IS: Aktiivimallin ensimmäinen tarkastelujakso ohi – AL: Korvauksia leikataan yli puolelta työttömistä!!!
Sairasta politiikkaa sanoisin. Jokohan Sinisten Mattila uskaltautuu kommentoimaan asiaa julkisesti. Eikö kikyä muka ole rikottu, jos enemmistö työttömistä joutuu leikkurin alle?
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aktivoituneet" saavat myös odottaa korvauksiaan, koska aktivoitumistoimenpiteiden ilmoittaminen johtaa hakemuksen käsittelyjonoon, vaikka hakija on yhtä lailla ollut työttömänä koko ajan. Kun aiemmin korvauksen maksupäivä on ollut heti tiedossa, nyt hakemus roikkuu käsiteltävänä-tilassa ja laskut keräävät korkoa.
Minulla on ollut rahat tilillä aina n. 3 päivää siitä, kun olen ilmoittanut aktivoitumisista. Tosin varmaan riippuu siitä, onko hakemukseen heti saatavilla kaikki liitteet, esim. palkkakuitti.
Palkkakuitin antamisen viivästymisestä pitäisi tehdä rikos. Nyt moni firma viivyttelee sen kanssa liian kauan ja kaikki seuraukset kaatuu töitä tehneen raukan niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aktivoituneet" saavat myös odottaa korvauksiaan, koska aktivoitumistoimenpiteiden ilmoittaminen johtaa hakemuksen käsittelyjonoon, vaikka hakija on yhtä lailla ollut työttömänä koko ajan. Kun aiemmin korvauksen maksupäivä on ollut heti tiedossa, nyt hakemus roikkuu käsiteltävänä-tilassa ja laskut keräävät korkoa.
Minulla on ollut rahat tilillä aina n. 3 päivää siitä, kun olen ilmoittanut aktivoitumisista. Tosin varmaan riippuu siitä, onko hakemukseen heti saatavilla kaikki liitteet, esim. palkkakuitti.
Minulla kesti ilmoituksesta 9 päivää, liitteitä ei ole edes kysytty. Aiemmin on korvaus tullut kolmessa päivässä.
Köyhis kirjoitti:
soppala kirjoitti:
Eihän tuossa kai monella ole ns. hätää kun saavat toimeentulotukena tuon leikkauksen, joten miksi aktivoitua jos toinen instanssi maksaa tuon leikkauksen...
On se hätä kun ei mitään toimeentulotukea saa jos mies on töissä!
Lopettakaa tälläisten kuvitelmien jakaminen, että toimeentulotuella korvataan leikkaus. Ei monella todellakaan onnistu.
Kyllä se raha leikataan pois, eikä tilalle mistään tule!
tt-tuella korvataan leikkaus lähinnä vain näille elämäntapatyöttömille. Hallitus haluaa rankaista niitä jotka todella yrittävät sinne töihin
Vierailija kirjoitti:
Metropolien sydämissä voi kyllä aktivoitua sydämensä kyllyydessä kävelymatkojen päässä mutta maakunnista aktivoituminen kyllä matkoineen kyllä tuonkin hyödyn syö
Mars mars sinne metropoleihin! Viis siitä että on puoliso, lapset, iäkkäät vanhemmat, ystävät ja 300 vuotta sukuhistoriaa jossain. Kyllä jokainen haluaa metropoliin.... vuokrafirman kautta saat pätkätöitä ja yksiön saat Mellunmäestä.... Itä-Helsingissä on luontokin lähellä (jos sen takia siellä maalla haluaa olla!) ja uusia kavereita saat lähiöbaarista, kyllä elämänlaatusi paranee siinä kohisten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metropolien sydämissä voi kyllä aktivoitua sydämensä kyllyydessä kävelymatkojen päässä mutta maakunnista aktivoituminen kyllä matkoineen kyllä tuonkin hyödyn syö
Mars mars sinne metropoleihin! Viis siitä että on puoliso, lapset, iäkkäät vanhemmat, ystävät ja 300 vuotta sukuhistoriaa jossain. Kyllä jokainen haluaa metropoliin.... vuokrafirman kautta saat pätkätöitä ja yksiön saat Mellunmäestä.... Itä-Helsingissä on luontokin lähellä (jos sen takia siellä maalla haluaa olla!) ja uusia kavereita saat lähiöbaarista, kyllä elämänlaatusi paranee siinä kohisten!
hyvä että olet ymmärtänyt kuinka hyvin asiat voisivatkaan olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittavaa että näin pienestä leikkauksesta kitistään siihen tyyliin, kuin koko tuki ois viety pois mutta kun opintotukea leikattiin rajulla kädellä, ketään ei kiinnostanut.
Opintotuen leikkaaminen oli kyllä paljon tätäkin suurempi epäkohta, etenkin kun ottaa huomioon, että opiskelijat ei voi paikata opintorahan pienenemistä toimeentulotuella. Jos köyhät opiskelijat ei saa töitä, niillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa perustarpeensa lainarahalla.
Voi saada toimeentulotukea, jos jäisi oikeus siihen lainan kanssa. Jos ei nosta lainaa, se huomioidaan laskelmassa kuitenkin nostettuna... mutta voi olla, että silti jää oikeus toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa ansiosidonnaista, riippuisiko liitosta tuo käsitteluaika? Mulla aikaisemmin kun tein osa-aikatyötä hakemuksen käsittely kesti sen 2-3 viikkoa (+ maksu tuli noin 2-3 päivää päätöksen jälkeen), vaikka kaikki liitteet toimitin heti. Nyt kun en tee töitä, rahat on tilillä kolmessa-neljässä päivässä hakemuksen jättämisestä.
