä ja säilytettyä.

Vierailija
194/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse vaihtaa renkaat, on vaikeampi tehdä tasapainotusta. Säästää renkaita ja bensaa. Lisäksi, kun renkaat on rengashotellissa, on vaivatonta ajaa vain sisälle ja juoda kuppi kahvia. Kyse ei ole siitä osaako, eipä tuossa mitään osaamista tarvitse. AP:n ei kannata vaihtaa päivätöitä, jos tuo on sitä osaamista.

No hyi, sitä automaattikahvia en kyllä suostu juomaan. Joku itsekunnioitus on sentään säilytettävä.

Vierailija
195/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia renkaat pitäisi vaihtaa itse, jos ei ole rahasta kiinni? Onko jotain järjellistä syytä?

Useimmilla ihmisillä on kiinni rahasta. Tai siis voihan renkaiden vaihtoon laittaa 30€ , mutta se 30€ on pois jostain muusta.

Oma valinta on vaihtaa renkaat itse koska

a) periaate

b) säästän 30€ jolla ostan esim. 1-2 kassia ruokatarvikkeita.

c) saa ulkoilla samalla

d) tutkin jarruja/niveliä samalla, näkyykö jotain tulevaa propleemaa

Vierailija
196/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsi ostaa pulttipyssyä renkaanvaihtoa varten, eikä hullukaan raahaa renkaita häkkivarastoon talteen.

Meidän yhtiössä jotkut raahaavat. Ja kyllä lattiat ja seinät ovatkin sitten sen näköiset, että tässä on vähän renkaita vieritelty ja pistetty nojaamaan seinää vasten. Idioottien hommaa.

Meillä renkaat on rengashotellissa. Siellä ne pestään ja tarkastetaan. Ilmoittavat sitten, jos näyttää siltä että renkaat pitää vaihtaa, katson netistä sopivan mallin ja tilaan verkkokaupasta. Sitten seuraavan vaihdon yhteydessä siellä on jo ne uudet renkaat odottamassa. 

Ei me venettäkään raahata trailerillä jonnekin omaan säilöön. Ajetaan se huollon laituriin, mistä nostavat sen ylös, tekevät syyshuollon ja hoitavat talvisäilytykseen. Keväällä vetävät myrkkymaalit pohjaan ja laskevat veteen. Meille riittää ihan se, että päästään veneilemään. Mikään ylimääräinen rassailu ja puuhastelu ei kiinnosta. Sama homma auton kanssa. Ei me haluta siitä autosta mitään harrastusta. Tehdään mieluummin jotain muuta kuin ähelletään renkaanvaihdon kanssa ja ihmetellään, missä saadaan ne renkaat pestyä ja säilytettyä.

Renkaat saa pesyä itsekin. Ensin isommat samalla kun pesee auton ja lopuksi talvirenkaat voi pestä ämpärin, fairyn ja tiskiharjan sekä ison rätin kanssa. Jo vain tulee puhdasta ja kelpaa häkkivarastoon.

Vierailija
197/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä uusavuttomat jotka vaihdattavat renkaat liikkeessä, ovat uusavuttomia myös kaikissa muissa asioissa. -Ei osata tehdä ruokaa.

-Käytännön asioiden hallinta puuttuu kokonaan.

-Sulakkeiden vaihto tuottaa suurta päänvaivaa.

-Raha-asiat monesti rempallaan.

Typerä yleistys. Autoni renkaat vaihdetaan rengasliikkeessä. Osaan nuo kaikki. Sen lisäksi olen tässä viimeisen kuukauden aikana vaihtanut laminaattilattiat, tapetoinut, maalannut. Joo ja olen nainen. Osaan vaihtaa lamput autooni, lisätä jarrunesteet, vaihtaa tuulilasinpyyhkijät, vaihtaa akun ja paljon muuta. No miksi en vaihda renkaita itse? Liikkeessä se hoituu 5:ssä minuutissa. Sen lisäksi minulla ole paikkaa, missä vaihtaisin renkaat.  Pihani on rinnetontti ja siinä on hieman hankalaa vaihtaa renkaita, kun auto on jo muutenkin kallellaan. Ja mitä se sinulle kuuluu miten ihmiset renkaansa vaihtavat. Pääasia, että vaihtavat

Mutta etpä osaa pissata seisaaltaan niin että kaikki paikat vessassa pysyy kuivana.

Sä osaat varmaan pissata seisaaltaan, mutta silti paikat ei pysy kuivana. Mulla se pissa menee kaikki sinne pyttyyn.

Vierailija
198/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meistä kumpikaan viitsi itse vaihtaa renkaita bemareihimme, miksi pitäisi? BMW-liikkeessä on niin hyvä palvelu: ajat auton pihalle, menet itse liikkeen yläkerrassa olevaan kahvitilaan, jossa sinulle tarjoillaan kahvi sellaisena kuin sen haluat ja lisäksi croissant/ suklaata/keksiä riipppuen siitä, mikä aika päivästä on. Puolen tunnin kuluttua asiakaspalvelija tulee yläkertaan ja ojentaa sinulle avaimen puhtaaseen autoon, johon juuri on vaihdettu renkaat.

Ja jos rengasrikko tulee, ajaa lähimmälle huoltamolle tai liikkeeseen; renkaat kun eivät tyhjene niin, etteikö niillä voisi vielä ajaa ja jos tulee muu ongelma, voi soittaa vakuutuksen takaamaan tiepalveluun, joka tulee paikalle ja hoitaa asian.

As simple as that!

Vierailija
199/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdan renkaani itse ihan silkkaa laiskuuttani, kun en millään jaksa raahata niitä jonnekin rengasliikkeeseen vaihdettavaksi.

Vierailija
200/252 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaisten tubeless-renkaiden vaihtaminen kotikonstein ilman ammattilaiskompuraa on käytännössä mahdotonta.

Räjäytystekniikalla onnistuu, mutta osaajia on todella harvassa.

Miljoona kilometriä takana, pyöränvaihtoja satoja, rengasta en ole ikinä autoon yrittänytkään vaihtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi