Renkaanvaihto osoittaa Suomalaisten kädettömyyden
Kohta alkava renkaanvaihto, talvirenkaista kesärenkaisiin aiheuttaa ruuhkan rengasliikkeissä. Ihmettelen joka kerta, että miksi. Onko Suomen kansa niin laiskaa, vai uusavutonta että perinteinen renkaanvaihto pitää teettää liikkeessä?
Eikö todellakaan osata enää vaihtaa renkaita itse? Ymmärrän vielä sen, että joku yksinäinen nainen ei niitä vaihda itse, mutta kun moni mieskään ei joko halua, tai osaa vaihtaa renkaitaan itse.
Kommentit (252)
Mä en luultavasti viitsisi vaivautua. Eikä olisi välineitäkään tai kiinnostusta ostaa ja säilytellä niitä rajoitetussa kaappitilassa kun tarve on kahdesti vuodessa.
Miksi renkaat pitäisi vaihtaa itse? Pitääkö öljytkin vaihtaa itse ja onko uusavuttomuutta jos vie huoltoon öljynvaihtoon?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki autoremontit pystyy tekemään itse, kun hankkii vähän työkaluja ja kirjallisuutta. Mitä järkeä maksaa satasia jostain jakohihnan vaihdosta, kun sen tekee yhdessä illassa parkkipaikallakin.
Joo, tekee vanhaan ooppeliin kesällä eteläsuomessa, jos on koneenkorjausalan koulutus.
Renkaanvaihto nyt vaan kuuluu niihin asioihin mitä jokaisen terveen suomalaisen pitäisi osata tehdä.
Mä vaihdoinmuutama vuosi sitten itse omaan ja miehen (mies invalidi) autoon, mutta nyt nivelreuma on tehnyt tehtävänsä, enkä pysty enää - siispä rengasliike saa hoitaa.
Osataan itsekin mutta miksi, kun voi teettää muilla?
Käytän samoja vanteita kesät talvet. Eli renkaat aina vanteilta pois ja vaihtoon, en sitä kyllä kotona saa itse tehtyä, sori vaan.
Ensimmäiset 35 vuotta vaihdoin itse. Sitten alkoi kyllästyttämään. Pieni hintahan tuo on säilytyksineen.
Vaihdan kolmen vuoden välein auton ihan uuteen. Hintaan kuuluu yleensä 3-5 vuoden rengashotellipalvelu vaihtoineen ja säilytyksineen. Tekeekö se minusta uusavuttoman, kun nautin hintaan kuuluvasta palvelusta? :D
Ajattelin, että tänä keväänä voisi vihdoin vaihtaa renkaat liikkeessä. Mutta enpä sitten jaksanutkaan lähteä, vaan ihan silkkaa laiskuuttani aloin vaihtohommaan itse ja tulihan se sitten tehtyä loppuun asti.
Miksi ihmeessä mä vaihtaisin renkaat itse, kun leasing-sopimukseen kuuluu rengashotelli ja renkaiden vaihto?
Appiukon autoon käydään tosin vaihtamassa renkaat, kun tuo ei itse sitä pysty enää tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki autoremontit pystyy tekemään itse, kun hankkii vähän työkaluja ja kirjallisuutta. Mitä järkeä maksaa satasia jostain jakohihnan vaihdosta, kun sen tekee yhdessä illassa parkkipaikallakin.
Joo, tekee vanhaan ooppeliin kesällä eteläsuomessa, jos on koneenkorjausalan koulutus.
Ketjumoottorissa ei tarvitse hihnoja vaihdella.
Osaan kyllä vaihtaa itse renkaat.Yh n36.
Huoh taas..
"ravintolassa käynti osoittaa suomalaisten kädettömyyden..."
"parturissa käynti osoittaa suomalaiste kädettömyyden"
"autolla ajaminen osoittaa suomalaisten kädettömyyden.."
....
Karppa kirjoitti:
Kohta alkava renkaanvaihto, talvirenkaista kesärenkaisiin aiheuttaa ruuhkan rengasliikkeissä. Ihmettelen joka kerta, että miksi. Onko Suomen kansa niin laiskaa, vai uusavutonta että perinteinen renkaanvaihto pitää teettää liikkeessä?
Eikö todellakaan osata enää vaihtaa renkaita itse? Ymmärrän vielä sen, että joku yksinäinen nainen ei niitä vaihda itse, mutta kun moni mieskään ei joko halua, tai osaa vaihtaa renkaitaan itse.
Osaan ja jaksaisin, mutta miksi hitossa vaivautuisin, kun läheisellä huoltsikalla se tehdään puolestani kahdellakympillä ja saan vielä kahvit kaupan päälle?? Ja minä olen tuo sinulta ymmärrystä saava "yksinäinen nainen", joka pari vuotta sitten älysi, että paljon mukavampaa noin ja tuleepa tuettua suomalaista pienyrittäjyyttä. Jouduitko jonossa kovinkin kauaksi kärjestä ja nyt harmittaa?
Asun kerrostalossa, eikä ole paikkaa säilyttää renkaita.
Ei ole välineitä, eikä järkeä hankkia koska renkaat ovat joka tapauksessa rengashotellissa.
En ole koskaan vaihtanut renkaita, eli ahdistaa ajatus että menee pieleen ja pyörä irtoaa ajossa.
N32
Mä en käsitä tätä asennetta että kaikki pitäisi tehdä itse. Hyvänen aika sentään, se on jonkun ihmisen elinkeino, se jolla elättää itsensä ja perheensä. Olisiko parempi vaihtoehto se että jokainen vaihtaisi ja säilyttäisi itse renkaansa ja tämä yrittäjä olisi työtön? Kai ap sinä leikkaat itse hiuksesi, kasvatat itse ruokasi, huollat kaiken itse? Ettet vaan saa uusavuttoman leimaa.
Vierailija kirjoitti:
Huoh taas..
"ravintolassa käynti osoittaa suomalaisten kädettömyyden..."
"parturissa käynti osoittaa suomalaiste kädettömyyden"
"autolla ajaminen osoittaa suomalaisten kädettömyyden.."
....
Suomalaiset ovat onnellisia saadessaan haukkua ja hävetä itseään ja toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi vaihtaa itse? Olen nainen ja osaan vaihtaa itse, mutta miksi tekisin sen kuraisella pihamaalla? Mieluummin maksan sen 30 eur.
Eli olet hienopieru jonka vaatteet eivät saa tulla likaiseksi?
En pelkää vaatteiden likaantumista. Mutta miksi kaikki pitää tehdä itse? Olen kyllästynyt tekemään kaiken itse. Kotonani käy siivooja, ihan yhtä lailla palvelun ostoa. Käytän aikani siihen, mitä oikeasti huvittaa tehdä. Elämä vaan on liian lyhyt siihen, että tekisin asioita, joita ei huvita tai ei ole ihan pakko tehdä itse.
Lisäksi, ammattilainen voi nähdä yhdellä silmäyksellä, alkavia vikojakin. Esim. itse katson vetonivelenkumin, jarruletkut ja jos aikaa enempi niin iskarin vuodon ja jarrupalojen paksuuden. Mitä kiireempi, niin vähemän muita havaintoja.
Mutta Oikeasti etuja, vanteiden pesu, kulutuspinnan tarkistus, kuuluvat normaaliin vaihdon hintaan.