Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilas kiusaa töissä, pyydän RAKENTAVIA neuvoja

Ope
27.03.2018 |

Työskentelen opettajan yläkoulussa, jossa kaksi oppilasta, erityisesti toinen, kiusaa minua jatkuvasti. Hieman taustaa:

Tulen yleensä oppilaiden kanssa erittäin hyvin toimeen, ja minulla on hyvä ja luottamuksellinen suhde jokseenkin kaikkiin muihin oppilaisiin, paitsi näihin kahteen tyttöön. Tytöt tulivat ryhmääni elokuussa, ja aluksi he olivat vain hyvin, hyvin passiivisia. Olin heille ystävällinen ja kannustava, mutta en hyväksynyt sitä, että he kieltäytyivät annetuista tehtävistä, vaikka tarjosin apua ja tukea. Kerroin sen heille, ja annoin heikkoja arvosanoja, kun yritystä ei ollut lainkaan. Tästä tytöt loukkaantuivat. Viimeinen pisara oli se, että tytöt alkoivat kiusata rajusti kolmatta tyttöä, johon puutuin tiukasti. Tällöin he kääntyivät minua vastaan. Tilanne on siis jatkunut lähes puoli vuotta sellaisena, että he kiusaavat minua jokaisella tunnilla: tirskuvat, osoittelevat, kommentoivat persoonaani ja henkilökohtaisia asioitani ikävästi, kyselevät kovaan ääneen milloin tämä tunti oikein loppuu, ja tietysti nauravat aina päälle. He ovat alkaneet jo saada seuraajia, ja sellaisetkin oppilaat, jotka aiemmin olivat kivoja ja ahkeria, menevät mukaan hihittelyyn.

Tytöt ovat jakaneet opettajat hyviin ja pahoihin. Toisille he ovat ylitsevuotavan mukavia, toisille ihan hirveitä. Eräs kollegani joutuu kestämään vieläkin pahempaa kiusaamista.

Tytöt kieltäytyvät keskustelemasta kanssani, ja rehtorille he lähinnä nauravat päin naamaa. Vanhemmat eivät pysty asialle tekemään mitään.

Tiedän jo, että en varmasti ole osannut hoitaa tilannetta parhaalla mahdollisella tavalla, koska se on päässyt näin pahaksi. Pyydän siis, että älä turhaan tule kommentoimaan, miten ope voi olla näin kädetön ja munaton. Puukon kääntäminen ei nyt auta minua.

Sen sijaan toivoisin, että samassa tilanteessa olleet (opet?) voisivat antaa hyviä neuvoja tai jakaa kokemuksiaan; mikä auttoi? Oma jaksaminen alkaa olla hyvin vähissä. Kerron vielä sen verran, että olen kokenut opettaja, eikä tällaista tilannetta ole ikinä ollut, vaan ristiriidat on pystytty selvittämään puhumalla.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Hei, ja kiitos kaikille kommenteista! Valitettavasti tuntuu olevan kovin vähän laillisia keinoja. Peruskoululaista ei voi poistaa luokasta, ellei ole jotain valvottua paikkaa, jonne voi poistaa. Meillä ei ole. Rehtorille voi tietysti lähettää, jos on etukäteen sovittu, että rehtori on paikalla. Esim. tällä viikolla rehtori ja molemmat apulaisrehtorit ovat olleet poissa. Kuraattori on paikalla vain parina päivänä viikossa, samoin psykologi, ja heillä on usein sovittuja tapaamisia. Kotona lapset on puhuteltu, mutta käytös ei muutu. Vanhemmilla ei tunnu olevan otetta asiaan. Molempien tyttöjen äidit ovat kyllä kovasti pahoitelleet ja kiittäneet kärsivällisyydestä.

Marssin siis heti ensi viikolla rehtorin puheille ja vaadin häntä tekemään asialle jotain. Siihen asti yritän tuota monien neuvomaa ignooraamista. 

Kiitos tuesta ja empatiasta!

AP

Sano vanhemmille että jos käytös ei muutu, 4 tulee 100% varmuudella ja silloin eivät pääse luokalta. Vanhemmat tuskin sitä hyväksyvät ja tuskin oppilaatkaan haluavat käydä luokan uudestaan. Tai sitten tytöt eri luokille, jolloin eivät ole enää samoilla tunneilla missään aineessa.

Vierailija
62/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tyttöjä varmaan kotonaan kohdellaan välinpitämättömästi ja kostavat oman pahanolonsa koulussa ihmisille. Sinänsä et henkilökohtaisesti ole kohteenva, vaan satut nyt olemaan töissä koulussa, jota he käyvät. Huonot kotiolot tulisi korjata ja tarjota koulupsykologin apua. Onkohan kouluissa enää mitään terveydenhoitajia ja psykologejakaan enää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa muuten asiallinen ketju tällaisestakin hankalahkosta aiheesta 👍👍. Ihan ulkopuolisena vilkaisin. Tai no sikäli liippaa että on lähipiirissä perheneuvolassa työskentelevä sossu.

