Oppilas kiusaa töissä, pyydän RAKENTAVIA neuvoja
Työskentelen opettajan yläkoulussa, jossa kaksi oppilasta, erityisesti toinen, kiusaa minua jatkuvasti. Hieman taustaa:
Tulen yleensä oppilaiden kanssa erittäin hyvin toimeen, ja minulla on hyvä ja luottamuksellinen suhde jokseenkin kaikkiin muihin oppilaisiin, paitsi näihin kahteen tyttöön. Tytöt tulivat ryhmääni elokuussa, ja aluksi he olivat vain hyvin, hyvin passiivisia. Olin heille ystävällinen ja kannustava, mutta en hyväksynyt sitä, että he kieltäytyivät annetuista tehtävistä, vaikka tarjosin apua ja tukea. Kerroin sen heille, ja annoin heikkoja arvosanoja, kun yritystä ei ollut lainkaan. Tästä tytöt loukkaantuivat. Viimeinen pisara oli se, että tytöt alkoivat kiusata rajusti kolmatta tyttöä, johon puutuin tiukasti. Tällöin he kääntyivät minua vastaan. Tilanne on siis jatkunut lähes puoli vuotta sellaisena, että he kiusaavat minua jokaisella tunnilla: tirskuvat, osoittelevat, kommentoivat persoonaani ja henkilökohtaisia asioitani ikävästi, kyselevät kovaan ääneen milloin tämä tunti oikein loppuu, ja tietysti nauravat aina päälle. He ovat alkaneet jo saada seuraajia, ja sellaisetkin oppilaat, jotka aiemmin olivat kivoja ja ahkeria, menevät mukaan hihittelyyn.
Tytöt ovat jakaneet opettajat hyviin ja pahoihin. Toisille he ovat ylitsevuotavan mukavia, toisille ihan hirveitä. Eräs kollegani joutuu kestämään vieläkin pahempaa kiusaamista.
Tytöt kieltäytyvät keskustelemasta kanssani, ja rehtorille he lähinnä nauravat päin naamaa. Vanhemmat eivät pysty asialle tekemään mitään.
Tiedän jo, että en varmasti ole osannut hoitaa tilannetta parhaalla mahdollisella tavalla, koska se on päässyt näin pahaksi. Pyydän siis, että älä turhaan tule kommentoimaan, miten ope voi olla näin kädetön ja munaton. Puukon kääntäminen ei nyt auta minua.
Sen sijaan toivoisin, että samassa tilanteessa olleet (opet?) voisivat antaa hyviä neuvoja tai jakaa kokemuksiaan; mikä auttoi? Oma jaksaminen alkaa olla hyvin vähissä. Kerron vielä sen verran, että olen kokenut opettaja, eikä tällaista tilannetta ole ikinä ollut, vaan ristiriidat on pystytty selvittämään puhumalla.
Kommentit (97)
Olisiko tytöillä suosikkiopea tai sellaisia opettajia, joita kunnioittavat? Sanoit että joitakin opettajia kohtelevat hyvin. Ehkä tällaiset opettajat voisivat pitää tytöille puhuttelun, mielellään erikseen kummallekin tytölle.
Meillä oli yläasteella pari sellaista opettajaa, joita kaikki tottelivat mukisematta.
Vierailija kirjoitti:
Montako tuntia sulla on tyttöjen luokille loppukeväänä? Saisitko joka tunnille jonkun muun aikuisen mukaan seuraamaan tilannetta tai "apuopeksi"? Reksi, kuraattori, psykologi, joku avustaja, tyttöjen vanhemmat? Jo tuo voisi rauhoittaa tilanteen, kun kaikki osapuolet tietäisivät, ettet ole ainoa aikuinen luokassa.
Tää on hyvä idea; ehkä kuraattori ehtisi mukaan ainakin välillä. :)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tytöillä suosikkiopea tai sellaisia opettajia, joita kunnioittavat? Sanoit että joitakin opettajia kohtelevat hyvin. Ehkä tällaiset opettajat voisivat pitää tytöille puhuttelun, mielellään erikseen kummallekin tytölle.
Meillä oli yläasteella pari sellaista opettajaa, joita kaikki tottelivat mukisematta.
Heillä on pari sellaista, joille ovat mielin kielin. Nämä opet eivät valitettavasti ole halukkaita puuttumaan asiaan millään tavalla, koska heillä itsellään menee hyvin, eivätkä he halua joutua tyttöjen epäsuosioon. Olen puhunut heille. :(
ihan kamalaa käytöstä :( meilläkin oli yläasteella tuollaista ja puolustin opettajia sen sijasta että olisin mennyt mukaan kun opettajallakin on tunteet..
