Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilas kiusaa töissä, pyydän RAKENTAVIA neuvoja

Ope
27.03.2018 |

Työskentelen opettajan yläkoulussa, jossa kaksi oppilasta, erityisesti toinen, kiusaa minua jatkuvasti. Hieman taustaa:

Tulen yleensä oppilaiden kanssa erittäin hyvin toimeen, ja minulla on hyvä ja luottamuksellinen suhde jokseenkin kaikkiin muihin oppilaisiin, paitsi näihin kahteen tyttöön. Tytöt tulivat ryhmääni elokuussa, ja aluksi he olivat vain hyvin, hyvin passiivisia. Olin heille ystävällinen ja kannustava, mutta en hyväksynyt sitä, että he kieltäytyivät annetuista tehtävistä, vaikka tarjosin apua ja tukea. Kerroin sen heille, ja annoin heikkoja arvosanoja, kun yritystä ei ollut lainkaan. Tästä tytöt loukkaantuivat. Viimeinen pisara oli se, että tytöt alkoivat kiusata rajusti kolmatta tyttöä, johon puutuin tiukasti. Tällöin he kääntyivät minua vastaan. Tilanne on siis jatkunut lähes puoli vuotta sellaisena, että he kiusaavat minua jokaisella tunnilla: tirskuvat, osoittelevat, kommentoivat persoonaani ja henkilökohtaisia asioitani ikävästi, kyselevät kovaan ääneen milloin tämä tunti oikein loppuu, ja tietysti nauravat aina päälle. He ovat alkaneet jo saada seuraajia, ja sellaisetkin oppilaat, jotka aiemmin olivat kivoja ja ahkeria, menevät mukaan hihittelyyn.

Tytöt ovat jakaneet opettajat hyviin ja pahoihin. Toisille he ovat ylitsevuotavan mukavia, toisille ihan hirveitä. Eräs kollegani joutuu kestämään vieläkin pahempaa kiusaamista.

Tytöt kieltäytyvät keskustelemasta kanssani, ja rehtorille he lähinnä nauravat päin naamaa. Vanhemmat eivät pysty asialle tekemään mitään.

Tiedän jo, että en varmasti ole osannut hoitaa tilannetta parhaalla mahdollisella tavalla, koska se on päässyt näin pahaksi. Pyydän siis, että älä turhaan tule kommentoimaan, miten ope voi olla näin kädetön ja munaton. Puukon kääntäminen ei nyt auta minua.

Sen sijaan toivoisin, että samassa tilanteessa olleet (opet?) voisivat antaa hyviä neuvoja tai jakaa kokemuksiaan; mikä auttoi? Oma jaksaminen alkaa olla hyvin vähissä. Kerron vielä sen verran, että olen kokenut opettaja, eikä tällaista tilannetta ole ikinä ollut, vaan ristiriidat on pystytty selvittämään puhumalla.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi tunne-elämän ongelmia. Hoitoon ohjaus?

Vierailija
2/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti häpeävät muutaman vuoden kuluttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko oppilaita nykyään jättää luokalle? Hakisin ammattiapua ja jos eivät tee mitään niin anna hylätty arvosana.

Vierailija
4/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on munaton rehtori jos ei kahta pissaliisaa saa koulussaan aisoihin.

Vierailija
5/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt keskustelemassa asiasta kuraattorin ja psykologin kanssa sekä ollut yhteydessä kotiin. Kaikille tahoille olen kertonut huoleni siitä, että tytöillä on asiat todella pahasti pielessä, ja tytöt tarvitsisivat mielestäni ammattiapua. Asia ei ole edennyt lainkaan.

Vierailija
6/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo tuosta muutu, tulevia työpaikkakiusaajia. Koeta sinnitellä vuosi loppuun ja palkitse neitokaiset niin heikoilla arvosanoilla kuin kehtaat.

Vierailija
7/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmat sanovat?

Vierailija
8/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt sittenkin pitänyt pyrkiä opetusalalle. Olisi hienoa nujertaa henkisesti tuollainen tirskuva teini joka luulee itsestään liikoja.

Vierailija
9/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat kyllä puhuneet tyttöjen kanssa, mutta heillä ei tunnu olevan minkäänlaista valtaa lapsiinsa. Käytös ei muutu. 

Vierailija
10/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia josta tulee puhua enemmän.

Opettaja joka ottaa asian esiin saa turhan usein osakseen "ei minulla ainakaan ole luokasssani kurinpidollisia ongelmia"-asenteen kollegojen  tuen asemesta, juuri niiltä opettajilta jotka kiusaavat oppilaat ovat valinneet suosikikseen hajota ja hallitse-mentaliteetilla, hihittäen hihaansa aiheeuttamaana hämmennytä opettajien kesken....

Vierailija
11/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Istumajärjestys. Tytöt selvästi erilleen toisistaan, mielellään luokan etuosaan.

2. Tee selväksi oppilaille ja vanhemmille, että vaadit arvosanaan 6 tietyt tehdyt tehtävät tai muuten palautettavat suoritukset.

3. Tämän jälkeen käy joka tunnin aikana kerran kysymässä kummaltakin tytöltä, haluavatko he apua tehtävissä. Lopun aikaa ignooraa tytöt.

Vierailija
12/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleen yhteys rehtoriin. Palaveri, jossa rehtori, tytöt, tyttöjen vanhemmat, kuraattori tai psykologi ja sinä. Voit ottaa yhteyttä myös työsuojeluvaltuutettuun, jos rehtori ei pysty tekemään tilanteelle mitään ja kiusaaminen jatkuu. Aivan järkky tilanne.

