IS: Aktiivimallin ensimmäinen tarkastelujakso ohi – AL: Korvauksia leikataan yli puolelta työttömistä!!!
Sairasta politiikkaa sanoisin. Jokohan Sinisten Mattila uskaltautuu kommentoimaan asiaa julkisesti. Eikö kikyä muka ole rikottu, jos enemmistö työttömistä joutuu leikkurin alle?
Kommentit (341)
VartiskanJussi kirjoitti:
Aktiivimallin eräänä ideana oli poistaa kortistosta sinne kuulumattomat passiivimallin uhrit. Nykyinen passiivimalli on passivoinut ihmiset kärkkymään etuisuuksiaan ja maksimoimaan tuet + vapaa-aika.
Aktiivimalli erottelee jyvät akanoista. Markkinatalouden tuulet puhaltavat passiiviset akanat kurjuuden ja unohduksen synkkiin vesiin. Arvostamani uuvatit ovat tehneet hartiavoimin töitä jotta passiivikansalaiset saadaan laatutavarasta erilleen.
Jäljelle jääneet aktiivit ovat niitä joilla on vielä toivoa työllistymisestä ja pieni pisara työkykyä jäljellä.
Olet nolo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en kyennyt täyttämään aktiivimallin ehtoja. Olin kyllä töissä yli tuplasti vaaditun tuntimäärän, mutta provikkapalkalla enkä tienannut tarpeeksi.
Ehdot täyttääkseen siis puhelinmyyjien pitää pakkomyydä lehtiä, sähköliittymiä ja alushousuja muistisairaille vanhuksille. Tätäkö hallitus sitten haluaa?
Hyvä että jotain tekevät kunhan eivät minulle soita
Kyllä se sinunkin puhelin alkaa kohta piristä entistä useammin. Sen huomaa jo nyt, puheluita tulee entistä enemmän. Onneksi on ihmisiä kuten sinä, jotka tilaavat jokaiselta puhelinmyyjältä mitä he nyt sattuvat kauppaamaan. Itse joudun sanomaan ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en kyennyt täyttämään aktiivimallin ehtoja. Olin kyllä töissä yli tuplasti vaaditun tuntimäärän, mutta provikkapalkalla enkä tienannut tarpeeksi.
Ehdot täyttääkseen siis puhelinmyyjien pitää pakkomyydä lehtiä, sähköliittymiä ja alushousuja muistisairaille vanhuksille. Tätäkö hallitus sitten haluaa?
Kyllä se sinunkin puhelin alkaa kohta piristä entistä useammin. Sen huomaa jo nyt, puheluita tulee entistä enemmän. Onneksi on ihmisiä kuten sinä, jotka tilaavat jokaiselta puhelinmyyjältä mitä he nyt sattuvat kauppaamaan. Itse joudun sanomaan ei kiitos.
Harvemmin tilaan. Kiitän vain kohteliaasti ja toivotan työniloa ;)
Mukavaa pääsiäistä kaikille aktiivimallin ehdot täyttäneille!
Ei niille kursseille niin vain mennä, eikä niitä ole loputtomasti tarjolla. Niille haetaan ja työkkärissä sitten päättävät tukeeko kurssi työllistymistäsi. Paikkoja on rajatusti ja työkkäri haluaa nuoret ensimmäisinä jonoon. Vähän alkaa koko touhu lannistaa, ei riitä vaikka teen parhaani ja etsin aktiivisesti töitä. Ainoaksi vaihtoehdoksi tarjotaan aina vain ilmaisia harjoitteluita joiden jälkeen harjoittelija heitetään pihalle ja uusi otetaan sisään. Väsyttää. Jotenkin iskee oikeudentajun päälle että pitäisi työskennellä ilmaiseksi pari kuukautta tai saa sen 30e sakon.