Ovatko tytöt lukioainesta? Monet rupeavat automaattisesti seuraamaan opetusta kun haluavat hyviä numeroita, jotta pääsevät lukioon.
Tämä ei ole mikään neuvo eikä keino, mutta saattaa olla, että aika tekee myös tehtävänsä. Kesän aikana tytöt ovat jo varttuneet taas vähän ja saaneet järkeä päähänsä. Toivottavasti.
Sellaisen neuvon antaisin, jos tytöt ovat kasilla ja menossa kotiseurakunnan riparille, ottaisit yhteyttä leirin järjestäjään ja kertoisit ongelmista hänelle. Leirillä voitaisiin keskittyä näihin teemoihin enemmän. Ripariaika on herkkää aikaa, ja sen aikana voi tulla käänne parempaan.
Voimia Sinulle!
Vierailija kirjoitti:
ihan kamalaa käytöstä :( meilläkin oli yläasteella tuollaista ja puolustin opettajia sen sijasta että olisin mennyt mukaan kun opettajallakin on tunteet..
Kiitos siitä <3
Onneksi teitä on. Tänään oppitunnin jälkeen kaksi kyseisen ryhmän oppilasta kävi halaamassa minua (niin ettei kiusaaja nähnyt) ja kiittivät siitä, että jaksan olla kaikille ystävällinen. Siitä sai aika paljon voimaa :)
Vierailija kirjoitti:
Ovatko tytöt lukioainesta? Monet rupeavat automaattisesti seuraamaan opetusta kun haluavat hyviä numeroita, jotta pääsevät lukioon.
Tämä ei ole mikään neuvo eikä keino, mutta saattaa olla, että aika tekee myös tehtävänsä. Kesän aikana tytöt ovat jo varttuneet taas vähän ja saaneet järkeä päähänsä. Toivottavasti.
Sellaisen neuvon antaisin, jos tytöt ovat kasilla ja menossa kotiseurakunnan riparille, ottaisit yhteyttä leirin järjestäjään ja kertoisit ongelmista hänelle. Leirillä voitaisiin keskittyä näihin teemoihin enemmän. Ripariaika on herkkää aikaa, ja sen aikana voi tulla käänne parempaan.
Voimia Sinulle!
Kiitos tsempeistä! Kyllä molemmat olisivat taitojensa puolesta lukiokamaa, mutta kuulemma lukio ei kiinnosta, eikä mikään muukaan. Toivottavasti herääminen tapahtuisi.
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on pari sellaista, joille ovat mielin kielin. Nämä opet eivät valitettavasti ole halukkaita puuttumaan asiaan millään tavalla, koska heillä itsellään menee hyvin, eivätkä he halua joutua tyttöjen epäsuosioon. Olen puhunut heille. :(
Onpa harmi sitten :( Luulisi että auttaisivat kollegaa. Ehkä sitten tosiaan voitte keksiä jotain niiden toisten huonosti kohdeltujen opettajien tai kuraattorin kanssa. Jaksamista, harmi että tuollaista pitää kestää!
Pyydät (käsket) molemmat erikseen keskustelemaan rehtorin kansliaan. Kerrot rehtorin kanssa, että jos häiriköiminen tunnilla ei lopu, joudutte siirtämään heidät elokuussa eri luokille, ja piste. En usko että teini-iän typerään uhmaan oikein mikään muu tehoaa. Ruokkivat selvästi toisiaan.
Toinen toiselle luokalle kokonaan tai molemmat tuntien ajaksi erkkaopelle.Luokkaan ohjaaja ja palaveri reksin,vanhempien,lv:n ja kuraattorin kanssa.Opettajalla on oikeus työrauhaan ja tehdä työnsä, jos tuntikäyttäytyminen ylittää sallitun rajan niin niin monta kertaa jälki-istuntoA KUIN on tarvis.Keskustelu ei tehoa jos olet yksin, työnantajan täytyy tukea sinua.Tsemiä,samassa tilanteessa olen ollut.Tuskin olet ainoa,joiden tunneilla pennut meuhkaa.Ota puheeksi opehuoneessa.
Ai että otti päähän noi tyypit kun olin yläasteella. Mites joku näistä:
1) sano että annat 4 jos käytös ei muutu, silloin ei kai pääse seuraavalle luokalle?
2) kysyt koko luokan kuullen miksi he käyttäytyvät näin ja kiusaavat muita jne, voi olla että nolostuvat
3) otat yhteyttä vanhempiin ja sanot että tämä EI voi jatkua näin, kerro vaikka heillekin että 4 vaara todistukseen on olemassa
4) Sano että ei täällä tunnilla ole pakko olla mutta olisi hyödyllistä kokeen kannalta. Sitten jos lähtevät eivätkä tule tunneille, teet vaikean kokeen. Aineesta riippuen kerro tunnilla vaikka jotakin mikä ei ole sanottu kirjassa ja sitten kysyt kokeessa. Ne jotka kuuntelevat tietävät, ne jotka eivät, eivät tiedä
5) sano rehtorille asiasta ja pakota hänet tekemään asialle oikeasti jotain
Voiko tällaisessa asiassa ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan tai psykologiin? Voisi vähän hillitä heitä jos joutuvat selittämään tekoaan muillekin kuin "vain" opettajalle, rehtorille ja vanhemmille. Tai sitten pyydä heidät yksitellen puhutteluun.
Luokkaan mukaan apuope/ ohjaaja/avustaja seuraamaan ja antamaan tukea sulle. Samalla saat toisen silmäparin nuorten toiminnalle ja siten todistajan, jos ei opettajaa uskota tarpeeksi.
Onko teillä koulussa parkkia? Tytöt sinne pariksi viikoksi? Silloin ei ole yleisöä kannustamassa huonoon käytökseen.
Muuten samoja ajatuksia kuin täällä on jo tullut.
Itse sijaisena nyt törmännyt pariin likkaan, jotka ihan kauheita ja kun laitan käytöshäiriömerkinnän Wilmaan tulee kotoa viestiä, että mitä tämä on, kun tyttäremme tuntee nyt tulleensa väärin kohdelluksi...lienee turha sanoa, että on valehdellut kotona ummet ja lammet. Eikä kyse ole edes enää näkemyserosta...
En ole opettaja mutta siis eikö oppilaita voi erottaa koulusta jos käytös on tuollaista? Tai yksinkertaisesti antaa hylätyn arvosanan koko kurssista? Meinaan vaan, että jos nämä ovat mahdollisia toimenpiteitä, niin herättäisikö niillä uhkaaminen vanhempia kiinnostumaan vähän enemmän lastensa edesottamuksista?
Mä ainakin näkisin punaista jos oma lapsi käyttäytyisi noin epäkunnioittavasti ja huonosti yhtään ketään kohtaan koulussa ja seuraukset lapselle olisivat kyllä sen mukaiset. Jos ei normaali keskustelu tehoaisi, niin ainakin saisi teini hyvästellä älylaitteensa, muotivaatteensa, viikkorahansa ja synttäri- ja joululahjansa. Niin ei vaan voi olla, että keskenkasvuiset mukulat hyppii silmille.
Pienikin syy ja ajat luokasta, etkä ota enää sille tunnille. Sitten seuraavalla tunnilla pistarit edellisen tunnin adioista ja eikun hylättyä tytöille...
Tunnit pitää videokuvata. Jos nykylaki estää, lakimuutos vireille. Kaikki oppitunnit kuvataan ja jos ongelmia, ko. Tallenteesta ote vanhemmille.
Hei, ja kiitos kaikille kommenteista! Valitettavasti tuntuu olevan kovin vähän laillisia keinoja. Peruskoululaista ei voi poistaa luokasta, ellei ole jotain valvottua paikkaa, jonne voi poistaa. Meillä ei ole. Rehtorille voi tietysti lähettää, jos on etukäteen sovittu, että rehtori on paikalla. Esim. tällä viikolla rehtori ja molemmat apulaisrehtorit ovat olleet poissa. Kuraattori on paikalla vain parina päivänä viikossa, samoin psykologi, ja heillä on usein sovittuja tapaamisia. Kotona lapset on puhuteltu, mutta käytös ei muutu. Vanhemmilla ei tunnu olevan otetta asiaan. Molempien tyttöjen äidit ovat kyllä kovasti pahoitelleet ja kiittäneet kärsivällisyydestä.
Marssin siis heti ensi viikolla rehtorin puheille ja vaadin häntä tekemään asialle jotain. Siihen asti yritän tuota monien neuvomaa ignooraamista.
Kiitos tuesta ja empatiasta!
AP
Ope kirjoitti:
Vanhemmat ovat kyllä puhuneet tyttöjen kanssa, mutta heillä ei tunnu olevan minkäänlaista valtaa lapsiinsa. Käytös ei muutu.
Lastensuojeluilmoitus?
Käytin ehkä vähän huonoa sanavalintaa, mutta tarkoitin sitä, että muiden oppilaiden kanssa on sellainen luottamus, että pystytään selvittämään ristiriidat asiallisesti. Että he luottavat siihen, että olen "heidän puolellaan", vaikka olisimmekin jostain asiasta eri mieltä tai joutuisin huomauttamaan heille jostain asiasta. Puhuisin siis juurikin neutraaleista väleistä; ei kaikkien kanssa voi tai pidä olla paras kaveri.