Vierailija
13/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jälki-istunnot lailla jo kielletty?

Vierailija
14/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Vanhemmat ovat kyllä puhuneet tyttöjen kanssa, mutta heillä ei tunnu olevan minkäänlaista valtaa lapsiinsa. Käytös ei muutu. 

En ole opettaja (ehkä syystä), mutta mielestäni tässä tapauksessa vastuu on jo vanhemmilla, jos kerran he ovat asiasta tietoisia. Ei ole enää opettajan asia mielestäni, olet osuutesi hoitanut.

Vierailija
15/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis puhuttanut heitä erikseen? Mitä käytännössä tapahtuu jos pyydät jäämään tunnin jälkeen?

Kannattaa olla sitkeä, tytöillä on selvästi paha olla ja purkavat sitä noin. Saavat toisistaan voimaa jatkaa. Vihamieheksi ei kannata lähteä ja välttää muutenkin valtataistelua.

Vierailija
16/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sulla kuluttava tilanne. 

Olet siis puhunut psykologin, kuraattorin, vanhempien ja rehtorin kanssa ja yrittänyt suoraan myös tyttöjen kanssa. Ilman tulosta. Onko kurinpitokeinoja käytetty (lienee tosin heikko teho näillä)?

Nyt on melkein huhtikuu; onko tätä hankalaa kaksikkoa mahdollista erottaa eri ryhmiin tai luokkiin ensi lukuvuonna? 

Oletteko puhuttaneet koko ryhmää (sinä, kuraattori, rehtori tai joku muu?) tilanteesta, joka vaikuttaa haitallisesti myös muihin oppilaisiin. Voi olla, että heidän joukossaan on seuraajia, jotka kuitenkin kärsivät tilanteesta.

Jos aktiivisella puuttumisella ja puheeksi ottamisella ei saa tilannetta muuttumaan, voit pyrkiä jättämään huomiotta kuvaamasi käyttäytymisen. Ei helppoa tokikaan, mutta huomiotta jättäminen on kuitenkin yksi tapa ohjata käyttäytymistä. 

Työterveyskin saaattaa voida auttaa; tilannehan on työsuojelullinen haitta.

Jaksamista joka tapauksessa.

Vierailija
17/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton tilanne. Miten mukulat voivat hallita koulua käytöksellään?

Koska pyysit rakentavia kommentteja, ajattelin ulkopuolisen avun tarvetta. Psykologi/psykiatri tai vaikka "huuhaa-ajattelija" voisi tulla tunnille ja kertoa, mitä kiusaaminen koulussa voi olla ja mitä aiheuttaa ihmisissä. Herätellä ja ravistella ja saada ajattelemaan, miltä se tuntuisi itsestä tai läheisen kohdalle osuessa. Niin aikuisissa kuin lapsissa. Joskus on niin, ettei oman työympäristön voimavarat riitä.

Joku guru?

Vierailija
18/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Istumajärjestys. Tytöt selvästi erilleen toisistaan, mielellään luokan etuosaan.

2. Tee selväksi oppilaille ja vanhemmille, että vaadit arvosanaan 6 tietyt tehdyt tehtävät tai muuten palautettavat suoritukset.

3. Tämän jälkeen käy joka tunnin aikana kerran kysymässä kummaltakin tytöltä, haluavatko he apua tehtävissä. Lopun aikaa ignooraa tytöt.

Olen ajatellut, että pitäisikö olla heille yhtä tyly kuin he minulle. En ole halunnut vastata pahaan pahalla, vaan ollut edelleen asiallinen ja ystävällinen; olen kuitenkin useita kertoja kertonut heille asiallisesti, että heidän käytöksensä on ikävää ja loukkaavaa. Olen ajatellut, että jos tytöt purkavat pahaa oloaan, niin open on oltava luotettava aikuinen, joka ottaa sen vastaan eikä mieti omia tunteitaan. Nyt tuntuu siltä, että en jaksa enää välittää siitä, miltä heistä tuntuu.

Vierailija
19/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla kuluttava tilanne. 

Olet siis puhunut psykologin, kuraattorin, vanhempien ja rehtorin kanssa ja yrittänyt suoraan myös tyttöjen kanssa. Ilman tulosta. Onko kurinpitokeinoja käytetty (lienee tosin heikko teho näillä)?

Nyt on melkein huhtikuu; onko tätä hankalaa kaksikkoa mahdollista erottaa eri ryhmiin tai luokkiin ensi lukuvuonna? 

Oletteko puhuttaneet koko ryhmää (sinä, kuraattori, rehtori tai joku muu?) tilanteesta, joka vaikuttaa haitallisesti myös muihin oppilaisiin. Voi olla, että heidän joukossaan on seuraajia, jotka kuitenkin kärsivät tilanteesta.

Jos aktiivisella puuttumisella ja puheeksi ottamisella ei saa tilannetta muuttumaan, voit pyrkiä jättämään huomiotta kuvaamasi käyttäytymisen. Ei helppoa tokikaan, mutta huomiotta jättäminen on kuitenkin yksi tapa ohjata käyttäytymistä. 

Työterveyskin saaattaa voida auttaa; tilannehan on työsuojelullinen haitta.

Jaksamista joka tapauksessa.

Kiitos :)

Vierailija
20/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollaisissa tapauksissa erotettu oppilaat. Eri ryhmiin tai luokille, ja puhuttelut aina toiselle kerrallaan, jottei saa toisistaa tukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän