Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärrättekö, että kaikki tuotteiden näkymiset eivät ole tuotesijoittelua :D

Vierailija
25.03.2018 |

Uudet ”tiedostavat” sukupolvet ovat huvittavia. Nykyään ei enää haluta ymmärtää asioita oikeasti, vaan kerätään vaan termejä joilla päästään julistamaan sanaa! Tuotesijoittelu on yksi näistä. Tuotesijoittelu tarkoittaa tuotteen nimen näkymistä - käytetään nyt tässä esimerkkinä vaikka TV:tä ja elokuvia - SITEN, että tuotemerkin omistaja on sopinut tuottemerkin näkymisestä tuottavan tahon kanssa tämän saadessa tuotteen näkymisestä ennalta sovittua hyötyä, esim. rahaa. Tällainen on esimerkiksi Salkkareiden R-kioski vuonna 2011. Sarjan hahmo omisti kioskin, joka oli selvästi R-kioski. Kioskilavste oli rakennettu ulkonäöltään R-kioskeja vastaavaksi, ja tuotesijoittelusta oli tehty sopimus.

Mutta jos Cheek-elokuvassa pakastimesta otetaan pakastepizza, kuka pystyy todistamaan että kyseessä on tuotesijoittelu? Olisiko pizzan käyttö pitänyt pudottaa käsikirjoituksesta pois? Ei todellakaan. Tässä ei ole kyse tuotesijoittelusta. Kuvauksissa vain käytetään pakastepizzaa juonen osana, ja pakastepizza sattuu olemaan jonkun valmistajan tuote. Sanaa ”tuotesijoittelu” ei pidä käsittää kirjaimellisesti. Se, että jokin tuote on jossakin, ei automaattisesti tarkoita mitään kaupallista. Tämän väärinymmärryksen takia kansan edessä on nöyrrytty, eikä enää missään päin maailmaa uskalleta pitää edes esim. tiedotuskuvissakaan Applen logoa näkyvillä! Se käsitellään pois. Vaikka kuva olisi ihan neutraali kaupunginkirjaston tiedote, on nöyrrytty näihin järjettömiin toimenpiteisiin. Myöskään aiemmin mainitussa Salkkareissa ei uskalleta enää juoda oikeasti Coca-Colaa tai Jaffaa, ei lueta oikeaa sanomalehteä jne. Tämä on tehty siksi, että ihmiset oikeasti luulevat että tuotteet ovat sarjassa mainostusyhteistyönä! Sarjan alkuvuosina yksi Ismon Valinnan asiakas jopa osti Mynthonia ja luki ääneen ”fresh and effective”. Tämä ei ollut tuotesijoittelua, eikä kukaan siihen aikaan sellaista osannut epäilläkään. Käsikirjoitukseen vaan oli otettu mukaan jotain reaalielämästä. Voisitteko ”tiedostavat” sukupolvet yrittää tiedostaa tämän eron?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/23 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärretä. Selitä uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ymmärretä. Selitä uudestaan.

Luulen, että hän mainitsi sarjoissa olevista tuotemainoksista, esim. pitsasta.

ohis

äärettömän ymmällään (äärettömän!)

Vierailija
4/23 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä jollain bloggarivloggariraasulla nyt mennyt tunteisiin kun on unohtunut mainita kaupallinen yhteistyö ja saanut kritiikkiä. Yhyy. 

Vierailija
5/23 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson tässä poliisit-sarjan vanhoja jaksoja ja ärsyttää kun niihin on ilmaantunut amerikkalainen tyyli sumentaa kaikki tuotemerkit (jotka voi kuitenkin arvata sen sumun väreistä). Hohhoijjaa, kuka ei ole nähnyt mäkkärin ransiksia tai valion maitopurkkia?

Vierailija
6/23 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vähän hölmö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on, kun jossain tosi tv-sarjassa on summennettu koko tausta ja vain sarjan päähenkilöt ovat osittain ei-sumentamatta, riippuu heidän vaatteista ja siitä liikkuvat summennettuun kohtaan.

Vierailija
8/23 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän hölmö?

Mitä tarkoitat? Sitäkö, että olen hyväuskoinen? Ei, on ihan selvää, että vaikka kuinka monta tuotemerkkiä on lopputuotoksiin päätynyt ilman pienintäkään yhteistyötä. Harhaisempaa on uskoa että kaiken pienenkin jutun takana on joku valtava paheellinen mainos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ymmärretä. Selitä uudestaan.

Mikä vaikeaa?