Vierailija kirjoitti:
Ei niille kursseille niin vain mennä, eikä niitä ole loputtomasti tarjolla. Niille haetaan ja työkkärissä sitten päättävät tukeeko kurssi työllistymistäsi. Paikkoja on rajatusti ja työkkäri haluaa nuoret ensimmäisinä jonoon. Vähän alkaa koko touhu lannistaa, ei riitä vaikka teen parhaani ja etsin aktiivisesti töitä. Ainoaksi vaihtoehdoksi tarjotaan aina vain ilmaisia harjoitteluita joiden jälkeen harjoittelija heitetään pihalle ja uusi otetaan sisään. Väsyttää. Jotenkin iskee oikeudentajun päälle että pitäisi työskennellä ilmaiseksi pari kuukautta tai saa sen 30e sakon.
omalla alueellani oli tarjolla jotain maa hanmuutajille tarjottuja spessukursseja sekä tulityökursseja ja hygieniapassiin tähtäävää koulutusta. Jälkimmäiset kestävät ehkäpä muutaman tunnin kumpainenkin. Ei siis mitään mikä liippaisi läheltä omaa alaa tai auttaisi minua työllistymään saatikka täyttämään ehdon. leikkuri iskee :(
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ihmisillä on velvollisuus aktiivisesti pyrkiä elättämään itse itsensä. Näin on ollut koko ihmiskunnan historia, mutta se on jostain syystä toisilta alkanut unohtumaan. Kauhea kohu kun elatus erilaisine tukineen ei katakaan kuin ehkä 98% elämisen kuluista asumistukineen ja työttömyystukineen. Tai sitten 100% jos erotuksen hakee sossusta. Kukkuu.
Ja sinulla on varmaan sitten tarjota noin 450 000 työttömälle (Kelan mukaan) tarvittava määrä töitä tai peräti määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva työsuhde? Jos ei ole, lopeta sonnanjauhaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aktivoituneet" saavat myös odottaa korvauksiaan, koska aktivoitumistoimenpiteiden ilmoittaminen johtaa hakemuksen käsittelyjonoon, vaikka hakija on yhtä lailla ollut työttömänä koko ajan. Kun aiemmin korvauksen maksupäivä on ollut heti tiedossa, nyt hakemus roikkuu käsiteltävänä-tilassa ja laskut keräävät korkoa.
Minulla on ollut rahat tilillä aina n. 3 päivää siitä, kun olen ilmoittanut aktivoitumisista. Tosin varmaan riippuu siitä, onko hakemukseen heti saatavilla kaikki liitteet, esim. palkkakuitti.
Jos saa ansiosidonnaista, riippuisiko liitosta tuo käsitteluaika? Mulla aikaisemmin kun tein osa-aikatyötä hakemuksen käsittely kesti sen 2-3 viikkoa (+ maksu tuli noin 2-3 päivää päätöksen jälkeen), vaikka kaikki liitteet toimitin heti. Nyt kun en tee töitä, rahat on tilillä kolmessa-neljässä päivässä hakemuksen jättämisestä.
Riippuu Kelasta ja te-toimistosta, sillä päätöstä aktiivisuuden kelpaavuudesta pallotellaan niiden välillä. Eikös jossain lukenut, että soveltamisohjeet tulevat pääsiäisen tienoilla tai huhtikuun puolella.
Terveisin "jo kahden kuukauden korvaukset odottamassa maksupäätöstä, sillä aktiivisuus voi estää kokonaan korvauksen saamisen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten sinun syytä, kun provisiopalkkainen puhelinmyyjä ei tienaa tarpeeksi vaan häneltä pienennetään päivärahaa. Olet tekopyhä, jos omatuntosi ei kolkuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten sinun syytä, kun provisiopalkkainen puhelinmyyjä ei tienaa tarpeeksi vaan häneltä pienennetään päivärahaa. Olet tekopyhä, jos omatuntosi ei kolkuta.
höpsistä
Vierailija kirjoitti:
Nyt on töitä paljon tarjolla.