Vierailija
64/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa muuten asiallinen ketju tällaisestakin hankalahkosta aiheesta 👍👍. Ihan ulkopuolisena vilkaisin. Tai no sikäli liippaa että on lähipiirissä perheneuvolassa työskentelevä sossu.

Minäkin olen todella positiivisesti yllättynyt! Odotin, että viimeistään kolmas kommentti olisi tavanomaista av-veetuilua ;) , mutta tosi kannustavaa ja rakentavaa kommentointia yhtä kommenttia lukuunottamatta. 

AP

Vierailija
65/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä tyttöjä varmaan kotonaan kohdellaan välinpitämättömästi ja kostavat oman pahanolonsa koulussa ihmisille. Sinänsä et henkilökohtaisesti ole kohteenva, vaan satut nyt olemaan töissä koulussa, jota he käyvät. Huonot kotiolot tulisi korjata ja tarjota koulupsykologin apua. Onkohan kouluissa enää mitään terveydenhoitajia ja psykologejakaan enää?

Kaikki teinien typeryydet eivät johdu kotioloista, teinien elämään vaikuttaa niin moni muukin asia. Jos nuo tytöt käyvät säännöllisesti koulussa ja häiriköinti on pissismäistä hihittelyä ja epäkunnioittavaa kommentointia, ja vanhempiinkin on saatu kontakti ja he suhtautuvat asiaankuuluvasti (ei siis opettajaa haukkuen ja teinin käytöstä puolustellen), pitää ratkaisukeinojen löytyä koulun taholta, eikä yrittää siirtää ratkaisukeinoja kotiin saati lastensuojelun harteille (joka ei käytännössä tuon tasoisiin ongelmiin voi puuttua juuri mitenkään).

Tytöt on ensisijaisesti erotettava toisistaan, ja jos se ei auta, laitettava kyseisten tuntien ajaksi muualle valvotusti opiskelemaan (erityisopettajalle, ylemmän luokan tunnille tms.). Tämä kuuluu rehtorin tehtäviin, ja hänen on keinot vain järjestettävä, eikä antaa yksittäisen opettajan jäädä yksinään ongelman kanssa, koska "koululla ei ole paikkaa johon tuntien ajaksi voi oppilasta siirtää".

Kummallista valtaa annetaan lapsille, jos "suosiossa" olevat opettajatkaan eivät halua puuttua tilanteeseen, etteivät joudu "epäsuosioon". Suorastaan pelottava tilanne, eikä vähiten tyttöjen itsensä kannalta.

Vierailija
66/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on myös tosi inhottavaa kuunneltavaa niille oppilaille jotka eivät halua osallistua siihen, tosi kiusallista. Ikävää että osa on jo alkanut matkia heitä

Vierailija
67/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajat käyttäytyisivät kollegiaalisesti, voisitte tehdä näin: Nämä kaksi pissaliisaa kahdestaan puhutteluun ja toiselle puolelle pöytää kaikki opettajat, jotka heitä opettavat. Erityisesti ne, joita nämä neidit kunnioittavat. Ja sitten tytöt ulkopuolelle lasiseinän taakse odottamaan, kun opettajat keskustelevat keskenään, aikuisten tavoin, mitä näiden kanssa tehdään. Kukaan ei kyseenalaista kollegansa sanomisia tai ammattitaitoa vaan kaikki ratkovat yhteistä ongelmaa. 

Viesti lapsille: noi on kaikki samalla puolella ja lojaaleja toisilleen. Ja siinä ne miettii ja päättää nyt, mitä mitä meidän kanssa tehdään. Ja heillä on valta.

Mutta valitettavasti näin se ei taida monessakaan opettajahuoneessa mennä. Jokaisen pitää pärjätä yksin. :(

Vierailija
68/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda alaa, jos et keinopaletillasi ja reksin tuella saa tilannetta hallintaan.

Vierailija
69/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaa opettajaksi? Hakijoita kuulemma riittää.

Vierailija
70/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana sanoisin, että ignooraa. Anna olla, kasvata paksu panssari ja servaa tarvittaessa. Oikeasti teinitytöt on pahin mahdollinen vastus sille päälle sattuessaan. Niihin ei vaan saa mitään otetta, jos ajautuvat tuohon pisteeseen. Toki voit laittaa istumaan erikseen ja sitten ilkeilyä vaan joka kerta, kun suu aukeaa. Tosin ilkeilyn riski on, että seuraavaksi olet ahdistava opettaja ja sinusta alkaa vanhemmat valittamaan, kun lapsi kärsii koulussa.

