IS: Aktiivimallin ensimmäinen tarkastelujakso ohi – AL: Korvauksia leikataan yli puolelta työttömistä!!!
Sairasta politiikkaa sanoisin. Jokohan Sinisten Mattila uskaltautuu kommentoimaan asiaa julkisesti. Eikö kikyä muka ole rikottu, jos enemmistö työttömistä joutuu leikkurin alle?
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten järjetöntä, että löytyy aktiivisia työttömiä?
Aktiivimallilla ei oo mitään osuutta siihen, että tämä vähän alle 50% on onnistunut täyttämään aktiivisuusehdon..näin oli jo ennen tätä mallia. Että tämä aktiivimalli olis toimivasysteemi pitäis luvun olla lähemmäs 100. Huuhaa laki, joka on pelkkä leikkuri..
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Savossa 6/10 ei onnistunut täyttämään aktiivisuusehtoa. Surullista :(
Minäkään en onnistuisi, vaikka työskentelen sivutoimisena yrittäjänä ja teen lisäksi vapaaehtoistyötä.
Olen nyt tehnyt pari kk isompaa projektia, jonka pystyn laskuttamaan vasta ensi kuussa. Edellisen kerran sain tuloja viime vuoden puolella. En siis ole aktiivinen oikealla tavalla.
Aktiivisuuden määritelmiä on nykyään vaikea käytännössä toteuttaa, sillä ne ovat tulosidonnaisia.
Olet aktiivinen vain jos sinulla on riittävästi tuloja oikeana aikana 🙄🤣
Siinä saa työtön viettää vaikka kaikki päivät metsässä tekemättömiä töitä tehden ja silti iskee leikkuri 🔪
Onneksi saan etuutta sairauden perusteella niin ei tarvitse olla aktiivinen.
Ihan sairasta paskaa, lottoamista, kenellä on töitä kenellä ei ja mille ajalle se sattuu.
Työtä olisi tekevälle kirjoitti:
Tunnen (tai tiedän) tuollaisen elämäntapatyöttömän. On jättänyt hyvät opintonsa kesken eikä sen jälkeen ole vissiin ollut työssä kuin puoli vuotta. Asuu yh-äitinsä kanssa ja on 30-vuotias helsinkiläinen. Järkyttävää, että tuollaisille pitää maksaa koko elämä ilman, että antavat yhteiskunnalle mitään vastinetta. Tosin, kuka uskaltaisi työllistää tuollaisen laiskurin. Eikä taatusti ole ainoa laatuaan. Sitten oma lukunsa ovat tekosairaat, joita on pilvin pimein.
Suomessa annetaan työtä mm. virolaisille, joiden kotipaikka on Viro. Tuskin maksavat veroa Suomeen. Ei tämäkään ole kansantalouden kannalta kovin järkevää, jos toisille suomalaisille maksetaan työttömyyskorvauksia.
Minä olin 30-vuotiaana varmaan jonkun ymmärtämättömän silmissä tuollainen hyvät opintonsa kesken jättänyt elämäntapatyötön. Jouduin vakavan väkivaltarikoksen uhriksi ja PTSD-oireet olivat niin pahat, etten kyennyt suoriutumaan opinnoistani. Pelkäsin julkisia paikkoja ja ihmisiä niin, että linnoittauduin asuntooni. Lähipiiri oli onneksi tukenani ja muutin joksikin aikaa vanhempieni luokse, osin heidän elätettäväkseen. Olihan se jotenkin nöyryyttävääkin tuossa iässä menettää kykynsä huolehtia itsestään. Päällepäin puolitutuille ihmisille tämä ei varmaan näkynyt (ihmispelkoni koski tuntemattomia ihmisiä). Eikä todellakaan tullut mieleenkään avautua. Eikä varsinkaan niille, joiden ilmeistä, eleistä ja sivulauseista pystyi jo lukemaan, etteivät ymmärtäneet, miten olin jättänyt opinnot kesken ja asuin vanhempieni luona.
Kusen hunajaa tästä uutisesta. Kotona makaajat eivät muuta ansaitsekaan.
Miltä tuntuu olla pohjasakan siinä puoliskossa, joka ei edes yksinkertaisinta mahdollista tehtävää kyennyt suorittamaan? Miettikää. Olette alinta kastia ja huonoja siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu olla pohjasakan siinä puoliskossa, joka ei edes yksinkertaisinta mahdollista tehtävää kyennyt suorittamaan? Miettikää. Olette alinta kastia ja huonoja siinäkin.
Itselläsi nyt taitaa ollaa pahemman luokan henkisiä ongelmia kun tuollaisia kirjoittelet. Meepäs työterveyteen juttelemaan, kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ymmärryksen puute on noin paha ei voi kuin sääliä läheisiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläsi nyt taitaa ollaa pahemman luokan henkisiä ongelmia kun tuollaisia kirjoittelet. Meepäs työterveyteen juttelemaan, kyllä se siitä.
Mene itse vaan, minulla ei ole tarvetta. Ai niin, mutta sinullahan ei TYÖterveyshoitoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten järjetöntä, että löytyy aktiivisia työttömiä?
Aktiivimallilla ei oo mitään osuutta siihen, että tämä vähän alle 50% on onnistunut täyttämään aktiivisuusehdon..näin oli jo ennen tätä mallia. Että tämä aktiivimalli olis toimivasysteemi pitäis luvun olla lähemmäs 100. Huuhaa laki, joka on pelkkä leikkuri..
Ei niin. Muutos edellisvuoteen oli vain n.4%. Tämä selittynee pelkästään taloussuhdanteen kasvulla
Huvikseen keksitty laki joka vain osoitti heidän tyhmyytensä ja TOIVOTTAVASTI kostautuu vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Huvikseen keksitty laki joka vain osoitti heidän tyhmyytensä ja TOIVOTTAVASTI kostautuu vaaleissa.
Kostautuu ehkä Sinisille. Ei muille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene itse vaan, minulla ei ole tarvetta. Ai niin, mutta sinullahan ei TYÖterveyshoitoa ole.
Sitähän mä just vihjasin, että hyödynnähän nyt se etusi, joka sulla on. :D
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Miten muuten voit?
Onko Mattila jo kommentoinut asiaa julkisuudessa?
Aktiivimallin eräänä ideana oli poistaa kortistosta sinne kuulumattomat passiivimallin uhrit. Nykyinen passiivimalli on passivoinut ihmiset kärkkymään etuisuuksiaan ja maksimoimaan tuet + vapaa-aika.
Aktiivimalli erottelee jyvät akanoista. Markkinatalouden tuulet puhaltavat passiiviset akanat kurjuuden ja unohduksen synkkiin vesiin. Arvostamani uuvatit ovat tehneet hartiavoimin töitä jotta passiivikansalaiset saadaan laatutavarasta erilleen.
Jäljelle jääneet aktiivit ovat niitä joilla on vielä toivoa työllistymisestä ja pieni pisara työkykyä jäljellä.
En täyttänyt näitä ehtoja.
Itsekunnioitukseni ei taipunut.
Olen hakenut töitä hanakasti kuten ennenkin. Hakemani työ on ollut omaa koulutustani ja työkokemustani vastaavaa kokoaikatyötä. En siis ole ollut aktiivinen.
Mäkään en kyennyt täyttämään aktiivimallin ehtoja. Olin kyllä töissä yli tuplasti vaaditun tuntimäärän, mutta provikkapalkalla enkä tienannut tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en kyennyt täyttämään aktiivimallin ehtoja. Olin kyllä töissä yli tuplasti vaaditun tuntimäärän, mutta provikkapalkalla enkä tienannut tarpeeksi.
Ehdot täyttääkseen siis puhelinmyyjien pitää pakkomyydä lehtiä, sähköliittymiä ja alushousuja muistisairaille vanhuksille. Tätäkö hallitus sitten haluaa?
Tämä kertoo siitä, että sellaista "ihastuttavaa virikehoitoa" ei yksinkertaisesti ole tarjolla!
Ei, vaikka kuinka yrittäisi pyrkiä kohti kolmen viikon kestävää cv-kurssia kohti 40 työvuoden jälkeen.
Siitä sitten sakotetaan keskimäärin puolta työttömistä ja Valtio kiittää.
Hyi saatana, sanon.