IS: Aktiivimallin ensimmäinen tarkastelujakso ohi – AL: Korvauksia leikataan yli puolelta työttömistä!!!
Sairasta politiikkaa sanoisin. Jokohan Sinisten Mattila uskaltautuu kommentoimaan asiaa julkisesti. Eikö kikyä muka ole rikottu, jos enemmistö työttömistä joutuu leikkurin alle?
Kommentit (341)
Niin no, nyt kun tuki entisestään pienenee, en missään tapauksessa voi ottaa mitään sijaisuutta vastaan. Ei ole mahdollista odottaa seuraavaa tukea 1,5-2 kuukautta kun rahat ei yksinkertaisesti riitä elämiseen sitä odotellessa. Jos ei ennenkään tuesta saanut säästettyä riittävästi, että kattaisi tuon odotusajan, nyt ei sitten ainakaan. Eli kierre on valmis. Hienoa!
Mun kaverilta leikattiin. Se ei ollut tajunnut, että aktiivimalli koskee sitä, vaikka onkin työtön.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, nyt kun tuki entisestään pienenee, en missään tapauksessa voi ottaa mitään sijaisuutta vastaan. Ei ole mahdollista odottaa seuraavaa tukea 1,5-2 kuukautta kun rahat ei yksinkertaisesti riitä elämiseen sitä odotellessa. Jos ei ennenkään tuesta saanut säästettyä riittävästi, että kattaisi tuon odotusajan, nyt ei sitten ainakaan. Eli kierre on valmis. Hienoa!
Itse huomasin budjettejani laskiessa saman. No, eipä voi mitään.
Eli vajaa 50 milliä säästyisi miljarditason kustannuksista demarien dream teamin ylikalifin mukaan. Ei ole kovin iso summa, mutta huuto on valtava.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien ontuvat selitykset. Helsinki, Turku, Tampere ja Oulu selvästi valtakunnan keskiarvon alapuolella. Kaikki keskuksia joissa työvoima pulaa ja takuulla tekemistä työttömälle. Ei näitä työ kiinnosta. No eipä kiinnosta kyllä elättäjän heitä. Viimeisetkin rippeet luottamukseen meni nyt kyllä. Äkkiä aktiivimalli 2 voimaan. Yksi työhakemus vähintään viikossa tai kahden kuukauden karenssi.
Täällä vaahdottiin pupukursseista. Nyt nähtiin että ei tosiaan näitä työ kiinnosta. Iljettää, kuin pikkulapsia.
Hei aikuiset ihmiset, ei teitä haluta elättää. Ken ei työtä tee sen ei syömänkään pidä!
Sossun ei nyt maksaa yhdellekään työttömälle ansiotonta rahaa. Onneksi viimein aletaan ymmärtää vastikkeettoman sosiaalihuollossa seuraukset yhteiskunnalle. Syrjäytyneisyyttä, huumeet rikollisuus. Päivät maataan eikä mitään tolkkua elämässä. Itseään ei osata elättää ja naapurit maksaa loisiminen.
Hävetkää!
Hurraa hallitus että viimeinkin kuutelitte suomalaisten enemmistöä!
Jos haluat, että sua kuullaan, niin opettele ensin yhdyssanojen oikeinkirjoitus...
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverilta leikattiin. Se ei ollut tajunnut, että aktiivimalli koskee sitä, vaikka onkin työtön.
Kaveris elää sitten jo huhti tai toukokuuta.
3kk ajalta tulee rahat normaalisti. Eli:
Tammikuulta helmikuussa.
Helmikuun tuki maaliskuussa.
Maaliskuun huhtikuussa.
Toukokuussa vasta näkyy leikkuri!!!
Lindström ei ollutkaan a-studiossa. Kai piken kanssa savusaunassa.
Ja huomenna taas a-studiossa kuulemma mee too, give me a break. Kuka valkoinen mies nyt kuohitaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Aktiivimalli passivoi minut lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, vaikka nytkin rahat loppuvat muutama päivä ennen seuraavia korvauksia. Ja vuokranantaja olisi hyvin hyvin vihainen, jos joutuisi odottaa vuokraa yhtä pitkään kuin minä päivärahoja.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy katsoa illan a-studio, siellä aiheesta lisää. Onkohan lindströmin pelle siellä sönkkäämässä pää punasena.
Joku toinen pää voi olla punaisena liiasta vatkaamisesta
Petteri Orpon näkemys on toinen. Kokoomusjohtaja sanoo, että hänen muun muassa TE-toimistoilta saamiensa tietojen mukaan palveluja tai töitä on riittänyt aktiivisille.
– Perusviesti, jonka olen saanut, on se, että ne, jotka ovat aktivoituneet, heille on löytynyt sekä palveluja että on pystytty tarjoamaan – kun työllisyystilanne on niin paljon kohentunut – myöskin sitten töitä ja lyhytaikaisiakin työsuhteita, Orpo kertoi keskiviikkona Oulu-lehdelle.
ORPO arvioi, että osalla aktivoitumatta jääneistä kyse voi olla työkyvyttömyydestä. Sen tarkemmin hän ei suostu arvioimaan, miksi yli puolet ei täytä aktiivisuusehtoa, vaikka hänen mukaansa töitä tai palveluja on ollut aktiivisille tarjolla.