En bongannut, mutta minkä ikäisistä on kysymys. Lähteekö peruskoulusta pian?

Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla tönäistä tytöt tai ainakin toinen erityisopetukseen. Itse olen jonkinlainen hybridierkka (pienryhmää ja laaja-alaista sekaisin) yläkoulussa ja mulle näitä tyttöjä laitetaan välillä myrkyttämästä muuta luokkaa. Kun ei hommasta vaan tule mitään enää ja asenne alkaa tarttua koko luokkaan. Sitten ne on ihan enkeleitä mulla. Nämä on siis just näitä tapauksia, joille osa opettajista on jees ja osa ei.

Vierailija
71/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kyse on siitä, että he ovat jotenkin turhautuneita. Ota tyttö kerrallaan puhutteluun ja sano, että nyt voi puhua aikuisen tavoin. Mitä he odottavat. Kerro myös, että he eivät ole ottaneet vastuuta omasta käytöksestään. Nouse heidän yläpuolelle ja kerro, että sinä opetat tätä luokkaa ja edellytä heiltä aikuisen naisen käytöstä. Toinen istumaan etupenkkiin ja toinen takimpaan penkkiin samalle kohdalle, etteivät näe toisiaan koko aikaa. Jos tämä ei auta, kerro vielä rehtorille. Sinulla on oikeus tehdä työsi rauhassa. Jos sekään ei auta, vie asia kouluhallitukseen ja pyydä selvitystä. Tärkeintä on, ettet anna periksi, vaan pitää kiinni omista oikeuksistaan jämäkästi.

Vierailija
72/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Istumajärjestys. Tytöt selvästi erilleen toisistaan, mielellään luokan etuosaan.

2. Tee selväksi oppilaille ja vanhemmille, että vaadit arvosanaan 6 tietyt tehdyt tehtävät tai muuten palautettavat suoritukset.

3. Tämän jälkeen käy joka tunnin aikana kerran kysymässä kummaltakin tytöltä, haluavatko he apua tehtävissä. Lopun aikaa ignooraa tytöt.

Olen ajatellut, että pitäisikö olla heille yhtä tyly kuin he minulle. En ole halunnut vastata pahaan pahalla, vaan ollut edelleen asiallinen ja ystävällinen; olen kuitenkin useita kertoja kertonut heille asiallisesti, että heidän käytöksensä on ikävää ja loukkaavaa. Olen ajatellut, että jos tytöt purkavat pahaa oloaan, niin open on oltava luotettava aikuinen, joka ottaa sen vastaan eikä mieti omia tunteitaan. Nyt tuntuu siltä, että en jaksa enää välittää siitä, miltä heistä tuntuu.

Minusta mitään näitä kohtia ei tarvitse toteuttaa ilkeästi tai epäystävällisesti. Vähän ihmettelen, miksi työrauhan jämäkkä vaatiminen on sinusta tylyä käyttäytymistä.

Ei ole missään tapauksessa näiden nuorten etu, että he saavat kuluttaa oppitunnit toistensa kanssa vierekkäin tai ettei heiltä vaadita mitään työntekoa arvosanojen eteen. Jos peruskoulusta pystyy sluibailemaan läpi tekemättä mitään rakentavaa, tiedossa on peruskoulun jälkeen todennäköisesti valtavia ongelmia. Viimeisestä kohdasta ajattelen niin, että todennäköisesti kaikki sinun reaktiosi ovat tällä hetkellä sosiaalisia palkintoja, jotka pitävät häiriökäyttäytymistä yllä. Ystävällinen kysymys joka tunti kertoo siitä, että sinä olet käytettävissä heti, kun tytöt päättävät muuttaa käyttäytymistään.

Tuosta boldaamastani olen eri mieltä. Ei opettajan eikä kenenkään pidä sietää sitä, että pahaa oloa puretaan jatkuvaan kiusaamiseen ja nälvimiseen. Opettajan tehtävä on myös näyttää, miten aikuinen ihminen hallitsee omat tunteensa, asettaa rajoja ja kunnioittaa itseään. Tietenkään opettajan ei pidä rähjätä tai käyttäytyä muuten sopimattomasti, mutta kyllä on mahdollista olla jämpti ja vaativa.

T. lainaamasi viestin kirjoittaja (matikanmaikka)

Hei, tarkennan siis että tässähän on nimenomaan kyse siitä, että en ole antanut heidän tehdä mitä haluavat, vaan vaadin työntekoa ja käytöstapoja sekä puutun tiukasti kiusaamiseen. Nämä kaikki kerroin aloituksessani. Ja nämä asiat ovat juuri niitä, mistä tytöt ovat minulle suuttuneet ja ottaneeet minut silmätikukseen. 

AP

Mitä siis tarkoitat tuolla "tylyllä käyttäytymisellä"? En ihan saa kiinni.

