En ole menetellyt vilpillisin keinoin
Miten kelalle todistetaan ettei ole menetellyt vilpillisin keinoin?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tukia karhutaan takaisin satasia, voi kyse olla vilpittömyydestä. Mutta jos tuhansissa euroissa niin silloin tukia on alun perin haettu vilpillisesti. Kertoisit edes mistä summista kyse, auttaisi neuvomisessa.
Minä en ole h a k e n u t yhtään mitään h*lvetin tukia. Opintov*tuntukea ei haeta pitkin opintoja kymmeneen kertaan. Ymmärtäkää nyt jo. Pää ei kestä tyhmyyttä enää millin vertaa. Ap
Mä haluisin auttaa mutta en todellakaan osaa sano miten se selvitys pitäisi muotoilla, että olisi uskottavasti/juridisestu oikein muotoiltu.
Enkä yhtään ihmettele, että hermot menee täällä palstalla kun ihmiset alkaa syyttelemään ties mistä kun yrität johonkin oikeasti neuvoa kysyä.
Luin ketjun kokonaisuudessaan läpi ja kyllä suurimmalla osalla vastaajista on joko todella paha lukihäiriö tai sitten vain ymmärryksessä todella pahasti jotain vialla.
Toivottavasti asiasi selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tukia karhutaan takaisin satasia, voi kyse olla vilpittömyydestä. Mutta jos tuhansissa euroissa niin silloin tukia on alun perin haettu vilpillisesti. Kertoisit edes mistä summista kyse, auttaisi neuvomisessa.
Minä en ole h a k e n u t yhtään mitään h*lvetin tukia. Opintov*tuntukea ei haeta pitkin opintoja kymmeneen kertaan. Ymmärtäkää nyt jo. Pää ei kestä tyhmyyttä enää millin vertaa. Ap
Oletpa: silloin kun koulusi on alkanut, olet hakenut opintotukea. Sinulla on ollut velvollisuus alusta asti ilmoittaa muutoksista opintotuen saamiseen vaikuttaviin seikkoihin. Et ole ilmoittanut, joten olet toiminut väärin. Pienet summat voi maksaa takaisin itse, mutta mikäli summat kohoavat suuriin summiin (monen kuukauden tuet eikä tukea ole keskeytetty SINUN toimestasi), niin se on vilpillistä.
Niin, ja nyt päästään siihen haastavaan osioon: olen siis toiminut väärin, mutta mitä ihmettä? EN OLEKAAN TOIMINUT TIETOISESTI VÄÄRIN. Johan oli yllätys.
Katsos kun minä en mieti kuukaudesta toiseen opintotukea ja erilaisia laskutoimituksia päässäni. Näin niitä asioita tapahtuu, VILPITTÖMÄSTI. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluisin auttaa mutta en todellakaan osaa sano miten se selvitys pitäisi muotoilla, että olisi uskottavasti/juridisestu oikein muotoiltu.
Enkä yhtään ihmettele, että hermot menee täällä palstalla kun ihmiset alkaa syyttelemään ties mistä kun yrität johonkin oikeasti neuvoa kysyä.
Luin ketjun kokonaisuudessaan läpi ja kyllä suurimmalla osalla vastaajista on joko todella paha lukihäiriö tai sitten vain ymmärryksessä todella pahasti jotain vialla.
Toivottavasti asiasi selviää.
Vihdoinkin joku normaaliälyinen :DD
Se ettet tiennyt ei ole perustelu tai lieventävä asianhaara. Kela painaa toki takaisinperintäkirjeisiinsä samat lauseet mutta sinun tilanteessasihan ei ole mitään selitettävää.
Yhteiskunnassamme kulloinkin voimassa oleva lainsäädäntö taikka vaikkapa juuri virastojen ohjeistukset liittyen esim. sosiaalitukiin velvoittavat meitä jokaista yhtä lailla. Sinä et ole uniikki lumihiutale kuin äidillesi ehkä.
Se on aivan omaa tyhmyyttä,jos ei tiedä eikä perehdy. Yhteiskuntamme jäsenyys ikään kuin automaattisesti velvoittaa oikeuksia antaessaan ottamaan selvää myös velvollisuuksista.
Sinä maksat, olit tehnyt tuota ylitystä tahallasi tai et, koska opintotuki ei lähtökohtaisesti ja automaattisesti kuulu sinulle. Ainoastaan tiettyjen olosuhteiden vallitessa sinulla on siihen ollut oikeus.
Rautalangasta vääntöä kun jatkan, niin nämä olosuhteet eivät jossain vaiheessa enää täyttyneet, mutta ilmainen raha yhä kelpasi. Et viitsinyt ottaa selvää ja unohdit, että ilmaisia lounaita ei ole.
Mielestäni on vain oikeaa ja kohtuullista yhteiskunnan varojen käyttöä, että tarvittaessa sakotetaan tyhmyydestä tai välinpitämättömyydestä. Sinussa ap tuntuvat kielenkäyttösi ja asenteesi perusteella tiivistyvän nämä molemmat.
Jos menee opintojen ohella töihin 7 pv/viikko ja tienaa kolme tonnia, niin ehkä siinä käy mielessä että niin juu, ehkä se tuki pitäisi lakkauttaa. Mutta jos asioissa ei tapahdu noin isoa muutosta niin ei sitä koko ajan ajattele. Sitten myöhemmin tulee Kelalta kirjettä perään että maksapas 20 tonnia takaisin ja vähän äkkiä. Kokeilkaa itse miten helppoa se on. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normiasioiden ymmärtäminen voi olla noin vaikeaa. Teette kamalaa draamaa asiasta jossa ei ole tippaakaan draamaa :"D Olette viemässä minua oikeuteenkin jostain liikaa maksetusta opintotuesta, joka peritään asumistuesta tai sitten maksetaan ihan normaalisti takaisin kelalle :"D
Ehkä trolliin vastattiin trollilla? ":''''DDDD"
Ei kukaan halua auttaa noin törkeää ihmistä, joka kuvittelee voivansa haukkua muita ääliöiksi sillä perusteella, ettei itse kirjoita selvästi, mitä tarkoittaa.
Olen kertonut monta kertaa miten asiat ovat, silti se ei mene jakeluun vaan lauotte omaa p*skaanne ja naureskelette että joudun oikeuteen ja ties mitä kaikkea :"D Ja vaikka olen sanonut monta kertaa, että toistamalla vilpittömyyden voi summaa saada pienemmäksi, ette ymmärrä vaan jatkatte omaa p*skaanne loputtomiin.
Minua pisti silmän ala-arvoinen käytöksesi. Ei kukaan sitä täällä pysty sanomaan, miksi juuri sinä et ole ollut tietoinen asioistasi, joista sinun pitäisi olla. Joten ei täällä voida auttaa sinua (huijaamisessa).
Ymmärrätkö suomea? Olen kertonut monta kertaa että en ole huijannut. Itse asiassa, ei ole koskaan käynyt mielessäkään. Satun tietämään seuraamukset. Lisäksi en ole luonteeltani muutenkaan epärehellinen :D Ap
Hyvä sitten. Luepa sitten tämä keskustelu uudestaan, ja katso, mikä meni vikaan. Siinä on sinun luonteellesi kehittämistä.
Lue ihan itse vain. Olen toistanut samoja asioita moneen kertaan mutta ette ole siitä huolimatta voineet vastata normaalisti vaan olette syyttäneet minua milloin mistäkin hatusta vedetystä asiasta :DDD
Jo ensimmäisellä sivuilla haukut ihmisiä: "Voi v*ttu olette turhauttavan tyhmiä. :DD"
Vierailija kirjoitti:
Se ettet tiennyt ei ole perustelu tai lieventävä asianhaara. Kela painaa toki takaisinperintäkirjeisiinsä samat lauseet mutta sinun tilanteessasihan ei ole mitään selitettävää.
Yhteiskunnassamme kulloinkin voimassa oleva lainsäädäntö taikka vaikkapa juuri virastojen ohjeistukset liittyen esim. sosiaalitukiin velvoittavat meitä jokaista yhtä lailla. Sinä et ole uniikki lumihiutale kuin äidillesi ehkä.
Se on aivan omaa tyhmyyttä,jos ei tiedä eikä perehdy. Yhteiskuntamme jäsenyys ikään kuin automaattisesti velvoittaa oikeuksia antaessaan ottamaan selvää myös velvollisuuksista.
Sinä maksat, olit tehnyt tuota ylitystä tahallasi tai et, koska opintotuki ei lähtökohtaisesti ja automaattisesti kuulu sinulle. Ainoastaan tiettyjen olosuhteiden vallitessa sinulla on siihen ollut oikeus.
Rautalangasta vääntöä kun jatkan, niin nämä olosuhteet eivät jossain vaiheessa enää täyttyneet, mutta ilmainen raha yhä kelpasi. Et viitsinyt ottaa selvää ja unohdit, että ilmaisia lounaita ei ole.
Mielestäni on vain oikeaa ja kohtuullista yhteiskunnan varojen käyttöä, että tarvittaessa sakotetaan tyhmyydestä tai välinpitämättömyydestä. Sinussa ap tuntuvat kielenkäyttösi ja asenteesi perusteella tiivistyvän nämä molemmat.
En jaksanut lukea mutta ymmärrätkö suomea?
EN OLE KÄYTTÄNYT TUKIA TIETOISESTI LIIKAA. Miksi olisin niin tyhmä :"D
Väittäisin, että suurin osa niistä, joilta kela perii opintotukea takaisin, ei ole toiminut tahallaan vilpillisesti. On joko tehty liian vähän opintoja tai tienattu liikaa tai sitten puoliso on tienannut liikaa. Rahat pitää silti maksaa takaisin, ja sen voi tehdä pienissä erissä. Olen seurannut läheltä useampia valitusprosesseja, eikä kukaan ole saanut velkojaan anteeksi. Sinä Ap voit toki yrittää selittää, miksi juuri sinun pitäisi päästä pälkähästä, mutta helpommalla pääset, kun maksat vaan kiltisti. Kyllä mä välillä ihmettelen, miten yllätyksenä monelle tulee nämä takaisinperinnät....
Menkää itse opiskelemaan ja kokeilkaa miten helposti Kelalta tulee kirjeitä milloin mistäkin liikasuorituksesta. Yllätytte vielä.
Vierailija kirjoitti:
Jos menee opintojen ohella töihin 7 pv/viikko ja tienaa kolme tonnia, niin ehkä siinä käy mielessä että niin juu, ehkä se tuki pitäisi lakkauttaa. Mutta jos asioissa ei tapahdu noin isoa muutosta niin ei sitä koko ajan ajattele. Sitten myöhemmin tulee Kelalta kirjettä perään että maksapas 20 tonnia takaisin ja vähän äkkiä. Kokeilkaa itse miten helppoa se on. Ap
Jos takaisin haetaan tosissaan noin paljon niin ei selittelyt enää auta. Tuohan voisi mennä jo törkeän petoksen puolelle. Maksa kiltisti pois ja toivo ettei Kela vie asiaa poliisille asti.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että suurin osa niistä, joilta kela perii opintotukea takaisin, ei ole toiminut tahallaan vilpillisesti. On joko tehty liian vähän opintoja tai tienattu liikaa tai sitten puoliso on tienannut liikaa. Rahat pitää silti maksaa takaisin, ja sen voi tehdä pienissä erissä. Olen seurannut läheltä useampia valitusprosesseja, eikä kukaan ole saanut velkojaan anteeksi. Sinä Ap voit toki yrittää selittää, miksi juuri sinun pitäisi päästä pälkähästä, mutta helpommalla pääset, kun maksat vaan kiltisti. Kyllä mä välillä ihmettelen, miten yllätyksenä monelle tulee nämä takaisinperinnät....
Enkö minä ole sanonut samat asiat jo moneen kertaan? Enkö minä ole kopioinut tänne tekstiä? Miksi te ette vain ymmärrä? :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos takaisin haetaan tosissaan noin paljon niin ei selittelyt enää auta. Tuohan voisi mennä jo törkeän petoksen puolelle. Maksa kiltisti pois ja toivo ettei Kela vie asiaa poliisille asti.
:"""D
Toistan kymmenennen kerran: joko maksan normaalisti summan tai se otetaan asumistuesta. Aika hurjaa :"D
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Olet saanut 20 000 euroa liikaa opintotukea, vaikka "asioissa" on tapahtunut vain pieni muutos? Mikä se muutos on ollut? Olet jo lopettanut opinnot, mutta nostanut silti tukea? Olet saanut perinnön? Olet vuosien ajan tehnyt aivan liian vähän opintoja ollaksesi oikeutettu tukeen?
Ja 20 tonnia oli heitto :"D Ei ole lähelläkään tuollaista summaa :D
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja koska et kerro tarkemmin tilanteestasi, sinua ei voi auttaa. Miten sinulle on voitu maksaa 20 tonnia huomaamattasi? Ymmärrän, että olet paniikissa, silti ei auta, että käyttäydyt huonosti.
Olen juuri valmistunut, ja maksoin juuri kahden kuukauden tuet takaisin, koska muuten ne olisi peritty myöhemmin: en saanut opintopisteitä koko vuonna tarpeeksi . En oikein ymmärrä, miksi sinun ei pitäisi noita 20 tonnia maksaa takaisin, jos sinulla ei tuen saamisen ehdot täyty. Mutta ehkä sinulla on jokin syy, et vain kerro sitä.
Ette osaa edes lukea rivien välistä :DDD esimerkissäni tyyppi sai kolme tonnia opiskelujen ohella eikä siltikään raksuta :D Luuletteko että joku voisi tienata kolme tonnia OPISKELIJANA :D
Summa on alle 2 000 e. :D
Miksi olisin paniikissa? :D siksikö että te ette ymmärrä lukemaanne? Se saa minut vain epätoivon valtaan. Tuntuu kamalalta että aikuiset ihmiset eivät oikeasti ymmärrä lukemaansa vaikka saman asian sanoisi moneen kertaan. Paniikissa en ole ollut hetkeäkään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja koska et kerro tarkemmin tilanteestasi, sinua ei voi auttaa. Miten sinulle on voitu maksaa 20 tonnia huomaamattasi? Ymmärrän, että olet paniikissa, silti ei auta, että käyttäydyt huonosti.
Olen juuri valmistunut, ja maksoin juuri kahden kuukauden tuet takaisin, koska muuten ne olisi peritty myöhemmin: en saanut opintopisteitä koko vuonna tarpeeksi . En oikein ymmärrä, miksi sinun ei pitäisi noita 20 tonnia maksaa takaisin, jos sinulla ei tuen saamisen ehdot täyty. Mutta ehkä sinulla on jokin syy, et vain kerro sitä.
Kouluissahan on joka syksy leikkimieliset mutta paniikinomaiset "kilpailut", kuka kirjoittaa hyvän selityksen ja kuka ei. Kerran sain lukea muutaman tutun selitykset: osa oli ihan uskomattomia, mutta yleensä myös "myönnän, että pisteitä ei ole tullut tarpeeksi, mutta lupaan parantaa tapani" yms. tyylisiä. Jotkut meni läpi, jotkut eivät.
Onneksi en koskaan joutunut osallistumaan. :D
Ihana ap kun käy epätoivoisesti yläpeukuttamassa ainoana omia kommenttejaan <3 hellyyttävää riehumista, ihan kun pikkulapsi polkisi tasajalkaa kun ei äiti osaa lukea ajatuksia.