Tä
Sixtus44 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ihmisillä on velvollisuus aktiivisesti pyrkiä elättämään itse itsensä. Näin on ollut koko ihmiskunnan historia, mutta se on jostain syystä toisilta alkanut unohtumaan. Kauhea kohu kun elatus erilaisine tukineen ei katakaan kuin ehkä 98% elämisen kuluista asumistukineen ja työttömyystukineen. Tai sitten 100% jos erotuksen hakee sossusta. Kukkuu.
Ja sinulla on varmaan sitten tarjota noin 450 000 työttömälle (Kelan mukaan) tarvittava määrä töitä tai peräti määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva työsuhde? Jos ei ole, lopeta sonnanjauhaminen.
Kyllähän työnantajilla on paljonkin työtä tarjolla, jopa ihan vakituisiakin työpaikkoja, mutta pitäisi osatakin jotain. Ei voi olettaa kenenkään palkkaavan ihmistä, joka ei osaa mitään sellaista, mistä toinen olisi valmis maksamaan.
"huipputyyppi" kirjoitti:
Olen seurannut rekrytointitilaisuuksia ja selvittänyt miksi työpaikanvaihtajat saavat töitä, eikä esim. pitkäaikaistyöttömät. Ja miksi, paradoksaalista kyllä, sellaiset saavat työpaikan, jotka eivät todellisuudessa ole niin innoissaan vaan jälkikäteen haukkuvat työtään. Syy on sama, kuin miksi jo varatut miehet ja naiset tuntuvat aina mielenkiintoisemmilta ja viehättävämmiltä baareissa, kuin tositarkoituksella -ja epätoivoisesti, seuraa etsivät sinkut. Syy on energioissa. kun olet työtön ja haluat kiihkeästi sen työpaikan, suorastaan tihkut epätoivoa. Olet kuin se "luuseri" siellä baarissa, kuka vaan kelpaa... armoapliiiiz. Energiasi on aivan erilainen, kun tulet vain uteliaisuudesta tsekkaamaan, että oisko tääs sun juttus, tyyliin että hei, mitä teillä on tarjota mulle...
esim. isosta liudasta haastateltavia, pomo valitsi juuri sellaiset, jotka suhtautuivat työpaikkaamme neutraalisti ja joista huomasi, että ei heille ole maailmanloppu, jos heitä ei valita ja he eivät edes ole varmoja, haluavatko he juuri tämän työn (lukuisista vaihtoehdoistaan). Täysin yhtä pätevät ja vielä huomattavasti paljon pätevämmät pudotettiin pois, ilmeisesti koska he tihkuivat liikaa epätoivoista energiaa, mikä antoi heistä kuvan "epäonnistujina". Se työ olisi ollut heille lottovoitto. Sitten pomo parin viikon päästä kiroili, koska "huipputyyppi", jonka hän valitsi, ei ottanutkaan hommaa ja se toinen ja kolmaskaan valittu ei ottanut sitä ja lopulta pomo kirjoitti vihaisen yleisönosastokirjoituksen, jossa hän haukkui työttömät työnvieroksujiksi.
Tässä on varmasti perää. Kun työttömänä pääsee haastatteluun asti, niin se epätoivo loistaa varmasti kauas. Minä kirjoitin siitä, kuinka pääsin puolipakollisen rekrytilaisuuden ja sen yhteydessä olleen pikahaastattelumahdollisuuden kautta töihin. En todellakaan koskaan ole haaveillut mistään pysäköinninvalvojan työstä, mutta palstalta lukemani perusteella olin jo raakannut muut epätoivoiset vaihtoehdot (tiskaus ja siivous) pois itselleni liian fyysisinä ja rankkoina. Kun sopivampaa rekryä ei deadlineen mennessä löytynyt, ajattelin että menen tuonne, ei tuo ole edes paha. Ja kun oli mahdollisuus pikahaastatteluun, käytin sen hyväkseni, koska normihakujen kautta en juuri koskaan pääse haastatteluun asti. En edes niihin vuokrafirmoihin.
Olin siellä haastattelussa ihan sillä meiningillä, että tulin tänne avoimin mielin ja toivon että minuunkin voidaan suhtautua avoimesti. Juttelin ihan hyvillä fiiliksillä mutta en itsekään tiennyt olisiko parempi saada tämä työ vai olla saamatta. Kovasti yllätyin kun myöhemmin soitettiin että ottavat minut töihin ja suoraan vakituisella sopparilla. Ja vielä enemmän olen yllättynyt miten hyvää töissäkäynti on tehnyt. Fyysinen kuntokin on parantunut kun olin työttömänä aivan sohvaperuna. Siihen pieni kävely mitä pysäköinninvalvonnassa tulee, on auttanut kummasti. Olo on fyysisesti ja henkisestikin paljon reippaampi kuin työttömänä. Ja koen myös tekeväni jotain tärkeää ja hyödyllistä (pelastusteiden valvonta). Tällä fiiliksellä tulisi varmasti kirjoitettua parempia hakemuskirjeitä kuin syrjäytyneenä pitkäaikaistyöttömänä ja ties vaikka pääsisin haastatteluunkin. Mutta nyt nautin uudesta työstä ja palkasta, ei ole kiire etsiä uusia hommia ainakaan vielä.
Miksi syyllistät ihmisiä? Kaikki suomalaiset eivät saa edes työttömyyskorvausta työttömänä, jos puolisolla on yritys. Ja silti monet pienyrittäjät vaivoin saavat ansaittua rahat omien menojensa maksamiseen. Jos olet (pien)yrittäjä, eikä tuloa ole riittävästi, putoat yhteiskunnan sosiaalis-taloudellisesta verkostosta, jonka pitäisi kannatella kaikkia ja olla eriarvoisuutta poistava. Ja tuota yrittäjyyttähän oikein tuputetaan tällä hetkellä, myös koulutuksissa, koska työpaikkoja ei koskaan tule olemaan samassa määrin kuten ennen. Ihmisen pitäisi työllistää itse itsensä, mutta se on todella riskaabelia Suomessa, jossa ensimmäisestä tienatusta eurosta saat verovyöryn päällesi, kärjistettynä sanottuna.
Pienyrittäjyys ja sen tuotanto on kärsinyt monessa maassa, yksi syy on iso G ja muut syyt liittyvät siihen.
Luepa esim. tämä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/9735367/vaimo-jai-tyottomaksi---nyt-han…
Ja tämäkö on mielestäsi oikein?
http://migri.fi/artikkeli/-/asset_publisher/muutoksia-turvapaikanhakija…
Menipä kauas kommenttini.
Siis 341 oli tarkoitettu vastaukseksi numerolle 16, joka oli 1. sivulla.
Alvinda kirjoitti:
Menipä kauas kommenttini.
Siis 341 oli tarkoitettu vastaukseksi numerolle 16, joka oli 1. sivulla.
Kannattaa käyttää jatkossa tuota viestin alla olevaa lainaa painiketta niin tietää kenelle mikäkin vastaus on osoitettu
Tämä aktiivimalli ei ole muuta kuin ihmisten kyykytystä. Itse olen tällä hetkellä töissä, mutta kuinka kauan, kun työnantaja siirtää koko ajan töitä pois Suomesta. Olen ollut tänä vuonna 30 vuotta samalla työnantajalla ja ikää 52 v. Tuskin työllistyn, kun tämän hetkiset työt siirtyy Puolaan ja ne siirtyy ainoastaan ajan kohta on auki.
Tulevaisuus näitten kaikkien kyykytysohjelmien takia ei näytä kovin hyvältä. Miksi työnantajilta ei vaadita mitään vastuuta? Varsinkin tilanteissa jossa työ ei lopu vaan se siirtyy tehtäväksi halpa maissa.