Vierailija
10/23 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä epäselvää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Cheekfani tajuaa, että idolista kertova elokuva olikin vain huonolla maulla tehty pitkitetty pakastepizza mainos. Ottaa se koville.

Vierailija
12/23 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos Cheek-elokuvassa pakastimesta otetaan pakastepizza, kuka pystyy todistamaan että kyseessä on tuotesijoittelu? Olisiko pizzan käyttö pitänyt pudottaa käsikirjoituksesta pois? Ei todellakaan. Tässä ei ole kyse tuotesijoittelusta.

Tässä on kyseessä tuotesijoittelu ja kaupallinen yhteistyö. Jopa vielä harvinaisen läpinäkyvä jota eivät osapuolet edes halua salata. Ottaisit asioista edes vähän selvää ennen kuin alat vauhkoamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson tässä poliisit-sarjan vanhoja jaksoja ja ärsyttää kun niihin on ilmaantunut amerikkalainen tyyli sumentaa kaikki tuotemerkit (jotka voi kuitenkin arvata sen sumun väreistä). Hohhoijjaa, kuka ei ole nähnyt mäkkärin ransiksia tai valion maitopurkkia?

Ajat muuttuu. Kysyivät Mäkkäristä ja Valiolta haluatteko neuvotella tuotteidenne näkyvyydestä tässä yhteydessä. Eivät halunneet tai sopimukseen ei päästy. Sitten sumennellaan.

Vierailija
14/23 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliiseissahan oli muutama vuosi sitten kamala haloo kun ohjelmassa kävivät abc:lla ja selvisi, että abc antaa poliiseille ruuat puoleen hintaan.

Nykyään melkein kaikkien ohjelmien tiedoissa lukee, että sisältää tuotesijoittelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/23 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän eron, mutta ei sitä voinut olla huomaamatta, että Salkkareiden alkuvuosina jokaisessa perheessä syötiin Arabian astioista. Joka perheen astiasto oli hyvin tarkkaan joku Arabian sarja ja laseina Iittalan lasit. En tiedä oliko vain lavastajien mieltymyksiä vai oliko Arabia "tarjonnut sisustusapua".

Vierailija
17/23 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko aloittaja trollaa tai sitten on ihan pihalla aiheesta.

Dr. Oetker on "Veljeni Vartija -elokuvan virallinen pizza"

Pakastepizzaa olisi toki saattanut elokuvassa näkyä tästä yhteistyöstä huolimatta, mutta merkki ei taatusti.

Budjetiltaan vähänkin isompien elokuvien tekijät haluavat jokaikisestä tuotemerkin näkymisestä rahaa. Jos eivät saa, merkki ei yleensä näy.

Sama pätee vloggaajien ja streamaajien kohdalla vaikka Youtubessa tai Twitchissä. Jos joku Pewdipie ei saa rahaa Coca Cola Companylta juodessaan videoillaan yrityksen tuotteita niin hän ei juo niitä. Harva mainostaa enää mitään ilmaiseksi edes puolivahingossa.

Etenkin pienempien tekijöiden elokuvissa tai videoilla saattaa olla joskus tuotemerkkejä näkyvillä ilman korvaustakin, mutta kyllä nykytrendi on se, että kaikesta yritetään kahmia rahaa kasaan niin paljon kuin vaan ikinä saadaan.

Vierailija
18/23 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä ymmärrä, miksi minun kuluttajana ja katsojana pitäisi erottaa, mikä on tuotesijoittelua ja mikä jotain muuta. Eikö se vähän vie elokuvan/sarjan idean, jos jään miettimään, olisiko tuo tuote tuossa ilman sponsorirahoitusta. 

19/23 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salkkareissahan ostettiin sisu pastilleja, ja oisko ollut jtain kameli, cameli mitä lie oikku sikaareita alkuaikoina

Vierailija
20/23 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos Cheek-elokuvassa pakastimesta otetaan pakastepizza, kuka pystyy todistamaan että kyseessä on tuotesijoittelu? Olisiko pizzan käyttö pitänyt pudottaa käsikirjoituksesta pois? Ei todellakaan. Tässä ei ole kyse tuotesijoittelusta. Kuvauksissa vain käytetään pakastepizzaa juonen osana, ja pakastepizza sattuu olemaan jonkun valmistajan tuote.

Hahhahhhha! Ei voi oikesti kukaan olla noin typerä, hyväuskoinen ja lapsellinen! Kyseinen pizzafirma on yksi elokuvan sponsoreista ja aivan julkisesti. Että sinun mielestäsi vain sattumalta oli juuri tuo pizza  - ei hyvää päivää! :-DDDDDD