Ystävien poistaminen Facebookissa
Olen ollut Facebookissa hyvin pitkään. Kavereita on kertynyt paljon. Nyt haluaisin vähentää kavereiden määrää siellä.
Haluaisin, että siellä olisi kavereina vain sellaisia ihmisiä, joiden kuulumiset kiinnostavat tälläkin hetkellä. En silti haluaisi poistamisella loukata tuttavia, vaan olla hyvissä väleissä.
Olisiko paras tapa tyylikkäästi poistaa tuttuja ilmoittaa julkisella ilmoituksella pitävänsä FB:n käytöstä taukoa ajan X, koska haluaa miettiä sosiaalisen median käyttöään ja suhdettaan siihen? Ja tämän tauon aikana tai jälkeen poistaa FB-kavereita?
Älkää ehdottako kavereiden seuraamisen lopettamista, koska tällöin saan yhä ilmoituksia heidän julkaisuistaan eri ryhmissä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan tuppaa loukkaamaan ihmistä, jos tulee torjutuksi tavalla tai toisella. Ei ole kaunista tapaa sanoa "pidän sinua vähemmän mielenkiintoisena kuin näitä 500 muuta henkilöä, jotka vielä ovat fb-kavereitani". En ehkä siksi lähtisi julkisesti aiheesta tekemään tiedotusta. Jos kerran ei olla tekemisissä eikä esim. tervehditä vaikka satuttaisiin samaan paikkaan, niin parempi vain poistaa.
Jokainen joutuu päättämään miten käsittelee aikaperspektiiviä somessa. Itse olen ottanut sen tavan että en poistele mitään, mutta enpä juuri henkilökohtaisuuksia siellä enää jaakaan.
Pidän vähän tökerönä tätä mitä joskus tapahtuu, eli että tavataan kerran vuodessa jonkun yhteisen kaverin juhlissa, ja toinen pyytää kaveriksi. Muutaman kuukauden päästä tämä pyytäjä poistaa kavereistaan, ilmeisesti kun ei olla paljon tekemisissä. Ja missä nähdään seuraavan kerran? Sen saman yhteisen kaverin juhlissa taas vuoden päästä. Onhan se nyt heti kiusallisempi jälleennäkeminen kuin ilman koko some-episodia. Mieluummin katselisin aina jonkin aikaa ennen kuin pyydän uusia tuttavuuksia kavereiksi.
Kerran poistin erään tuttavuuden hyvin nopeasti FB-kaveruuden alettua, kun hän paljastui kovan luokan ääriajattelijaksi eräässä asiassa. Jutut sivulla olivat ihan outoja, vaikka muuten hän oli vaikuttanut suhteellisen normaalilta.
Facebookin käyttöön enemmän mielekkyyttä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää niinkuin minä,laittakaa turhat ystävät rajoitetulle listalle,silloin he eivät näe julkaisujasi tai kuviasi,mutta ovat silti kavereina
Mulle tulee yhä ilmoituksia että X myy kirppariryhmissä tämä ja tuo sitä ja tätä, vaikka olisin lopettanut ihmisten seuraamisen. Ja näitä ryhmiä haluaisin yhä seurata.
Mene sinne ryhmän sivuille ja sieltä asetuksista poistat ilmoitukset käytöstä. Toimii, voit edelleen seurata ryhmää mutta et saa enää ilmoituksia kun joku kaveri sinne julkaisee.
Itse poistan ihmiset, joiden kanssa en yli vuoteen ole ollut missään tekemisissä. Nyt on facebookissa noin 50 kaveria. Ei pahemmin kiinnosta, jos joku loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse poistan ihmiset, joiden kanssa en yli vuoteen ole ollut missään tekemisissä. Nyt on facebookissa noin 50 kaveria. Ei pahemmin kiinnosta, jos joku loukkaantuu.
Entä jos joku on aktiivinen pitämään yhteyttä jollain tavalla somessa, mutta ette tapaa livenä? Kommentoi vaikka elämäsi käänteitä kovasti.
Facebookin käyttöön enemmän mielekkyyttä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos joku on aktiivinen pitämään yhteyttä jollain tavalla somessa, mutta ette tapaa livenä? Kommentoi vaikka elämäsi käänteitä kovasti.
Kyllä mä ne pidän kavereina, joiden kanssa tulee esimerkiksi chattia käytettyä facebookissa. Mun viimeinen päivitys facebookkiin on vuodelta 2012, joten ei siellä ole kommentoitavaa.
No, ehkä tässä alan vain vähin äänin karsia tuttuja pois FB-kavereista. Huomaa sitten sen kuka huomaa, jos kukaan.
Ehkä ikäkin vaikuttaa. Oman perheen myötä en ole enää jaksanut olla toisista ihmisistä yhtä kiinnostunut. Ja lisäksi Facebook syytää näkyviin sponsoroituja mainoksia enemmän kuin ennen.
Kaikista noloimpia on nämä "Olen tajunnut, että minulla on täällä kavereina ihmisiä, joiden kanssa en ole missään tekemisissä, joten siistin kaverilistaa. Jos haluat edelleen pysyä kaverinani niin kommentoi tähän jotain".
Eli siis ihan pelkkää noloa huomiohuo*austa. Poistakaa ne kaverit vaan ihan rehellisesti ilman mitään mainostamista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista noloimpia on nämä "Olen tajunnut, että minulla on täällä kavereina ihmisiä, joiden kanssa en ole missään tekemisissä, joten siistin kaverilistaa. Jos haluat edelleen pysyä kaverinani niin kommentoi tähän jotain".
Eli siis ihan pelkkää noloa huomiohuo*austa. Poistakaa ne kaverit vaan ihan rehellisesti ilman mitään mainostamista.
Nämä ärsyttävät minuakin! Tämä on ollut hyvä keskustelu. Nyt uskallsn reippaammin muokata kaverilistaa ilman turhia selittelyjä. Eihän se mikään yllätys voi olla, että aika ajaa ihmisiä erilleen.
Minä tuhosin koko tilin. Olin pari kk ilman kokonaan ja loin uuden. Kaput, ongelma ratkaistu.
Noloa tehdä numero asiasta. Ikään kuin sinun fb-kaveruus olisi niin merkittävä asia, että täytyy antaa ihmisille aikaa valmistautua kaverilistalta poistamiseen.
Vierailija wrote:
Noloa tehdä numero asiasta. Ikään kuin sinun fb-kaveruus olisi niin merkittävä asia, että täytyy antaa ihmisille aikaa valmistautua kaverilistalta poistamiseen.
Tämä. Sehän se ihmisiä loukkaa, jos alkaa tiedottaa poistoista. Poistaa vaan ja sillä sipuli. Suuri osa ei edes huomaa ja jos huomaa, mitä sitten?
Muutaman poistin vähän aikaa sitten. Ihmisiä joita et aktiivisesti näe tai tapaa. Ja niitä jotka eivät koskaan tykkää tai kommentoi. Tai niitä joiden kanssa ei ole mitään yhteistä, esim. harrastusta tms.
Mutta poistin myös yhden yliuteliaan ja joka asiaan päsmäröivän ihmisen, joka on aina oikeassa ja osaa kaiken paremmin ja lisäksi pitää olla joka ikisessä julkaisussa joko itseni tai kavereiden neuvomassa kuinka pitäisi tehdä tai utsimassa koko ajan mitä tapahtuu ja missä. Tapaan tätä ihmistä myös eräässä harrastusporukassa ja on aikalailla saanut ihmiset ärsyyntymään esittämällä tietoviisasta päällikköä.
No, voithan kirjoittaa julkisen selityksen profiiliisi, miksi poistat!
Muistan aikoja sitten, julkkikseksi päätynyt H. Virtanen ilmoitti facessa poistavansa kaverilistaltaan sellaisia, joiden kanssa yhteydenpito on merkityksetöntä tässä vaiheessa hänen elämäänsä. Ja jos se profiili on julkinen, niin sitähän voi sitten vaan seurata, ei tarvitse olla kaveri.
Minä en Virtasen kaverina ole ollut, mutta kun on saman kylän väkeä ollut, niin tiedän kyllä hänet....
Voikohan vaan vahingossa poistua kavereista? En mitenkään usko, että mut on ihan varta vasten poistettu tunnetun hmisen kavereista, kun muut 3000 jäävät.
Minä en edes huomaa, jos joku on poistanut minut kavereista. Kerran olen huomannut, että pari kaveria vähemmän, mutta en ole vaivautunut tsekkaamaan, että kuka on poistanut kavereista. Siis ei ne välttämättä huomaa, että poistat kavereista.