– Sitten on se joukko, joka on jäänyt kotiin. Sehän on se isompi murhe. Heistähän me emme nyt voi tietää. Tähän voidaan palata vasta sitten, kun meillä on enemmän tietoa.
Orpo sanoo, että ensimmäisen tarkkailujakson päätyttyä on saatuihin tietoihin perehdyttävä huolellisesti ja pohjata niihin aktiivimallin mahdolliset kehittämistoimet.
– Tietoa ruvetaan nyt keräämään ja saadaan. Yleisesti käsitys on se, että niitä toimenpiteitä on ollut kaikkialla tarjolla, mutta kuten sanottua, pitää nähdä tulokset eri puolilta ja sitten vedetään yhteen.
Oulu lehti keskiviikkona...
Syytättekö valehtelijaksi, työttömien vihaajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpon näkemys on toinen. Kokoomusjohtaja sanoo, että hänen muun muassa TE-toimistoilta saamiensa tietojen mukaan palveluja tai töitä on riittänyt aktiivisille.
– Perusviesti, jonka olen saanut, on se, että ne, jotka ovat aktivoituneet, heille on löytynyt sekä palveluja että on pystytty tarjoamaan – kun työllisyystilanne on niin paljon kohentunut – myöskin sitten töitä ja lyhytaikaisiakin työsuhteita, Orpo kertoi keskiviikkona Oulu-lehdelle.
ORPO arvioi, että osalla aktivoitumatta jääneistä kyse voi olla työkyvyttömyydestä. Sen tarkemmin hän ei suostu arvioimaan, miksi yli puolet ei täytä aktiivisuusehtoa, vaikka hänen mukaansa töitä tai palveluja on ollut aktiivisille tarjolla.
– Sitten on se joukko, joka on jäänyt kotiin. Sehän on se isompi murhe. Heistähän me emme nyt voi tietää. Tähän voidaan palata vasta sitten, kun meillä on enemmän tietoa.
Orpo sanoo, että ensimmäisen tarkkailujakson päätyttyä on saatuihin tietoihin perehdyttävä huolellisesti ja pohjata niihin aktiivimallin mahdolliset kehittämistoimet.
– Tietoa ruvetaan nyt keräämään ja saadaan. Yleisesti käsitys on se, että niitä toimenpiteitä on ollut kaikkialla tarjolla, mutta kuten sanottua, pitää nähdä tulokset eri puolilta ja sitten vedetään yhteen.
Oulu lehti keskiviikkona...
Syytättekö valehtelijaksi, työttömien vihaajaksi?
Buuuuu
Vierailija kirjoitti:
Ai pallit vai?? Nyt on takuulla seesteistä.
Mattilan piti olla A-studiossa, oli Kokoomuksen Mykkänen sen sijaan. Aika pilipalitouhua noilla sinisillä, vaikuttaa halutaan, mutta kun pitää toimiaan selitellä, niin pää pensaaseen (tai savusaunaan).
leikattiin taas köyhiltä ja pumpattiin yritystukiin ym lisää rahaa..
Metropolien sydämissä voi kyllä aktivoitua sydämensä kyllyydessä kävelymatkojen päässä mutta maakunnista aktivoituminen kyllä matkoineen kyllä tuonkin hyödyn syö
Vierailija kirjoitti:
Tämä on surullista, todella surullista... Itse olen nyt työelämässä, mutta jos en olisi, olisi leikkuri todennäköisesti iskenyt minuun. En ole toimeentulotuen saaja, meillä on omistusasunto, mies käy töissä, minä olen aina välillä pätkissä työtön ja saan ansiosidonnaista.
Se muutamakymppi ei olisi taloutta pahasti hetkauttanut, mutta se periaate että työttömyysturvaani leikattaisiin sen takia että en saa työpaikkaa vaikka haen kymmeniin ja kymmeniin paikkoihin on väärin! Kaltaisiani on monia joilla on tilanne täysin sama! Laki on käsittämätön lapsus jopa tuolta kaikkien aikojen surkeimmalta hallitukselta!
Ja Timo Soini (Sin) vaan hohottaa ja levenee niin että takki ratkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että olen sellainen, johon eniten sattuis: työtön yh, jolla on opintolainaa. sitä ei huomioida toimeentulotuessa, eli en saa toimeentulotukea.
Maksan kuitenkin vanhaa lainaa joka kuukausi. Olen väärällä alalla, en ole saanut hakemalla kuin pätkätöitä eikä usein niitäkään. Elän siis lapseni kanssa pelkällä työmarkkinatuella. Saan käteen 602 e/4 vk.
Onneksi saadaan asumistukea. Vuokraa jää muuten maksettavaksi 20 e enemmän kuin viime vuonna, asumistukeakin on laskettu! Lapsi saa lapsilisää ja minimielatustuen. Näillä siis mennään, ei olisi varaa enää yhtään kiristää.
Aktivoiduin ja teen nyt ilmaiseksi työtä. Ylläpitokorvaus on jo suuri helpotus, sillä saa niitä välttämättömiä tarvikkeita, mitä eleensä ei ole varaa hankkia ollenkaan.
Teetkö ilmaiseksi töitä alallasi tai edes jossain, josta sulla on työllistymisessä hyötyä? Ehdtikö lainkaan hakea kokopäivätyötä?
sulta vois leikata pallit, jos sellaiset jopa omistat.