Ilmeisesti rehtorin luokse lähettäminen ei toimi? Voisitko sopia joidenkin toisten opettajien kanssa, että siirrät tytöt heidän luokkiensa takanurkkiin tehtäväkirjojen kanssa, jos kiusaamista (sinun tai toisten oppilaiden) vielä esiintyy?

Miksi takanurkkaan? Sehän on paras paikka luokassa kun saa olla siellä ihan rauhassa ja piilossa opettajan katseilta. Mielummin eturiviin opettajan pöydän eteen.

Musta oli ihana olla luokassa aina siellä luokan perässä istumassa.

Vierailija
73/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota että tytöt suorittavat kurssin etänä ja käyvät tentissä koululla koska häiritsevät opetusta. Yläasteella koulussani eräs opiskelija opiskeli käymättä oppitunneilla (omasta tahdostaan, ei ollut häirikkö). Keskiarvo parani kyseisellä oppilaalla.

Vierailija
74/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei kiinnosta käydä tunneilla, kerro että opetukseen ei ole pakko osallistua. Voivat käydä kyseisen kurssin myöhemmin jos haluavat valmistua peruskoulusta.

Vierailija
75/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana sanoisin, että ignooraa. Anna olla, kasvata paksu panssari ja servaa tarvittaessa. Oikeasti teinitytöt on pahin mahdollinen vastus sille päälle sattuessaan. Niihin ei vaan saa mitään otetta, jos ajautuvat tuohon pisteeseen. Toki voit laittaa istumaan erikseen ja sitten ilkeilyä vaan joka kerta, kun suu aukeaa. Tosin ilkeilyn riski on, että seuraavaksi olet ahdistava opettaja ja sinusta alkaa vanhemmat valittamaan, kun lapsi kärsii koulussa.

En bongannut, mutta minkä ikäisistä on kysymys. Lähteekö peruskoulusta pian?

Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla tönäistä tytöt tai ainakin toinen erityisopetukseen. Itse olen jonkinlainen hybridierkka (pienryhmää ja laaja-alaista sekaisin) yläkoulussa ja mulle näitä tyttöjä laitetaan välillä myrkyttämästä muuta luokkaa. Kun ei hommasta vaan tule mitään enää ja asenne alkaa tarttua koko luokkaan. Sitten ne on ihan enkeleitä mulla. Nämä on siis just näitä tapauksia, joille osa opettajista on jees ja osa ei.

Erityisopetus voisi olla hyvä. Ehkä se myös pistää miettimään.

Vierailija
76/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dirlan daa daa kirjoitti:

Toinen toiselle luokalle kokonaan tai molemmat tuntien ajaksi erkkaopelle.Luokkaan ohjaaja ja palaveri reksin,vanhempien,lv:n ja kuraattorin kanssa.Opettajalla on oikeus työrauhaan ja tehdä työnsä, jos tuntikäyttäytyminen ylittää sallitun rajan niin niin monta kertaa jälki-istuntoA KUIN  on tarvis.Keskustelu ei tehoa jos olet yksin, työnantajan täytyy tukea sinua.Tsemiä,samassa tilanteessa olen ollut.Tuskin olet ainoa,joiden tunneilla pennut meuhkaa.Ota puheeksi opehuoneessa.

Opettajan lisäksi muilla opiskelijoilla on oikeus opiskella rauhassa. Kaksi opiskelijaa häiritsee myös muita. Toivon että opettajat puuttuisivat enemmän tällaiseen käytökseen.

Vierailija
77/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opsin arviointiperusteiden mukaan käytös ei saa vaikuttaa arvosanaan. Nelosen antamiseen pitää olla oppilailta hylättyjä/olemattomia näyttöjä osaamisesta. Lisäksi tukea on pitänyt tarjota.

Vierailija
78/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei oo enää yläastella tuollaista meininkiä. Meidän lapsen kolmosluokalla on yksi samanlainen tyttö joka ei kuuntele ollenkaan opettajaa, lällättää vaan kaikelle ja naureskelee ja on tottelematon ja kiusaa muita. Ja kun opettaja pitää hänelle puhuttelun niin hän katsoo silmät pyöreenä, että en mä oo mitää tehny, se oli tuon toisen (kiusatun) vika.

Mitä itsekin oon välillä kyseistä tyttöä nähnyt niin kamala tapaus kerta kaikkiaan. Miten opettajat kestävät tuollaisia oppilaita, jotka eivät tottele eivät sitten millään, lällättelevät ja naureskelevat vaan kaikelle eivätkä tottele yhtään.

Jos tuollainen meininki jatkuu niin minkälaistakohan sitten yläasteella kyseisellä tytöllä on... 😳

Vierailija
79/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei ole enää PELKÄSTÄÄN yläasteella...

Vierailija
80/97 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nää kauhukakarat on aina tyttöjä? 🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi