Renkaanvaihto osoittaa Suomalaisten kädettömyyden
Kohta alkava renkaanvaihto, talvirenkaista kesärenkaisiin aiheuttaa ruuhkan rengasliikkeissä. Ihmettelen joka kerta, että miksi. Onko Suomen kansa niin laiskaa, vai uusavutonta että perinteinen renkaanvaihto pitää teettää liikkeessä?
Eikö todellakaan osata enää vaihtaa renkaita itse? Ymmärrän vielä sen, että joku yksinäinen nainen ei niitä vaihda itse, mutta kun moni mieskään ei joko halua, tai osaa vaihtaa renkaitaan itse.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Nämä uusavuttomat jotka vaihdattavat renkaat liikkeessä, ovat uusavuttomia myös kaikissa muissa asioissa. -Ei osata tehdä ruokaa.
-Käytännön asioiden hallinta puuttuu kokonaan.
-Sulakkeiden vaihto tuottaa suurta päänvaivaa.
-Raha-asiat monesti rempallaan.
Vaihdatan liikkeessä, enkä osaa vaihtaa renkaita. Muilta osin:
- Osaan ja teen ruokaa joka päivä. Ei valmisruokaa, ei puolivalmisteita. Hyviä ja tuoreita raaka-aineita, osa ruoista erikoisruokavalioilla. Maistuu koko perheelle.
- Käytännön asiat hallussa paremmin kuin hyvin. Osan teen itse, osan teetän - sen mukaan, mikä on järkevää.
- Uudenmalliset sulakkeet, ei tarvitse vaihtaa (kytkin). Vanhanmallisten vaihtokin onnistuu kyllä :)
- Raha-asiat kohdallaan. Asuntolaina maksettu ennen 40-vuotispäivää, lisäksi sijoituksia n. 150 000 eurolla. Ei perintöjä, itse ansaittuja rahoja.
Mutta kai pitäisi vaihtaa ne renkaat............. Tai no.
Me halutaan käyttää palveluita, myös mieheni. Ja renkaat odottavat rengasliikkeen säilössä, puhtaana ja pestynä.
Ei siinä pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista. Ja se on kätevää, kun entiset renkaat voidaan jättää säilöön.
Paloturvallisuus syistä kotona ei pitäisi säilyttää edes autonrenkaita, ei ainakaan asuintiloissa. Ja kuinkahan monella on erillinen varasto?
Jos teet jotain eri tavalla kuin minä, teet sen väärin. Ja jos teet jotain mitä minä en tee, se on turhaa ja hölmöä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä uusavuttomat jotka vaihdattavat renkaat liikkeessä, ovat uusavuttomia myös kaikissa muissa asioissa. -Ei osata tehdä ruokaa.
Typerä yleistys. Autoni renkaat vaihdetaan rengasliikkeessä. Osaan nuo kaikki. Sen lisäksi olen tässä viimeisen kuukauden aikana vaihtanut laminaattilattiat, tapetoinut, maalannut. Joo ja olen nainen. Osaan vaihtaa lamput autooni, lisätä jarrunesteet, vaihtaa tuulilasinpyyhkijät, vaihtaa akun ja paljon muuta. No miksi en vaihda renkaita itse? Liikkeessä se hoituu 5:ssä minuutissa. Sen lisäksi minulla ole paikkaa, missä vaihtaisin renkaat. Pihani on rinnetontti ja siinä on hieman hankalaa vaihtaa renkaita, kun auto on jo muutenkin kallellaan. Ja mitä se sinulle kuuluu miten ihmiset renkaansa vaihtavat. Pääasia, että vaihtavat
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka puhuvat työllistävästä vaikutuksesta, syöttekö pelkästää ulkona? (Työllistävä vaikutus nääs)
Renkaat vaihdan kerran/kaksi vuodessa, mutta syön joka päivä. Suhteessa renkaanvaihtoihin syön huomattavasti useammin ravintolassa. En voisi idiootimpaa vertausta keksiä, mutta tässä nyt jotain kättä pidempää.
Köyhät kitisee . Maksan mieluummin pienen summan siitä että ammattilaiset vaihtaa renkaat 5 minuutissa kuin itse ähisen 30-60min renkaitten kanssa.
No, tervetuloa vaan vaihtamaan renkaat ilma-alustalla toimivaan painavaan autoon jossa on vielä lukkopultit. On sellainen yhtälö ettei ne perus renkaanvaihtofirmatkaan omaa laiteita niihin joten miksi minunkaan pitäisi ähistä renkaanvaihdon kimpussa kun vajaalla viidelläkympillä saan varmasti nopeaa osaavaa palvelua asiassa? AP:llä taitaa olla jokin pieni pompannappi johon renkaat vaihtaa vaikka krapulassa yhdellä kädellä? ;)
Vaihdetaan miehen kanssa yhdessä. Aikaa menee alle puoli tuntia per auto. Hyvät välineet on hankittu. Hallia/tallia ei ole, pihalla vaihdetaan.
Pointti ei ole niinkään siinä, etteikö voisi maksaa jollekulle vaan eniten siitä, että tuo on vaan hyvä taito osata esimerkiksi hätätilanteessa tien päällä. No nykyisin toki vararenkaita on autoissa paljon harvemmin kuin ennen mukana, mutta meiltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas taas harvinaisen typerä kommentti. Onko jollai vielä keraamisia sulakkeita? Vai puhuttiinko auton sulakkeista? Käytännön asiat sujuvat ja koska raha-asiat ovat reilassa, niin voin ihan hyvin maksaa 25€ nuorelle innokaalle renkaanvaihtajalle ja hoitaa samalla jotain juoksevia omia asioitani.
Mutta kukin voi tehdä kuten haluaa.
Uusiin asuntoihin varmaan laitetaan nykyään säännönmukaisesti automaattisulakkeet. Mutta mihinkäs ne perinteiset sulaketaulut olisi vanhoista asunnoista itsestään hävinneet?
Taloni on tehty vuonna 1965 ja meillä on automaattisulakkeet. Kyllä ihmiset niitä sulaketauluja uusii vanhoihin asuntoihinkin. Ja eipä tuo sulakkeen vaihto mitään vaikeaa ole, sulake irti ja uusi vastaava tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran menin ruuhka-ajan ulkopuolella vaihdattamaan renkaita ja tuurilla niitä vaihtoi 3-4 miestä, aikaa meni 5 min. Aivan mahtava palvelu. :D Olen kyllä myös vaihtanut itse huvikseen monena vuonna, aikaa menee vissiin tunti.
Ei mene ja renkaiden vaihto ruuhka-aikana ei ole laadukasta työtä.
Pihalla, huonolla nosturilla ja renkasavaimella ähräten voi mennäkkin. Kunnon laitteilla mulla menee 15min yksinäni, eikä se laatu siitä miksikään muutu, käykö rengasliikkeessä ruuhka-aikana vai ei. Renkaat auton luo. Auto ylös. Katsotaan, että renkaiden pyörimissuunta on oikein, irroitetaan vanhat ja laitetaan uudet tilalle. Auto alas ja ulos.
Huomaa ettei ole sitten tietoa paljonkaan.
Väline on tunkki.
Juuri siksi sillä "huonolla" rengasavaimella et saa pultteja/muttereita auki, kun liikkeessä ovat ylikiristäneet koneella ja kierteisiin ei ole laitettu rasvaa.
Miten ajattelit vaihtaa renkaan tiellä, jos ei pihassa onnistu avaaminen ja tunkkaaminen?
Ei renkaita vaihdeta tiellä, vaan laitetaan sinne se paikkapullo ja jos ei auta soitetaan hinausauto.
Eli ei kiinnosta huonosti tehty työ?
Muutenkin jos ajaa 5-10km kaupunkimatkoja, turha edes pitää autoa.
Kuinka niin huonosti tehty? En ole 15v autoilu-urani aikana viitsinyt pitää vararengasta mukana. Kerran oli työpaikan pihalla naula renkaassa, hoitui paikkapullolla.
Itselläni on sen verran uusi auto, ettei siinä ole edes mitään vararengasta vaan se paikkapullo.
Itse korjailin naapuri lasten polkupyöriä kun niiden iskät ei osannut edes kumeja vaihtaa.Suomalaisista "miehistä"on tullut eunukkeja vähän joka asiassa.
Joka tapauksessa pitäisi vielä ajaa huoltoasemalle rengaspaineita säätämään eli samalla vaivalla ajelee rengasliikeeseen hoitamaan koko homman.
Ja sille, joka vertasi ravintolassa syömiseen niin tässäpä sinulle pähkinä purtavaksi: minulla käy omassa kotona välillä maksettu ruuanlaittaja, ei tarvitse ravintolaan mennä.
Pyörien vaihto on toki ihan heittohomma, mutta renkaiden vaihto ja sen ohessa tehtävä tasapainotus on kyllä sellaista puuhaa johon on itse ihan turha ryhtyä. Arvelisin että ne TSI-tyyppien renkaat on suurin osa tasapainotettu päin p****ä. Itse osaan purkaa ja kasata vaikka auton moottorin, renkaat vien vaihdettavaksi kyllä aina liikkeeseen, yleensä sama paikka josta ostan renkaat. Laittavat kyllä samaan hintaan vanteelle kunhan älyät sen ostotilanteessa kaupanpäälle tinkiä.
Halvimmat vaihdot menee kyllä samantien käteisellä rintataskuun kansantaloudessa.
Jos kun omaa työtä koneilla helpotat niin äkkiä sisarukset ja heidän lapsetkin sitten jonossa.
Ja taas!
Uskokaa nyt jo ,että kaikki eivät asu 50m2 varastolla varustetussa omakoti talossa.Vain intohimoinen renkaan vaihtaja säilyttäisi renkaat rengashotellissa ja noutaisi ne sieltä vaihtaakseen ne ihan omin kätösin lähimmän Prisman parkkipaikalla.
En ole köyhä, joten minun ei tarvitse tehdä sitä itse. Liatkoon joku muu kätensä, minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta.
Luulen, että suomalaisista suurempi osuus osaa vaihtaa autoon pyörät, kuin monissa muissa maissa.
Muualla paljon helpompiin ja arkisempiin asioihinkin käytetään enemmän ulkopuolisia palveluita.
Taidat olla kateellinen