Musta tuntuu, etteivät kaikki tukiin oikeutetut osaa vielä hakea kaikkia niitä tukia, joihin olisivat oikeutettuja.
Kyllä taas kun näitä kommentteja lukee, niin huomaa että ihmiset jotka ovat sitä mieltä että aktiivimalli ja työttömyysetuuden leikkaus on hyvä asia, eivät ole perehtyneet asiaan pätkääkään.
Tämä aktiivimalli pakottaa ihmiset selvittämään kaikki mahdolliset tukimahdollisuudet ja tulee lopulta yhteiskunnalle todella kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, etteivät kaikki tukiin oikeutetut osaa vielä hakea kaikkia niitä tukia, joihin olisivat oikeutettuja.
Kyse voi olla myös jostain muusta kuin osaamattomuudesta. Itse sain aikanani niin huonoa kohtelua sossussa, että päätin pärjätä ilman heidän apuaan. Tämä on johtanut siihen, että toisina kuukausina olen ollut käytännössä kokonaan ilman rahaa. En halua avata asiaa sen enempää. Sitäpaitsi tiliotteiden kuukausittain näyttäminen on ihmisarvoa alentavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse voi olla myös jostain muusta kuin osaamattomuudesta. Itse sain aikanani niin huonoa kohtelua sossussa, että päätin pärjätä ilman heidän apuaan. Tämä on johtanut siihen, että toisina kuukausina olen ollut käytännössä kokonaan ilman rahaa. En halua avata asiaa sen enempää. Sitäpaitsi tiliotteiden kuukausittain näyttäminen on ihmisarvoa alentavaa.
Tuo on valitettavasti usein totta. Itse olin joskus töissä sossussa ja valitettavan monien työkavereiden asenne asiakkaisiin oli törkeä. Nykyään kuitenkin perustoimeentulotuen myöntää Kela, joten tilanne parempi.
Tunnen (tai tiedän) tuollaisen elämäntapatyöttömän. On jättänyt hyvät opintonsa kesken eikä sen jälkeen ole vissiin ollut työssä kuin puoli vuotta. Asuu yh-äitinsä kanssa ja on 30-vuotias helsinkiläinen. Järkyttävää, että tuollaisille pitää maksaa koko elämä ilman, että antavat yhteiskunnalle mitään vastinetta. Tosin, kuka uskaltaisi työllistää tuollaisen laiskurin. Eikä taatusti ole ainoa laatuaan. Sitten oma lukunsa ovat tekosairaat, joita on pilvin pimein.
Suomessa annetaan työtä mm. virolaisille, joiden kotipaikka on Viro. Tuskin maksavat veroa Suomeen. Ei tämäkään ole kansantalouden kannalta kovin järkevää, jos toisille suomalaisille maksetaan työttömyyskorvauksia.
Työtä olisi tekevälle kirjoitti:
Tunnen (tai tiedän) tuollaisen elämäntapatyöttömän. On jättänyt hyvät opintonsa kesken eikä sen jälkeen ole vissiin ollut työssä kuin puoli vuotta. Asuu yh-äitinsä kanssa ja on 30-vuotias helsinkiläinen. Järkyttävää, että tuollaisille pitää maksaa koko elämä ilman, että antavat yhteiskunnalle mitään vastinetta. Tosin, kuka uskaltaisi työllistää tuollaisen laiskurin. Eikä taatusti ole ainoa laatuaan. Sitten oma lukunsa ovat tekosairaat, joita on pilvin pimein.
Suomessa annetaan työtä mm. virolaisille, joiden kotipaikka on Viro. Tuskin maksavat veroa Suomeen. Ei tämäkään ole kansantalouden kannalta kovin järkevää, jos toisille suomalaisille maksetaan työttömyyskorvauksia.
Millainen ihminen on tekosairas?
Millainen ihminen on tekosairas?[/quote]
Luulosairas. Kukaan lääkäri ei löydä sairautta, vaikka henkilö väittää olevansa sairas.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen on tekosairas?
Luulosairas. Kukaan lääkäri ei löydä sairautta, vaikka henkilö väittää olevansa sairas.
Tunnetko montakin tällaista?
Ansiosidonnaisetkin maksetaan valtion varoista. Työttömyyskassan perimä maksu riittänee juuri työttömyysasoiden paperien hoitamiseen, eipä juuri muuhun.
Työtä olisi tekevälle kirjoitti:
Tuollaisilla esimerkeillä yritetään peittää se tosiasia, että Suomessa on suurtyöttömyys. Yhdeksälle kymmenestä hakijasta ei ole tarjota palkkatyötä. Siis ei ole vaikka kuinka hakisi, istuisi kursseilla, tekisi ilmaisduunia, verkostoituisi ja seisoisi päällään. Tämän maan hallitus hakkaa kuollutta hevosta.
Aktiivimalli toimii kuten jallitus suunnitteli. Leikkaa rahoja suurimmalta osalta työttömistä. Seuraava jallituksen suunnitelma on miten saada lisää ilmaista työvoimaa.
On se hätä kun ei mitään toimeentulotukea saa jos mies on töissä!
Lopettakaa tälläisten kuvitelmien jakaminen, että toimeentulotuella korvataan leikkaus. Ei monella todellakaan onnistu.
Kyllä se raha leikataan pois, eikä tilalle mistään tule!