Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilas kiusaa töissä, pyydän RAKENTAVIA neuvoja

Ope
27.03.2018 |

Työskentelen opettajan yläkoulussa, jossa kaksi oppilasta, erityisesti toinen, kiusaa minua jatkuvasti. Hieman taustaa:

Tulen yleensä oppilaiden kanssa erittäin hyvin toimeen, ja minulla on hyvä ja luottamuksellinen suhde jokseenkin kaikkiin muihin oppilaisiin, paitsi näihin kahteen tyttöön. Tytöt tulivat ryhmääni elokuussa, ja aluksi he olivat vain hyvin, hyvin passiivisia. Olin heille ystävällinen ja kannustava, mutta en hyväksynyt sitä, että he kieltäytyivät annetuista tehtävistä, vaikka tarjosin apua ja tukea. Kerroin sen heille, ja annoin heikkoja arvosanoja, kun yritystä ei ollut lainkaan. Tästä tytöt loukkaantuivat. Viimeinen pisara oli se, että tytöt alkoivat kiusata rajusti kolmatta tyttöä, johon puutuin tiukasti. Tällöin he kääntyivät minua vastaan. Tilanne on siis jatkunut lähes puoli vuotta sellaisena, että he kiusaavat minua jokaisella tunnilla: tirskuvat, osoittelevat, kommentoivat persoonaani ja henkilökohtaisia asioitani ikävästi, kyselevät kovaan ääneen milloin tämä tunti oikein loppuu, ja tietysti nauravat aina päälle. He ovat alkaneet jo saada seuraajia, ja sellaisetkin oppilaat, jotka aiemmin olivat kivoja ja ahkeria, menevät mukaan hihittelyyn.

Tytöt ovat jakaneet opettajat hyviin ja pahoihin. Toisille he ovat ylitsevuotavan mukavia, toisille ihan hirveitä. Eräs kollegani joutuu kestämään vieläkin pahempaa kiusaamista.

Tytöt kieltäytyvät keskustelemasta kanssani, ja rehtorille he lähinnä nauravat päin naamaa. Vanhemmat eivät pysty asialle tekemään mitään.

Tiedän jo, että en varmasti ole osannut hoitaa tilannetta parhaalla mahdollisella tavalla, koska se on päässyt näin pahaksi. Pyydän siis, että älä turhaan tule kommentoimaan, miten ope voi olla näin kädetön ja munaton. Puukon kääntäminen ei nyt auta minua.

Sen sijaan toivoisin, että samassa tilanteessa olleet (opet?) voisivat antaa hyviä neuvoja tai jakaa kokemuksiaan; mikä auttoi? Oma jaksaminen alkaa olla hyvin vähissä. Kerron vielä sen verran, että olen kokenut opettaja, eikä tällaista tilannetta ole ikinä ollut, vaan ristiriidat on pystytty selvittämään puhumalla.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis puhuttanut heitä erikseen? Mitä käytännössä tapahtuu jos pyydät jäämään tunnin jälkeen?

Kannattaa olla sitkeä, tytöillä on selvästi paha olla ja purkavat sitä noin. Saavat toisistaan voimaa jatkaa. Vihamieheksi ei kannata lähteä ja välttää muutenkin valtataistelua.

Kumpikaan ei suostu keskustelemaan minun kanssani. Ei kuulemma ole mitään keskusteltavaa (ja tirskuntaa tähän päälle, tietysti).

Vierailija
22/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettaja, mutta mietin , että onko tyttöjä mahdollista siirtää eri luokille, jos kerran saavat toisiltaan tukea hölmöilyynsä? Jos mahdollista, pyrkisin olemaan huomioimatta tyttöjä ja ohittamaan heidät opetuksessa elleivät he asiallisesti kysy tai muuten osallistu tunnilla. Vai olisiko heidän tasolleen menemistä?

Jos luokan henki on muuten hyvä, niin voisiko muulle luokalle puhua asiasta ja vedota opetuksen sujumisen jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Erotat oppilaat eri puolille luokkaa

2. Toinen tyttö (pahempi) siirretään toiseen luokkaan

3. Ignooraat kummankin tytön ja jatkat huonoja arvosanoja

4. Servaat kummatkin tytöt, oppilaan tekeminen naurunalaiseksi muun luokan kuullen on aika tehokas keino

5. Jos jatkuu niin servaat niin monta kertaa kuin on tarve

Vierailija
24/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu on tarpeeksi iso, niin molemmat uusin ryhmiin ensi vuonna. Kumpikaan ei siis jää samaan, vaan molemmat siirretään. Tämä kevät on vain pakko sinnitellä. Jos rehtori on siirrosta eri mieltä, niin sä et ole yksin. Tämä muutos ei ole sua varten, vaan niitä tyttöjä varten. Kuraattori ja psykologi mukaan siirrosta keskusteluun tyttöjä ajatellen. Ja tarvittaessa työsuojeluvaltuutettu ja OAJ:n luottamusmies tukemaan opettajia. Sähän et ollut tässä yksin uhrina.

Kannattaa jatkaa "ystävällistä"ja asiallista linjaa tyttöjä. Ei saa antaa itsenä provosoitua, sitä ne ajaa takaa. Muista, että sinä olet aikuinen ja ne tytöt ei saa sua käyttäytymään kuten he.

Vierailija
25/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUKAHAN nyt luulee itsestään liikoja. Maailma on muuttunut, Olli pieni, ja todennäköisesti olisit ihan yhtä aseeton näitä mimmejä kohtaan kuin AP.

Vierailija
26/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Istumajärjestys. Tytöt selvästi erilleen toisistaan, mielellään luokan etuosaan.

2. Tee selväksi oppilaille ja vanhemmille, että vaadit arvosanaan 6 tietyt tehdyt tehtävät tai muuten palautettavat suoritukset.

3. Tämän jälkeen käy joka tunnin aikana kerran kysymässä kummaltakin tytöltä, haluavatko he apua tehtävissä. Lopun aikaa ignooraa tytöt.

Olen ajatellut, että pitäisikö olla heille yhtä tyly kuin he minulle. En ole halunnut vastata pahaan pahalla, vaan ollut edelleen asiallinen ja ystävällinen; olen kuitenkin useita kertoja kertonut heille asiallisesti, että heidän käytöksensä on ikävää ja loukkaavaa. Olen ajatellut, että jos tytöt purkavat pahaa oloaan, niin open on oltava luotettava aikuinen, joka ottaa sen vastaan eikä mieti omia tunteitaan. Nyt tuntuu siltä, että en jaksa enää välittää siitä, miltä heistä tuntuu.

Minusta mitään näitä kohtia ei tarvitse toteuttaa ilkeästi tai epäystävällisesti. Vähän ihmettelen, miksi työrauhan jämäkkä vaatiminen on sinusta tylyä käyttäytymistä.

Ei ole missään tapauksessa näiden nuorten etu, että he saavat kuluttaa oppitunnit toistensa kanssa vierekkäin tai ettei heiltä vaadita mitään työntekoa arvosanojen eteen. Jos peruskoulusta pystyy sluibailemaan läpi tekemättä mitään rakentavaa, tiedossa on peruskoulun jälkeen todennäköisesti valtavia ongelmia. Viimeisestä kohdasta ajattelen niin, että todennäköisesti kaikki sinun reaktiosi ovat tällä hetkellä sosiaalisia palkintoja, jotka pitävät häiriökäyttäytymistä yllä. Ystävällinen kysymys joka tunti kertoo siitä, että sinä olet käytettävissä heti, kun tytöt päättävät muuttaa käyttäytymistään.

Tuosta boldaamastani olen eri mieltä. Ei opettajan eikä kenenkään pidä sietää sitä, että pahaa oloa puretaan jatkuvaan kiusaamiseen ja nälvimiseen. Opettajan tehtävä on myös näyttää, miten aikuinen ihminen hallitsee omat tunteensa, asettaa rajoja ja kunnioittaa itseään. Tietenkään opettajan ei pidä rähjätä tai käyttäytyä muuten sopimattomasti, mutta kyllä on mahdollista olla jämpti ja vaativa.

T. lainaamasi viestin kirjoittaja (matikanmaikka)

Vierailija
27/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on hyvin kiteytettynä miksi tämä tuleva musiikin aineopettaja suuntaa peruskoulun sijaan yksityiseen musiikkiopistoon. Palkka ei todellakaan ole yhtään suhteessa työn kuormittavuuteen.

Ja itse asiaan: tytöt pitää erottaa eri ryhmiin/luokille.

Vierailija
28/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille ystävällisistä ja kannustavista neuvoista!

Vierailija
29/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ongelman kanssa yksin. Siispä ota 'härkää sarvista' vielä pahemmin kiusatun kollegan kanssa.

Tuo on selvä työsuojeluongelma. Siispä keskustelette asiasta rehtorin kanssa. Teette selväksi, että huomenna lähtee kantelu AVI:n työsuojeluviranomaiselle, jos asialle ei tehdä jotain. 

Keinoja on monta. Oppilas voidaan jopa erottaa koulusta. Käytännössä voidaan siirtää heidät toiseen ryhmään tai ovat sinun ja jonkun toisen kiusatun opettajan tuntien sijasta erityisopetuksessa. Vähintä mitä voi tehdä on heidän erottaminen eri ryhmiin.

Kuraattorin kanssa kannattaa keskustella myös asiasta.

Jos ovat yli 15-vuotiaita, ovat myös rikosoikeudellisesti vastuullisia.

Vierailija
30/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Istumajärjestys. Tytöt selvästi erilleen toisistaan, mielellään luokan etuosaan.

2. Tee selväksi oppilaille ja vanhemmille, että vaadit arvosanaan 6 tietyt tehdyt tehtävät tai muuten palautettavat suoritukset.

3. Tämän jälkeen käy joka tunnin aikana kerran kysymässä kummaltakin tytöltä, haluavatko he apua tehtävissä. Lopun aikaa ignooraa tytöt.

Olen ajatellut, että pitäisikö olla heille yhtä tyly kuin he minulle. En ole halunnut vastata pahaan pahalla, vaan ollut edelleen asiallinen ja ystävällinen; olen kuitenkin useita kertoja kertonut heille asiallisesti, että heidän käytöksensä on ikävää ja loukkaavaa. Olen ajatellut, että jos tytöt purkavat pahaa oloaan, niin open on oltava luotettava aikuinen, joka ottaa sen vastaan eikä mieti omia tunteitaan. Nyt tuntuu siltä, että en jaksa enää välittää siitä, miltä heistä tuntuu.

Minusta mitään näitä kohtia ei tarvitse toteuttaa ilkeästi tai epäystävällisesti. Vähän ihmettelen, miksi työrauhan jämäkkä vaatiminen on sinusta tylyä käyttäytymistä.

Ei ole missään tapauksessa näiden nuorten etu, että he saavat kuluttaa oppitunnit toistensa kanssa vierekkäin tai ettei heiltä vaadita mitään työntekoa arvosanojen eteen. Jos peruskoulusta pystyy sluibailemaan läpi tekemättä mitään rakentavaa, tiedossa on peruskoulun jälkeen todennäköisesti valtavia ongelmia. Viimeisestä kohdasta ajattelen niin, että todennäköisesti kaikki sinun reaktiosi ovat tällä hetkellä sosiaalisia palkintoja, jotka pitävät häiriökäyttäytymistä yllä. Ystävällinen kysymys joka tunti kertoo siitä, että sinä olet käytettävissä heti, kun tytöt päättävät muuttaa käyttäytymistään.

Tuosta boldaamastani olen eri mieltä. Ei opettajan eikä kenenkään pidä sietää sitä, että pahaa oloa puretaan jatkuvaan kiusaamiseen ja nälvimiseen. Opettajan tehtävä on myös näyttää, miten aikuinen ihminen hallitsee omat tunteensa, asettaa rajoja ja kunnioittaa itseään. Tietenkään opettajan ei pidä rähjätä tai käyttäytyä muuten sopimattomasti, mutta kyllä on mahdollista olla jämpti ja vaativa.

Hei, tarkennan siis että tässähän on nimenomaan kyse siitä, että en ole antanut heidän tehdä mitä haluavat, vaan vaadin työntekoa ja käytöstapoja sekä puutun tiukasti kiusaamiseen. Nämä kaikki kerroin aloituksessani. Ja nämä asiat ovat juuri niitä, mistä tytöt ovat minulle suuttuneet ja ottaneeet minut silmätikukseen. 

AP

Vierailija
31/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatin alkuja. Toivottavasti jättävät oppilaat rauhaan.

Vierailija
32/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, tarkennan siis että tässähän on nimenomaan kyse siitä, että en ole antanut heidän tehdä mitä haluavat, vaan vaadin työntekoa ja käytöstapoja sekä puutun tiukasti kiusaamiseen. Nämä kaikki kerroin aloituksessani. Ja nämä asiat ovat juuri niitä, mistä tytöt ovat minulle suuttuneet ja ottaneeet minut silmätikukseen. 

AP

Mitä siis tarkoitat tuolla "tylyllä käyttäytymisellä"? En ihan saa kiinni.

Ilmeisesti rehtorin luokse lähettäminen ei toimi? Voisitko sopia joidenkin toisten opettajien kanssa, että siirrät tytöt heidän luokkiensa takanurkkiin tehtäväkirjojen kanssa, jos kiusaamista (sinun tai toisten oppilaiden) vielä esiintyy?

Vierailija
33/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mitä siis tarkoitat tuolla "tylyllä käyttäytymisellä"? En ihan saa kiinni.

Ilmeisesti rehtorin luokse lähettäminen ei toimi? Voisitko sopia joidenkin toisten opettajien kanssa, että siirrät tytöt heidän luokkiensa takanurkkiin tehtäväkirjojen kanssa, jos kiusaamista (sinun tai toisten oppilaiden) vielä esiintyy?

Toki siis tytöt eri luokkiin eli eri luokkien takanurkkiin. Jotkut rauhalliset ysiluokat olisivat optimi, jos sellaisia löytyy.

34/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken ylimääräisen ja asiattoman käytöksen ja kommenttien ignooraaminen ei ole tylyä, vaan varmaankin ainoa oikea tapa suhtautua. Minusta ei missään nimessä kannata lähteä "servaamaan" takaisin, koska siten tulee laittaneeksi omat tunteet ja arvovallan koeteltavaksi tarpeettomalla tavalla. Pitää säästää henkisiä voimavaroja.

Minustakin tyttöjen erottaminen toisistaan (joko mahdollisuuksien mukaan eri ryhmiin tai ainakin eri puolelle luokkahuonetta) on hyvä idea. Patistaisin myös rehtoria puuttumaan tilanteeseen uudelleen, ettei tilanne jää pelkästään omille harteille koulussa.

Vierailija
35/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis mahdotonta laittaa tytöt eri ryhmiin? Jatkavatko koulussasi tämän lukuvuoden jälkeen? Asiallinen kannattaa olla aina, eikä päästää teinejä ihon alle, sitä ne hakee, reaktioita. Jos näytät mistä loukkaannut et saa yhtään rauhaa vaan ne jatkaa, kunnes saavat sulta sen reaktion, joka pahimmillaan laitetaan sitten YouTubeen... jos rehtori on lapanen, niin laita se koville, älä tyydy hymistelyyn, neuvoja sait aiemmista viesteistä. Ota kollega avuksi. Keskustelut tyttöjen kanssa aina erikseen, jotta eivät saa toisistaan voimaa. Helppo toki näin yrittää neuvoa, kun itse en tuolla viidakossa viikkoakaan kestäisi...

Vierailija
36/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi oikeasti se Lasun paikka!

Vierailija
37/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollegiaalinen neuvo: kaikkien oppilaiden kanssa ei tule pyrkiä luottamuksellisiin, hyviin väleihin. Viileä asiallisuus riittää hyvin. Ala antaa huomiota hyvin johdonmukaisesti VAIN positiivisesta ja ignoraa muuten. Älä edes katso kohti jos puhuvat viittaamatta. Anna tyttöjen napsia neloset ihan rauhassa. Selustan vaan pidät kunnossa eli ajoissa nelosvarotus koteihin, tarjoat tukitunteja sekä oppitunneilla mainiten että kotiin tiedottaen, viestit luokanvalvojalle ja reksille aina ajoissa kun on kurssi menossa penkin alle. Oppitunneilla kiinnostut sitä enemmän hyvin opiskelevien toimista mitä enemmän nämä onkivat huonoa huomiota. Anna tehtäväksi parityöprojekti ja anna valita vapaat parit. Sen jälkeen esille työn ohjeet, tavoitteet ja arviointiperusteet. Huolehdi että tehtävä on sellainen että suurin osa porukasta sen saa tunnilla valmiiksi ja heille joku kiva vapautus lopputunniksi, jotka työn saavat valmiiksi. Työn esittely seuraavalla kerralla ja esitykset videoita ja oppilaat antavat itsearvion esityksestään. Kiinnostu ihan satasella niistä jota tekee ja ohjaa pissiksiä vain jos apua pyytävät ja muista tarjota tukitunteja usein.

Lopputuloksena hyvät saavat ansaitsemansa huomion ja paskasakki ei pyöritä koko sirkusta vaan sinä.

Vierailija
38/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako tuntia sulla on tyttöjen luokille loppukeväänä? Saisitko joka tunnille jonkun muun aikuisen mukaan seuraamaan tilannetta tai "apuopeksi"? Reksi, kuraattori, psykologi, joku avustaja, tyttöjen vanhemmat? Jo tuo voisi rauhoittaa tilanteen, kun kaikki osapuolet tietäisivät, ettet ole ainoa aikuinen luokassa.

Vierailija
39/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollegiaalinen neuvo: kaikkien oppilaiden kanssa ei tule pyrkiä luottamuksellisiin, hyviin väleihin. Viileä asiallisuus riittää hyvin. Ala antaa huomiota hyvin johdonmukaisesti VAIN positiivisesta ja ignoraa muuten. Älä edes katso kohti jos puhuvat viittaamatta. Anna tyttöjen napsia neloset ihan rauhassa. Selustan vaan pidät kunnossa eli ajoissa nelosvarotus koteihin, tarjoat tukitunteja sekä oppitunneilla mainiten että kotiin tiedottaen, viestit luokanvalvojalle ja reksille aina ajoissa kun on kurssi menossa penkin alle. Oppitunneilla kiinnostut sitä enemmän hyvin opiskelevien toimista mitä enemmän nämä onkivat huonoa huomiota. Anna tehtäväksi parityöprojekti ja anna valita vapaat parit. Sen jälkeen esille työn ohjeet, tavoitteet ja arviointiperusteet. Huolehdi että tehtävä on sellainen että suurin osa porukasta sen saa tunnilla valmiiksi ja heille joku kiva vapautus lopputunniksi, jotka työn saavat valmiiksi. Työn esittely seuraavalla kerralla ja esitykset videoita ja oppilaat antavat itsearvion esityksestään. Kiinnostu ihan satasella niistä jota tekee ja ohjaa pissiksiä vain jos apua pyytävät ja muista tarjota tukitunteja usein.

Lopputuloksena hyvät saavat ansaitsemansa huomion ja paskasakki ei pyöritä koko sirkusta vaan sinä.

En puhuisi paskasakista, mutta tuosta alusta olen samaa mieltä. Kaikkia täytyy kohdella asiallisesti ja riittävän ystävällisesti, mutta neutraalit välit riittävät. Ei kaikkiin satoihin oppilaisiin voi mitenkään olla aidosti luottamukselliset välit, eikä kaikki oppilaitakaan varmasti kiinnosta rakentaa erityisiä välejä kaikkiin opettajiin. Kunhan tulette toimeen, se riittää.

Vierailija
40/97 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri luokkiin, eri paikkaan istumaan jos ei eri luokkaan. hylätyt arvosanat äärimmäisyytenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi